Gå til innhold

1-åring med en plutselig, og sinnsyk separasjonsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kom helt over natten, har aldri vært sånn før! Nå kan jeg plutselig ikke gå på do uten at han står utenfor døra og hyler. Levering i bhg er et mareritt. Kan ikke gå fra kjøkkenet og inn i stua for å hente noe en gang uten at alarmen går 🤯 Det spiller ingen rolle om det er far, tante, mormor eller bhg ansatte som har han når jeg går, han skriker like sårt uansett. Bare jeg som er bra nok! Dette har vart i tre uker og begynner å bli fryktelig slitsomt. Jeg har ungen hengende på armen hvert eneste sekund etter jobb og frem til neste dag når jeg starter på jobb.. Han sutrer bare jeg setter han ned på gulvet, skal bare være på armen. Og bare hos meg som sagt. Får ikke et sekunds pause 😟 

Hva er dette? Begynner jo å bli bekymret for om det har skjedd noe?? Er det normalt at det kommer så plutselig og varer så lenge, hos så store barn? 

Anonymkode: 514da...1ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lenge siden han begynte i barnehagen? Mange barn får en slik reaksjon ved store forandringer i livet, som ved barnehagestart. Min fikk det da jeg var ferdig i permisjon og begynte på jobb igjen. 

Det er normalt, og det går over. Regner med at barnet ditt ikke bruker hele dagen i barnehagen på å gråte og rope etter mamma? Gjør han ikke det, høres det ut som en helt normal reaksjon :) 

Anonymkode: e3d14...372

Skrevet

Normalt , jeg bar min første hele tiden pga det . Vanskelig å levere i barnehagen men alt var fint når vi dro . 

Anonymkode: 95e9f...d9e

Skrevet

Helt normalt 

Anonymkode: 5f5b9...3b7

Skrevet

Det er vanskelig. Min datter har nesten ikke reagert i det hele tatt på levering i barnehage, så jeg er veldig heldig og hun begynte i September. 
Men hun nå først nå begynt å reagere litt når jeg drar og hun skal opp i fanget mitt hele tiden.. Jeg tror det er normalt, men at mannlege følge med om det blir verre. Jeg tror separasjonsangst i barnehage ofte kan være knyttet til lange dager og barn prøver å si ifra men mangler språk! 

Anonymkode: 96818...393

Skrevet

Har det samme med min på 1.5 år. Han begynte i barnehagen for 3 mnd siden. Ikke uvanlig med en slik reaksjon noen mnd etter bhg start, men er utrolig slitsomt 🙈 håper det går snart over hos oss begge🥰 det viktigste er vel å trygge de så godt en kan, så er det nok en fase som med alt annet 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vanskelig. Min datter har nesten ikke reagert i det hele tatt på levering i barnehage, så jeg er veldig heldig og hun begynte i September. 
Men hun nå først nå begynt å reagere litt når jeg drar og hun skal opp i fanget mitt hele tiden.. Jeg tror det er normalt, men at mannlege følge med om det blir verre. Jeg tror separasjonsangst i barnehage ofte kan være knyttet til lange dager og barn prøver å si ifra men mangler språk! 

Anonymkode: 96818...393

Men han har ikke lange dager, min fleksible jobb og samboers skiftordning gjør at han bare er i barnehagen maks 6 timer. Stort sett bare 4/5.. 

ellers takk for svar! Det er bare 3 uker siden bhg start, så da håper vi det bare er det og at det ikke har hendt han noe! Håper det går over snart. Kan det også ha en sammenheng med at han klenger på bare meg, at pappaen ikke har hatt perm? Er jeg som har vært sammen med lille hjemme helt til nå..

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men han har ikke lange dager, min fleksible jobb og samboers skiftordning gjør at han bare er i barnehagen maks 6 timer. Stort sett bare 4/5.. 

ellers takk for svar! Det er bare 3 uker siden bhg start, så da håper vi det bare er det og at det ikke har hendt han noe! Håper det går over snart. Kan det også ha en sammenheng med at han klenger på bare meg, at pappaen ikke har hatt perm? Er jeg som har vært sammen med lille hjemme helt til nå..

Tror dette er ganske normalt!

Vi har ett veldig tillitsfullt barn som begynte i bhg i høst. Oppstart, alle leveringer, har gått veldig fint.

Likevel kom det en periode der barnet ble veldig klengete med en gang vi kom hjem, og jeg måtte holde på barnet 10-15 min mens jeg laget middag. Og litt her og der ellers. Barnet hadde også noen hysteriske episoder ved legging/oppvåkning. 

At barnet klenger og vil bli holdt tolker jeg derfor som en fase. Kanskje du må gjøre noen endringer der du i en liten periode rett og slett ikke får gjort så mye annet, men at du må holde mye på barnet. Prøv å sitt ned å lese bok osv. Etterhvert vil barnet ha fått " dosen" sin, og han vil ikke kreve å bli holdt så mye lenger, og du får gjort litt mer😁 Det går over, men noen barn trenger mer tid. Skjønner at det er travelt, men kanskje far kan lage middag, etc?

Anonymkode: 9ee24...358

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tror dette er ganske normalt!

Vi har ett veldig tillitsfullt barn som begynte i bhg i høst. Oppstart, alle leveringer, har gått veldig fint.

Likevel kom det en periode der barnet ble veldig klengete med en gang vi kom hjem, og jeg måtte holde på barnet 10-15 min mens jeg laget middag. Og litt her og der ellers. Barnet hadde også noen hysteriske episoder ved legging/oppvåkning. 

At barnet klenger og vil bli holdt tolker jeg derfor som en fase. Kanskje du må gjøre noen endringer der du i en liten periode rett og slett ikke får gjort så mye annet, men at du må holde mye på barnet. Prøv å sitt ned å lese bok osv. Etterhvert vil barnet ha fått " dosen" sin, og han vil ikke kreve å bli holdt så mye lenger, og du får gjort litt mer😁 Det går over, men noen barn trenger mer tid. Skjønner at det er travelt, men kanskje far kan lage middag, etc?

Anonymkode: 9ee24...358

Jada, det går helt fint - må jo bare «go with it» og ha ungen på ryggen hele ettermiddagen liksom, er bare litt tungt å ikke få gått på do uten at han står og holder meg på låret liksom 😂 Far gjør alt av husarbeid og matlaging i slike perioder, er bare jeg som får litt klaustrofobi av å sove med ungen liggende over magen feks 🙈 Men satser på at det går over. Han må jo bare få nærheten han trenger, men jeg skulle jo ønske han godtok pappakos også 🤷🏽‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...