Gå til innhold

det sies at innvandrere ikke får så lett jobb som Nordmenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men stemmer dette ?  Jeg bor i en middels stor by i Norge og ser innvandrere i overtall på apoteket og legekontoret. Sant at det alltid er en eller flere som jobber på de fleste butikkene på senteret og restaurantene.  Samt alle matbutikkene.  Samme gjelder nabobyen. De jeg ikke ser så mye av er mennesker i rullestol og andre funkjonshemmninger.  Hvordan er det der dere bor ?

Anonymkode: 7ccba...456

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men stemmer dette ?  Jeg bor i en middels stor by i Norge og ser innvandrere i overtall på apoteket og legekontoret. Sant at det alltid er en eller flere som jobber på de fleste butikkene på senteret og restaurantene.  Samt alle matbutikkene.  Samme gjelder nabobyen. De jeg ikke ser så mye av er mennesker i rullestol og andre funkjonshemmninger.  Hvordan er det der dere bor ?

Jeg vet om en sivilingeniør i Oslo som ikke har sjans til å få ny jobb pga utenlandsk opprinnelse. Mange søknader har blitt sendt, og alle kandidatene som har fått jobb har så langt jeg kjenner til vært mye dårligere. 

Skrevet

Du begår en alvorlig tankefeil (logical fallacy) hvis du ut fra oberservasjonen "jeg ser mange innvandrere som jobber" konkluderer med "det er ikke vanskeligere for invandrere å få jobb".

Man kan ikke konkludere med noe sånt ut fra egne anekdotiske observasjoner, og spesielt ikke anekdoter som ikke engang er relevant for konklusjonen.

Hvis du søker litt på nettet så finner du sikkert noe (vitenskapelig) informasjon eller statistikk om temaet.

• Liker 4
Skrevet

Det er nok mye feilstutninger fordi de ikke tar høyde for forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet.

Mediene liker å trekke fram eksempler hvor noen angivelig aldri blir kalt inn til intervju, men så fort de skifter navn så sitter jobbtilbudene løst. Det minner om marshmallow-testen hvor konklusjonen høres logisk og tilfredstillende ut. Men hele eksperimentet faller når man graver dypere og tar høyde for alle forhold.

Anonymkode: 18531...55c

• Liker 2
Skrevet
Nicathv skrev (6 minutter siden):

Du begår en alvorlig tankefeil (logical fallacy) hvis du ut fra oberservasjonen "jeg ser mange innvandrere som jobber" konkluderer med "det er ikke vanskeligere for invandrere å få jobb".

Man kan ikke konkludere med noe sånt ut fra egne anekdotiske observasjoner, og spesielt ikke anekdoter som ikke engang er relevant for konklusjonen.

Hvis du søker litt på nettet så finner du sikkert noe (vitenskapelig) informasjon eller statistikk om temaet.

det at de jobber der er jo et bevis på at de har fått jobb da.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo dra til et annet land selv, f.eks. India og se hvor lett det er å få jobb som hvit nordmann som ikke kan indisk så godt. Med en utdannelse som ikke blir godkjent i India. Det er ikke lett. Men barna dine derimot ville gjort det bra, som andre generasjons innvandrere som har utdanningen og språket på plass. Det er dem du ser jobber på apotek osv i Norge i dag.

Anonymkode: 9fc38...a14

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan jo dra til et annet land selv, f.eks. India og se hvor lett det er å få jobb som hvit nordmann som ikke kan indisk så godt. Med en utdannelse som ikke blir godkjent i India. Det er ikke lett. Men barna dine derimot ville gjort det bra, som andre generasjons innvandrere som har utdanningen og språket på plass. Det er dem du ser jobber på apotek osv i Norge i dag.

Anonymkode: 9fc38...a14

Det er en studie som sier at andregenerasjonsinnvandrere begår mer kriminalitet. De har det som forklaring at det er vanskelig å få jobb.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

det at de jobber der er jo et bevis på at de har fått jobb da.

Dine observasjoner sier ikke noe om statistikken i Norge. 

Anonymkode: b12a6...135

• Liker 1
Skrevet

På min jobb er normenn en minoritet. Av 20 stk er 5-6 stk norske. 

Jeg tror de har vanskeligere for å få jobb hvis de har utdanning og søker på stillinger, men på jobber med lav eller ingen utdanning som der hvor jeg jobber er de i overtall. 

Så og si 100% av sesongarbeiderne er utenlandske. Fra land i afrika, vietnam, fillipinene, polen osv osv. 

Nesten alle afrikanerne studerer for å bli sykepleiere og hjelpepleiere. 

Anonymkode: fab2f...0eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de har vanskeligere for å få jobb hvis de har utdanning og søker på stillinger, men på jobber med lav eller ingen utdanning som der hvor jeg jobber er de i overtall. 

Så og si 100% av sesongarbeiderne er utenlandske. Fra land i afrika, vietnam, fillipinene, polen osv osv. 

Og hvor ofte ser man en nordmann ansatt på en kebab restaurant ? Eller i grønnsaksbutikk. Jeg vet om flere som har søkt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dette på sykehjem?

Anonymkode: 53a0c...56b

Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig tvil om at sjansen for å bli diskriminert på bakgrunn av, vell bakgrunn, og navn i en søknadsprosess er større for enkelte grupper enn andre. Samtidig spørs det hvor stor denne effekten er, og i tilfeller der noen søker hundrevis av jobber men fortsatt går arbeidsledig virker det sannsynlig at det primært er andre grunner til dette. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...