Gå til innhold

Familiemedlem som ruser seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en bror som ruser seg i perioder ( sterke stoffer)han kommer nå tilreisende hjem til sin hjemby,hvor jeg bor sammen med min datter. Han har kun meg som familie igjen, og har ingen plass å bo her. Vi mistet nylig begge foreldrene våre, og etter det tok jeg han på fersken, jeg fikk sjokk fordi jeg trodde ikke at det var på det nivået han ruset seg.

Han pleier ikke å ruse seg foran meg, men tar seg heller noen øl, men kan jeg stole på det denne gang?

Jeg har en sønn på 5 og orker ikke ta sjansen i tilfelle noe skulle skje. Så jeg har sagt at han ikke kan være hos meg i julen.

Jeg har nå så sinnsykt dårlig samvittighet og føler meg som verdens verste person.

Trenger noen å snakke med, men vet ikke hvor jeg kan henvende meg, tydeligvis kommer jeg til å havne i flere sånne situasjoner fremover. Finnes det noen sider på nett, forum hvor jeg kan få hjelp til å vite hvordan jeg kan håndtere dette? 

Anonymkode: adf3a...224

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han der ville ikke barnløse meg ha i huset en gang.

Skrevet

Nei, du har barn, du kan ikke risikere at han ruser seg på verken alkohol eller sterkere saker.

• Liker 1
Skrevet

Alkohol er nå et av de verste rusmidlene. 

Anonymkode: b5b44...7d9

Skrevet

Ja, i dag fins det steder å få hjelp for pårørende. Du kan lese mer om dette her:

https://www.helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-innen-psykisk-helse-og-rus/

Ellers vil jeg råde deg til å fortsette å sette grenser rundt deg selv og barnet ditt. Du har ansvaret for deg selv og barnet ditt, og det er BRA at du tar det ansvaret. Øv deg aktivt på å legge vekk den dårlige samvittigheten for det. Det er så lett å havne i en spiral av dårlig samvittighet og medavhengighet, og det er mer enn tungt nok å se et kjært familiemedlem ødelegge seg selv om ikke man selv skal la seg dra med ned også. 

Stor klem herfra! 

Skrevet

Nå kommer det veldig an på hva du mener med sterke russtoffer? Stor forskjell å velge å røyke litt hasj på fest i stedet for alkohol eller en sjelden gang ta MDMA på fest VS å injisere heroin eller ta amfetamin daglig. 

Anonymkode: ec3cc...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...