Gå til innhold

Kan man gi litt vann til «overvektig» baby på 6 uker istedenfor så mye melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 6 uker. Han var 3200g når han var født og når han var på kontroll 4 uker gammel var han 4kg nå på 6 ukers kontroll var han 5,6kg! Han har altså gått opp 1,6kg på to uker og blitt skikkelig rund og god med bollekinn. Han er bare 56/57cm. 
Han vil ha mat hver 2. til 2,5 time, selv på natten. Helsesøstra sier jeg skal gi han mindre mat, men det ble det full kommers av. Han ble kjempesint hver gang jeg prøvde å gi han under 100ml melk eller lot det gå mer enn 2-2,5t. Han skrek til han mistet pusten. 
Kokte litt vann i ettermiddag og ga han 50ml lunka vann når han skrek, etterfulgt av melk og da drakk han bare 50ml melk åsså og var da fornøyd i nye 2,5t. Det er så ikveld flere noen som har sagt til meg at det er farlig (??!) for baby å drikke vann. (Hvordan kan det være farlig, de som bruker morsmelkerstatning blander det vel i vann?!). 
Ser på nett at han bør ligge på rundt 750ml melk for dag og hvertfall under 850-900ml. Hvis han får drikke så ofte som han selv ønsker, så drikker han litt over en liter for dag. Har sjekket dette noen dager med å pumpe morsmelk og gitt han der han vil ha. Dette var også lettere, ettersom når han ammer så henger han på puppen 24/7 for å få den mengden han vil iløpet av dagen. 
så jeg tenkte om det ikke gikk an å supplere med litt vann ettersom det der ut til å hjelpe på at han ikke overspiser og blir så veldig tjukk. 

Anonymkode: af2d4...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En baby er ikke tykk. Du ammer? Ikke gi vann. Om du får til å amme og det er ok for deg, så kan baby aldri få nok pupp. Han er jo kun 6 uker 💕

Anonymkode: 9d1f7...1bd

• Liker 22
Skrevet

Oppdaget nå flere skrivefeil. Ikke lett å se tastaturet når man er så trøtt i ammetåka alene med baby som skriker etter mat hver 2-2,5t hele døgnet mens mannen er på jobb 4 uker på fiskebåt 😅🙈 så bare overse skrivefeilene, jeg er ikke full 😂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En baby er ikke tykk. Du ammer? Ikke gi vann. Om du får til å amme og det er ok for deg, så kan baby aldri få nok pupp. Han er jo kun 6 uker 💕

Ammer hovedsaklig, men har måtte gi flaske noen dager da jeg blødde på begge niplene og den ene hadde sårskorpe 😩

Helsesøstra sa jeg måtte gi han mindre mat da han var langt over sin vektkurve allerede. Hun sa han skulle være ca 4,5kg nå på sin vekstkurve og han er 1,1kg mer enn det. Men det går ikke å gi han pupp/flaske mindre som hun sier. Da skriker han seg blå til han får pupp eller flaske. Hvorfor er det farlig/skadelig å gi han vann? Han virket fornøyd når han fikk litt vann etterfulgt med melk. 
Det er flere i familien som har diabetes insipidus som er en drikkesykdom (ikke diabetes, heter det bare pga. drikkesymptom). Hvor nyrene skiller ut for mye væske slik at man alltid blir dehydrert hvis man ikke drikker konstant. Så skal utrede han for det men det blir ikke før på nyåret. Har tenkt på at dette kan være grunn til at han vil drikke hele tiden. 

Skrevet

Helsesøster har allerede sagt at du skal gi litt mindre siden han ligger over det han skal, han sulter nok ikke ihjel av litt mindre næring, han blir bare ikke så tjukk.

Anonymkode: 18dea...555

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsesøster har allerede sagt at du skal gi litt mindre siden han ligger over det han skal, han sulter nok ikke ihjel av litt mindre næring, han blir bare ikke så tjukk.

Han høres nok mer tørst enn sulten ut, men dette får du jo utredet etter jul. Gi ham litt vann og se om det er det han trenger.

Skrevet

Min baby var stor og la på seg godt. Fullammet til 7 mnd. Nå er han 5 år og lang og slank. Hadde ikke gitt babyen min vann.

Anonymkode: e5ec8...a93

• Liker 14
Skrevet

Ville tatt kontakt med helsesøstra du snakket med og spurt om det er ok å gi han vann siden du fikk beskjed om å gi han mindre mat. Kan ikke skjønne at det skulle være skadelig, men det er jo bedre å være på den sikre siden.

Anonymkode: a38fc...e27

• Liker 7
Skrevet

Hør med ammehjelpen? Spør en annen helsesøster? Høres ikke ut som helsesøster vet helt hva hun snakker om.. Det jeg alltid har hørt er at barn som ammes kan ikke bli overvektige (som baby i alle fall).. Og det forebygger overvekt senere i livet. Bra dere skal utrede. 💕 Morsmelk er uansett det beste for baby. Om du er mye sår og blør, kanskje du skal høre med en ammehjelper om det er stillingen eller om baby kan ha stramt tungebånd? Skjønner det er tungt når du er alene. 💗 Amming hver 2. time hele døgnet når de er så små er normalt. 💗

www.ammehjelpen.no

https://ammehjelpen.no/tungeband-stramtkort/

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hør med ammehjelpen? Spør en annen helsesøster? Høres ikke ut som helsesøster vet helt hva hun snakker om.. Det jeg alltid har hørt er at barn som ammes kan ikke bli overvektige (som baby i alle fall).. Og det forebygger overvekt senere i livet. Bra dere skal utrede. 💕 Morsmelk er uansett det beste for baby. Om du er mye sår og blør, kanskje du skal høre med en ammehjelper om det er stillingen eller om baby kan ha stramt tungebånd? Skjønner det er tungt når du er alene. 💗 Amming hver 2. time hele døgnet når de er så små er normalt. 💗

www.ammehjelpen.no

Oi. Dette har jeg ikke visst om. Jeg har tenkt på det tidligere at han hadde en rar tunge for den går inn på midten når han stikker den fram! Rart de ikke sa noe om det på føden eller gjorde noe med det hvis det der stramt tungebånd faktisk er en problematisk greie. 
Han har masse luftplager og har siden fødselen ikke fått til sugetak og ender opp med å smatte på puppen og gnager ytterst på knoppen. Amminga har mildt sagt vært en slitsom affære der han blir sint og hyler når han blir lei av å ikke få til grep og han har smattet på puppen i over en time i strekk. Har da bare latt han gnage ytterst på puppen for jeg hører han i det minste svelger melk, og har flere ganger måtte gi han flaske med litt pumpet morsmelk da han ikke har vært fornøyd etter amminga siden han ikke Får tak. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

www.ammehjelpen.no

Bare fordi du har hørt at barn som ammes ikke kan bli overvektige, betyr ikke det at det er sant. Et raskt google-søk får opp mange treff om at spedbarn kan få i seg for mye melk f.eks. ... Såååå akkurat der ville jeg stolt på fagpersonell, dvs helsesøster.

Og særlig når det er en liknende sykdom som går i familien.

• Liker 5
Skrevet

Gutten min var bare 2,5 kilo da han ble født. Etter få uker sprengte han vektskalaen for sin alder, og var en skikkelig blubb. 

Heldigvis hadde ikke vi noe helsesøster som ba meg slanke babyen. "Han følger sin egen skala helt fint!" sa hun, og satte jevnlige kryss over alle strekene som var tegnet inn i skjemaet for å vise hvilken vektkurve barnet lå på. Han lå over den øverste, men hun hadde jo rett i at hans personlige kurve lå ganske jevnt over den øverste streken. 

To år gammel var han ingen blubb lenger, men bare litt kraftig. 

6 år gammel var han ikke engang kraftig. 

I tenårene ble han en tynn lang strek. 

Jeg er veldig glad for at vi ikke hadde en helsesøster som påla meg å slanke ham da han var baby. Det hadde vært helt unødvendig stress. 

Tykk som baby var han definitivt. Veldig rund. Og tung! 😄 Det er bare en morsom historie nå. 

Anonymkode: 23b96...854

• Liker 22
Skrevet

La bayen få melk... Han er bare seks uker. Du sier selv at han skriker seg blå. Jeg ville ikke gitt vann. La ham få så mye melk han ønsker, og åpenbart mener han trenger, og ta tak i det etter nyttår, ikke nå. Stol ikke blindt på hva helsesøster sier, drøft det heller med legen siden det kan være andre ting her som diabetes insipidus og stramt tungebånd.

Anonymkode: dca27...23a

• Liker 9
Skrevet

Jeg syns dette er drøyt. Helsesøster burde vært rapportert. Spebarn skal ikke slankes, de klarer utmerket å regulere behovet for mat. Jeg ville gitt barnet morsmelk og ikke vann. Melka har alt barnet trenger, fra næring til væske. De beregningene du har sett av mengde melk barnet skal ha gjelder nok morsmelkerstatning. Aldri hørt at man skal regulere morsmelk på samme vis. 2-2,5 er heller ikke et unormalt ammeintervall på et så lite barn (ikke unomalt tørst m.a.o.).

Anonymkode: 8dc71...16b

• Liker 16
Skrevet

Det kan virkelig ikke stemme at en helsesykepleier har sagt at en baby på 6 uker skal slankes. Helt horribelt! Stakkars, stakkars barn. Har du gitt kokt, avkjølt vann?

Anonymkode: 21522...556

• Liker 6
Skrevet

Diabetes insipidus er en sjelden tilstand med forekomst rundt to tilfeller per 100.000 per år, som fører til at det dannes en altfor stor mengde urin, opptil 10–30 liter i døgnet. 

Iflg NHI: Symptomene starter med en intens tørste, som ofte oppstår relativt brått. Dette fører til økt væskeinntak, ofte mange liter - opptil 20 liter daglig har vært rapportert - og tilsvarende voldsom vannlating.

Du beskriver et barn som drikker rett over en liter melk per dag, noe som helt innenfor normalen til en seks ukers baby. 

Anonymkode: 8dc71...16b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare fordi du har hørt at barn som ammes ikke kan bli overvektige, betyr ikke det at det er sant. Et raskt google-søk får opp mange treff om at spedbarn kan få i seg for mye melk f.eks. ... Såååå akkurat der ville jeg stolt på fagpersonell, dvs helsesøster.

Og særlig når det er en liknende sykdom som går i familien.

Men enkelte helsesøstre sier og mener mye rart. Jeg var bekymret for min som ammet hver time døgnet rundt og sprengte vekstkurven - og fikk beskjed av to ulike helsesøstre at «overvekt» som skyldtes morsmelk ikke var farlig og ville gå over av seg selv. Det var noe annet med MME. Friske, fullbårne, fullammede spedbarn regulerer melkeinntaket fint selv.

Anonymkode: 7b275...f54

• Liker 6
Skrevet

Når det gjelder vann til barn under 1 år så bør det kokes og avkjøles først. Du gjorde det riktig TS. Var et tilfelle i avisa hvor et spedbarn døde etter å ha fått infisert vann fra springen. Voksne får bare magetrøbbel, babyer kan i værste fall dø. 

Når det gjelder spørsmålet ditt så ville jeg hørt med profesjonelle og ikke på et forum. :)

Anonymkode: dd8b1...d3f

• Liker 1
Skrevet

Vår også var ei rund liten bolle, og lå på den øverste skalaen lenge da jeg fullammet og hun elsket morsmelk. De går det av seg når de klarer å bevege seg mer, og min helsesøster sa at det er bare flott for det er så mye god næring i melken. Jeg ammet ikke like mye som deg, men min ble fortsatt stor, så ifølge barnelege så hadde jeg "fløte i melken" og at det bare er bra :)

Oppsøk en annen helsesøster eller evt barnelege og spør dem. Alltid greit med flere synspunkter. Hadde det vært mme, måtte du kanskje hatt gjort noe.. 

Anonymkode: 0168a...17d

• Liker 2
Skrevet

Overvektig baby?!?! Hahah, da har man hørt det meste altså. Er det mulig🙈

Anonymkode: 82cba...3b2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...