AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Har en baby på 3 mnd. Natten går som en drøm, med kun en oppvåkning for amming mellom 23-09 og sovner relativt fort igjen. Sover i egen seng. Derimot er egen seng UAKTUELT på dagen. Skal kun sove oppå meg, eller enda bedre: med puppen i munnen. Legges hun ned gråter hun hysterisk. Legges hun i vognå gråter hun hysterisk. Er jeg heldig sovner hun på turen (må gå tur med hund) i 30-40 min, men det gjelder om å ikke være langt hjemmefra for når hun våkner er det HYLING. Er så lei av dette nå. Jeg kan gå maangen timer uten å få gå på do, tisse og huset flyter.. hadde hun bare sovet i en halvtime for seg selv på dagen hadde det vært fantastisk!! Rart at hun godtar det og sover mange timer sammenhengde om natten, men at hun i samme setting nekter på dag.. tips? Hvordan tilrettelegge for å kunne la henne sove i egen seng på dagtid? Anonymkode: ed674...216
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Pragmatikeren skrev (1 minutt siden): Bæresele. Hun trenger deg. Jeg har bæresele, men veldig tungvint syns jeg. Kan ikke bøye meg med den for da våkner hun (så ta ut av oppvaskmaskinen, gå på do, vaske klær, rydde..utgår. da er det mer komfortabelt for meg å ligge på sofaen med puppene ute enn å bare gå rundt i huset). Har ikke prøvd bæresele ute da, fordi jeg er redd for det skal begynne å regne/være for kaldt nå. Men kanskje verdt et forsøk? Anonymkode: ed674...216 1
Pragmatikeren Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har bæresele, men veldig tungvint syns jeg. Kan ikke bøye meg med den for da våkner hun (så ta ut av oppvaskmaskinen, gå på do, vaske klær, rydde..utgår. da er det mer komfortabelt for meg å ligge på sofaen med puppene ute enn å bare gå rundt i huset). Har ikke prøvd bæresele ute da, fordi jeg er redd for det skal begynne å regne/være for kaldt nå. Men kanskje verdt et forsøk? Anonymkode: ed674...216 Prøv sjal, bær på ryggen. Kjøp deg bærejakke, så kan du være ute😊
Wilma89 Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Vi brukte natures sway slynge. Fungerte i hvert fall veldig bra her
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Kjipt svar, men tror dessverre ikke det er så mye du kan gjøre 😩 Baby er så liten enda og trenger den nærheten, ville nok bare innstilt meg på bæresele en stund fremover og priset meg lykkelig for at baby i det minste sover på natten. Min sov bare i bæresele eller vogn i bevegelse til han var 5-6 måneder. Var kjipt å få så lite pause på dagtid, men det gikk over til slutt! Anonymkode: 7ddd6...97d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 Det går over, så mitt beste tips er å gjøre det beste ut av det. Tømme oppvaskmaskin, klesvask og rydding gjør du når hun er våken, enten med bæresele eller mens hun ligger på gulvet. Når hun skal sove benker du deg til i sofaen med Netflix og noe godt å spise/drikke. Anonymkode: 81679...0e5 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 Pragmatikeren skrev (Akkurat nå): Prøv sjal, bær på ryggen. Kjøp deg bærejakke, så kan du være ute😊 Ja kanskje jeg skal kjøpe meg sjal og bærejakke. takk for tips, sikkert bedre turer da. men jeg får fortsatt ikke gjort husarbeid eller laget mat/spise fordet🙈 Anonymkode: ed674...216
MFO Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Bøy deg som du tar knebøy😅 Null stress å gjøre husarbeid da! Bonusen er en stram liten bakdel😂 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 Hva med å øve imens du sitter helt tett inntil barnet? Feks ha babyen i babynest eller lignende imens du sitter kliss inntil med en hånd på brystet til barnet. Så gradvis etter hvert som babyen venner seg til det kan du flytte deg lenger bort, og forhåpentligvis til slutt så sover barnet uten deg inntil. Dette er jo sånt som vil ta lang tid, men jeg vil tro dette medfører minst mulig gråt og frustrasjon for dere begge. Anonymkode: 8ee17...d33 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Min begynte å sove i vogn da han var 6 mnd. Men du må jo gå på do, spise osv når baby er våken. Ingen grunn til å vente med det til baby sover. Anonymkode: 0fec1...db5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 Sukk. Enda en tråd om hvor mye bry babyen er.. Hvorfor fikk du barn.. Vet du hva en baby har behov for, og hvor essensielt viktig det er, hjernens utvikling osv? Er en biologisk instinktiv grunn til at babyen din IKKE vil sove eller ligge aleine! Anonymkode: f9574...ca2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 Ingen av mine har sovet i egen seng på dagtid. Rundt 7-8 måneders alder kunne de legges i vogn, men før det - kun bæresele. Anonymkode: b0ca6...c17
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sukk. Enda en tråd om hvor mye bry babyen er.. Hvorfor fikk du barn.. Vet du hva en baby har behov for, og hvor essensielt viktig det er, hjernens utvikling osv? Er en biologisk instinktiv grunn til at babyen din IKKE vil sove eller ligge aleine! Anonymkode: f9574...ca2 Skjerp deg. Det er fullstendig normalt å bli litt overveldet av den nye tilværelsen som nybakt mor. "Hvorfor fikk du barn?"??? Barnet har forhåpentligvis ikke tenkt å være klistret til mammaen sin hele tiden resten av livet, men den korte perioden hvor det pågår kan være ekstremt intens og slitsom. Det betyr ikke at man ikke er egnet til å få barn. Anonymkode: 81679...0e5 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjerp deg. Det er fullstendig normalt å bli litt overveldet av den nye tilværelsen som nybakt mor. "Hvorfor fikk du barn?"??? Barnet har forhåpentligvis ikke tenkt å være klistret til mammaen sin hele tiden resten av livet, men den korte perioden hvor det pågår kan være ekstremt intens og slitsom. Det betyr ikke at man ikke er egnet til å få barn. Anonymkode: 81679...0e5 Enig. Husker jeg styrte mye med det med første mann. Med nummer to og tre visste jeg hva jeg gikk til og taklet det helt annerledes. Koste meg til og med🙂 (og lot mannen ta alt husarbeidet🤫) Anonymkode: bc467...fdc 4
tussi84 Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 Legg baby fra deg, og gå på do når du må! Ta med babyen inn på do og legg han ned på et teppe eller noe evt.. + ikke ta baby opp for hver minste lyd. Det er forskjell på gråt og det at baby uffer seg litt pga protester.. + tålmodighet. Du trenger ikke nødvendigvis bære baby rundt, om han begynner å skrike når han legges ned. Prøv å stå ved senga, legg gjerne hendene på brøstet til baby og forsøk å roe ned på den måten. Vær sta og tålmodig, og syng, hysj osv. Det viktigste er at babyen merker at du er der. 1
Kassiopeia8 Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 Jeg har også baby (han er 4,5 mnd) som bare sover oppå meg på dagtid - men at det går fint på natten. Jeg har laget meg noen rutiner ellers på dagen som gjør at det går rundt her. For eksempel så kan det være underholdende for babyen å ligge på et pledd/en matte å se på meg mens jeg for eksempel dusjer/rydder ut av oppvaskmaskinen/henger på plass tøy/rydder/vasker/går på do. Så når babyen våkner opp fra duppen sin passer jeg på å prioritere først toalett og mat til meg selv, og deretter se om det er noe jeg trenger å få gjort. Hvis det er en rolig dag kan vi heller leke litt, lese bok eller andre ting. I tillegg bruker vi aktivt bæresjal, og der kan baby sitte både våken og sove hvis jeg skal gjøre ting. Han blir overraskende bra underholdt av å bare sitte der, så hvis det er ting jeg må ordne - gå tur med hunden, fikse ting i hagen, lage mat, rydde o.s.v. så sitter han gjerne der og følger med. Eller evt sovner. Vi har også bærejakke som gjør at han kan være med på tur ute nå om vinteren. Babyen legger seg soverommet på kvelden, og da har jeg mine kjærkomne 4-5 timer med egentid før jeg selv tar natta. Da kan jeg se på en god serie, dusje lenge, ta fotbad, ta meg et glass vin, lage god middag eller - om alt flyter - vaske hele huset. Jeg er jo enig i at det hadde vært deilig at baby sov for seg selv også på dagtid, men enn så lenge så funker det greit at han sover på meg. Man må jo bare tilpasse alt annet rundt det, og være litt i forkant. Det viktigste er kanskje å sørge for å gå på do og spise mellom slaga - så får du jo bare nyte den tvungne sofachillinga med puppen ute
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 Tusen takk for alle svar dere! problemet er at samboer jobber offshore, så er alene med baby. Og hun sovner ikke for natten før mellom 22-00 en gang, og da er jeg såpass sliten at jeg også legger meg. Er heldig som har familie som hjelper til med å lufte hunden på de verste dagene..😄 savner egentlig bare litt egentid. Selvfølgelig kan jeg gå på do/spise når baby er våken. Men hun bruker rundt 1 time per amming + sover gjerne en time og to på meg etterpå. Da blir timene lange når man må tisse.. kjedelig å vekke og måtte få henne til å sovne igjen bare for det liksom. Hun kan sitte litt i vippestol/babygym, men varierer veldig fra dag til dag hvor lenge.. Anonymkode: ed674...216 1
Kassiopeia8 Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for alle svar dere! problemet er at samboer jobber offshore, så er alene med baby. Og hun sovner ikke for natten før mellom 22-00 en gang, og da er jeg såpass sliten at jeg også legger meg. Er heldig som har familie som hjelper til med å lufte hunden på de verste dagene..😄 savner egentlig bare litt egentid. Selvfølgelig kan jeg gå på do/spise når baby er våken. Men hun bruker rundt 1 time per amming + sover gjerne en time og to på meg etterpå. Da blir timene lange når man må tisse.. kjedelig å vekke og måtte få henne til å sovne igjen bare for det liksom. Hun kan sitte litt i vippestol/babygym, men varierer veldig fra dag til dag hvor lenge.. Anonymkode: ed674...216 Skjønner. Tolka HI som at du hadde kvelden for deg selv. Har du prøvd rockit eller sleepytroll til å vugge vogna? Kanskje det kan hjelpe? Evt å i det minste prøve å legge babyen tidligere på kvelden, slik at du får noen timer med egentid da? Ser at baby pleier å våkne 9. Jeg ville forsøkt å stå opp 8 en dag og så legge babyen kl 21. Og så gradvis pushe det ennå en time slik at dere til slutt våkner 7 og legger baby 20. Jeg syns timene med egentid på kvelden er verdt det å stå opp litt tidligere!
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 Kassiopeia8 skrev (42 minutter siden): Skjønner. Tolka HI som at du hadde kvelden for deg selv. Har du prøvd rockit eller sleepytroll til å vugge vogna? Kanskje det kan hjelpe? Evt å i det minste prøve å legge babyen tidligere på kvelden, slik at du får noen timer med egentid da? Ser at baby pleier å våkne 9. Jeg ville forsøkt å stå opp 8 en dag og så legge babyen kl 21. Og så gradvis pushe det ennå en time slik at dere til slutt våkner 7 og legger baby 20. Jeg syns timene med egentid på kvelden er verdt det å stå opp litt tidligere! Nei dessverre. Ja har sleepytroll som fungerer godt på natten, men ikke på dagtid. Så lurt, takk for tips. skal absolutt teste det å stå opp tidligere🥰👏 Anonymkode: ed674...216
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå