Gå til innhold

Hvordan unngå å få klistremerkebaby? Teori...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsfødende her, har termin om ei uke 😊 

Leser stadig vekk om såkalte klistremerke babier som vil bare ligge på foreldrene, eller blir bært rundt. Høres veldig slitsomt ut, spesielt da mange her søker om råd eller gode tips for å få gjort ting, spise, do, dusje, sex osv, leser liksom ingen tråder hvor foreldrene er fornøyd med denne "typen" baby. Mistenker at noen kanskje har satt seg selv i den situasjonen, f.e. ved å koseamme i en veldig behagelig posisjon og la babien alltid sovne på brystet. Den vil da jo lære seg dette som en slags innsovnings rutine, dvs hud-mot-hud, mammas hjerteslag, lukt osv. Forstår godt at det da blir uaktuelt for babien å bli flyttet bort fra den varme huden til forelderen 😜 Da blir det forståelig nok vanskelig å få babien til å like og akseptere andre steder/barneseng/vogn for å sove. Så sitter man der plutselig "stuck" i sofaen fordi man selv synes det er alltid så koselig å ha babien oppå seg selv. 

Så derfor lurer jeg på om man kan unngå å få klistremerkebaby ved å ikke la den sovne oppå huden?

Ikke misforstå meg, jeg gleder meg til å ha babien oppå meg og kose, men er redd for at den vil like det så altfor godt, vil absolutt ikke bli lenket til sofaen min. Skal forresten ikke amme, men pumpe og gi morsmelk på flaske. 

Anonymkode: 30005...59e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koste MASSE med baby 🥰 ingen klistremerke der. Tror det er tilfeldig 

• Liker 24
Skrevet

Trollollollo

Anonymkode: b02e9...ebc

• Liker 29
Skrevet

Jeg lot babyen min sovne ved brystet, trygt og godt for han og koselig for meg. Koste meg masse med de fine ammestundene med babyen min. Babyer har behov for mye nærhet og de første månedene handler jo mye om det. Les om det fjerde trimestere. Men selv om han sovnet på huden min så var han allikevel aldri en såkalt klistremerkebaby, kunne fint sove alene og ligge alene på en babygym mens jeg dusjet eller lagde meg mat. Barn er født så forskjellige, noen har mer behov for nærkontakt enn andre. Tror det handler mer om det enn at det er noe man skaper selv. 

Anonymkode: 05048...ba3

• Liker 11
Skrevet

Babi=trolletråd

Anonymkode: f47cc...a69

• Liker 7
Skrevet

Ehm.. Jeg tror ikke på teorien din. Her var jeg klistremerkeMAMMA, babyen (og nå barnet) ble det ikke... Sover best for seg selv,,, fra de var ca. 3 mnd. Jeg vil helst ha dem sovende på brystet mitt ennå😬

Stålsett deg forresten litt. Babyen er én ting, KG er noe annet😊 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror det forresten ikke er no troll. Da hadde det vært MME og ikke MM😅 

• Liker 3
Skrevet

Babyer er programmert til å like å ligge oppå eller inntil, høre hjerteslag og kjenne varmen fra oss. Vår første var en slik "klistremerkebaby", men jeg syns ikke det var noe stort problem. Det hadde blitt vanskeligere hvis nr. to var det, siden vi hadde en liten fra før, men nr. to sov hvor som helst når som helst de første månedene.

Det kan godt hende jeg kunne fått førstemann til å sove i egen seng hvis jeg virkelig hadde gått inn for det. Men jeg er ikke i tvil om at de to babyene var ulike fra start. Vår første var fornøyd og gråt lite så lenge hun var inntil, og roet seg raskt med én gang hun fikk nærhet, så for vår del føltes mer som om nærhet/klistremerketilværelse var en koselig løsning på alt de første månedene. Nr. to var også en rolig baby, men tok mer tid å roe når hun f.eks. hadde magevondt. 

Anonymkode: faac9...c05

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Melena said:

Ehm.. Jeg tror ikke på teorien din. Her var jeg klistremerkeMAMMA, babyen (og nå barnet) ble det ikke... Sover best for seg selv,,, fra de var ca. 3 mnd. Jeg vil helst ha dem sovende på brystet mitt ennå😬

Stålsett deg forresten litt. Babyen er én ting, KG er noe annet😊 

Haha, kjenner meg igjen. Savner babyen når den sover 😂

• Liker 3
Skrevet

Vår sov for seg selv helt i begynnelsen, men så gikk ikke det lenger. Tror det er bare sånn noen er. De trenger mye nærhet. Akkurat som oss voksne. Noen ligger i skje med Samboern hele natta, andre fikser ikke mer enn 3 minutter skje. 

Anonymkode: 8d91e...469

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke slik at man venner babyen til å være nær/hud mot hud/ kjenne lukt og høre hjerterytme - det er sånn at man må venne de fra det eventuelt. Alle barn har vært omtrent 9 måneder inni magen og kjent på varmen, lydene, lukten og følelsen av mammaen sin. Så kommer de ut og skal tilpasses livet utenfor magen. Noen babyer venner seg raskere til å tåle avstand fra mor, og kan sove for seg selv, eller ligge lenger alene. Andre trenger nærhet konstant og kan aldri være et sekund for seg selv. De fleste er nok en mellomting. Trenger mye kos, sovne litt oppå, bæres rundt når de er slitne, må kanskje bysses i søvn, men kan også ligge for seg selv og pludre litt, kanskje sove for seg selv på natta +++

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor har du allerede nå bestemt deg for ikke å amme babyen? 

Anonymkode: 46a71...40a

• Liker 11
Skrevet

Her var både jeg og babyen klistremerke. Spesielt mye med første barnet. Ikke sikkert det blir sånn for deg, men jeg fikk et intenst, uimotståelig behov for å ha min nyfødte inntil meg til enhver tid. Uansett hvor full blæren måtte være, eller hvor sulten jeg var. 

Var litt mindre intenst med nummer to, fordi da ønsket jeg også å kose litt med førstefødte. 

Anonymkode: 339c4...391

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lykke til👍 hvorfor planlegger du å lage masse ekstrajobb med mating forresten? 

Endret av Nerine_
  • Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Leser stadig vekk om såkalte klistremerke babier som vil bare ligge på foreldrene, eller blir bært rundt. Høres veldig slitsomt ut, spesielt da mange her søker om råd eller gode tips for å få gjort ting, spise, do, dusje, sex osv, leser liksom ingen tråder hvor foreldrene er fornøyd med denne "typen" baby. Mistenker at noen kanskje har satt seg selv i den situasjonen, f.e. ved å koseamme i en veldig behagelig posisjon og la babien alltid sovne på brystet. Den vil da jo lære seg dette som en slags innsovnings rutine, dvs hud-mot-hud, mammas hjerteslag, lukt osv. Forstår godt at det da blir uaktuelt for babien å bli flyttet bort fra den varme huden til forelderen 😜 Da blir det forståelig nok vanskelig å få babien til å like og akseptere andre steder/barneseng/vogn for å sove. Så sitter man der plutselig "stuck" i sofaen fordi man selv synes det er alltid så koselig å ha babien oppå seg selv. 

Så derfor lurer jeg på om man kan unngå å få klistremerkebaby ved å ikke la den sovne oppå huden?

Ikke misforstå meg, jeg gleder meg til å ha babien oppå meg og kose, men er redd for at den vil like det så altfor godt, vil absolutt ikke bli lenket til sofaen min. Skal forresten ikke amme, men pumpe og gi morsmelk på flaske. 

Jaja.. reality check om ei uke. 
(Er det rart mødre får svangerskapsdepresjon når man har forventninger helt fjernt fra virkeligheten ??!)  

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er poenget med å pumpe og gi på flaske isteder for å amme? Gidde å bruke dobbelt så lang tid...

Anonymkode: 44a4c...3e5

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor har du allerede nå bestemt deg for ikke å amme babyen? 

Anonymkode: 46a71...40a

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er poenget med å pumpe og gi på flaske isteder for å amme? Gidde å bruke dobbelt så lang tid...

Anonymkode: 44a4c...3e5

HVORFOR må det alltid bli et mas om dette? Kan ikke folk få gjøre som de vil, uten å måtte forsvare dette? Altså - FAEN! Slutt!

Anonymkode: 0e7ec...915

• Liker 9
Skrevet

Min første var klistremerkebaby, nr 2 ville helst se på storesøster 24/7. Ganske sikker på det ikke var noe jeg gjorde for den ene eller andre veien.

Anonymkode: 7ab4d...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...