Gå til innhold

Å bruke honnørkort når man er ung (32), flaut eller normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingenting å være flau over!😊 jeg jobber på tog, og ser dette hele tiden. Enkelte er flaue over det, og sier ikke høyt at de skal ha en honnør billett. De sier bare at de skal ha en billett til x stasjon, og viser frem honnørkortet og legitimasjon. 

Anonymkode: 750f9...2cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bruker jeg det, sparer mye penger på det. Spør også på museum eller andre aktiviteter om de har honnørpris på bilett, i tilfelle jeg kan få ekstra rabatt. Er 31, har vært ufør siden jeg var 26.

Anonymkode: e914a...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brydd meg om det. Når jeg er på steder som kanskje kan tilby honnørrabatt så spør jeg. Svarer de ja så viser jeg kortet og får rabatt. Aldri tenkt over at det er flau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer til å bli minst 50% ufør. Vil da få honnørkort. Er det flaut å bruke det? Er ny info at de på uføretrygd gir honnørkort. Vet at det kan brukes på transport. Men teater, svømmehallen og kino har honnørrabatt, men står ikke noe annet enn at de tilbyd honnørrabatt. Men jeg lurer da på om det er normalt å bruke det?
Du som er ufør og ung (under 60), bruker du korte ditt og er det flaut/ubehagelig? 

Anonymkode: dd2a6...78a

Hvorfor skulle jeg ikke det?

Jeg ble ufør i starten av 20-årene, og drar god nytte av det kortet. Kino, buss, diverse arrangementer...hva det måtte være. Hvorfor skulle det være flaut? Som ufør sparer du penger med det kortet. Du tjener ikke så mye som du ville gjort hvis du ikke hadde vært ufør, og da har du kortet som viser at du har rett til å ha rabatt. Hadde jeg latt være å vise fram kortet ville jeg tapt masse penger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det når jeg kan og er ikke flau i det hele tatt, er 27 år.

Kino/museum/buss/tog/badeland er steder jeg har brukt det. Har kun blitt spurt en gang på bussen om å vise det frem, ellers sier jeg bare "en honnør" og har det liggende i pengeboken i tilfelle. Er det kontroll på buss og man ikke har med beviset kan man få bot, så alltid ha det tilgjengelig. :)

Anonymkode: ae186...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bruker hverken honnørkortet eller tt-kortet. Syns det er for pinlig. 

Anonymkode: 096bb...fb8

Jeg mener å huske at kommunene har tak på hvor mange som kan få TT-kort. Dersom du har et tt-kort du ikke bruker fordi det er "pinlig", kan det da hende at en søker der behovet er større enn flauheten fikk avslag.

Anonymkode: 890a3...b2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det kanskje er flauere for menn enn for kvinner. Alle uføre menn som har vært i en datingsituasjon har blitt avvist på grunn av det gjentatte ganger. På singelforumet skriver kvinner at de aldri ville hatt en ufør mann; selv uføre kvinner skriver det hadde vært uaktuelt. I tråden "hvordan får uføre sex?" skriver kvinnene at de bare hører med mannen sin, mens menn sier det gjør de ikke, eller så forteller de at de lyver om tilstanden.

Når det er slik er det klart at menn kvier seg for å bli "avslørt" som uføre.

Anonymkode: 1a4ad...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ufør i åtte år, men har aldri fått mulighet til å bruke kortet. Har fått tilsendt nytt kort i bank-kortformat, så tror ikke jeg hadde vært flau over å bruke det. Men forstår at det kanskje var litt flaut med de store signal-orange kortene.

Anonymkode: 87320...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener å huske at kommunene har tak på hvor mange som kan få TT-kort. Dersom du har et tt-kort du ikke bruker fordi det er "pinlig", kan det da hende at en søker der behovet er større enn flauheten fikk avslag.

Anonymkode: 890a3...b2b

TT-kort blir automatisk behovsprøvd hvert årsskifte, så mener de at jeg ikke trenger det, så tar de det tilbake. 

Anonymkode: 096bb...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teyla skrev (På 16.12.2020 den 15.40):

Bare vær obs på at honnørkortet gir deg (og ektefelle/ledsager) rett på rabattert pris på offentlig transport som mottar offentlig støtte, som buss og tog. Noen teatre o.l gir også rabatt for honnør, men mange steder er det bare for pensjonister over 65. 

Jeg har brukt kortet både på buss, og hurtigruten, veldig kjekt å spare penger når inntekten er redusert 😊 

Når inntekten er redusert? Mange uføre får jo mer utbetalt av å sitte på ræva enn hva mange amdre får som er i 100% jobb.. Vet om et tilfelle der en person har hatt en jobb i sitt liv som var 50% jobbet der knapt et år å får nå nermere 30 tusen ubetalt hver måned.. Ganske sykt egentlig når en ikke bidrar i samfunnet spør du meg.. Jeg er ikke misunnelig har en godt betalt jobb jeg trives med, men blir heller lettere oppgitt over det hele

Anonymkode: 9cc65...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det flaut? Om man synes det så er det jo bare å ikke bruke det, og heller betale full pris, så slipper man å føle seg pinlig berørt. Eventuelt bare akseptere at uansett hvem man er, hva man gjør, hvor man kommer fra, så vil det alltid være noen som har noe å klage eller utsette på, så da kan man like gjerne bare være seg selv.

Og dette med å lure på om ditt eller datt er "normalt" er noe jeg også lurer på. Hvem definerer hva som er normalt? Hvorfor sette merkelapp på mennesker som er eller gjør ting som er normale/unormale? Det eneste som teller er hva som er normalt for deg. Igjen, hva andre synes, tenker, føler eller gjør burde ikke ha noen innvirkning på hva du føler eller tenker om deg selv.

Anonymkode: b660d...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde vist meg det da jeg jobbet i kassen hadde jeg ikke tenkt noe over det i grunn. Tror ikke du skal tenkte så mye på hva andre tenker. 

Anonymkode: d34d0...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har månedskort med uførerabatt på bussen. Honnørkort og legitimasjon må kun frem når det er kontroll, og akkurat det er vel ikke akkurat blant mine favorittøyeblikk. Som en annen sa, heldigvis er ikke kortet knalloransje lenger! Jeg vet at etter nesten tjue år i NAV så var det ingenting igjen å prøve. Men jeg blir nok aldri helt fortrolig med det. Jeg har høye krav til meg selv, og dette var et enormt nederlag. Selv om jeg er glad jeg bor i Norge når det først måtte bli sånn.

Anonymkode: 394f6...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...