AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Etter min datter begynte på ungdomskolen har hun nå kun vært hjemme i fem måneder. Hun sier det holder med sosial kontakt på skolen. Hun har angst for mørket og mye å tenke på som jeg forstår å prøver å jobbe med henne med. Men jeg kjenner jeg blir gal! Hun er oppå meg dagen lang, og hele helgen. 0 sosial kontakt. Og hun maser og maser om alt mulig. Jeg er helt utslitt!! Anonymkode: 1674b...0cb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Sosialt kontakt utenom skolen? Du vet det er en pandemi og at folk oppfordres til å holde seg inne så mye som mulig, med mindre det er strengt tatt nødvendig? Hun skal jo minimere sosial kontakt nå! Anonymkode: 45c43...d6c 32
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Snakker hun med jenter i klassen via sosiale medier? Spill? Anonymkode: bfd64...7c3 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 Jeg var lite sosial da jeg gikk på ungdomsskolen. Var mye på skolen og mye lekser. Orket ikke. Tror også du bør tenke tanken at kanskje ingen inviterer henne? Vet du at hun har venner i klassen? Anonymkode: 0add3...c3e 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Jeg var da hjemme mesteparten av tiden som 13åring også. Skolen var langt unna, foreldrene mine ville ikke kjøre meg noe sted og bussturer var mye knot. Jeg satt på rommet mitt og spilte spill, så film, hørte på musikk, og snakket med venner på nett hele dagen! Gikk da aldri opp på foredra mine og klenget. I ferier og bursdager og noen vanlige helger, hengte jeg med venner. De var akkurat som meg. Hengte mest på nett. 🙂 gikk helt fint. Har ikke datra di eget soverom og PC? Anonymkode: 47cba...bdf 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Skal hu virkelig ikke få lov til å være hjemme når hun vil? Hun er stor nok til at du kan be henne om å ikke «gå oppå deg», men å være sur fordi hun er hjemme er smakløst Anonymkode: fb5ee...09e 17
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 Gi henne oppgaver. Hun kan feks rydde, gå med bosset, gå på butikken og handle enkle ting samt pante flasker. Gi henne dataspill eller annen digital underholdning. Anonymkode: beacc...8aa 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Etter min datter begynte på ungdomskolen har hun nå kun vært hjemme i fem måneder. Hun sier det holder med sosial kontakt på skolen. Hun har angst for mørket og mye å tenke på som jeg forstår å prøver å jobbe med henne med. Men jeg kjenner jeg blir gal! Hun er oppå meg dagen lang, og hele helgen. 0 sosial kontakt. Og hun maser og maser om alt mulig. Jeg er helt utslitt!! Anonymkode: 1674b...0cb Det er veldig klokt å være usosial nå for tida. Anonymkode: 297e3...e12 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Gi henne oppgaver. Hun kan feks rydde, gå med bosset, gå på butikken og handle enkle ting samt pante flasker. Gi henne dataspill eller annen digital underholdning. Anonymkode: beacc...8aa Kan hun ikke bare være hjemme og slappe av. Må hun gjøre noe? Jeg var også veldig hjemmekjær i den alderen og var nesten aldri ute med venner, uten at jeg var noe rar på noen måte. For mange holder det med masse sosial kontakt på skolen. Anonymkode: 756fa...3fb 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 Hvorfor nyter du ikke tiden før hun ikke er hjemme i det hele tatt lg det er gale og? Juletider. Bak, kos dere og gjør noe sammen. Gå tur. La hun få spille. Snakk med hun.Kanskje hun sliter med venner,er alene,blir mobbet,er introvert og vil være alene.No i korona er det litt spesielt og. Merker flere barn er mer hjemme.Så normalt er det nok.Ihvertfall no. Men istedenfor å syte og klage.Hvorfor snakker du ikke med hun?Og vær så snill ikke si går oppå deg og syt til henne. Kanskje hun faktisk ikke har det så bra. Anonymkode: 6acfd...32a 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Argh, det er så typisk at alle skal dømme deg fordi du blir gal av å ikke få noe som helst alenetid. Jeg skjønner deg! Samtidig så må datteren din få lov å være hjemme om det er det hun vil. Som sagt kan det være at hun ikke har det bra for tiden. Du må legge til rette for at hun kan være hjemme uten å mase på deg. Gjøre rommet hennes mer koselig? Få et større rom med sofa og TV? Anonymkode: beacc...8aa 9
Stoltskeiv Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 Jeg likte heller ikke være sosial på ungdomsskolen. Fikk nok av det sosiale på skolen. Hadde venner, ble med de hjem noen få ganger. Noen har ikke behov for å være med venner så ofte og andre har mer behov for å være med venner. Bare respekter hennes ønske. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 Når hun blir 14 , så kan det hende hun nesten aldri er hjemme... Så utnytt tiden til å lære henne forskjellige ting som å vaske, bake, lage mat, snakke om alt mulig. Anonymkode: a4c87...6c6 2
Nonym Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 (endret) Jeg blir helt overrasket over at alle synes det er så normalt at en 13 åring ALDRI er ute utenom skolen. I tillegg gi det skryt pga. Corona? Jeg forstår du er bekymret. Det hadde jeg også vært hvis mitt barn ikke ville være med de andre etter skoletid. Siden hun har behov for å være oppå deg og skravle med deg virker det jo heller ikke som hun «får nok av de sosiale på skolen». Tror du hun har det fint på skolen og har venner? ps. Corona gjør at vi skal begrense omgangskretsen. Ikke at barn ikke skal kunne være med skolevenner.. Endret 15. desember 2020 av Nonym 16
Tatja Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter min datter begynte på ungdomskolen har hun nå kun vært hjemme i fem måneder. Hun sier det holder med sosial kontakt på skolen. Hun har angst for mørket og mye å tenke på som jeg forstår å prøver å jobbe med henne med. Men jeg kjenner jeg blir gal! Hun er oppå meg dagen lang, og hele helgen. 0 sosial kontakt. Og hun maser og maser om alt mulig. Jeg er helt utslitt!! Anonymkode: 1674b...0cb Hun får nok ikke dekket sitt sosiale behov på skolen. Du må prøve å ta det for det det er, og tenke at dette varer ikke evig. Vær raus med henne nå, og finn på hyggelige ting. Hun trenger deg ❤
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 Nonym skrev (1 time siden): Jeg blir helt overrasket over at alle synes det er så normalt at en 13 åring ALDRI er ute utenom skolen. I tillegg gi det skryt pga. Corona? Jeg forstår du er bekymret. Det hadde jeg også vært hvis mitt barn ikke ville være med de andre etter skoletid. Siden hun har behov for å være oppå deg og skravle med deg virker det jo heller ikke som hun «får nok av de sosiale på skolen». Tror du hun har det fint på skolen og har venner? ps. Corona gjør at vi skal begrense omgangskretsen. Ikke at barn ikke skal kunne være med skolevenner.. Du har tydeligvis ikke erfart at folk er forskjellige. Jenta kan fint trives på skolen, ha mange venner og samtidig foretrekke å være hjemme. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: 756fa...3fb 3
Nonym Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har tydeligvis ikke erfart at folk er forskjellige. Jenta kan fint trives på skolen, ha mange venner og samtidig foretrekke å være hjemme. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: 756fa...3fb Nei, jeg tror alle er helt like... At det ene ikke utelukker det andre går jo begge veier. Noe som er årsaken til at jeg spurte om hun trives på skolen og har venner. Hvis du la merke til det så var det et spørsmål. Jeg skrev ikke akkurat at hun umulig kunne trives på skolen eller ha noen venner. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 Nonym skrev (2 timer siden): Jeg blir helt overrasket over at alle synes det er så normalt at en 13 åring ALDRI er ute utenom skolen. I tillegg gi det skryt pga. Corona? Jeg forstår du er bekymret. Det hadde jeg også vært hvis mitt barn ikke ville være med de andre etter skoletid. Siden hun har behov for å være oppå deg og skravle med deg virker det jo heller ikke som hun «får nok av de sosiale på skolen». Tror du hun har det fint på skolen og har venner? ps. Corona gjør at vi skal begrense omgangskretsen. Ikke at barn ikke skal kunne være med skolevenner.. så at barnet har lyst til å snakke med moren sin når hun er hjemme så er det noe galt? Ja jøss.. Anonymkode: fb5ee...09e 1
Nonym Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): så at barnet har lyst til å snakke med moren sin når hun er hjemme så er det noe galt? Ja jøss.. Anonymkode: fb5ee...09e Det høres jo ut som mor er bekymret? Det ble ikke akkurat lagt frem som at datteren hadde lyst å snakke litt med mamma, men at det var utrolig intenst. Så intenst at mammaen følte hun ble gal 2
Nooni Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter min datter begynte på ungdomskolen har hun nå kun vært hjemme i fem måneder. Hun sier det holder med sosial kontakt på skolen. Hun har angst for mørket og mye å tenke på som jeg forstår å prøver å jobbe med henne med. Men jeg kjenner jeg blir gal! Hun er oppå meg dagen lang, og hele helgen. 0 sosial kontakt. Og hun maser og maser om alt mulig. Jeg er helt utslitt!! Anonymkode: 1674b...0cb Jeg føler med deg. Jeg vet ikke, men jeg TROR at de neste samtalene bør handle om hvordan og hva hun føler - og at hun ikke trenger å fortelle det til deg (hvis hun ikke vil), men få henne med på at det kan være lurt å snakke med noen. Jeg mener ikke at man skal presse utfordringer på barna våre, men samtidig så ville jeg sagt til henne at jeg er bekymret for at hun ikke møter/har venner og at jeg gjør meg noen tanker om det. Jeg tror ikke det er lurt å fortelle henne hva DU mener hun bør gjøre- oppgaven din som mor er nok heller å skape et rom av aksept og kjærlighet, selv om hun ikke velger deg som den hun åpner seg for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå