AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Diskuterte litt med gubben i går. Han sa han var så trøtt og sliten siden han jobber 8 timer om dagen. Jeg svarte, «Ja samme her». Mini holder på å få tenner, så han krever veldig mye av meg, døgnet rundt. Gubben mener at jeg ikke jobber, siden jeg har mammaperm, og derfor gjør det jeg skal gjøre. Jeg har ikke sovet skikkeli på snart en uke, da mini våkner flere gang i timen å klartert må meg, knør og vil ha pupp. Spurte gubben om ikke han kunne ta han litt i natt, slik at jeg kunne få meg et par timer sammenhengende søvn, slik at dagen kunne bli lettere. Da svarte han at han skal på jobb, så det gikk ikke. Han må sove, eller kan han ikke dra på jobb. Svarte han at det er litt sånn for meg også, fingerer ikke helt uten søvn. Men han mener da at jeg er tatt ut av jobb for å gjøre dette, mens han stakkars må jobbe. Kjenner litt på irritasjonen at han liksom skal få sove gjennom hele natten uten avbrudd, jobbe 8 timer, komme hjem, sove en time sammen meg mini, mens jeg rydder huset. For så å si at han er sliten? Og at han MÅ få tid for seg selv på dataen?? Jeg sover inntil mini hele natten. Er sammen med mini hele formiddagen. Er sammen med mini på ettermiddagen når gubben MÅ få tid for seg selv... å så gjentar vi dette. Han forsvarer dette med at han står opp med mini lørdag og søndag, slik at jeg får «sove ut»... Er det jeg som bare er surkete pga at jeg er sliten, eller er han en tufs? Dette snakket vi btw om før vi ble gravid. Og han var såååå enig om at å være hjemme med baby kunne være like slitsomt (eller mer) som å være på jobb. Men det gjelder vell kanskje ikke før han selv skal i pappaparm... Gaaaahd.... måtte bare lufte hodet litt! Takk for oppmerksomheten! Anonymkode: f34e9...8b1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Du er ikke urimelig. Han skjønner bare ikke hvor krevende det er å ha ansvaret hele tiden. Det er forventelig at du tar mest netter med barnet, men han har ikke totalt «fritak» fordi han skal på jobb, det må han jo selv høre er urimelig... Og for forholdet deres sin del så har han alt å vinne på å ta deg på alvor når du sier fra at du trenger mer av han. Det er sånt som dette som driver par fra hverandre. Vis han tråden ♥️ Anonymkode: c106e...06e 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Diskuterte litt med gubben i går. Han sa han var så trøtt og sliten siden han jobber 8 timer om dagen. Jeg svarte, «Ja samme her». Mini holder på å få tenner, så han krever veldig mye av meg, døgnet rundt. Gubben mener at jeg ikke jobber, siden jeg har mammaperm, og derfor gjør det jeg skal gjøre. Jeg har ikke sovet skikkeli på snart en uke, da mini våkner flere gang i timen å klartert må meg, knør og vil ha pupp. Spurte gubben om ikke han kunne ta han litt i natt, slik at jeg kunne få meg et par timer sammenhengende søvn, slik at dagen kunne bli lettere. Da svarte han at han skal på jobb, så det gikk ikke. Han må sove, eller kan han ikke dra på jobb. Svarte han at det er litt sånn for meg også, fingerer ikke helt uten søvn. Men han mener da at jeg er tatt ut av jobb for å gjøre dette, mens han stakkars må jobbe. Kjenner litt på irritasjonen at han liksom skal få sove gjennom hele natten uten avbrudd, jobbe 8 timer, komme hjem, sove en time sammen meg mini, mens jeg rydder huset. For så å si at han er sliten? Og at han MÅ få tid for seg selv på dataen?? Jeg sover inntil mini hele natten. Er sammen med mini hele formiddagen. Er sammen med mini på ettermiddagen når gubben MÅ få tid for seg selv... å så gjentar vi dette. Han forsvarer dette med at han står opp med mini lørdag og søndag, slik at jeg får «sove ut»... Er det jeg som bare er surkete pga at jeg er sliten, eller er han en tufs? Dette snakket vi btw om før vi ble gravid. Og han var såååå enig om at å være hjemme med baby kunne være like slitsomt (eller mer) som å være på jobb. Men det gjelder vell kanskje ikke før han selv skal i pappaparm... Gaaaahd.... måtte bare lufte hodet litt! Takk for oppmerksomheten! Anonymkode: f34e9...8b1 Når vi var på foreldrekurs før fødsel ble dette tatt opp. Helsesøster spurte da hvem deltakerne på kurset mente at skulle stå opp om nettene med baby. Jeg svarte da at dette var mor fordi far jobbet( jeg var gravid med vårt første barn og visste åpenbart ikke bedre). Helsesøster svarte da at dette var HELT feil. Hun sa at det å være hjemme med baby var en like viktig jobb å at det MÅTTE byttes på å ta nettene med babyen, for at mor skulle ha mulighet til å kunne være uthvilt for å faktisk ta seg av den aller viktigste jobben - å ta vare på babyen. Anonymkode: af214...d01 20
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 Tusen takk til dere begge! Dette trengte jeg å lese ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: f34e9...8b1 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Jeg er i motsetning til de andre her enig med far. Jeg har selv flere barn og jobber også fullt og jeg har definitivt alltid hatt mye mer behov for å sove skikkelig når jeg skal på jobb enn når jeg skal være hjemme med barna. Anonymkode: 12e23...756 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når vi var på foreldrekurs før fødsel ble dette tatt opp. Helsesøster spurte da hvem deltakerne på kurset mente at skulle stå opp om nettene med baby. Jeg svarte da at dette var mor fordi far jobbet( jeg var gravid med vårt første barn og visste åpenbart ikke bedre). Helsesøster svarte da at dette var HELT feil. Hun sa at det å være hjemme med baby var en like viktig jobb å at det MÅTTE byttes på å ta nettene med babyen, for at mor skulle ha mulighet til å kunne være uthvilt for å faktisk ta seg av den aller viktigste jobben - å ta vare på babyen. Anonymkode: af214...d01 Far tar jo baby i helgene. Jeg syns, for å være ærlig, ikke at det er rettferdig at far skal splitte ukedagene likt, også. Mor kan tross alt sove litt når mini sover på dagen. Far kan ikke ta seg en to timers pause på jobb, for å sove. Anonymkode: 8cdd4...305 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Far tar jo baby i helgene. Jeg syns, for å være ærlig, ikke at det er rettferdig at far skal splitte ukedagene likt, også. Mor kan tross alt sove litt når mini sover på dagen. Far kan ikke ta seg en to timers pause på jobb, for å sove. Anonymkode: 8cdd4...305 Ts her Bei er helt enig, far skal ikke ta mini like mye som meg. Absolutt ikke. Mini er nå snart 10 mnd, og jeg har tatt han alle netter frem til nå. Klager ikke. Verdens beste baby. Men... nå i det siste så har han blitt vlodsomt aktiv på natt. Jeg spurte da far om han kunne tatt mini bare et par timer en natt.. for når mini ligger inntil meg så kjenner han melkelukt og skal enten puppe eller klatre på meg. Hos far ligger han rolig. Så hadde vært deili om han kunne sovnt hos far og så kunne jeg overtatt... men nei... far skal sove... hver natt.... Anonymkode: f34e9...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 I ukene dagene tar jeg barna. Har tvillinger. Far tar natt og dag i helgene. Jeg hadde ikke klart å ta nattevåk og tillegg gjøre jobben min. Så far skal få sove hele natta igjennom i uka. Å gå hjemme med barn er slitsomt, men ikke så slitsomt. Jeg har to av dem. Jeg legger meg på gulvet med dem. Legger en dyne på gulvet så leker de eller aker seg rundt. De er nå 8 måneder. Anonymkode: d44a7...59e 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her Bei er helt enig, far skal ikke ta mini like mye som meg. Absolutt ikke. Mini er nå snart 10 mnd, og jeg har tatt han alle netter frem til nå. Klager ikke. Verdens beste baby. Men... nå i det siste så har han blitt vlodsomt aktiv på natt. Jeg spurte da far om han kunne tatt mini bare et par timer en natt.. for når mini ligger inntil meg så kjenner han melkelukt og skal enten puppe eller klatre på meg. Hos far ligger han rolig. Så hadde vært deili om han kunne sovnt hos far og så kunne jeg overtatt... men nei... far skal sove... hver natt.... Anonymkode: f34e9...8b1 Da er det på tide å få mini inn på eget rom. Slutte med nattamming. 10 måneder trenger ikke å bli ammet på natta. Anonymkode: d44a7...59e 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Far tar jo baby i helgene. Jeg syns, for å være ærlig, ikke at det er rettferdig at far skal splitte ukedagene likt, også. Mor kan tross alt sove litt når mini sover på dagen. Far kan ikke ta seg en to timers pause på jobb, for å sove. Anonymkode: 8cdd4...305 Hvem sier at babyen er en sånn som sover to timer på dagen? 🤪 så er det vel heller ingen som foreslår å dele likt på nettene, men at ts blir tatt på alvor når hun spør om han kan ta ei natt fordi hun er veldig sliten.. Anonymkode: c106e...06e 12
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her Bei er helt enig, far skal ikke ta mini like mye som meg. Absolutt ikke. Mini er nå snart 10 mnd, og jeg har tatt han alle netter frem til nå. Klager ikke. Verdens beste baby. Men... nå i det siste så har han blitt vlodsomt aktiv på natt. Jeg spurte da far om han kunne tatt mini bare et par timer en natt.. for når mini ligger inntil meg så kjenner han melkelukt og skal enten puppe eller klatre på meg. Hos far ligger han rolig. Så hadde vært deili om han kunne sovnt hos far og så kunne jeg overtatt... men nei... far skal sove... hver natt.... Anonymkode: f34e9...8b1 Da forstår jeg litt mer hva du mener. Kanskje far misforsto, å trodde du mente at han må ta mer fast i ukedagene, og ikke bare steppe inn om du er helt på felgen? Lett for å gå i forsvar om man tror personen mener noe annet. Støtter forslag om eget rom. Kanskje dere kan få bedre søvn gjennom natten begge to. Anonymkode: 8cdd4...305 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem sier at babyen er en sånn som sover to timer på dagen? 🤪 så er det vel heller ingen som foreslår å dele likt på nettene, men at ts blir tatt på alvor når hun spør om han kan ta ei natt fordi hun er veldig sliten.. Anonymkode: c106e...06e Jeg har ikke sagt at baby sover to timer om dagen. Men sjansen er veldig mye større for at baby sover noe i løpet av dagen, enn at far sitter store deler av arbeidsdagen uten en eneste arbeidsoppgave å ta seg til, og dermed kan sove. Anonymkode: 8cdd4...305
MollyJones Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 Når far har pappaperm kommer du til å ta barnet hele ettermiddagen når du kommer hjem. Ikke tenk på det engang. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 Mannen din er en gjøk. Når det er sagt - hva får unge, friske kvinner til å referere til mannen/samboeren/partneren sin som "gubben"? Jeg leser det flere steder, og lurer like mye hver gang. Et mer uappetittlig kallenavn finnes vel knapt; kan man virkelig elske eller tenne på et menneske som man kaller "gubben"? Anonymkode: 537e8...4e6 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mannen din er en gjøk. Når det er sagt - hva får unge, friske kvinner til å referere til mannen/samboeren/partneren sin som "gubben"? Jeg leser det flere steder, og lurer like mye hver gang. Et mer uappetittlig kallenavn finnes vel knapt; kan man virkelig elske eller tenne på et menneske som man kaller "gubben"? Anonymkode: 537e8...4e6 Kan det være lokale forskjeller?🤔 Jeg bor i Trøndelag og unge menn her kaller partneren sin for "kjerringa". I den formen er det ikke ment som et skjellsord. Kjerring og gubbe har vel litt samme trauste preg. Anonymkode: 458a6...080 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 Her tok jeg natten i ukedagene, mens vi byttet på i helgene. Når typen kom hjem fra jobb spiste vi middag, så fikk jeg 2 timer "fri" hvor jeg kunne gjøre akurrat det jeg ville. Sove, ta et bad, trene, what ever. Så samarbeidet vi resten av dagen til vi la oss. Funket veldig bra for oss. 🙂 Anonymkode: 14822...752 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har ikke sagt at baby sover to timer om dagen. Men sjansen er veldig mye større for at baby sover noe i løpet av dagen, enn at far sitter store deler av arbeidsdagen uten en eneste arbeidsoppgave å ta seg til, og dermed kan sove. Anonymkode: 8cdd4...305 Man er altså fritatt for å ta hensyn til partner som signaliserer et behov (ikke en varig todeling av netter) av den prinsipielle grunn at man skal på jobb? Det er ikke en lur tilnærming i parforhold og nytt foreldreskap. Anonymkode: c106e...06e 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 Her syns jeg far har rett. Du kan bli flinkere til å sove når baby sover, og flinkere til å kreve at far bidrar når han er hjemme. Men den som skal på jobb bør få sove om natta. Støtter også de som sier at du kan prøve å avvenne amming på natt og samsoving, både du og baby sover bedre hver for dere nå utfra det du forteller om nattevåk. Anonymkode: d474a...c18 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 Sånn som vi gjorde det med første barnet, var at den som var hjemme i perm hadde hovedansvar for barnet også på natt. Grunnen var at vedkommende hadde mulighet for å sove et par timer i løpet av dagen, når ungen sov. MEN! Ingen regel uten unntak. Var jeg eller min mann utslitt, så er det klart at man skal trø til en natt i ny og ne - det handler da om kjærlighet og respekt for partner. I helgen tok vi en natt og morgen hver. Det skal sies at vårt barn stort sett sov godt. Hadde vi hatt store problemer hadde vi kanskje hatt andre rutiner. Kommunikasjon er som alltid nøkkelen! Anonymkode: e1b89...3a7 5
Kokeshi Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 Han må få sove om natta når han skal på jobb, men han må bidra når han er hjemme fra jobb. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå