Gå til innhold

Irritert på svigers og deres julestemningstur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en kommune med veldig høy smitte. Smitten er ikke under kontroll og det er store overskrifter i avsier om dette.

Mine svigerforeldre er dra en bitteliten bygd i gokk og jobber i helsevesenet med mennesker i risikogruppen. 

Denne helgen kom de til vår kommune da deres tradisjon før jul. De bodde på hotell, var innom alle kjøpesentre på de værste tidspunktene og restauranter. De har vært over alt, besøkt hvermannsen, innom vinmonopol osv. De var også innom oss og blir direkte snurt når jeg ber om håndvask før de tar på barna og alt mulig. Turen var jammen heller ikke for å se barna heller da vi uansett har tenkt oss dit neste uke for å feire jul. 

Jeg er så forbaska irritert at det koker inni i meg. Her har vi vært forsiktige hele veien og vi tar ingen sjanser. 

Fikk veldig lite lyst til å reise dit i julen nå kjenner jeg. Vil heller til mine. (det har KUN med dette å gjøre, for ellers stortrives jeg hjemme hos de og barna storkoser seg også).. men faen altså, nå er jeg bare veldig irritert. 

Har jeg grunn eller trenger jeg en virkelighetsorientering? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, jeg fatter ikke hvordan noen kan oppføre seg slik.

Det jeg imidlertid har skjønt er at folk er forskjellig skrudd sammen. Folk oppfatter risiko forskjellig. Gjennom evolusjonen har de som er vågale vunnet (altså tjent på å ta risiko) når det ikke har vært så risikabelt å oppføre seg uvørent. De som er mer forsiktige av seg overlever i større grad, men får ikke gevinsten som de dumdristige av og til får.

Dine svigerforeldre høres ut som ligger ganske langt ut på "dumdristig"-aksen.

• Liker 4
Skrevet
Alvea skrev (8 timer siden):

Vi bor i en kommune med veldig høy smitte. Smitten er ikke under kontroll og det er store overskrifter i avsier om dette.

Mine svigerforeldre er dra en bitteliten bygd i gokk og jobber i helsevesenet med mennesker i risikogruppen. 

Denne helgen kom de til vår kommune da deres tradisjon før jul. De bodde på hotell, var innom alle kjøpesentre på de værste tidspunktene og restauranter. De har vært over alt, besøkt hvermannsen, innom vinmonopol osv. De var også innom oss og blir direkte snurt når jeg ber om håndvask før de tar på barna og alt mulig. Turen var jammen heller ikke for å se barna heller da vi uansett har tenkt oss dit neste uke for å feire jul. 

Jeg er så forbaska irritert at det koker inni i meg. Her har vi vært forsiktige hele veien og vi tar ingen sjanser. 

Fikk veldig lite lyst til å reise dit i julen nå kjenner jeg. Vil heller til mine. (det har KUN med dette å gjøre, for ellers stortrives jeg hjemme hos de og barna storkoser seg også).. men faen altså, nå er jeg bare veldig irritert. 

Har jeg grunn eller trenger jeg en virkelighetsorientering? 

Sånn er mine svigerforeldre også.

Og i pandemien rakner noen relasjoner for jeg aksepterer ikke at de oppfører seg såpass tåpelig at de ikke engang respekterer et minimum av smittevern.

Vi skulle ha vært innom dem i romjula. Da inviterte de like gjerne fullt hus. Tenkte 12 rundt bordet i en liten stuen... Det har vi avlyst, for å si det sånn. 

• Liker 3
Skrevet

Mange stedet har helsepersonell spesielle restriksjoner mtp reising til smitteutsatte områder, så syns ikke du overreagerer akkurat.

Angående jula må du bare kjenne etter. Er de typen til å underslå eventuelle symptomer, for at dere skal komme? 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at du blir irritert. Det er uansvarlig av dine svigerforeldre. Men det gjør ikke noe ulovlig. Mange kommuner, sannsynligvis de fleste, har oppfordret de ansatte i helsevesenet til å unngå store forsamlinger, ikke reise på tvers av kommunenegrensene om ikke nødvendig, unngå så mange nærkontakter, kjøpesenter i rushen m.m. Men de kan bare oppfordre. 

Men du har selvsagt rett til å stille krav i ditt eget hjem. Som håndvask og avstand. 

Jeg jobber selv i helsevesenet og har ikke reist kommunene siden april. Heller ikke sett svigers siden da. De bor på andre siden av landet. De er velkommen hit men da må de være forsking i tiden før og det blir ingen klemming mens de er her. Vi holder avstand. Men så jobber jeg også i helsevesenet så jeg vil ikke utsette pasientene mine for noen. 

Syns du skulle snakket med mannen din om dette. Så kan han i alle fall legge frem "kravene" deres når de er på besøk. Det er som regel lettere å si ifra til egen foreldre enn svigerforeldre. Og ganske sikkert lettere for de å få kritikk fra han enn deg. 

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for gode svar og respons på innlegget mitt. Godt å høre at jeg ikke er hysterisk

Jeg er redd de benekter milde symptomer for å ikke risikere å ikke få besøk ja. 

Har etter avtale med mannen min gjort slik at vi avventer noen dager til med å reise dit.

• Liker 1
  • Opprett ny...