Gå til innhold

Juletre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg kjøpte et juletre hos en juletreselger på søndag. Edelgran, utrolig fint tre. Selgeren sa at treet fint kunne tas inn samme dagen ettersom det er forholdsvis mildt ute, og når man bor i leilighet, så har man ingen kjeller treet kan stå i i mens. Lot treet stå mesteparten av dagen på verandaen, tok det inn på kvelden. Ikke så stor temperatur forskjell, som hvis det hadde vært minusgrader ute. Bor i Oslo, her er det 5-9 grader og regn. Har det heller ikke veldig varmt inne. Satte treet i en juletrefot, fylte vann og passer på at det hele tiden har vann. Ser på noen nettsider at man egentlig burde skjære litt nederst på stammen slik at den tiltrekker seg mer vann? Det har jeg ikke gjort, men det er jo skjært nederst der av selger?

Hvor mye barnåler er det vanlig at treet skal miste? Det kommer litt, men ikke spesielt mye. Regner med at det vil falle ned noe. Vil så gjerne at treet skal holde til nyttår. Har hatt plasttre i mange år, men blir aldri fornøyd med de. Det er så mye finere med ekte. Tips mottas. 

Anonymkode: 917ec...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hva du spør om.

Men det viktigste er å gi treet nok vann. Det må ikke tørke ut, da begynner nålene å falle av.

Anonymkode: 126dd...722

Skrevet

Du må sage av den nederste delen på stammen (noen cm), ellers vil ikke treet ta til seg vann. Start vanning med en gang etter du har saget av, så vil du ha treet mye lenger.

Anonymkode: 6ad03...700

Skrevet (endret)

Jeg sager alltid av en liten bit på edelgran. Min 1 cm. Erfaringsmessig her i huset holder edelgran seg ok i ca tre uker inne med vanning.  Grenene begynner å henge endel mot slutten og barnålene blir en anelse mindre grønne i fargen, men de sitter på. Så bør holde seg til rett for nyttår for din del.

Om man ønsker å prøve så vil en furu også holde seg lenge. Hadde valgt det om mulig om edelgran ikke var å få tak i.

Endret av skrue
  • Liker 1
Skrevet

Vi driller et hull under treet, etter tips fra de vi kjøper av. Edelgranen holder seg like fin fra den blir satt opp ca 15 Desember, til den ryker ut 1 Januar. 

Anonymkode: 5d123...73f

Skrevet

Min erfaring med edelgran er at de drysser veldig lite... har latt de stå litt i soverom før jeg tar det inn i stua (lufter alltid der)

Skrevet
skrue skrev (3 timer siden):

Jeg sager alltid av en liten bit på edelgran. Min 1 cm. Erfaringsmessig her i huset holder edelgran seg ok i ca tre uker inne med vanning.  Grenene begynner å henge endel mot slutten og barnålene blir en anelse mindre grønne i fargen, men de sitter på. Så bør holde seg til rett for nyttår for din del.

Om man ønsker å prøve så vil en furu også holde seg lenge. Hadde valgt det om mulig om edelgran ikke var å få tak i.

Treet er allerede satt opp og pyntet. Det står i vann, passer på å etterfylle. Har ikke skåret av noe, da det er skåret en del der allerede. Er det for sent å gjøre noe med dette nå?🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må sage av den nederste delen på stammen (noen cm), ellers vil ikke treet ta til seg vann. Start vanning med en gang etter du har saget av, så vil du ha treet mye lenger.

Anonymkode: 6ad03...700

Har ikke saget av noe før jeg satte det opp. Men, det ser ut som det er saget godt av allerede. Er det for sent å gjør noe med dette nå? 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Treet er allerede satt opp og pyntet. Det står i vann, passer på å etterfylle. Har ikke skåret av noe, da det er skåret en del der allerede. Er det for sent å gjøre noe med dette nå?🙈

Neida, men får vurdere hvor mye mas det er å ta ned igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...