AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Jeg er sjokkert. Mannen smekket til sønnen vår på 4 år. Han slo han på munnen fordi han spyttet på han. Jeg føler meg helt jævlig og uvel.. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg skjønner at han ble provosert... Men det er jo aldri greit å slå!!! Hvordan blir livet videre??? Anonymkode: 89502...083 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 16. desember 2020 Tydeligvis et enkelt tilfelle og noe som så klart ikke skal skje. Det var nok en spontan relasjon fra far. Far, barnet eller du som så det selv? Du snakker med far og far sier unnskyld til barnet. Du trenger ikke å rasere hele livet. Dere prater om ting og forsetter livet. Sier klart i fra at skjer det igjen så må far skaffe hjelp. Anonymkode: 88267...50c 57
Jessic_a Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Her må det være greit å ha to tanker samtidig. 1) Det er ALDRI greit å slå et barn! Dette kan han ikke gjøre igjen. 2) Når vi opplever en spontan og ganske ubehagelig handling som at noen spytter eller slår oss, så kan vi reagere spontant. Det er helt sikkert veldig ubehagelig for han også, men verst for barnet. Han og du bør reparere raskt. Men ikke gi mannen mer dårlig samvittighet enn det han ( forhåpentligvis) har nå. jeg husker selv at nevøen min slo meg hardt på munnen da han var fire år. Helt spontant slo jeg han tilbake og hadde dårlig samvittighet i flere år. Jeg var bare 18 år, og har aldri før eller etter slått noen. Nevøen min fikk selvsagt mange unnskyld og klemmer. 41
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 16. desember 2020 Lær sønnen din å ikke spytte. En 4 åring burde vite bedre. Anonymkode: 88267...50c 86
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Spytting er en ufyselig oppførsel, uansett om man er 4, 40 +. Men det kan man lære, uten å slå. Mulig foreldrekurs burde tilbys, så flere kan benytte seg av det, før de får barn? Anonymkode: aa158...153 15
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Lær sønnen din å ikke spytte. En 4 åring burde vite bedre. Anonymkode: 88267...50c Ja, jobber med det.. Du har sikker ikke barn??????????????????! Er det 4-aringen sin skyld? Mener du det er greit å slå???? Så det er liksom greit at en voksen mann mister besinnelsen, men ikke at en 4-åring gjør det? Han hadde et Sinnesutbrudd og visste vel ikke hvordan han skulle håndere sinnet, og det resulterte i spytting.. Ellers spytter han ikke. Anonymkode: 89502...083 13
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 Spyttet faktisk selv da jeg var liten.. Var en måte å få aggresjon ut på. Spytter ikke nå som voksen.. Anonymkode: 89502...083
Gjest padawan Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det 4-aringen sin skyld? Så det er farens skyld han han ble spyttet på av sønnen.
Anciol Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 Spytting hos små barn er ikke uvanlig, synes å smekke til en unge fordi han spytter er å krysse en grense! Da mine var små og spyttet så inndro jeg favoritt leken deres til de beklaget! Det finnes enklere måter enn å smekke til en unge som spytter, inndra ipad , favorittleke, ukepenger eller lørdagdigg! 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 Mannen din har ikke lov å slå. Du bør ta dette opp med ham og kreve at han unnskylder seg på ekte og se om han faktisk har ekte skyldfølelse og om han opplevde sjokk da han så at han hadde klabbet til sønnen. Hvis han ikke ble sjokkert over sin egen handling og rettferdiggjør den så er det stor grunn til å ta dette opp med helsesøster og spørre helsesøster om hun kan sende dere på noe veiledende kurs og sånt pluss er det notert der så har du ditt på det rene for du har jo lest om de tilfellene der et barn blir mishandlet av ene foreldren som ante fred og ingen fare og bare sånn småhendelser som hadde skjedd. Så blir den andre foreldren medskyldig pga de ikke har meldt fra. Så jeg hadde IKKE tatt lett på dette og jeg hadde vurdert mye på hva jeg skulle gjøre ut fra ansiktsuttrykk, kroppspråk og reaksjon hos far. Greit nok at en 4åring ikke skal spy men fysisk avstraffelse er ulovlig i norge. Anonymkode: c024e...05a 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 Spytte ikke spy, skrev feil. Anonymkode: c024e...05a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 Å smekke til ungene sine fordi de spytter er å gå over streken. Ha en skikkelig prat om det. Sønnen min på snart 4 år lærte seg å spytte fra noen i barnehagen. Vi snakket om det og at han kan smitte andre med corona hvis han er syk. Det kan være skummelt og det er kjempeekkelt. Han forstod det da og beklaget seg. Anonymkode: 55bea...66d 7
Lipyros Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 Hvordan ser din mann på det i ettertid? Forsvarer han hendelsen eller er han fra seg av anger? Det er viktige ting mht videre vei. Hvis han ikke angrer, eller tror det kan skje igjen må han oppsøke hjelp. Sinneterapi eller kos/ICDP kurs kan hjelpe 7
Gjest Blinkie Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 Selv om barnet spyttet, så smekket ikke man som voksen barnet!
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 Jessic_a skrev (22 minutter siden): Her må det være greit å ha to tanker samtidig. 1) Det er ALDRI greit å slå et barn! Dette kan han ikke gjøre igjen. 2) Når vi opplever en spontan og ganske ubehagelig handling som at noen spytter eller slår oss, så kan vi reagere spontant. Det er helt sikkert veldig ubehagelig for han også, men verst for barnet. Han og du bør reparere raskt. Men ikke gi mannen mer dårlig samvittighet enn det han ( forhåpentligvis) har nå. jeg husker selv at nevøen min slo meg hardt på munnen da han var fire år. Helt spontant slo jeg han tilbake og hadde dårlig samvittighet i flere år. Jeg var bare 18 år, og har aldri før eller etter slått noen. Nevøen min fikk selvsagt mange unnskyld og klemmer. Dette!! Anonymkode: 082f2...500 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 Mannen din må lære seg å mestre sinnet sitt. Man slår selvfølgelig ikke. Man skal ikke slå i det hele tatt, men å slå et barn er langt over grensen. Anonymkode: 94c3e...4e1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 Hvis mannen regelrett gav ungen ørefik og det er tenkelig han kan skade barn må du gå fra han. Bare du som vet karakteren av den angivelige volden. Anonymkode: 85f3a...08b 1
Kokeshi Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 Jeg har blitt spyttet på, midt i ansiktet, av en hissig liten tass på ca. samme alder. Det kunne ikke falt meg inn i halvmørke og svare med å slå. Det er så langt over streken. 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 Du, det var en spontan reaksjon som ikke skulle skjedd, men nå har det det. Det viktigste nå er at han fikser det han gjorde. Og reparere er nesten aldri for seint, hverken for far eller barn. Anonymkode: 8f225...c6c 8
Gjest Albbas Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 25 minutter siden, padawan said: Så det er farens skyld han han ble spyttet på av sønnen. Det er farens skyld at han slo. Det er langt mer alvorlig enn at en fireåring spytter. Fireåringer eier ikke impulskontroll, de er ikke ferdig oppdratt. En voksen skal egentlig være "ferdig oppdratt". Dere må jo bare ta en prat, TS. Hva føler mannen? Angrer han? Har han kjent på lignende før? Hvordan skal han unngå at det skjer igjen? Skam hjelper ikke... Dere må finne ut om dette er et engangstilfelle eller om han trenger hjelp. Da kan familievernkontoret kontaktes. Men dette trenger altså ikke bety at hele livet snus på hodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå