AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #21 Skrevet 15. desember 2020 Men skal ringe legen og ta med alle tipsene jeg har fått ❤️ TS Anonymkode: 0a87a...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #22 Skrevet 15. desember 2020 Du bør få andre medisiner! Jeg forsøkte også Afipran og Postafen (og alle de andre rådene med småspisint, kjeks, armbånd osv..). Men det som hjalp meg var å få intravenøs væske flere ganger. Jeg ble innlagt og begynte med zofran og Phenergan. Etterhvert klarte jeg meg på bare Phenergan. Brukte det nesten hele graviditeten. Klarte meg ikke uten. Var uvel hele tiden, men klarte å spise og drikke etterhvert, det hjalp også selvsagt! Lykke til! Anonymkode: 27074...0ff
Gidavmeg Skrevet 15. desember 2020 #23 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tusen takk. ❤️ Leit å høre om din erfaring, men glad for at det ble bedre. Jeg kan prøve å ringe legen min i morgen, men jeg føler ikke at han har forstått alvoret det har for meg, så lurer på hvordan jeg kan få han til å forstå og hvilken hjelp er det egentlig jeg trenger - Jeg vet ikke hva jeg trenger? Føler vi har prøvd ut så utrolig mye til nå. Anonymkode: 0a87a...cfa Det er ikke sikkert legen kan gjøre så mye mer enn å legge deg inn om du absolutt ikke får i deg næring. Tenker du at du trenger innleggelse?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #24 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har noen hatt liknende tanker og følt seg deprimert under graviditeten pga ekstrem kvalme? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli tatt seriøst nok. Har prøvd flere kvalmenedsettende, armbånd, små spiser ofte og andre kjerringråd for å bedre kvalmen, uten nytte. Føler ikke at legen min forstår alvoret dette har for meg. Håret mitt er en stor knute fordi jeg klarer ikke å ta vare på meg selv med denne kvalmen. Kaster kanskje opp 8 ganger om dagen og er konstant kvalm. Er redd for at det ikke blir bedre etter uke 12. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 0a87a...cfa Det er slitsomt! Jeg var så kvalm at det føltes som å være fyllesjuk hver dag! Det varte til uke 15 sånn ca før det sakte begynte å gi seg. Jeg bruke sånne postafen reisesyketabletter! Jeg fungerte ikke uten så det var helt nødvendig for meg å ta disse selv om de helst skal unngås etter det jeg har skjønt men fordelene veide opp for ulempene. Babyen tok ikke skade av det å var helt frisk Anonymkode: c75d1...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #25 Skrevet 15. desember 2020 Gidavmeg skrev (2 minutter siden): Det er ikke sikkert legen kan gjøre så mye mer enn å legge deg inn om du absolutt ikke får i deg næring. Tenker du at du trenger innleggelse? Jeg vet ikke hva terskelen for innleggelse er. Men legen min spurte meg om jeg ikke klarer å holde ned mat mer enn 30 minutter, og jeg kan jo holde på det lengre. Men jeg kaster opp mye syre så jeg tror magesekken fort blir tom selv om jeg prøver å småspise og drikke så mye jeg kan. Jeg føler meg sliten og at jeg ikke klarer å ta vare på meg selv, så tenker jo at om vi ikke finner noen medisiner som fungerer så må jeg be om mer hjelp. Men både b6, zofran, phenergan og intravinøs er ikke utprøvd. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bør få andre medisiner! Jeg forsøkte også Afipran og Postafen (og alle de andre rådene med småspisint, kjeks, armbånd osv..). Men det som hjalp meg var å få intravenøs væske flere ganger. Jeg ble innlagt og begynte med zofran og Phenergan. Etterhvert klarte jeg meg på bare Phenergan. Brukte det nesten hele graviditeten. Klarte meg ikke uten. Var uvel hele tiden, men klarte å spise og drikke etterhvert, det hjalp også selvsagt! Lykke til! Anonymkode: 27074...0ff Tusen tusen takk for god info om medisinalternativer! Jeg skal ta det opp ❤️ Anonymkode: 0a87a...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #26 Skrevet 15. desember 2020 Hvis legen ikke er til hjelp, kan du snakke med jordmor om det? Vil tro hun også kan henvise til sykehus. Sender deg masse styrke, hold ut! ❤️ Anonymkode: 6140e...202
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #27 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis legen ikke er til hjelp, kan du snakke med jordmor om det? Vil tro hun også kan henvise til sykehus. Sender deg masse styrke, hold ut! ❤️ Anonymkode: 6140e...202 Tusen takk, det hadde vært supert men er bare i uke 8 og jeg tror ikke jeg får jordmortime før uke 12? Veldig nyttig forslag da. Anonymkode: 0a87a...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #28 Skrevet 15. desember 2020 Jeg hadde det slik i 9 måneder. Også grunnen til at vi bare har ett barn. Jeg bodde for det meste på sykehuset for jeg raste ned i vekt pluss mye annet. Vurderte likevel aldri abort, men hold ut er det eneste rådet. Eller spis det du liker og hold deg til det. Min var saltkjeks og vann. Levde kun på det pluss det jeg fikk på sykehuset via en pose ved siden av meg. Husker ikke hva det heter😅 Anonymkode: 25f02...b03 1
Energi-jenta Skrevet 15. desember 2020 #29 Skrevet 15. desember 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Har noen hatt liknende tanker og følt seg deprimert under graviditeten pga ekstrem kvalme? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli tatt seriøst nok. Har prøvd flere kvalmenedsettende, armbånd, små spiser ofte og andre kjerringråd for å bedre kvalmen, uten nytte. Føler ikke at legen min forstår alvoret dette har for meg. Håret mitt er en stor knute fordi jeg klarer ikke å ta vare på meg selv med denne kvalmen. Kaster kanskje opp 8 ganger om dagen og er konstant kvalm. Er redd for at det ikke blir bedre etter uke 12. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 0a87a...cfa Ligger selv på sykehus nå og får væske intravenøs grunnet ekstrem svangerskapskvalme/hyperemesis gravidarium. Mitt tips nr. 1 er å melde deg inn i Hyperemesis Gravidarium FB gruppa for Norge. Mye støtte, tips og råd å få der. Angående medisiner så er det mye du kan prøve. Jeg ser har vært gjennom Postafen, Apifran, Phenergan, Zofran, Stementil. For meg så har det funket best med Phenergan i kombinasjon med Zofran. Pyrodeksin (ren B6 vitamin) to ganger daglig har også hjulpet meg. Ønsker deg masse lykke til videre og masse god bedring. Det vil gå over ❤️ Med min første sønn så gikk det over i uke 14
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #30 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått reisesyketabletter, postafen og noe jeg mener het afipan. Det hjelper litt, men jeg er fremdeles sengeliggende, konstant kvalm og kaster opp. Følte meg ekstrem sløv og uvel med disse også, så kanskje det har bidratt til at jeg føler meg deprimert. Har imidlertid ikke fått tilbud om intravinøst. Har forklart at jeg føler at jeg får i meg mat og drikke og klarer å holde på maten i mer enn 30 minutter til legen. Men kaster opp kort tid etter det. Jeg ble veldig kvalm tidlig i svangerskapet og føler at jeg har tøyd strikken lenge for å holde ut, men nå er det så tungt Hvordan fant dere styrke til å bite tennene sammen og holde ut i så lang tid? TS Anonymkode: 0a87a...cfa Det er ofte det man tilbyr gravide. Men det finnes sterkere lut, som er mye dyrere - men etter press for relativt kort tid siden mener jeg disse kom på vanlig ordning. Om man vurderer abort bør man bare prøve alt, tenker jeg. Anonymkode: 25a43...1e1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #31 Skrevet 15. desember 2020 Høres veldig kjipt ut! Jeg blir vel kastet ut av tråden nå, men husk at dette er midlertidig, selv om det føles som en evighet. Kvalme er jævlig. Det vil gå over, enten snart eller så fort babyen er ute. Jeg sier det bare fordi jeg sliter med kvalme, smerter og utmattelse hver eneste dag, og jeg er ikke gravid og vet ikke om det noen gang går over. Jeg sier det ikke fordi du skal føle deg verre, jeg sier det bare for å minne deg på at det vil gå over for deg ❤️ Hold ut, du får en belønning og så håper jeg du finner noe som minsker kvalmen mens det står på. Anonymkode: 8bb0c...24d 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #32 Skrevet 15. desember 2020 Hadde det slik med nr 2, kom til et punkt hvor jeg var så ferdig og utmattet at jeg var overbevist om at om ikke noe skjedde så kom jeg til å dø... Hadde da gått på Afipran uten noe effekt i noen uker. Ene natta var så ille (uke 11) at jeg måtte få samboeren min til å kjøre meg til legevakta, jeg måtte bare få i meg noe væske. Fikk en pose med intravenøst og følte meg straks litt bedre og ble sendt hjem på morgenkvisten med beskjed om å dra til fastlegen. Fastlegen min fikk meg innlagt samme dag, og jeg ble liggende i 4 dager med intravenøst, og satt på 2 Postafen og 1 Phenergan om dagen. Det tok ikke alt, men det gjorde slik at jeg fungerte nogenlunde greit og jeg sluttet å kaste opp. Uke 16 begynte jeg å trappe ned på medisinene, og i uke 18 var jeg fin igjen. Postafenen og Phenerganen gjorde meg jo noe sløv, men heller det og kunne spise og drikke omtrent som normalt, enn å måtte ligge på et mørkt rom og ikke holde på noe... Anonymkode: 2e01f...7c2 2
Milio Skrevet 15. desember 2020 #33 Skrevet 15. desember 2020 (endret) Det blir bedre. Det er verst og intensivt i 1 trimester, men så gir det seg. Min ble nesten borte i uke 16 og helt borte i uke 20. Skrev en del hyperemesisen min i graviditetsdagboka mi her på KG, siden jeg trengte å ventilere. Endret 15. desember 2020 av Milio
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #34 Skrevet 15. desember 2020 Hei! Jeg går igjennom det samme dom deg nå, er i uke 20. Mitt beste tips er å kjempe for p holde deg hydrert, jeg måtte selv få hjelp til dette på sykehuset. Blir du dehydrert, blir du fort mye mer kvalm. Jeg lærte raskt at man bør stille hos legen med kunnskap om dette selv. Søk opp hyperemesis og se hva din «SUKK-score er», den vil gi en pekepinn på om du burde vurderes til innleggelse eller ikke. Kjøp ketostix på apoteket, om disse gir utslag er det et tegn på at du får i deg for lite veske eller næring. Få en time hos legen din og fortell rett ut hva SUKK-scoren din er, da må legen selv finne ut hva det er og dermed se hva som er riktig behandling for oss med hyperemesis. Hjelper ikke dette, bytter du fastlege. Ring direkte til sykehuset ditt, de har ofte langt bedre kompetanse på området. Alvorlig kvalme er den største grunnen til at gravide legges inn på sykehuset før uke 12. Husk at stress og anstrengelser ofte gjør situasjonen verre. Her ligger jeg på sofaen nesten 24/7. Dette er ikke lett, men ikke alle dager er så ille som du har det nå. Alle svangerskap svinger når det kommer til velvære, også for oss. De fleste blir kvitt dette underveis i svangerskapet. Jeg vil bare til slutt si at om du skulle gå for abort, er det viktig at du vet og tenker over at du gjorde det på grunn av denne lidelsen. Noen ganger går det bare ikke. Det er en sjanse fir at du vil slite med dette også neste svangerskap, med graden av det er ikke gitt. Anonymkode: 05fbb...1f9 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #35 Skrevet 15. desember 2020 Tankene kom over på at det hadde ikke vert verdens undergang om svangerskapet gikk i dass.. helt forjævelig å være så kvalm hele døgnet. Ingen ting hjalp her heller og ville egentlig bare ligge ved doen... kom i uke 13 å var enda ikke bedre men uke 14-15 begynte det å bedre seg! Nå er jeg såååååå glad for at jeg holdt ut etter å ha sett sprellende jente på OUL. Nå er det nesten litt glemt på hvor ille det var men blir ikke fler barn ihvertfall 😅 dette er nummer to så orker ikke gå gjennom det der igjen. men det blir bedre!! Å da er du sååå glad for at du kom deg gjennom. Du får jo verdens beste belønning oppi alt det her å hold ut ❤️ Anonymkode: 225eb...3db
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #36 Skrevet 15. desember 2020 Hva spiser du? Har du prøvd å spise bare frukt og grønnsaker noen dager? Jeg fant til slutt ut at jeg blir kvalm av kjøtt og fett. Samme gjaldt lukt av kjøtt og fett. Etter noen dager på grønt og frukt er jeg ikke kvalm lenger og klarer til og med å spise fisk og litt kjøtt. Anonymkode: fc1f0...d9f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #37 Skrevet 15. desember 2020 Er ikke noe gøy da det står på som værst, men for de fleste blir det bedre fra uke 12, og det er faktisk fort glemt etterpå. Jeg kastet opp hvert 5-10 minutt, og bare vann kom på leppene, så kastet jeg opp. Så ble lagt inn allerede i uke 5, og gikk ned mye i vekt. Så jeg så jo ikke ut. Men fra uke 12 så ble det bedre. Ble og alltid litt bedre da jeg var innlangt. Anonymkode: 323ce...acf 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #38 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tankene kom over på at det hadde ikke vert verdens undergang om svangerskapet gikk i dass.. helt forjævelig å være så kvalm hele døgnet. Ingen ting hjalp her heller og ville egentlig bare ligge ved doen... kom i uke 13 å var enda ikke bedre men uke 14-15 begynte det å bedre seg! Nå er jeg såååååå glad for at jeg holdt ut etter å ha sett sprellende jente på OUL. Nå er det nesten litt glemt på hvor ille det var men blir ikke fler barn ihvertfall 😅 dette er nummer to så orker ikke gå gjennom det der igjen. men det blir bedre!! Å da er du sååå glad for at du kom deg gjennom. Du får jo verdens beste belønning oppi alt det her å hold ut ❤️ Anonymkode: 225eb...3db Jeg var så kvalm med nr 1 at jeg ikke fungerte og kun måtte ligge i sengen i flere uker. Med nr 2 var det ikke slik i det hele tatt, hadde absolutt ingen symptomer bortsett fra ømme pupper og ble faktisk lei meg og bekymret fordi jeg ikke ble kvalm! Anonymkode: c75d1...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #39 Skrevet 16. desember 2020 Jeg hadde hypermesis med nr 2. Det var helt for inni helvetes jævlig. Tiden går, tiden er på din side. Sov bort så mye av døgnet du kan. Spis is til frokost. Hva som helst for å komme deg gjennom dette. For min del gikk det over iløpet av andre trimester. Har en nydelig gutt, så det er jo verdt det. Stor klem! Anonymkode: f91ca...76c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #40 Skrevet 16. desember 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har fått reisesyketabletter, postafen og noe jeg mener het afipan. Det hjelper litt, men jeg er fremdeles sengeliggende, konstant kvalm og kaster opp. Følte meg ekstrem sløv og uvel med disse også, så kanskje det har bidratt til at jeg føler meg deprimert. Har imidlertid ikke fått tilbud om intravinøst. Har forklart at jeg føler at jeg får i meg mat og drikke og klarer å holde på maten i mer enn 30 minutter til legen. Men kaster opp kort tid etter det. Jeg ble veldig kvalm tidlig i svangerskapet og føler at jeg har tøyd strikken lenge for å holde ut, men nå er det så tungt Hvordan fant dere styrke til å bite tennene sammen og holde ut i så lang tid? TS Anonymkode: 0a87a...cfa jeg har mistet min første graviditet i uke 10. På dagen før spontant abort forsvant kvalmen helt. Noe som er jo i grunn ganske normalt, at kvalmen forsvinner ca da, men i mitt tilfelle altså, betydde deg abort. i to neste graviditeter, priset jeg meg lykkelig at kvalmen VAR der. Og ble heller skremt enn glad, da den forsvant ved uke 16 i første graviditet, og uke 20 i andre..😲 Ikke for å skremme deg, men tenk slik, det er mye holdning. Når du vet at kvalmen er en bra tegn, istedenfor å tenke slik - ja men noen andre heldige ikke har kvalmen - så blir det mye enklere å håndtere. Må du ligge, så ligg. Hjelper det å suge på pastiler, gjør det. Hjelper det å spy - så spy. Blir du fortsatt dårlig etter så mange uker at det går utover næringsopptak, blir du lagt inn. Det finnes ingen piller som hjelper mot hypermeis. Anonymkode: 49719...5fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå