AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 hvordan var det i forhold til skolebytte osv? ringte dere skolen I norge og sa i fra om at Barnet har startet på ny skole utenfor norge? ble det stillt masse spørsmål osv om hvorfor dere hadde flyttet osv? Anonymkode: 0b0cd...2b4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: hvordan var det i forhold til skolebytte osv? ringte dere skolen I norge og sa i fra om at Barnet har startet på ny skole utenfor norge? ble det stillt masse spørsmål osv om hvorfor dere hadde flyttet osv? Anonymkode: 0b0cd...2b4 ps dette er en tråd for dere som har erfaring eller flyttet med barn til utenfor norge om dere har noen erfaringer på hvordan en skal gå fram. Anonymkode: 0b0cd...2b4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Rømmer du fra noe, siden du spør om du skal ringe å si fra til nåværende skole? Og ettersom du lurer på om det blir stilt masse spm om hvorfor dere har flyttet? Anonymkode: 3657e...552 13
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Rømmer du fra noe, siden du spør om du skal ringe å si fra til nåværende skole? Og ettersom du lurer på om det blir stilt masse spm om hvorfor dere har flyttet? Anonymkode: 3657e...552 nei. det handler ikke om meg jeg lurer bare på hvordan en går frem hvem skal kontaktes skolen eller kommunen? jeg kan vel spørre om 1 spørsmål uten Og bli spurt om jeg "rømmer". dessuten har jeg ikke skrivd at jeg skal flytte med barna mine (jeg har ikke barn), men jeg spør her inne for en bekjent av meg som ønsker Og reise til hjemmlandet sitt. hun rømmer heller ikke men har sin familie der Og skal starte i jobb der. hun flytter også av Andre private grunner som hun ikke ønsker Og måtte brette ut om derfor jeg spør om hun må sitte Og brette ut om sitt privateliv Og om hvorfor de velger Og flytte. Anonymkode: 0b0cd...2b4 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Skolen legger seg ikke opp i hvorfor noen skal flytte. Kan hende noen spør av nysgjerrighet eller som del av en normal samtale, men tror nok ikke det forventes at man skal «brette ut om sitt privatliv». Anonymkode: 717bb...9fb 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 De eneste som vil stille spørsmål er vel barnevernet om de reiser fra en forelder som ønsker kontakt. Dette scenarioet har jeg hørt om i min omgangskrets (de endte opp med å bli i Norge). Er alle enige legger nok ikke skolen seg opp i dette, de spørsmålene som kommer blir vel fra nysgjerrige bekjente. Anonymkode: 25956...917 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 Man må melde flytting før man flytter. Udi har ei veileder den man kan lese om hvordan man må gå frem. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.udir.no/globalassets/upload/brosjyrer/veileder_foreldrenes_opprinnelsesland/5/veileder_minoritetspraklige_pa_utenlandsopphold.pdf&ved=2ahUKEwibxIbLr9HtAhWSmIsKHb0DCssQFjABegQIAxAI&usg=AOvVaw2pUB28nzzMkN9w_SM5pWL0 Anonymkode: 04417...abd 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Skolen legger seg ikke opp i hvorfor noen skal flytte. Kan hende noen spør av nysgjerrighet eller som del av en normal samtale, men tror nok ikke det forventes at man skal «brette ut om sitt privatliv». Anonymkode: 717bb...9fb ok takk for svar.☺ 2 minutter siden, AnonymBruker said: De eneste som vil stille spørsmål er vel barnevernet om de reiser fra en forelder som ønsker kontakt. Dette scenarioet har jeg hørt om i min omgangskrets (de endte opp med å bli i Norge). Er alle enige legger nok ikke skolen seg opp i dette, de spørsmålene som kommer blir vel fra nysgjerrige bekjente. Anonymkode: 25956...917 ettersom hva jeg vet har de ikke noe kontakt med bv. det er Hele familien som ønsker og reise med Barnet til sin familie i hjemmlandet. de har ingen problemer men barnet og familien har Hele nettverket sitt i hjemmlandet sitt. de hadde jobb i norge men paga korona mistet de jobben. og nå ønsker de og reise til hjemmlandet. Barnet har ikke startet i 1 klasse enda men er innskrivd på skolen som starter i august 2021 de flytter før skolestart. så de er forvirret over hvem de skal ringe om det er kommunen eller skolen osv. Anonymkode: 0b0cd...2b4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Man må melde flytting før man flytter. Udi har ei veileder den man kan lese om hvordan man må gå frem. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.udir.no/globalassets/upload/brosjyrer/veileder_foreldrenes_opprinnelsesland/5/veileder_minoritetspraklige_pa_utenlandsopphold.pdf&ved=2ahUKEwibxIbLr9HtAhWSmIsKHb0DCssQFjABegQIAxAI&usg=AOvVaw2pUB28nzzMkN9w_SM5pWL0 Anonymkode: 04417...abd ok takk. Anonymkode: 0b0cd...2b4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 Hvorfor i alle dager skal skole bry seg om hvorfor noen skal flytte? Tror de har viktigere ting å tenke på. Meld flytting og adresseendring til folkeregisteret og flytt. Anonymkode: a3052...b06 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 Vi flyttet ett år før skolestart, og sendte bare flyttemelding. Noe annet trenger man ikke gjøre. Uansett flyttemelding ble vi oppringt av skolen barnet skulle gå til noen måneder før skolestart. Jeg ville ikke snakket om flytting til utlandet i skole/barnehage, har hørt at noen er blitt meldt til barnevernet på grunn av det. Anonymkode: f3aa9...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ville ikke snakket om flytting til utlandet i skole/barnehage, har hørt at noen er blitt meldt til barnevernet på grunn av det. 😂 Anonymkode: a3052...b06 11
minister-mio Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 Det er lurt å snakke med lærer så fort flytting er bestemt. Det kan være fint for barnet å fortelle klassen at det skal flytte og få en god avslutning med klassekamerater. 2
Zwish Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 (endret) minister-mio skrev (9 minutter siden): Det er lurt å snakke med lærer så fort flytting er bestemt. Det kan være fint for barnet å fortelle klassen at det skal flytte og få en god avslutning med klassekamerater. Det ble sagt at barnet ikke har begynt på skolen ennå, men er innskrevet til 2021 Endret 16. desember 2020 av Zwish
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 Spurte du ikke om dette i går også? Det er bare å gi beskjed til skolen barnet er innskrevet på. "Hei, Abdi, f. 09.09.15, som er innskrevet hos dere, flytter til Usbekistan med familien neste uke, så han vil ikke møte til skolestart. Ha en fin helg" liksom. Hvor innfløkt kan man gjøre det? Anonymkode: d1ac6...623 11
minister-mio Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 Zwish skrev (1 minutt siden): Barnet har ikke begynt på skolen ennå, men er innskrevet Da er det jo ikke snakk om skolebytte. Men uansett send en melding til skolen så de vet og kan ta hensyn til at det er en mindre når de skal fordele klasser etc. Og så slipper dere å få brev om skolestart osv fra feil skole. 1
tirben Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 Det er ingen tvang å bo i Norge, så om noen ønsker å returnere til hjemlandet sitt, så er det fritt fram. 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 😂 Anonymkode: a3052...b06 Mener du det er morsomt at man kan bli meldt til barnevernet på grunn av flytting til utlandet? Javel. Anonymkode: f3aa9...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mener du det er morsomt at man kan bli meldt til barnevernet på grunn av flytting til utlandet? Javel. Anonymkode: f3aa9...0a7 Nei, morsom spøk som aldri har skjedd. Anonymkode: a3052...b06 4
Svigermor Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, morsom spøk som aldri har skjedd. Anonymkode: a3052...b06 Folk melder da andre til barnevernet for alle mulige ting, så hvorfor ikke dette? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå