Daddysunseeker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Dansk familiefar har bodd i Norge en stund. Bor nu med familien i en bygd på Vestlandet hvor en skulle tro vinteren ville velsigne os med snø (hjelper på lyset og er veldig glade i ski og slikt). Dessverre er det ikke lengre noe som likner på vinter her før januar. Dette gjentar seg nu på 4 år. Og nu er det nokk!! Far i familien sliter hardt med vinterdepresjon, klaustrofobi og kjedsomhet samt andre årsaker gjør denne tiden ekstra tung. Far som skriver dette har alltid reist enten til alperne, eller tropene i november, desember og januar - noe som har funket fantastisk. Dette har ikke vert mulig grunnet barn, jobb og husbygging de siste 5 årene. Far liker egentlig julen i Norge med unger og familie...men...Etter en god prat med samboer ble vi enige om at vi ønsker å forsøke os med en reise til solen i november/desember. De harde fakta: Familie på 4. mamma, pappa, gutt 5 år og gutt 2 år. Alle er aktive, liker utendørs, bading og natur. Nysgjerrige og avslappede. Har fornuftig økonomi men luksusferie har ingen interesse...vi ønsker heller ikke å utsette barna for 10+ timer flyreiser så avstand har litt å si... Er totalt i villrede etter søk på nettet og manglende erfaringer i den nærmeste omkrets. Sitter med mengder av data med mye synsing og foreldet info. Det vi TROR kommer til å funke vil være å leie et hus veldig tett på en strand...men i huleste verden er stor!?! Ka noen hjelpe os litt her... Takker på forhånd så ydmykt og god jul hilsen Solsøkende pappa 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 November/desember? Neste år altså? Høres fint ut å leie hus ved en strand. Og ja, verden er stor, det stemmer. Vil du ikke reise langt er det heller ikke værgaranti. Marokko? Anonymkode: 9a6ac...256 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Also: kontakt legen ang depresjonen. Anonymkode: 9a6ac...256
Daddysunseeker Skrevet 16. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2020 Marokko! Aldri været der. Men takk for tipset...det er verdt å sjekke ut. ang. Legen. Det er noe som kommer hvert år uansett. Intet å gjøre med det. Det er bare sol som hjelper på dette 🙂
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Spania. Portugal. Kjøp en lysterapilampe Anonymkode: bd01a...0a2
Hulderen Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 Vestlandet er jo helt gal del av Norge når dere ønsker snø om vinteren. Flytt til en snøsikrere sted, som f.eks. Røros. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 Etter oktober må du ut av Europa for å få værgaranti. Du kan riktignok være heldig i syd-Spania i begynnelsen av november, men det blir kjøligere der og. I november: Marokko, Dubai, Sør-Afrika. Disse stedene ville jeg bodd på hotell, ikke leid privat hus (med hensyn til en annen kultur og sikkerhet). I desember må du lenger, helst Asia, Afrika eller syd-Amerika, så det kan bli en utfordring med under 10 timers flyvning. Hvis du skal leie en privat hytte rett ved stranden, og ha full sol i desember, så bør du til Seychellene. Så da ville jeg begynt å spare - nu Anonymkode: 6ad67...311
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 Hulderen skrev (23 minutter siden): Vestlandet er jo helt gal del av Norge når dere ønsker snø om vinteren. Flytt til en snøsikrere sted, som f.eks. Røros. Får ikke noe glede av den snøen når det er 40 minus. Anonymkode: 6bd13...18a 1
Daddysunseeker Skrevet 16. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Etter oktober må du ut av Europa for å få værgaranti. Du kan riktignok være heldig i syd-Spania i begynnelsen av november, men det blir kjøligere der og. I november: Marokko, Dubai, Sør-Afrika. Disse stedene ville jeg bodd på hotell, ikke leid privat hus (med hensyn til en annen kultur og sikkerhet). I desember må du lenger, helst Asia, Afrika eller syd-Amerika, så det kan bli en utfordring med under 10 timers flyvning. Hvis du skal leie en privat hytte rett ved stranden, og ha full sol i desember, så bør du til Seychellene. Så da ville jeg begynt å spare - nu Anonymkode: 6ad67...311 Takk! Det er hermed notert👍
Hulderen Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Får ikke noe glede av den snøen når det er 40 minus. Anonymkode: 6bd13...18a Men det hjelper på lyset ... 2
Million Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 (endret) Har du planer om å reise noe sted i januar i 2021, mener du? Hva? Tenker dere ikke på korona?? Eller mente du vinteren om ett år? Det er jo veldig lenge til, og hjelper ikke noe på årets vinterdepresjon, skulle jeg tro. Kjøp en dagslyslampe og ta en stund med dagslys i ansiktet hver dag. Det pleier å hjelpe på vinterdepresjoner. Sånne som denne for eksempel. Endret 16. desember 2020 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 Million skrev (2 minutter siden): Har du planer om å reise noe sted i januar i 2021, mener du? Hva? Tenker dere ikke på korona?? Eller mente du vinteren om ett år? Han skrev vel november/desember, vet ikke hvor du leste januar. Om han så skal reise før, så må han bare forholde seg til testing ved avreise og retur, samt karantene. Det er i så fall opp til ham. Anonymkode: 6ad67...311
Gjest retnuhfilM Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Får ikke noe glede av den snøen når det er 40 minus. Anonymkode: 6bd13...18a Uhm joda, det går helt fint. Har gått på ski i 30 blå mange ganger, det er knusktørr luft der som ikke kan sammenliknes med vinter nærmere havet. Og det er ikke så ofte det er 40 minus selv på Røros.
Daddysunseeker Skrevet 16. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 16. desember 2020 (endret) Hei folkens! Jeg må presisere litt. Det er snakk om å reise NESTE vinter, om alt ordner seg. Familien ønsker å finne en plass vi kan reise til hvert år. Takk for svar foreløpig😊 Noen erfaringer med Tenerife? Klima ser ok ut nov/des... ps. Lysterapi lampe er på innkjøpslisten😋 Endret 16. desember 2020 av Daddysunseeker 4
Gjest retnuhfilM Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 Daddysunseeker skrev (Akkurat nå): Hei folkens! Jeg må presisere litt. Det er snakk om å reise NESTE vinter, om alt ordner seg. Familien ønsker å finne en plass vi kan reise til hvert år. Takk for svar foreløpig😊 Noen erfaringer med Tenerife? Klima ser ok ut nov/des... Hvorfor vil dere ha et fast sted? Dette har jeg aldri forstått. Hvorfor ikke oppleve verden?
Daddysunseeker Skrevet 16. desember 2020 Forfatter #16 Skrevet 16. desember 2020 retnuhfilM skrev (7 minutter siden): Hvorfor vil dere ha et fast sted? Dette har jeg aldri forstått. Hvorfor ikke oppleve verden? Begge foreldre har reist verden rundt flere ganger. Uten småbarn bemerkes. Nu ønsker vi noe annet. Finner vi rette plass ser vi ingen grunn til å reise rundt FØR ungene blir større. håper det oppklarer litt 😊 2
Gjest retnuhfilM Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 Daddysunseeker skrev (Akkurat nå): Begge foreldre har reist verden rundt flere ganger. Uten småbarn bemerkes. Nu ønsker vi noe annet. Finner vi rette plass ser vi ingen grunn til å reise rundt FØR ungene blir større. håper det oppklarer litt 😊 Det oppklarer faktisk! Lykke til 🙂
Million Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han skrev vel november/desember, vet ikke hvor du leste januar. Om han så skal reise før, så må han bare forholde seg til testing ved avreise og retur, samt karantene. Det er i så fall opp til ham. Anonymkode: 6ad67...311 Jeg leste denne setningen fra ts og det var der jeg tenkte han også mente å reise denne januar som er i neste måned: "Far som skriver dette har alltid reist enten til alperne, eller tropene i november, desember og januar - noe som har funket fantastisk"
Blålin Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Hvis du ikke liker typiske "harry" turiststeder, har jeg noen veldig bra tips. Jeg har vært de fleste av disse stedene selv, eller har familie som har vært der. Kanariøyene f.eks, er ikke bare megaturisme. Det finnes nydelige plasser på øyene, og tre av de er ikke ødelagt av masseturisme (Øyene La Palma, La Gomera og El Hierro - hit må du enten fly via England, eller ta ferje/lokalfly fra eks. Tenerife) La Palma er fantastisk for fotturer - Grønn og nesten litt regnskogaktig i fjellene. Ikke mye strender, de som finnes er svart lava. La Gomera for hippier og naturelskere - Svarte strender. På Gran Canaria er lille Puerto Mogan i sørvest nydelig og avslappende. Litt turistifisert, men en veldig laidback og mer "upscale" følelse. Veldig solsikkert og lite vind! I nord regner det litt mer, men her finner du nydelige, mer uberørte plasser! Fotturer inn i fjellene rett fra landsbyen. Må få med at hovedstaden Las Palmas har endret seg det siste tiåret. Den er nå både trendy og autentisk canarisk. Flott strand midt i storbyen, men mer skyer enn Puerto Mogan. Tenerife er vakker i nord, men her er det mer skyer. Puerto de la Cruz er en større by, mer autentisk enn turiststedene i sør. Litt ut på landsbygda finnes perler! I sør, der det er mer solsikkert, er det mer turistifisert. På Lanzarote er Playa Blanca finest. Mye pensjonister og turister vinterstid og øya har lite grønt. Fine strender. Avslappet sted allikevel. På Lanzarote blåser det mer enn på Gran Canaria og Tenerife. Fastlands Spania er litt kaldere, men du kan være heldig helt i sør. Fly til Malaga. To tips (autentiske, sjarmerende spanske småbyer med lokalbefolkning): Nerja (gratis tapas og utrolig vakkert!) og Estepona (blomstenes by). Granada er en herlig "storby". Helt fantastisk! Masse kultur, nær fjellene, men ca. en halvtime til kysten. Malaga (storby) har faktisk blitt veldig fin i seg selv de siste årene. Ved havet og mange kunstgallerier, museer og god mat. Sør-Italia har mange perler, men her er det mer ustabilt værmessig. Kypros er litt varmere, men personlig trives jeg ikke like godt her. Alle disse stedene gir deg nok ikke mer enn 20-25 varmegrader (november/desember), men spesielt i Puerto Mogan kan det bli varmere. Vi var der sent i oktober/beg. av november og hadde rundt 30 grader hver dag. Det ligger i en dal, beskyttet fra vind og skyer. Sammen med Arguineguin (her bor det mange nordmenn), også på Gran Canaria, er dette det varmeste stedet i Europa vinterstid. Personlig ville jeg ikke reist til islamske land pga utrygghet. Det har vært for mange terroraksjoner og "hendelser". Spør gjerne hvis du vil vite mer. Har god kjennskap til enkelte av stedene, men vet ikke helt om du søker lite eller stort sted, fjell eller strand. Endret 17. desember 2020 av Blålin 3
Blålin Skrevet 17. desember 2020 #20 Skrevet 17. desember 2020 retnuhfilM skrev (11 timer siden): Hvorfor vil dere ha et fast sted? Dette har jeg aldri forstått. Hvorfor ikke oppleve verden? Jeg forstår det veldig godt. Etter å ha reist fra jeg var barn, ønsker jeg nå (i godt voksen alder) å ha et "hjem nr. 2" i et land med varmt klima. Er litt sliten av å oppleve nytt hvert år, og har en drøm om å finne roen. Hadde jeg hatt masse penger, ville drømmen inkludert et feriehus på stedet jeg trives. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå