Gå til innhold

Brenne for en jobb? Kjempe for å få en jobb? Hva er dette for noe tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange som ikke våkner opp å se galskapen i dagens arbeidsliv. Er jo ikke der man skal brenne livet sitt, kaste bort tiden sin.

Alle er avhengig av en inntekt for å overleve, derfor må man stille minst mulig krav til en arbeidstaker. Eller vil jo fler havne på NAV, er jo arbeidsgivere sine feil at det skjer.

Skal være nok å møte på jobb, utføre sine arbeidsoppgaver. Så ferdig.

Det er ikke nødvendig å være brennende, fremoverlent, lidenskapelig eller noe annet vås som er skapt av idioter som ikke forstår arbeidslivet.

Anonymkode: c605e...e53

• Liker 36
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får synes hva du vil, men noen av oss andre har jobber som er både spennende og givende.

• Liker 40
Skrevet
godfisk skrev (1 minutt siden):

Du får synes hva du vil, men noen av oss andre har jobber som er både spennende og givende.

Det er fåtallet, du må heller tenke på hvor lettlurt du er som tror det.

Tenk på all tiden du kaster bort på det, som du kunne brukt på deg selv. Å leve.

Men i stedet valgte du å være en slave for andre.

• Liker 17
Skrevet

Synd du føler det sånn, men for meg er jobb en veldig positiv faktor i mitt liv. 

Anonymkode: 73d25...c0e

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synd du føler det sånn, men for meg er jobb en veldig positiv faktor i mitt liv. 

Hva ville du vært uten jobben din?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så mange som ikke våkner opp å se galskapen i dagens arbeidsliv. Er jo ikke der man skal brenne livet sitt, kaste bort tiden sin.

Alle er avhengig av en inntekt for å overleve, derfor må man stille minst mulig krav til en arbeidstaker. Eller vil jo fler havne på NAV, er jo arbeidsgivere sine feil at det skjer.

Det er ikke nødvendig å være brennende, fremoverlent, lidenskapelig eller noe annet vås som er skapt av idioter som ikke forstår arbeidslivet.

Jeg forstår ikke hvordan man kan være brennende og lidenskapelig for jobb på en lager i butikk eller kundesenter med telefonsalg. Det er da grenser for alt. 

• Liker 21
Skrevet

Selvfølgelig er det det. Men det å brenne og kjempe for jobben sin betyr jo at man skal sette jobben på første plass, over familie, venner og livet ellers. Og det er det ikke noe vits til å gjøre. 

• Liker 13
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det det. Men det å brenne og kjempe for jobben sin betyr jo at man skal sette jobben på første plass, over familie, venner og livet ellers. Og det er det ikke noe vits til å gjøre. 

Er jo det arbeidsgivere krever i dag, at jobben skal være nr.1 Uansett stilling.

Derfor blir mange arbeidsledige.

• Liker 2
Skrevet

Er jo det arbeidsgivere krever i dag, at jobben skal være nr.1 Uansett stilling.

Derfor blir mange arbeidsledige.

Det driter jeg i. Så lenge jeg gjør mine arbeidsoppgaver innen fristen og med god kvalitet, er det ulovlig å sparke meg. For å sparke folk i 2020 må man ha en gyldig grunn. Er man organisert, så er det enda mer vanskelig for arbeidsgiver til å gi folk sparken bare fordi. 

• Liker 7
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Det driter jeg i. Så lenge jeg gjør mine arbeidsoppgaver innen fristen og med god kvalitet, er det ulovlig å sparke meg. For å sparke folk i 2020 må man ha en gyldig grunn. Er man organisert, så er det enda mer vanskelig for arbeidsgiver til å gi folk sparken bare fordi. 

Problemet er bare å være god nok skuespiller under arbeidsintervjuet til at arbeidstaker tror du er en av disse overpositive hjernevskede ja-menneskene med "stå på vilje" og "brennende lidenskap" for å selge tiden sin mot penger.

Anonymkode: 4e406...04c

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan man kan være brennende og lidenskapelig for jobb på en lager i butikk eller kundesenter med telefonsalg. Det er da grenser for alt. 

Så fordi det ikke krever utdannelse, så er det noe man ikke kan brenne for, da? 

Jeg jobbet faktisk sammen med en dor mange år siden, som brant for telefonsalg. Jeg hatet jobben, han elsket den. 

Han syns det var spennende å ha en intern konkurranse med seg selv, om han klarte å slå sin egen rekord. Han elsket de tilfellene der hvor han kunne gjøre en god jobb, å spare kunder for flere tusen i året, ved å bytte til mobilpakken han tilbød. Han elsket det da han klarte å argumentere så godt for produktet, at han fikk snudd en kunde fra nei, til ja. Han elsket å snu motivasjonen til folk, og han elsket miljøet de hadde på jobb. 

Så bra for han, tenker jeg! 

Anonymkode: 8df5d...598

• Liker 14
Skrevet

Problemet er bare å være god nok skuespiller under arbeidsintervjuet til at arbeidstaker tror du er en av disse overpositive hjernevskede ja-menneskene med "stå på vilje" og "brennende lidenskap" for å selge tiden sin mot penger.

Anonymkode: 4e406...04c

Jeg er ikke det dessverre, så ender ofte opp med å fortelle de hvor hjernedøde de er som arbeidsgivere.

Ærlighet varer lengst.

1.jpg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høres ikke ut som at du brenner for jobben din i allefal. Noen viser mer interesse for jobben og dette setter arbeidsgiver pris på for det vil være en positiv ting for bedriften. En som er interessert og vil yte det lille ekstra vil stille sterkere under et jobbintervju enn en person som kun er interessert i å gjøre minst mulig. Noen jobber med noe de liker, har en lidenskap for da vil man også kanskje gjøre litt mere enn det som er forventet.

• Liker 2
Skrevet

Du velger selv hvordan du arrangerer ditt liv.  Jeg synes du bør ha noe du "brenner" for. Livet er vanskelig nok som det er og uten mening er det vanskelig å stå i det. Om du ser jobb kun som noe som gir det mat på bordet eller om du velger å knytte ditt person og mening til jobben er ditt valg. Uavhengig av hva du har valgt så ser en arbeidsgiver alltid etter en som yter sit aller bestem. 

Anonymkode: 2845a...38d

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at man må "kjempe" for jobbene er jo at det er kjøpers (dvs arbeidsgivers) marked, og de kan velge og vrake i søkere, ofte hundrevis. Hvis man ikke gidder å gjøre en innsats som arbeidstaker får man selvfølgelig den kjipeste jobben med den laveste lønna, som ingen andre vil ha. 

Det hadde vært noe helt annet om det var mangel på arbeidskraft. Da hadde arbeidstakerne hatt råd til å være kresne. 

• Liker 4
Skrevet

I de fleste land er det knallhard kamp om arbeidsplassene, og i tillegg har de ikke det sikkerhetssystemet vi har med NAV. Og slik kommer det nok til å bli i Norge også snart, og da har ikke folk noe valg, de må yte for å overleve. 

Et annet poeng er at det finnes mellomting mellom det å brenne for jobben, og det å gi faen. I mange jobber er det fullt mulig å gjøre en god jobb i 7.5 timer, uten å verken elske eller hate jobben.

Anonymkode: 8943d...584

• Liker 6
Skrevet
Rynnsi skrev (32 minutter siden):

Høres ikke ut som at du brenner for jobben din i allefal. Noen viser mer interesse for jobben og dette setter arbeidsgiver pris på for det vil være en positiv ting for bedriften. En som er interessert og vil yte det lille ekstra vil stille sterkere under et jobbintervju enn en person som kun er interessert i å gjøre minst mulig. Noen jobber med noe de liker, har en lidenskap for da vil man også kanskje gjøre litt mere enn det som er forventet.

Men det å "yte litt ekstra" er synonymt med å jobbe gratis for arbeidsgiver og bli utnyttet. Jeg hadde aldri godtatt å jobbe gratis overtid for eksempel. Men vet at mange arbeidsgivere forventer det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker jobben min. Har aldri gruet meg til en mandag. Sitter gjerne litt overtid. Ser på faglitteratur på fritiden. Tar telefonen om den ringer i helg/ferie. Har fantastiske kollegaer, så lunsj og aktiviteter utenom arbeidstid er en glede, og noe jeg savner stort i disse dager. 

Får mye raushet tilbake. Gode bonuser, fleksitid, oppfordringer til å trene i arbeidstiden, lunsj- og middagspakker nå og da i disse hjemmekontortider. 

Og jeg har mer fritid enn jeg klarer å bruke, ellers ville jeg virkelig, aldri, prioritert KG i en pause, slik som nå :)

Jeg kunne ikke tenkt meg livet uten å ha en jobb jeg brenner så mye for. Det må føles veldig meningsløst å gjøre noe man ikke liker 8-16 hver dag, kun for penger? 

Så tror du sikkert jeg bør "åpne øynene" og slutte å leve på en rosa sky. Men egentlig, om du har rett og jeg har feil, har jeg likevel vært dønn lykkelig i denne stillingen i 15 år. 

Anonymkode: b3baf...cc5

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig. Uansett hvor mye man liker jobben så er det viktig å ha et liv ved siden av. 

Jeg vil gjerne å ha en jobb men det er hundrevis av jobber jeg kan søke hvor jeg kan gjøre en god jobb og helt ærlig så er jeg ganske likegyldig for hvilken av dem jeg får. God jobb skal jeg gjøre uansett. Stille opp likeså. Skjønner ikke hvordan man skal formidle det i en søknad for forventninger er jo helt andre. Man skal jo ha denne jobben og brenne for jobben. Det gjør nemlig ikke jeg. Er student nå. 

Anonymkode: 6581a...31b

• Liker 1
Skrevet

Ingenting er vel bedre enn om man brenner for det man jobber med? Da kaster man jo ikke bort tiden, tvert om så får man mye ut av det å jobbe. Det er jo win-win.

Jeg vet ikke om du er den samme som med jevne mellom starter tråder som dette, men det å kalle arbeidsmarkedet i Norge for "slaveri" viser en skremmende mangel på kunnskap om og respekt for hva slaveri er og hvordan de som lider under det faktisk har det. Du viser hvor priviligert du er ved å bruke slike ord.

Anonymkode: 003c3...d3a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...