Gå til innhold

Å bruke honnørkort når man er ung (32), flaut eller normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer til å bli minst 50% ufør. Vil da få honnørkort. Er det flaut å bruke det? Er ny info at de på uføretrygd gir honnørkort. Vet at det kan brukes på transport. Men teater, svømmehallen og kino har honnørrabatt, men står ikke noe annet enn at de tilbyd honnørrabatt. Men jeg lurer da på om det er normalt å bruke det?
Du som er ufør og ung (under 60), bruker du korte ditt og er det flaut/ubehagelig? 

Anonymkode: dd2a6...78a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommer til å bli minst 50% ufør. Vil da få honnørkort. Er det flaut å bruke det? Er ny info at de på uføretrygd gir honnørkort. Vet at det kan brukes på transport. Men teater, svømmehallen og kino har honnørrabatt, men står ikke noe annet enn at de tilbyd honnørrabatt. Men jeg lurer da på om det er normalt å bruke det?
Du som er ufør og ung (under 60), bruker du korte ditt og er det flaut/ubehagelig? 

Nå er jeg ikke ufør, men er ikke dette i kategori med å kjøpe kondomer, feminine produkter osv? Flaut/pinlig (for egen del) de første 1-3 gangene og så bryr man seg ikke lenger?

Hadde ikke reagert om jeg var med noen som brukte det. Venner / familie som verdt å samle på vet stort sett hvor landet ligger uansett mtp uførhet/skavanker osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honørrabatt er for alle pensjonister, ikke bare alderspensjonister, men også uførepensjonister. Jeg har satt mange unge og middelaldrende folk bruke det, aldri tenkt noe særlig over det...

Anonymkode: 1d2d9...e55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg bruker det, jeg sparer jo mye penger. Var litt flaut i begynnelsen men nå bryr jeg meg ikke lengre.

Anonymkode: 7293a...ba9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste det må være flaut for er de som har fått honnørkortet på feil grunnlag. Og  uføre som gruppe har mye mer bruk for rabatten enn alderspensjonister som gruppe. Veldig mange alderspensjonister har god råd. Det er helt latterlig at folk med mange millioner i formue skal få rabatt på toget og teateret fordi de er over 67 år.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er «ung og fresh», har honnørkort. Har kjøpt honnør noen ganger, men veldig sjeldent vist det frem. De få gangene jeg har vist det har igjen reagert på det. Det er nok vant med å se unge uføre. 

Anonymkode: 8ba2e...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare vær obs på at honnørkortet gir deg (og ektefelle/ledsager) rett på rabattert pris på offentlig transport som mottar offentlig støtte, som buss og tog. Noen teatre o.l gir også rabatt for honnør, men mange steder er det bare for pensjonister over 65. 

Jeg har brukt kortet både på buss, og hurtigruten, veldig kjekt å spare penger når inntekten er redusert 😊 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er «ung og fresh», har honnørkort. Har kjøpt honnør noen ganger, men veldig sjeldent vist det frem. De få gangene jeg har vist det har igjen reagert på det. Det er nok vant med å se unge uføre. 

Anonymkode: 8ba2e...7a7

Det er bra, at ingen reagerer stort på det. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klart jeg bruker det, jeg sparer jo mye penger. Var litt flaut i begynnelsen men nå bryr jeg meg ikke lengre.

Det gjør jo at jeg kan ta meg råd til ting jeg uten kortet ikke ville hatt råd til. Jeg har ikke 500 kr til teater f.eks, verken nå eller om jeg blir ufør. Men med honnørrabatt så vil jeg ha råd til det en gang i blant. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Honørrabatt er for alle pensjonister, ikke bare alderspensjonister, men også uførepensjonister. Jeg har satt mange unge og middelaldrende folk bruke det, aldri tenkt noe særlig over det...

Anonymkode: 1d2d9...e55

Er litt redd for å bli stilt til veggs med skepsis. Siden det er så mange negative tråder om uføre og spesielt de som er ung ufør. Har alltid tenkt at honnørrabatt er bare for eldre, er nylig at jeg lærte at det også gjelder de som mottar uføretrygd uavhengig av alder. 

Grandidosa83 skrev (31 minutter siden):

Nå er jeg ikke ufør, men er ikke dette i kategori med å kjøpe kondomer, feminine produkter osv? Flaut/pinlig (for egen del) de første 1-3 gangene og så bryr man seg ikke lenger?

Hadde ikke reagert om jeg var med noen som brukte det. Venner / familie som verdt å samle på vet stort sett hvor landet ligger uansett mtp uførhet/skavanker osv.

For meg så er ikke dette i gruppen som kondomer og slikt. Det blir jeg ikke flau av i det hele tatt. Men kan jo ikke si noe om andre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35, 50 % ufør og kjøper honnør når muligheten er der, på buss/tog, teater og svømmehallen.Har ALDRI måtte vise honnør kortet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teyla skrev (1 minutt siden):

Bare vær obs på at honnørkortet gir deg (og ektefelle/ledsager) rett på rabattert pris på offentlig transport som mottar offentlig støtte, som buss og tog. Noen teatre o.l gir også rabatt for honnør, men mange steder er det bare for pensjonister over 65. 

Jeg har brukt kortet både på buss, og hurtigruten, veldig kjekt å spare penger når inntekten er redusert 😊 

Ene teateret i nærområdet mottar ikke offentlig støtte, de har ikke en gang studentrabatt. Men det andre er et "offentlig teater" med offentlig støtte, et "regionteater". Så de regner jeg med er med på ordningen, samme med den ene kinoen vet jeg man får honnørrabatt hos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirenas skrev (3 minutter siden):

Jeg er 35, 50 % ufør og kjøper honnør når muligheten er der, på buss/tog, teater og svømmehallen.Har ALDRI måtte vise honnør kortet. 

Det er bra, er greit å registrere det hos kinoen jeg er kunde til f.eks, så slipper jeg å må vise det foran alle hver gang jeg skal kjøpe billett. Er bra jeg slipper å bekymre meg for å måtte vise det frem til alt og alle rundt meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bra, er greit å registrere det hos kinoen jeg er kunde til f.eks, så slipper jeg å må vise det foran alle hver gang jeg skal kjøpe billett. Er bra jeg slipper å bekymre meg for å måtte vise det frem til alt og alle rundt meg. 

Som sagt så er dette en ikke- problemstilling i mine øyne. Håper du får samme erfaringen!

Sier jeg at jeg skal ha honnør, smiler så får jeg det, helt uten at noen hevet så mye som et øyenbryn.

Forstår deg godt altså, men tror du kommer til å se at dette er en konstruert problemstilling!  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ufør i 10 måneder og har foreløpig bare brukt det på kollektivt. Har da brukt nettet til å bestille, noe som jeg også gjorde lenge før jeg ble ufør. Har ikke blitt spurt om å vise honnørkortet enda. Dessuten så er det jo andre bevis som gjør at man kan få rabatt, så folk rundt vil uansett sannsynligvis ikke få med seg hvilken type bevis du viser frem. De som sjekker er nok vant til å se uføre  med mange forskjellige funksjonsnivåer - alt fra de som ser friske ut til de som man kan gå ut fra at er uføre. Så jeg har egentlig aldri syntes det har vært flaut. Nå er jeg 45, men regner med at for 20-25 år siden hadde jeg nok syntes det var flaut, det har nok mest med at jeg er tryggere på meg selv nå enn det jeg var da.

Anonymkode: 36bbf...472

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er bra, at ingen reagerer stort på det. 

Det gjør jo at jeg kan ta meg råd til ting jeg uten kortet ikke ville hatt råd til. Jeg har ikke 500 kr til teater f.eks, verken nå eller om jeg blir ufør. Men med honnørrabatt så vil jeg ha råd til det en gang i blant. 

Er litt redd for å bli stilt til veggs med skepsis. Siden det er så mange negative tråder om uføre og spesielt de som er ung ufør. Har alltid tenkt at honnørrabatt er bare for eldre, er nylig at jeg lærte at det også gjelder de som mottar uføretrygd uavhengig av alder. 

For meg så er ikke dette i gruppen som kondomer og slikt. Det blir jeg ikke flau av i det hele tatt. Men kan jo ikke si noe om andre da. 

Du blir nok ikke "stilt til veggs" av en billettør, de har andre ting å gjøre enn å tvile på om kundene har rett til honnørkort. Man opplever dette på KG, men KG er ikke som den virkelige verden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden var jeg på et rehabiliteringssted etter sykehusopphold, og skulle ta tog derfra når jeg var ferdig. Hadde ikke fått vært hjemme, og kunne ikke kjøre bil som jeg vanligvis gjør, så jeg hadde ikke honnørkortet med meg. Jeg tok og skrev ut vedtaket! :laugh: Skulle et stykke med tog så ville jo ikke betale for mye.

(En helt annen ting var at det var så UTROLIG vanskelig å få skrevet ut dette på rehabiliteringen. Først var det at det kunne jo ikke de gjøre for de hadde ikke tilgang til mine dokumenter. Eh nei, men det har jo JEG på nettet, hallo? Så var det flere datamaskiner der inne, og de måtte konferere lenge for at jeg aller nødigst skulle få låne en som ikke var på kontoret deres, men i et avlukke på gangen. Her måtte jeg logge inn og forsøke å skrive ut tre ganger før det funket, for man ble stadig kastet ut av nettleseren. Ble helt matt, men fikk da skrevet det ut til slutt. Mye man skal måtte styre med mens man er syk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du blir nok ikke "stilt til veggs" av en billettør, de har andre ting å gjøre enn å tvile på om kundene har rett til honnørkort. Man opplever dette på KG, men KG er ikke som den virkelige verden.

Man kan vel bli bedt om å vise kortet? Jeg ble bedt om å vise studentkort da jeg var student og fikk studentrabatt. Forstår ikke hva som er så ille med å måtte vise kortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk honnørkort som 19-åring, men har irriterende nok ikke hatt bruk for det siden jeg er for syk til å dra ut av leiligheten 😅

Anonymkode: 1bfd3...f72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ufør for 7 år siden men har aldri brukt honnørkortet, kanskje ikke så rart siden jeg ikke har brukt kollektivtransport siden 90 tallet. 

Anonymkode: ff580...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hverken honnørkortet eller tt-kortet. Syns det er for pinlig. 

Anonymkode: 096bb...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...