Gå til innhold

Aner ikke hva jeg skal bli... ADHD og så lei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er en jente på 20 år. Jeg er ganske lei og fortvilet for tiden, for jeg aner ikke hva jeg skal studere, og begynner å tvile på at jeg klarer det...

Jeg tok opp 2 fag vårsemesteret 2020 og 4 fag nå i høst. Fikk karakter 6 på to av de og 5 på resten. Så er jo flink faglig, men det er kostbart for meg energimessig... Og dette er jo bare vgs-fag....

Jeg har i utgangspunktet tatt opp fag for å komme inn på tannlege-studiet. Planlegger å ta et årsstudium neste høst, og vil nok klare å komme inn høsten etter. Men jeg motiveres av tannlegeyrket pga. status og høy lønn, ikke egentlig interesse. Er redd jeg ikke klarer å konsentrere meg nok når det ikke er noe jeg er super interessert i... Eller kanskje jeg blir motivert av høy lønn og liker jobben? Det er jo vanskelig å vite før jeg kommer ut i jobb som det!

Den aller største og viktigste interessen i livet mitt er fallskjermhopping og annen luftsport. Interessene mine ellers er interiør, matlaging, klær/skjønnhet og dyr(hund). Av faglige ting liker jeg filosofi/politikk. Men jurist osv frykter jeg blir for tungt teoretisk i hverdagen med så mye papirer?

Jeg er litt opptatt av lønn. Jeg tenker - det kan gå fint med en litt «kjedeligere» jobb dersom jeg har penger nok til å holde på med det jeg ønsker på fritiden. Luftsport koster mye penger, og jeg er veldig opptatt av interiør og ha et fint hus. 
Jeg har ikke behov for millionlønn, men ønsker over snittet i inntekt, fordi fritidsinteressene mine er så viktig for meg og så dyre... Hadde jeg hatt en jobb jeg virkelig elsket, hadde det kanskje vært mindre viktig. Men med en midt-på-treet jobb interessemessig (som de fleste har) er jeg avhengig av en spennende fritid for å ikke visne helt

Jeg har vurdert andre yrker, som siviløkonom og eiendomsmegler. Eiendomsmegler er jeg litt redd for å utdanne meg til, fordi jeg har hørt det er ganske vanskelig å få en ok lønn med mindre du er en av de beste. Men jeg er utadvendt, sosial og har en viss tiltrekningskraft på folk (har jeg hørt). Det høres ut som en interessant jobb hvor man er på farten og har en variert arbeidshverdag. Jeg har god arbeidskapasitet og konkurranseinstinkt, men kan jo ikke se for meg å jobbe døgnet rundt når jeg en dag eventuelt får familie. Men usikker på om dette er nødvendig (å jobbe døgnet rundt hele arbeidskarrieren)...

Siviløkonom er jeg litt redd for at blir kjedelig, og at jeg mister konsentrasjonen i lengden. Tar pauser fra medisinene i perioder, da de mister effekt etter en stund. Har tenkt på yrker som arkitekt osv også, men sånne yrker krever jo en veldig interesse... Jeg liker å lage mat, men kunne aldri blitt kokk (tidligere spiseforstyrrelse)

Samboeren min har et yrkesfag og hater jobben sin, blant annet fordi så og si hele lønna går til utgifter og nesten ingenting igjen til fritid...

Har noen råd til meg?😔

image.png

Anonymkode: 8fea6...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi haha det var ikke meningen å ha med den enhjørningen...😅

• Liker 9
Skrevet

Hva du skal bli? Skal jo ikke bli noe, men være deg selv.

Det beste for deg er jo en sikker inntekt, som uføretrygd. Arbeidslivet i norge bygges jo ned hver dag, så det er ikke noe å satse på.

Anonymkode: a582b...424

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva du skal bli? Skal jo ikke bli noe, men være deg selv.

Det beste for deg er jo en sikker inntekt, som uføretrygd. Arbeidslivet i norge bygges jo ned hver dag, så det er ikke noe å satse på.

🙄

TS: ikke tenk så mye på at du skal være så super-interessert i jobben. Tror ikke tannleger flest sitter hjemme og leser og diskuterer tenner på fritiden, for å si det sånn. Å gjøre en hobby/fritidsinteresse til en jobb er sikreste veien til å ødelegge hobbyen, så det kan du slå fra deg. Det er bedre som du sier med god lønn og en status som du kan leve med. 

Du er fortsatt veldig ung, så jeg ville ikke stresset så mye. Prøv deg heller litt frem med ulike fag og se hva du kan se for deg å jobbe videre med. Om det føles helt feil, så hopp av. Noe av det jeg angrer mest på som student var at jeg ikke snudde i tide. Har kastet bort mange gode år på det. 

Skrevet

For mange med ADHD preges livet deres av at de slutter fort med ting de ikke synes er spennende. Hvis jeg skal gi et råd, må det være å utforske interessene dine og kjenne etter hva som "tenner deg". Å være motivert av lønn og status er legitime grunner, tenker jeg, men er det nok? Du har tenkt å komme inn på tannlegestudiet. Hva med veterinær, siden du er glad i dyr? :)  Høy lønn og høy status, spesielt hvis man jobber for seg selv. Dessuten en variert arbeidshverdag, der man kan styre en del selv, som sikkert vil være positivt mtp. ADHD. 

Anonymkode: d72ce...5c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

For mange med ADHD preges livet deres av at de slutter fort med ting de ikke synes er spennende. Hvis jeg skal gi et råd, må det være å utforske interessene dine og kjenne etter hva som "tenner deg". Å være motivert av lønn og status er legitime grunner, tenker jeg, men er det nok? Du har tenkt å komme inn på tannlegestudiet. Hva med veterinær, siden du er glad i dyr? :)  Høy lønn og høy status, spesielt hvis man jobber for seg selv. Dessuten en variert arbeidshverdag, der man kan styre en del selv, som sikkert vil være positivt mtp. ADHD. 

De fleste ledere lider av en form for ADHD.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle svarene i tråden!

Veterinær hadde jeg kanskje likt godt, men jeg har ikke inntrykk av at veterinærer tjener så bra?😬 Jeg trenger som sagt ikke millionlønn, men har hørt at de på klinikk har luselønn, selvom de som driver for seg selv har litt bedre..

Og så er saken at jeg taper jo penger når jeg venter så mange år på å studere (pga flere år uten inntekt), så må klare å finne ut av hva jeg skal med livet mitt😔

Skrevet

Jeg kjenner en fallskjermhopper som er utdannet ingeniør innen sikkerhet. Kanskje det er noe? Mener hun i løpet av studiet fordypet seg innen sikkerhet i fallskjermsporten.

Anonymkode: 31c0d...c40

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste ledere lider av en form for ADHD.

Ja, det er ingen hindring når man brenner for det man holder på med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle svarene i tråden!

Veterinær hadde jeg kanskje likt godt, men jeg har ikke inntrykk av at veterinærer tjener så bra?😬 Jeg trenger som sagt ikke millionlønn, men har hørt at de på klinikk har luselønn, selvom de som driver for seg selv har litt bedre..

Og så er saken at jeg taper jo penger når jeg venter så mange år på å studere (pga flere år uten inntekt), så må klare å finne ut av hva jeg skal med livet mitt😔

Snittlønn ligger på rundt 600 000 i året. Finnes mange som tjener myyyye mer. Fant dette da jeg googlet, f.eks.: https://www.namdalsavisa.no/sigrid-27-leger-sau-ku-og-gris-og-tjener-bedre-enn-alle-andre-namdalinger-under-30/s/5-121-877498 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Snittlønn ligger på rundt 600 000 i året. Finnes mange som tjener myyyye mer. Fant dette da jeg googlet, f.eks.: https://www.namdalsavisa.no/sigrid-27-leger-sau-ku-og-gris-og-tjener-bedre-enn-alle-andre-namdalinger-under-30/s/5-121-877498 

Jeg er veterinær selv og kan bekrefte at lønnen innen smådyr er ekstremt lav. Startlønn for nyutdannede er rundt 420 000 kr, og det for 6 år med utdanning!! Og lønnen stiger ikke noe særlig etter dette heller, dessverre...Er en stor misoppfatning at vi veterinærer tjener mye, det er det et lite fåtall som gjør. Men, jeg elsker jobben min likevel, så er du glad i realfag og dyr burde du vurdere det, TS!

Anonymkode: 9c5ef...85d

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg fant denne tråden da jeg søkte på eiendomsmegler. Kjenner meg litt igjen fordi jeg også har ADHD og fortsatt er usikker på hva som hadde passa best for meg.  Lurte på om du hadde funnet ut av noe enda TS? 

Anonymkode: e4d9b...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...