AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Jeg og samboer kjøpte oss enebolig for to år siden i Bergen. Etter hardt arbeid med sparing, og fullført utdanning fikk vi jobb og endelig hadde vi råd til hus! Huset vi kjøpte hadde muligheter for en andre etasje, og det var derfor regulert i henhold til lovverk så vi trenger ingen dispans. Naboen bak oss hilser ikke på oss lengre, og jeg synes det er ubehagelig at min datter skal ha et slikt forhold til en nabo. Vi har lyst å gjøre noen endringer evt sette opp store busker, eller konfrontere de i deres frekke oppførsel! Ofte går nabomannen forbi huset vårt og markerer seg i gaten som om han skal prøve å få fram at han ikke frykter oss eller noe. Samboer har blitt lei seg pga dette, og han ønsker ikke å gå ut med barna i hagen lengre i frykt for å møte på nabomannen. De fleste naboene rundt oss har eneboliger med to etasjer unntak huset bak oss, og et hus ved siden. Etter å ha pusset opp hele huset innvendig etter sykt hardt arbeid, samt ordnet med utleie -leiligheter ser vi nå at vi ønsker å bygge på et påbygg med andre etasje. Samboer er byggingeniør og jeg veldig glad i interiør så dette er vårt prosjekt❤️ Vi hadde et godt forhold til naboene før søknaden. Det som er ironisk er at vår nærmeste nabo har ikke klaget fordi han synes det er flott at vi gjør huset penere med et tilbygg, og han bor lengre innpå oss. Etter søknad ble nabomannen som bor bak oss iskald og rett og slett ubehagelig! I svar på nabovarsel hadde han fått med seg 4 naboer som klaget på vårt ønske om påbygg, og han og kona hadde skrevet 2 A4 sider med klage på hvorfor vi ikke skulle få lov til å bygge. Jeg og samboer ble sjokkert! Klagen fra de andre naboene var ok, men de var veldig lik men ikke på langt nær så personlig, urelevant og frekk som naboen vår bak oss. Naboen klaget på oss fordi de mente at parkeringsplassen som hadde blitt ordnet av oss og påkostet flere titusener var trafikkfarlig og farlig, og han hadde meldt oss ifra til kommunen. I tillegg kommenterte han at vi bråket mye da vi pusset opp i helger, og han mente vi skulle betale for alle ødeleggelser grunnet oppussing på dyr og deres eiendom.. I tillegg kom vi til å ta all sol da naboen vår hadde ødelagt for solen hans, og derfor ble vi bøtelagt for dette. (Vi kommer ikke til å ta solen hans) Han klager på «ulovlig» utleie da vi har lov til å leie ut.. Han klager på en fest vi hadde i sommer, og han klager på ALT som rett og slett ikke er relevant og han klager på at vi har gjort huset vårt finere fordi det er visst ikke lov! Påbygget er ikke en helt etasje, men et mindre påbygg. Vi har søkt om takterrasse, og ønsker utsikt mot sjøen. Hele vitsen med at vi kjøpte huset var jo muligheten for at vi kunne bygge ut, da jeg ønsket å kjøpe et hus lengre ned mot sjøen. Hadde jeg visst hvor dritt naboene kom til å bli hadde jeg ikke orket. Synes det er trist at det har blitt slik, da vi faktisk har lov til å bygge ut og det er ingen rett med utsikt eller solforhold selv om vi IKKE ødelegger for noen markant! Synes det er trist at vi som en liten småbarnsfamilie med en baby på vei skal bli ekskludert på denne måten! Takk Gud for at vi har en nabo som støtter oss og er god venn med oss. Han sier han opplevde det samme med samme nabo når han bygget sitt hus! Jeg synes det er usmakelig oppførsel av en voksen mann å drive på slikt. Det er rett og slett trakassering han driver på med! Og jeg kjenner jeg blir frustrert og irritert! Ps. Naboen som er imot at vi bygger har sagt selv at han ønsker å bygge på huset.. Men når andre gjør det blir det feil.. Anonymkode: df8eb...b45 7
Kenelz Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Aner ikke, men en litt sånn American Style: Ta kontakt med en advokat? 🤔 Krev at naboen må holde distanse? Meget spesiell situasjon! 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Ts her igjen. Vi har nesten begynt å vurdere å selge hele huset, fordi vi orker ikke belastningen og styret. Men det blir også feil! Dette er jo prosjektet vårt og vi har brukt enorme ressurser, tid og penger på å pusse opp da hjemme vårt har blitt veldig pent. Vi kjøpte jo nettopp dette huset fordi vi skulle bygge ut fordi det var lov! Synes det blir feil at vi skal bli ekskludert og klaget på slik da vi har ikke gjort noe galt! Men det føles slik😢 Jeg synes ikke det er noe gøy å lufte hunden lengre i frykt for å møte på naboene. Jeg går omveier og har sluttet å bruke hagen vår.. Samboer har hilset på 2 naboer når han har vært å gått tur med sønnen vår, og naboer har ikke hilst tilbake og dette er trist. Jeg kjenner at jeg gruer meg til sønnen vår skal prøve å hilse på naboen mens de ikke hilser tilbake da vi ser rett over til hverandre. Vi har ikke vært annet enn hyggelig og grei mot naboene, og naboen vår har fått masse gratis ting av oss da vi har ryddet bod osv, men det var visst glemt nå. Anonymkode: df8eb...b45 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 Kenelz skrev (Akkurat nå): Aner ikke, men en litt sånn American Style: Ta kontakt med en advokat? 🤔 Krev at naboen må holde distanse? Meget spesiell situasjon! Ja, vi trodde aldri at vår nabo kom til å bli en tenåring over natten! Han oppleves som veldig bitter og sjalu på oss. Selv jobber han og har blitt delvis ufør, og han hater at vi gjør forandringer med huset og håner oss fordi han mener vi er så unge og uerfarne. I praksis har vi fått til mer med huset vårt på 2 år, enn hva han har fått til på 10 år.. Synes han veldig merkelig og jeg synes klagen hans var frekk og veldig personlig. De fra kommunen lo når de leste opp klagen, fordi de mente den var MEGET urelevant. Men igjen tar kommunen klager på alvor, men i denne saken virker det som om naboen hadde leter etter ting å ta oss på. Det var så mye rart han utpekte for oss i klagen at vi vet ikke om vi skal le eller gråte.. Anonymkode: df8eb...b45
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Kenelz skrev (4 minutter siden): Aner ikke, men en litt sånn American Style: Ta kontakt med en advokat? 🤔 Krev at naboen må holde distanse? Meget spesiell situasjon! Ja, vi har allerede en utbygger fra kommunen som tar seg av alle papirer fra nå. Belastningen ble for stor for samboer da alle klager kom direkte til han sist. Han fikk problemer og har nå fått noen andre til å ta saken. Vi har også tenkt at vårt neste trinn er advokat og en mulig «konfrontasjon» fordi det de driver med er faktisk en form for trakassering da de har fått med flere, og se sprer gift! Anonymkode: df8eb...b45 3
Kenelz Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, vi trodde aldri at vår nabo kom til å bli en tenåring over natten! Han oppleves som veldig bitter og sjalu på oss. Selv jobber han og har blitt delvis ufør, og han hater at vi gjør forandringer med huset og håner oss fordi han mener vi er så unge og uerfarne. I praksis har vi fått til mer med huset vårt på 2 år, enn hva han har fått til på 10 år.. Synes han veldig merkelig og jeg synes klagen hans var frekk og veldig personlig. De fra kommunen lo når de leste opp klagen, fordi de mente den var MEGET urelevant. Men igjen tar kommunen klager på alvor, men i denne saken virker det som om naboen hadde leter etter ting å ta oss på. Det var så mye rart han utpekte for oss i klagen at vi vet ikke om vi skal le eller gråte.. Anonymkode: df8eb...b45 Bare å le 🤣🤣 Du kan jo skrive et brev til denne naboen og fortelle at du synes han oppfører seg svært ubehagelig? Eller sånn ellers hadde jeg vært super snill tilbake bare for å irritere han ❤️ 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 16. desember 2020 Jeg forstår at det er tungt, men må du ha så veldig nært forhold til naboene dine da? Min nærmeste nabo har jeg hilst på 3 ganger, og jeg har bodd her i ti år. Naboen på andre siden nikker jeg til når jeg ser, men ikke noe mer. Jeg tenker at de får bare være sure da, så får det heller gå seg til med tiden. Anonymkode: 98334...ae3 82
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 Klagen de sendte inn kom på bursdagen til sønnen vår! Jeg vet ikke om det var med vilje fra deres side, men det ble ikke akkurat god stemning på kvelden da vi leste deres klage på to A4 sider. Synes det rett og slett var usmakelig og vi er nå klar for å kjøre noe tilbake. Vi er begge ressurssterke og vi kan også ty til skitne triks, men vi ønsker ikke å synke så lavt selv om det frister! Anonymkode: df8eb...b45
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 Kenelz skrev (2 minutter siden): Bare å le 🤣🤣 Du kan jo skrive et brev til denne naboen og fortelle at du synes han oppfører seg svært ubehagelig? Eller sånn ellers hadde jeg vært super snill tilbake bare for å irritere han ❤️ Ja, ikke sant. Vi er 110% sikker på at han er syk på en eller annen måte fordi han er ikke riktig god. Om sommeren står han i hagen og prater med blomstene sine, og han samler på mye rart og han snakker med seg selv. Han er veldig negativ og har en merkelig måte å prate på! I tillegg til å være ganske frekk og weird er han veldig bitter på alle som har god økonomi og derfor skal han ta slike som oss, men sannheten er jo at han ønsker seg et stort og pent hus selv og helst en annen jobb fordi han har fortalt at han hater den kommunale jobben sin! Etter han ble delvis ufør har han blitt enda verre, og jeg tror vår boligplan om utbyggelse har blitt en tvangstanke hos han! Når han står i hagen og glaner på huset vårt får jeg mest lyst til å gå ut på trappen og ta meg en kopp kaffe å stirre han rett tilbake imens jeg er overhyggelig, men det er lettere sagt enn gjort🙈 Jeg forstår ikke hvordan de klarer å være slik mot oss. Vi er en nyetablert familie med småbarn og de gjør alt de kan for å ekskludere oss og det gjør vondt. Takk Gud for at vi har en nabo som vi er god venn med, men uten han hadde vi aldri klart oss! Anonymkode: df8eb...b45
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 Åh vi er i en lignende situasjon. Bare vi bor i rekkehus og har bygd ut på den ene siden. Naboen klikket helt på dette tilbygget enda han har signert nabovarsel og alt sånt. Ikke bare klikket han på tilbygget, men han sa ingenting før det var ferdig. Bygging har pågått siden oktober 🙄 Vi har bare svart på henvendelser ved å referer til at han har signert nabovarsel i tillegg til kommunens godkjenning. Møter vi på ham og han snakker til oss så sier vi bare at vi ikke har noe å snakke med han om. Jeg bare lar meg ikke påvirke. Så lenge dere har alt på det tørr mtp søknader osv så hadde jeg nok bare sagt til han at dersom han fortsetter kommer du til å melde inn som trakassering. Anonymkode: 2a574...ee6 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 16. desember 2020 Jeg synes dere virker litt sarte og har altfor høye forventninger til hvordan et nabolag skal være. Selvfølgelig synes naboen bak st det er kjipt at dere har bygd oppover, det lukker jo for hans utsikt, så det forstår jeg. Men at dere er redde for å møte på naboer osv, er det jeg mener med at dere virker sarte. Jeg har full forståelse for at det er kjipt og leit, men dere har gjort alt rett, og det er de som er teite. Dere burde derfor bare ikke bry dere, lettere sagt enn gjort, men hvertfall ikke vise til de at det er så kjipt for dere. Og det med at klagen kom på bursdagen til barnet deres.. Hvordan skal naboen vite det? Tror du han planla postgangen, med forsinklerer osv? Du legger alt for mye følelser i dette. Jeg har en kjip nabo selv, min nabo gjør langt verre ting enn deres, men jeg overser bare, eller snakker til vedkommende om det er for drøyt. Ikke henger jeg med resten av naboene i gata heller, hilser på noen av dem, men det var det. Nabolag er ikke som på film, hvor alle møtes over et glass vin. Anonymkode: 7452c...3e2 125
Loff77 Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 Bygg ut og kjør på, rasshøl finner man over alt. Så lenge dere holder dere til hva som er lov får han bare være en idiot. Hadde smilt ekstra bredt hver gang jeg møtte han og ristet demonstrativt på hodet. Ikke la han vinne og presse dere bort! 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Klagen de sendte inn kom på bursdagen til sønnen vår! Jeg vet ikke om det var med vilje fra deres side, men det ble ikke akkurat god stemning på kvelden da vi leste deres klage på to A4 sider. Synes det rett og slett var usmakelig og vi er nå klar for å kjøre noe tilbake. Vi er begge ressurssterke og vi kan også ty til skitne triks, men vi ønsker ikke å synke så lavt selv om det frister! Anonymkode: df8eb...b45 Hvordan i alle dager skulle han liksom vite når bursdagen til sønnen deres er? Anonymkode: 89e7b...f59 68
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår at det er tungt, men må du ha så veldig nært forhold til naboene dine da? Min nærmeste nabo har jeg hilst på 3 ganger, og jeg har bodd her i ti år. Naboen på andre siden nikker jeg til når jeg ser, men ikke noe mer. Jeg tenker at de får bare være sure da, så får det heller gå seg til med tiden. Anonymkode: 98334...ae3 Nei, slik tenker jeg også men uansett så er det litt vondt å bli oversett og ikke hilst på. Jeg tror jeg kan klare å leve med deres ignoranse, men deres klage irriterer meg fortsatt. De har virkelig gjort alt de kan for å stoppe planene! De har jo fått meg seg flere på dette, så det er jo ikke bare en nabo. Grunnen til at vi vet dette er fordi naboen vår fortalte at nabomannen hadde kommet på dåren hans og ønsket han på sitt parti, men naboen hadde avvist han og sagt at det var da hyggelig at vi ønsket å gjøre huset vårt penere. Det gagner jo nabolaget ig deres verdi også så nabomannen ble ganske avvist😂 Anonymkode: df8eb...b45
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 Populært innlegg #15 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Klagen de sendte inn kom på bursdagen til sønnen vår! Jeg vet ikke om det var med vilje fra deres side, men det ble ikke akkurat god stemning på kvelden da vi leste deres klage på to A4 sider. Synes det rett og slett var usmakelig og vi er nå klar for å kjøre noe tilbake. Vi er begge ressurssterke og vi kan også ty til skitne triks, men vi ønsker ikke å synke så lavt selv om det frister! Anonymkode: df8eb...b45 Å kjære, du har høye tanker om viktigheten av din familie Anonymkode: e9960...0c3 61
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åh vi er i en lignende situasjon. Bare vi bor i rekkehus og har bygd ut på den ene siden. Naboen klikket helt på dette tilbygget enda han har signert nabovarsel og alt sånt. Ikke bare klikket han på tilbygget, men han sa ingenting før det var ferdig. Bygging har pågått siden oktober 🙄 Vi har bare svart på henvendelser ved å referer til at han har signert nabovarsel i tillegg til kommunens godkjenning. Møter vi på ham og han snakker til oss så sier vi bare at vi ikke har noe å snakke med han om. Jeg bare lar meg ikke påvirke. Så lenge dere har alt på det tørr mtp søknader osv så hadde jeg nok bare sagt til han at dersom han fortsetter kommer du til å melde inn som trakassering. Anonymkode: 2a574...ee6 Ja, ikke sant. Hva skjedde hos dere? Hos oss signerte ingen så vi sendte rekomandert og da hadde de to uker på seg.. Det var også galt ifølge naboen at vi sendte det i posten etter flere forsøk på å ringe på til han men han nektet å prate med oss... Ja, det er vel bare å heve seg over. Men det er lettere sagt enn gjort. Vi ser naboen vår hver dag da det er ganske lite skjerming i hagen vår så vi ønsker å sette opp gjerder, eller store busker for å slippe å se trynet til mannen😂 Anonymkode: df8eb...b45
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 Han der naboen høres ut som en skikkelig erkebergenser... Han må settes på plass en gang for alle, ellers kommer han til å henge seg opp i alt fra hvilket bilmerke dere kjører til fargen på postkassen. Anonymkode: a4688...5d3 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 Tviler på det blir bedre andre steder om dere flytter. Slike naboer fins overalt. Å plage andre er det mest innholdsrike begivenheten i livet deres. Ikke la det gå inn på deg. Da vinner naboen. Men som en annen her sier, du må ikke ha tett forhold med naboen. De har vel ikke barn på samme alder som deres? Anonymkode: d24c7...7ec 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Klagen de sendte inn kom på bursdagen til sønnen vår! Jeg vet ikke om det var med vilje fra deres side, men det ble ikke akkurat god stemning på kvelden da vi leste deres klage på to A4 sider. Synes det rett og slett var usmakelig og vi er nå klar for å kjøre noe tilbake. Vi er begge ressurssterke og vi kan også ty til skitne triks, men vi ønsker ikke å synke så lavt selv om det frister! Anonymkode: df8eb...b45 Hvordan visste du når sønnen din hadde bursdag? Har de også brytet seg inn i huset deres og sett gjennom papirene til sønnen din mens dere sov kanskje? Anonymkode: ba7a0...252 13
SnartMammaLykke Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å kjære, du har høye tanker om viktigheten av din familie Anonymkode: e9960...0c3 Mulig de ikke tenkte over det, men når man er naboer bør man velge sine kamper og på riktige tidspunkt. Jeg synes det er merkelig å levere inn en klage når det er flagg og ballonger over hele hagen og huset! Man kan vente i de minste til en barnebursdag og feiring er ferdig👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå