Gå til innhold

Kognitiv behandlingsterapi - de "gav meg opp" etter 3 terapitimer

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trodde behandlingen så vidt hadde begynt, og i begynnelsen sa de at de trodde jeg kom til å bli helt frisk fra OCD (tvangstanker og tvangshandlinger. Ikke fysiske ting jeg gjør, men psykiske - vonde bilder, tanker osv.) De trodde jeg kom til å bli fort frisk fordi jeg var så motivert og tok oppgavene på "strak arm." De 6 første terapitimene gikk kun til å forklare tankene mine osv og at de lagde oppgaver. Selve behandlingen har bare vært 3 ganger. Plutselig idag sier de at de aldri før har opplevd noen som har fått økt angst etter å ha gjort oppgavene "så mange ganger." Jeg er tydeligvis den første de har hatt som reagerer sånn.. det hjelper jo MASSE å høre når man føler seg usikker og forvirra fra før av. Jeg kommer jo dit nettopp fordi jeg trenger HJELP - ikke for å bli frisk av ting jeg kunne gjort på egen hånd på noen timer..  Personlig har jeg lest folk som bruker lang tid før kognitiv behandlingsterapi har effekt og lest mange som skriver at det ofte blir verre før de blir bedre.. Idag sa de at de tror jeg heller må til psykolog fordi jeg kanskje er for redd for å bli frisk til å kunne bli frisk fra det akkurat nå. De mener jeg må løse andre problemer først.. Behandlngen er over etter 3 timer til og jeg trodde virkelig behandlingen nettopp hadde begynt. Jeg skjønner ingenting. Blir enda mer forvirra. Det eneste jeg vil er jo å få tilbake selvkontrollen og selvtilliten og minske selvtvilen min. Jeg trenger jo hjelp nettopp fordi jeg til og med er redd for å bli frisk. Grunnen til dette tror jeg er at om jeg blir "frisk" er jeg redd nedturen skal være enda større om jeg blir dårlig igjen - noe som har skjedd før. Jeg sliter med å stole på meg selv og har masse tvil! Det er jo en stor del av OCD'en, sier de. Og nå er det grunnen til at behandlingen ikke funker på meg? Hva!?

Hva ville dere gjort? Hva tenker dere om dette?

Endret av mammaemma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du selv? Og hva sa de til denne usikkerheten din nå?

Skrevet

Min første tanke er «hva slags behandling skriver hun om og hvilken utdanning/kompetanse har behandleren? Hun skriver terapi, men litt senere skriver hun at hun kanskje behøver henvisning til psykolog ettersom hun avvises etter ni timer av denne uspesifiserte behandlingsterapien. Hva slags opplegg har hun rotet seg bort i?»

Anonymkode: 9e8ec...39f

• Liker 6
Skrevet

Jeg kan forstå dem på en måte. Med noen behandlingsformer eller diagnoser så kan det være sånn at man må avslutte ved forverring av symptomer. Jeg opplevde noe lignende, jeg startet i behandling av angst, som ble avsluttet fordi de trodde at sykdomsbildet var mer komplisert. Men dette var ved DPS, så de sendte meg til noen andre på bygget. Det føles sikkert mye verre når hele organisasjonen sender deg avgårde for å "ta hånd om deg selv". 

Kan du søke deg inn en annen plass? 

Anonymkode: 52746...479

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kan forstå dem på en måte. Med noen behandlingsformer eller diagnoser så kan det være sånn at man må avslutte ved forverring av symptomer. Jeg opplevde noe lignende, jeg startet i behandling av angst, som ble avsluttet fordi de trodde at sykdomsbildet var mer komplisert. Men dette var ved DPS, så de sendte meg til noen andre på bygget. Det føles sikkert mye verre når hele organisasjonen sender deg avgårde for å "ta hånd om deg selv". 

Kan du søke deg inn en annen plass? 

Anonymkode: 52746...479

Samme her. DPS OCD-avdelingen! De mener jeg må dra til psykolog istedenfor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min første tanke er «hva slags behandling skriver hun om og hvilken utdanning/kompetanse har behandleren? Hun skriver terapi, men litt senere skriver hun at hun kanskje behøver henvisning til psykolog ettersom hun avvises etter ni timer av denne uspesifiserte behandlingsterapien. Hva slags opplegg har hun rotet seg bort i?»

Anonymkode: 9e8ec...39f

OCD-avdelingen ved DPS.

Skrevet
mammaemma skrev (13 timer siden):

.... Plutselig idag sier de at de aldri før har opplevd noen som har fått økt angst etter å ha gjort oppgavene "så mange ganger." 

Jeg kommer jo dit nettopp fordi jeg trenger HJELP - ikke for å bli frisk av ting jeg kunne gjort på egen hånd på noen timer..  

Idag sa de at de tror jeg heller må til psykolog fordi jeg kanskje er for redd for å bli frisk til å kunne bli frisk fra det akkurat nå. De mener jeg må løse andre problemer først..

Jeg trenger jo hjelp nettopp fordi jeg til og med er redd for å bli frisk. Grunnen til dette tror jeg er at om jeg blir "frisk" er jeg redd nedturen skal være enda større om jeg blir dårlig igjen - noe som har skjedd før.

Dette er uttak fra innlegget ditt.

Det høres ut, til tross for en god egeninnsats, at du motarbeider deg selv og behandlingen fordi du ikke ønsker å bli frisk fordi du frykter nedturen. Da er det nok bedre å dra til psykolog først før du forsetter behandlingen.

De kan ikke behandle noen som ikke ønsker behandling, og når du sier du frykter å bli frisk så gjør du nettopp det. 

Anonymkode: ed271...37c

Skrevet
mammaemma skrev (4 minutter siden):

Samme her. DPS OCD-avdelingen! De mener jeg må dra til psykolog istedenfor.

Du sliter altså med uheldig tankeatferd. Da hjelper det vel neppe å forklare tankene? Jeg vil tro at uheldig tankeatferd må trenes bort ,og fortrenges av god tankeatferd, og at en psykolog som kan slikt bør kunne hjelpe. 

Skrevet

Ikke ta det så tungt. Det der er en helt vanlig dag ved Dps. Det spiller egentlig ingen rolle om du responderer sånn som de ønsker eller ikke sånn som de ønsker. De bruker begge deler mot deg som det passer seg og begrunnelsene mangler som regel fullstendig logikk der det ikke er noe poeng å prøve se etter logikk da det er bortkastet tid og energi. 

Mest sannsynlig er ikke bakgrunnen fundert i din utvikling i det hele tatt, men at Dps planla fra starten at du skulle få så og så mange timer på et eller annet møte om PENGER. De har vel satt max 10 timer, tenker jeg. 

Anonymkode: 0b02a...fda

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke ta det så tungt. Det der er en helt vanlig dag ved Dps. Det spiller egentlig ingen rolle om du responderer sånn som de ønsker eller ikke sånn som de ønsker. De bruker begge deler mot deg som det passer seg og begrunnelsene mangler som regel fullstendig logikk der det ikke er noe poeng å prøve se etter logikk da det er bortkastet tid og energi. 

Mest sannsynlig er ikke bakgrunnen fundert i din utvikling i det hele tatt, men at Dps planla fra starten at du skulle få så og så mange timer på et eller annet møte om PENGER. De har vel satt max 10 timer, tenker jeg. 

AKKURAT det sa jeg til samoboeren min. Ingen ting de sa i starten henger sammen med det de gjør nå. Jeg fikk sjokk. Jeg sto midt i en "øvelse" også sier de plutselig "Du er den første og eneste vi har hatt med så høy angst etter å ha gjort øvelsen så mange ganger. Nå har du bare 3 timer igjen og det spørs om du får noe effekt av dette." Eeh.. gir dere opp pasienter etter å gjort en øvelse bokstavelig talt 2 psykologtimer? Om det hadde vært så enkelt, så kunne jeg lest meg opp på nettet og funnet ut av de 2 stusselige øvelsene dere har vist meg, helt på egen hånd. Dette var behandlingen liksom? I begynnelsen sa de at de skulle sette opp flere timer ved behov. Og i timen før sa de at jeg var i starten av behandlingen og plutselig timen etter sier de at jeg nærmer meg slutten? Hva er dette for noe driit?!

Skrevet
mammaemma skrev (51 minutter siden):

AKKURAT det sa jeg til samoboeren min. Ingen ting de sa i starten henger sammen med det de gjør nå. Jeg fikk sjokk. Jeg sto midt i en "øvelse" også sier de plutselig "Du er den første og eneste vi har hatt med så høy angst etter å ha gjort øvelsen så mange ganger. Nå har du bare 3 timer igjen og det spørs om du får noe effekt av dette." Eeh.. gir dere opp pasienter etter å gjort en øvelse bokstavelig talt 2 psykologtimer? Om det hadde vært så enkelt, så kunne jeg lest meg opp på nettet og funnet ut av de 2 stusselige øvelsene dere har vist meg, helt på egen hånd. Dette var behandlingen liksom? I begynnelsen sa de at de skulle sette opp flere timer ved behov. Og i timen før sa de at jeg var i starten av behandlingen og plutselig timen etter sier de at jeg nærmer meg slutten? Hva er dette for noe driit?!

Jeg skjønner godt at det er sårt å ikke bli tatt alvor når du kanskje har ventet i lang tid å denne plassen og behandlingen, men prøv å ikke ta det personlig. Dette er seriøst Dpsene sin daglige dont og deler av bakgrunnen for at psykiatrien i Norge får slakt. Dpser er best egnet om man er så syk at Dps vil få problemer om de unnlater å behandle eller om man har har mindre problemer som er plagsom, men egentlig ikke handicappende.Har du sett om du kan finne noe på nett som kan hjelpe deg der? Det er kommet en del nettressurser. Ville og sjekket helsehjelp i kommunen din. Psykiatrisk sykepleier osv er fort utnyttig om man trenger psykolog, men kommuner kan ha rimelige eller gratis kurs osv. Du kan og prøve være litt freidig og bruke deres egen argumentasjon mot dem. Hvis de mener du trenger psykolog, er det naturlig å spørre om hvilken psykolog, hos dem, du skal gå til videre. Og be dem skriftlig begrunne det om de sier at førstelinjetjenesten må henvise deg  på ny.

Skrevet

La oss være ærlige. Psykiatrien er pill råtten. Ventetiden er altfor lang. Gjerne opptil 6-7 måneder. Psykiske problemer skal ikke settes på vent! Henvisningene blir oftere avslått enn godkjent. Behandlingene er utdaterte og for dårlige. Blir noen egentlig frisk? Oppfølgingene er altfor dårlig. Psykiatrien tror at deres behandlinger er en quick-fix, med få behandlinger og disse begrensende metodene. Har det noensinne vært en quick-fix? Dem tyr til medikamenter som har altfor høy bivirkningsprofil, og snakker som om at dette er gull og grønne skoger. Medikamentene har ødelagt mange liv på veien, men dette føres det ikke statistikk over. 

Ja nei. Jeg er tom for ord. Virker som om at pasienter aldri blir frisk gjennom psykiatrien. Noen ganger bedre i starten, men la oss ikke dytte under en stol at placeboeffekten kan være sterk også, for så tilbakefallet kommer en liten stund etterpå. 

Psykiatrien klarer heller ikke skille placebo med effekt av behandling. Og det er et gedigent problem. All respons går under "vellykket behandling", noe som for øvrig er fullstendig pisspreik innenfor biomedisinsk forskning og behandling. 

Anonymkode: cf5c4...07a

• Liker 4
Skrevet
mammaemma skrev (På 15.12.2020 den 21.09):

Jeg trodde behandlingen så vidt hadde begynt, og i begynnelsen sa de at de trodde jeg kom til å bli helt frisk fra OCD (tvangstanker og tvangshandlinger. Ikke fysiske ting jeg gjør, men psykiske - vonde bilder, tanker osv.) De trodde jeg kom til å bli fort frisk fordi jeg var så motivert og tok oppgavene på "strak arm." De 6 første terapitimene gikk kun til å forklare tankene mine osv og at de lagde oppgaver. Selve behandlingen har bare vært 3 ganger. Plutselig idag sier de at de aldri før har opplevd noen som har fått økt angst etter å ha gjort oppgavene "så mange ganger." Jeg er tydeligvis den første de har hatt som reagerer sånn.. det hjelper jo MASSE å høre når man føler seg usikker og forvirra fra før av. Jeg kommer jo dit nettopp fordi jeg trenger HJELP - ikke for å bli frisk av ting jeg kunne gjort på egen hånd på noen timer..  Personlig har jeg lest folk som bruker lang tid før kognitiv behandlingsterapi har effekt og lest mange som skriver at det ofte blir verre før de blir bedre.. Idag sa de at de tror jeg heller må til psykolog fordi jeg kanskje er for redd for å bli frisk til å kunne bli frisk fra det akkurat nå. De mener jeg må løse andre problemer først.. Behandlngen er over etter 3 timer til og jeg trodde virkelig behandlingen nettopp hadde begynt. Jeg skjønner ingenting. Blir enda mer forvirra. Det eneste jeg vil er jo å få tilbake selvkontrollen og selvtilliten og minske selvtvilen min. Jeg trenger jo hjelp nettopp fordi jeg til og med er redd for å bli frisk. Grunnen til dette tror jeg er at om jeg blir "frisk" er jeg redd nedturen skal være enda større om jeg blir dårlig igjen - noe som har skjedd før. Jeg sliter med å stole på meg selv og har masse tvil! Det er jo en stor del av OCD'en, sier de. Og nå er det grunnen til at behandlingen ikke funker på meg? Hva!?

Hva ville dere gjort? Hva tenker dere om dette?

De snakker om «tvil» og om at man bare må godta usikkerheten fordi de kan bruke det som en unnskyldning hvis du ikke blir bedre 

Anonymkode: 405c9...a5e

• Liker 1
Skrevet

Kanskje de anser deg for for frisk? I og med at du klarer å ha samboer mener jeg. 

Anonymkode: 6d1ef...bd9

Skrevet

Det er nok flere og flere som får OCD nå på grunn av bakterier og smitte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje de anser deg for for frisk? I og med at du klarer å ha samboer mener jeg. 

Anonymkode: 6d1ef...bd9

Så folk som har samboer kan ikke være syk? Fordi om du ikke har samboer og det er en barriere for deg trenger det ikke være slik for andre.. noen har faktisk motsatt problem.. at de ikke klarer å være alene, og må ha en samboer. 

Anonymkode: 4ad67...ad4

Skrevet

Kjære ts! 
mikke gi opp fordi du har snakket med noen inkompetente folk.. søk en kvalifisert psykolog som har peiling 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så folk som har samboer kan ikke være syk? Fordi om du ikke har samboer og det er en barriere for deg trenger det ikke være slik for andre.. noen har faktisk motsatt problem.. at de ikke klarer å være alene, og må ha en samboer. 

Ja, det var en skikkelig rar kommentar om «frisk» og «samboer». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...