Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med nr to nå og tenker en del på hvordan dagene på sykehuset blir. Forrige barselstid husker jeg bare som en tåke.. Baby var mye urolig og sov kun korte perioder. Uansett; denne gangen får jeg jo ikke ha med partner på barsel. Jeg må mest sansynelig bli i 3 døgn. Så spørsmålene er; tar man med seg noe «tidsfordriv» som strikketøy, bok, blader, PC osv? Eller han man vaneligvis nok med baby, amming, hvile etc?

Jeg er fullt klar over hvor forskjellig dette er fra kvinne til kvinne og at alle babyer er forskjellige. Men jeg ønsker gjerne å høre andres erfaringer med dagane på barsel uten partner og besøk. Hva gjorde dere innimellom amming, stell av baby, kontroller, hvile etc?

Det jeg kan huske fra de dagene sist er at det gitt i ett med urolig baby, amming, ammeveiledning fra barnepleier, stell av baby og besøk. Jeg er er nok en av de som syns det er bra at man «slipper» besøk på barsel. Jeg var utslitt og greide ikke si sei til besteforeldre, tanter, onkler etc som gå gjerne ville hilse på. Denne gangen hadde jeg nok sakt nei uansett, men nå blir ikke det en problemstilling.

Kom bare plutselig til å tenke på alt dette når jeg pakket fødebagen. Fikk dere bruk for f.eks strikketøy, PC til å se serie eller en god bok? Eller har man mer enn nok med å komme seg og stelle med baby?

Anonymkode: 681de...add

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del hadde med bok, men ble stort sett liggende med babyen på meg og amme, og evt scrolle på telefonen hvis baby sov eller tekste med familie/venner. Gikk noen turer ut på fellesrom for å være sosial men det ble korte turer, for min del var det ro og tid med baby som gjaldt. Fødte i okt.

Anonymkode: 1bde8...27d

• Liker 2
Skrevet

Jeg var på barselavdeling i ca 10 timer (på dagtid), og så på barselhotellet i 2 netter. Reiste morgenen etter. Tiden på barselavdelingen gikk med på å sove etter fødsel, spise, amme, bleieskift og rett og slett hvile. Så ble vi flyttet over på barselhotellet på kvelden, og første kveld gikk derfor med til ammeveiledning, mer spising, amming osv. Mellom slaga rakk jeg kanskje scrolle litt på mobilen og chatte litt, men første dag hadde jo kroppen behov for mye hvile, og jeg sov/slappet av når baby sov. 

Andre dag hadde jeg mer energi, men hadde likevel ikke tid til å gjøre noe. Så kanskje bittelitt på en serie, men var jo litt sliten og klarte ikke følge ordentlig med. Dagen besto av spising, helsesjekk, bleieskift, ammeveiledning, legge baby, bysse baby og hvile. På kvelden var det et mamma-kurs for de nybakte mødrene. 

Reiste hjem etter det. Hadde jeg hatt ennå en dag der inne hadde jeg nok hatt litt mer overskudd til å kanskje finne på noe, som å se en film eller strikke eller noe. Men ville ikke lagt store planene akkurat. Tiden går så fort og man er jo ofte sliten og oppslukt i babyen.

Skrevet

Jeg har pakka strikking i fødebaggen, ett prosjekt som vanligvis tar en ettermiddag-kveld (kjappstrikkadrakt). Om det ikke blir strikking så har jeg iallefall ikke kjeda meg 😊 

Skrevet

Mitt beste tips er å ikke bli der i 3 dager. Jeg grein meg hjem etter 1,5. var ganske ustø på beina, men ville heller være hjemme der man kan få hjelp. 

Anonymkode: 21e56...94b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mitt beste tips er å ikke bli der i 3 dager. Jeg grein meg hjem etter 1,5. var ganske ustø på beina, men ville heller være hjemme der man kan få hjelp. 

Anonymkode: 21e56...94b

TS skriver ''jeg  sannsynligvis være der 3 døgn''. Det tolker jeg som at hun eller barnet har/kommer til å få/har stor sjans til å få komplikasjoner som krever ekstra oppfølgning. Det er sjelden flergangsfødende ''må'' være der uten grunn. 

Svar på HI: Jeg hadde med en bok, men den fant jeg ikke før jeg kom hjem igjen 😛 Tiden gikk til soving, amming og spising - hadde jeg et ledig sekund satt jeg bare å nøt den perfekte skapningen 🥰 Kunne sitte i evigheter å bare se på han. Magisk! 

Anonymkode: 34e51...046

• Liker 1
Skrevet

Jeg var der i tre døgn, alene med andremann pga noen mindre komplikasjoner. Far var hjemme med eldre søsken. Brukte tiden på å ta bilder av baby som jeg sendte til familie, sveve på en rosa sky, ha vondt der nede, sove, spise smågodt og ellers scrolle på internett.

Anonymkode: 7a85b...35d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...