Gå til innhold

Maskere mellom hvert malestrøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal male veggene i gangen og på et soverom. Vanlig veggmaling. Leser flere steder at det er lurt å "tette" maskeringstapen med samme farge som er under tapen, slik at dette fyller ut kriker og kroker som ikke er tette under tapen. På den måten så vil ikke fargen man maler med blø innunder tapen.

Men - kan man maskere én gang, male 2-3 strøk med 1 døgns mellomrom, og så ta bort tapen? Eller vil det rive opp den tørka malingen? Må jeg maskere mellom hvert strøk? Da er jo hensikten med å tette maskeringstapen borte.

På forhånd, takk for alle svar 😊

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig syns det bare er tull med maskeringstape, er bedre å bruke en skrå pensel til å male langs lister og dørkarmer etc, og så kan du eventuelt bruke en sparkelspade å male mot hvis du syns du trenger det. Da holder du den opp som et skjold mot det som ikke skal ha maling på og så tørker du av mellom hver gang. Å tette maskeringstapen er mer hvis du er avhengig av skarpe kanter når du f.eks skal male to farger.

Skrevet
Eun skrev (1 time siden):

Jeg skal male veggene i gangen og på et soverom. Vanlig veggmaling. Leser flere steder at det er lurt å "tette" maskeringstapen med samme farge som er under tapen, slik at dette fyller ut kriker og kroker som ikke er tette under tapen. På den måten så vil ikke fargen man maler med blø innunder tapen.

Men - kan man maskere én gang, male 2-3 strøk med 1 døgns mellomrom, og så ta bort tapen? Eller vil det rive opp den tørka malingen? Må jeg maskere mellom hvert strøk? Da er jo hensikten med å tette maskeringstapen borte.

På forhånd, takk for alle svar 😊

Har aldri tettet maskeringstapen, men viktig å bruke tape av god kvalitet. Du kan fint la tapen stå til neste strøk, men har vært borti billig maling man så og si kunne rive av. Velg kvalitet. 

• Liker 1
Skrevet

Har aldri maskert mellom strøk,men bruker flugger sin brede blå tape. Den sitter godt,men er også lett å fjerne,selv etter 2-3 dager. Sist jeg malte,brukte jeg lady wonderwall. Fantastisk maling. Kunne ikke laget renninger om jeg hadde gått inn for det.

Anonymkode: dff38...807

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...