AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Hei, Har tenkt til å fly Wizz Air, men har hørt at de enkelte ganger måtte fly tilbake til Oslo fordi de ikke klarte å lande i Tromsø. Noen her som vet hva som skjer i dette tilfellet? Kan de hevde det er "force majeure" og si at de ikke trenger å tilby noe kompensasjon for dette? Jeg har tenkt meg hjem til jul og tenker å fly med Wizz Air for første gang, men blir skremt når jeg hører de er det eneste flyselskapet som har avbrutt flyvningen. I det minste, kan jeg være sikker på at de flyr meg til destinasjonen samme dagen eller neste dag som kompensasjon? Anonymkode: dbe97...3e0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Til info: her er en artikkel fra 26. november hvor de ikke ville lande på grunn av isete rullebane: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/wizz-air-ville-ikke-lande-i-tromso-pa-en-vanlig-vinterdag-_-en-normal-vinterdag-mener-flyplassen-1.15261489 Jeg vet ikke om det er pilotene som ikke er vant med dårlige værforhold eller om de har rett i at det er for dårlig rullebane. Anonymkode: dbe97...3e0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke om det er pilotene som ikke er vant med dårlige værforhold eller om de har rett i at det er for dårlig rullebane. Anonymkode: dbe97...3e0 Dette er pilotene som ikke er vant til nord-norske forhold. Widerøe og Norwegian kom seg fint ned. Vi har spesielle forhold nord i landet, og det krever trening å manøvrere et fly under vinterforhold. Widerøe har egne treningsopplegg for flere av de norske flyplassene, nettopp fordi de krever erfaring å manøvrere på en trygg måte. Det er i grunn kjempebra at Wizz Air sine piloter kjenner sine egne begrensninger, og ikke lander under forhold de ikke er helt trygge på. Så kan man lure på hva som skjer om de etterhvert føler presset fra selskapet i ryggen, og tar beslutninger om å lande under forhold de ikke er komfortable med. Jeg har ikke fått inntrykk av at Wizz Air er det selskapet som har sine ansattes beste som prioritet, akkurat. Tro hva som skjer med en pilot som får for mange avbrutte landinger i Tromsø... (Jeg har lyst til å slenge på en "plz ikke velg Wizz Air, velg et selskap som gir sine ansatte bedre arbeidsforhold", men det er jo ikke opp til meg hva eller hvordan folk velger flyselskap) Anonymkode: fd04c...07e 10
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Til info: her er en artikkel fra 26. november hvor de ikke ville lande på grunn av isete rullebane: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/wizz-air-ville-ikke-lande-i-tromso-pa-en-vanlig-vinterdag-_-en-normal-vinterdag-mener-flyplassen-1.15261489 Jeg vet ikke om det er pilotene som ikke er vant med dårlige værforhold eller om de har rett i at det er for dårlig rullebane. Anonymkode: dbe97...3e0 I denne saken skal passasjeren visstnok ikke fått kompensasjon men beskjed om og betale ny billett selv. Kjenner ingen som reiste men fikk høre det av andre så om det er sant vet jeg ikke. Anonymkode: f6152...9ba
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I denne saken skal passasjeren visstnok ikke fått kompensasjon men beskjed om og betale ny billett selv. Kjenner ingen som reiste men fikk høre det av andre så om det er sant vet jeg ikke. Anonymkode: f6152...9ba I følge EC 261/2004 så skal en flytur der flyet er nødt til å lande på en annen flyplass kompenseres dersom dette resulterer i mer enn 3 timer forsinkelse til destinasjonen. Dette må da være tur fra EU flyplass til EU flyplass av EU flyselskap. Men, kompensasjon gjelder ikke dersom det er ekstraordinære omstendigheter. For eksempel lynnedslag, medisinske nødstilfeller (tro om korona gjelder her). Eller om piloten klarer å kompensere for dette under flyturen. Her er en liste: Ekstreme værforhold (inkludert dårlig sikt, vindstorm, snøstorm og eventuelle ekstreme værforhold.) Unionens og flyplasspersonalet streiker Fugleslag Restriksjoner på lufttrafikkontroll (inkludert nedleggelse av rullebane) Politisk eller sivil uro Sikkerhetsrisiko Skjulte produksjonsfeil Medisinske nødsituasjoner (kan variere fra situasjon til situasjon) De kan vel ikke mene at is på rullebanen er å betegne som "ekstreme værfohold"? Anonymkode: dbe97...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 Ville aldri flydd med disse på vinteren i norge. Hilsen eks-pilot. Anonymkode: 1086a...3d6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): (Jeg har lyst til å slenge på en "plz ikke velg Wizz Air, velg et selskap som gir sine ansatte bedre arbeidsforhold", men det er jo ikke opp til meg hva eller hvordan folk velger flyselskap) Anonymkode: fd04c...07e TS her. Turte ikke å prøve nytt flyselskap hjem til jul likevel. Endte opp med en tur som var 2000 kr dyrere en vei med SAS, som jeg har reist med flere ganger før. Om det var vel anvendte penger får bli en annen sak, som student så er ikke akkurat dette lite penger så kanskje det blir WIzz på tilbaketuren. Til info var det snakk om 500 kr med Wizz Air og 2500 med SAS. Anonymkode: dbe97...3e0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Takk KG for at dere fikk meg til å droppe Wizz Air. Viser seg at flyet jeg ville tatt ville endt opp "halvveis" fremme og i Bodø heller enn Tromsø, så der reddet jeg meg selv med å reise med SAS. Fly måtte snu og lande i Bodø: – Jeg skal aldri fly Wizz Air igjen. NTNU-studenten Joacim Andersen (25) skulle fly fra Trondheim til Tromsø. Nå er han i Bodø. Wizz Air-fly fra Tromsø til Trondheim fikk ikke landet - passasjerer står igjen i Tromsø Grunnen til at Wizz Air nektet å lande i Tromsø skal være is på rullebanen, skriver Nordlys. På Tromsø lufthavn står flere irriterte passasjerer ... Link: https://www.nordlys.no/wizz-air-fly-fra-trondheim-nektet-a-lande-i-tromso-folk-var-oppgitt-sint-og-irritert/s/5-113-148816?session=8a0a7e35-d996-4d68-a51d-9d973f5fab89 Dette høres absurd ut, håper de får hjelp i Bodø? Anonymkode: dbe97...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 15.12.2020 den 22.23): Hei, Har tenkt til å fly Wizz Air, men har hørt at de enkelte ganger måtte fly tilbake til Oslo fordi de ikke klarte å lande i Tromsø. Noen her som vet hva som skjer i dette tilfellet? Kan de hevde det er "force majeure" og si at de ikke trenger å tilby noe kompensasjon for dette? Jeg har tenkt meg hjem til jul og tenker å fly med Wizz Air for første gang, men blir skremt når jeg hører de er det eneste flyselskapet som har avbrutt flyvningen. I det minste, kan jeg være sikker på at de flyr meg til destinasjonen samme dagen eller neste dag som kompensasjon? Anonymkode: dbe97...3e0 Støtter uverdige arbeidsvilkår, selv når statsministeren ikke vil reise med Wizzair. De som jobber i Wizzair får ikke være med i fagforening. De er tilnærmet løsarbeidersamfunn innad den bedriften. Derfor må du ikke reise med Wizzair. Da er man bare GRÅDIG! Anonymkode: c4843...d28 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå