AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Har noen hatt liknende tanker og følt seg deprimert under graviditeten pga ekstrem kvalme? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli tatt seriøst nok. Har prøvd flere kvalmenedsettende, armbånd, små spiser ofte og andre kjerringråd for å bedre kvalmen, uten nytte. Føler ikke at legen min forstår alvoret dette har for meg. Håret mitt er en stor knute fordi jeg klarer ikke å ta vare på meg selv med denne kvalmen. Kaster kanskje opp 8 ganger om dagen og er konstant kvalm. Er redd for at det ikke blir bedre etter uke 12. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 0a87a...cfa
Ceccar Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Pust med magen og hold ut. Ikke stress med hva som kan skje og ikke. Hadde det helt likt fra uke 6-12, studerte i tillegg noe som gjorde at jeg falt helt ut av skolen på det tidspunktet og måtte bare holde meg hjemme i sengen, men det ble bedre. Det eneste som hjalp til meg var tranebærsukkertøy og saftis (bare som et tips). Det kommer til å bli verdt det hvis det er dette du ønsker❤️
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Uff! Har lest om slike tilfeller, har jobbet med ei som kastet opp i 9mnd. selv skal jeg innrømme at tanken slo meg på det verste, at det hadde vært bedre å ikke være gravid...er heldigvis mye bedre. hvilke kvalmestillende he du fått? Anonymkode: 03dc6...f19
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 Skjønner hvordan du har det. Kastet opp 10-20 ganger daglig fra uke 6-16 og tenkte på et punkt at dette kunne jeg ikke fullføre, men det blir bedre!!! har termin idag og gleder meg enormt, det blir verdt det etterhvert som du blir kjent med baby i magen❤️ Spør legen din om å få kvalmestillende på resept, evt om du kan få væske intravenøst, det kan hjelpe på Anonymkode: 96d4a...686 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Been there done that. Hyperemesis er helt jævli, også psykisk. Det føles intenst, og man lurer på om man noen gang blir bedre. Men det går over! Prøv å husk hvorfor du gjør dette. Tenk på målet i enden. Kvalmen er din innsats, hardt arbeid for verdens beste belønning. Om det så varer lenger enn uke 12 så er det verdt det. Det er midlertidig. Det finnes også hjelp å få. Anonymkode: 0f88e...b2b 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Jeg hadde det også slik i mine svangerskap. Jeg ble innlagt og fikk intravenøs væske, fikk også kvalmestillende. Det hjalp meg over en kneik. Kvalmen lettet etterpå. Eller kanskje det var det at jeg fikk vilt meg og hentet meg inn som også bidro. Barn ble det - og jeg er så takknemlig og glad i dag for at jeg orket å stå i det. Anonymkode: 4f865...038 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uff! Har lest om slike tilfeller, har jobbet med ei som kastet opp i 9mnd. selv skal jeg innrømme at tanken slo meg på det verste, at det hadde vært bedre å ikke være gravid...er heldigvis mye bedre. hvilke kvalmestillende he du fått? Anonymkode: 03dc6...f19 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner hvordan du har det. Kastet opp 10-20 ganger daglig fra uke 6-16 og tenkte på et punkt at dette kunne jeg ikke fullføre, men det blir bedre!!! har termin idag og gleder meg enormt, det blir verdt det etterhvert som du blir kjent med baby i magen❤️ Spør legen din om å få kvalmestillende på resept, evt om du kan få væske intravenøst, det kan hjelpe på Anonymkode: 96d4a...686 Jeg har fått reisesyketabletter, postafen og noe jeg mener het afipan. Det hjelper litt, men jeg er fremdeles sengeliggende, konstant kvalm og kaster opp. Følte meg ekstrem sløv og uvel med disse også, så kanskje det har bidratt til at jeg føler meg deprimert. Har imidlertid ikke fått tilbud om intravinøst. Har forklart at jeg føler at jeg får i meg mat og drikke og klarer å holde på maten i mer enn 30 minutter til legen. Men kaster opp kort tid etter det. Jeg ble veldig kvalm tidlig i svangerskapet og føler at jeg har tøyd strikken lenge for å holde ut, men nå er det så tungt Hvordan fant dere styrke til å bite tennene sammen og holde ut i så lang tid? TS Anonymkode: 0a87a...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har fått reisesyketabletter, postafen og noe jeg mener het afipan. Det hjelper litt, men jeg er fremdeles sengeliggende, konstant kvalm og kaster opp. Følte meg ekstrem sløv og uvel med disse også, så kanskje det har bidratt til at jeg føler meg deprimert. Har imidlertid ikke fått tilbud om intravinøst. Har forklart at jeg føler at jeg får i meg mat og drikke og klarer å holde på maten i mer enn 30 minutter til legen. Men kaster opp kort tid etter det. Jeg ble veldig kvalm tidlig i svangerskapet og føler at jeg har tøyd strikken lenge for å holde ut, men nå er det så tungt Hvordan fant dere styrke til å bite tennene sammen og holde ut i så lang tid? TS Anonymkode: 0a87a...cfa Uff! Dessverre er det noen leger som ikke tar dette alvorlig og har lite forståelse, har lest en del om det da jeg slet med hyperemesis. Tar du vitamin B6? Fikk ett skriv fra sykehuset om hyperemesis der det er anbefalt. Ingefær tenor sitronbåter har også hjulpet meg. utenom kvalmestillende så var det det å spise knekkebrød hele tiden, altså tok ett bit hvert 5-10 min. ellers kanskje Google har noen andre tabletter som kan prøves? Kun brukt postafen selv. Du kan jo også bestille legetime privat, men sånsett så er det tilbedelser der de ikke får gjort så mye dessverre. vet ikke hvor langt du er på vei, men kvalmen min har blitt nokså overkommelig på dagtid nå i uke 13 Anonymkode: 03dc6...f19
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Uff! Dessverre er det noen leger som ikke tar dette alvorlig og har lite forståelse, har lest en del om det da jeg slet med hyperemesis. Tar du vitamin B6? Fikk ett skriv fra sykehuset om hyperemesis der det er anbefalt. Ingefær tenor sitronbåter har også hjulpet meg. utenom kvalmestillende så var det det å spise knekkebrød hele tiden, altså tok ett bit hvert 5-10 min. ellers kanskje Google har noen andre tabletter som kan prøves? Kun brukt postafen selv. Du kan jo også bestille legetime privat, men sånsett så er det tilbedelser der de ikke får gjort så mye dessverre. vet ikke hvor langt du er på vei, men kvalmen min har blitt nokså overkommelig på dagtid nå i uke 13 Anonymkode: 03dc6...f19 Tusen takk for tips! ❤️ Nei tar ikke B6 eller Ingefær tenor sitronbåter, men skal prøve å få tak i det. Kjøper man begge på apoteket? Godt å høre at det ble bedre for deg i uke 13, men føles fremdeles lenge ut siden jeg er i midten av uke 8. Gikk du forresten ned i vekt i denne perioden eller følte deg deprimert? Anonymkode: 0a87a...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for tips! ❤️ Nei tar ikke B6 eller Ingefær tenor sitronbåter, men skal prøve å få tak i det. Kjøper man begge på apoteket? Godt å høre at det ble bedre for deg i uke 13, men føles fremdeles lenge ut siden jeg er i midten av uke 8. Gikk du forresten ned i vekt i denne perioden eller følte deg deprimert? Anonymkode: 0a87a...cfa Jeg gikk ikke ned i vekt da jeg ikke kastet opp (kun brekninger) men ja jeg var deprimert Og jeg var på gråten, måtte virkelig holde tilbake for å ikke grine da det var tortur! B6 kjøpes på apoteket , ingefær te kan du koke selv ved å skjære litt ingefær eller gå innom asiatisk butikk elle helsekost (husk å spør etter koffeinfri) jeg har også hatt sitronbåter i vesken, senga etc Anonymkode: 03dc6...f19
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Jeg spydde mellom 25 og 35 ganger om dagen de første 12 ukene, så ble det sakte men sikkert bedre heldigvis. Ønsket ungen dit peppern grodde, og håpet på en spontanabort de første 3 mnd. Fordelen var at jeg gikk minimalt opp i vekt, så fysisk ble det aldri tungt. Anonymkode: b11cc...1df 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spydde mellom 25 og 35 ganger om dagen de første 12 ukene, så ble det sakte men sikkert bedre heldigvis. Ønsket ungen dit peppern grodde, og håpet på en spontanabort de første 3 mnd. Fordelen var at jeg gikk minimalt opp i vekt, så fysisk ble det aldri tungt. Anonymkode: b11cc...1df Jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen av å ønske spontanabort, men samtidig føle skam over det fordi dette er så viktig for mannen min og noe jeg også har ønsket helt til ingenting ble som jeg var forberedt på. Ble du sengeliggende i 3 måneder du da? Anonymkode: 0a87a...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tusen takk for tips! ❤️ Nei tar ikke B6 eller Ingefær tenor sitronbåter, men skal prøve å få tak i det. Kjøper man begge på apoteket? Godt å høre at det ble bedre for deg i uke 13, men føles fremdeles lenge ut siden jeg er i midten av uke 8. Gikk du forresten ned i vekt i denne perioden eller følte deg deprimert? Anonymkode: 0a87a...cfa Man skal ikke spise ingefær som gravid! https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/gravide_bor_unngaa_ingefaershots_og_kosttilskudd_med_ingefaer Anonymkode: c57ab...e80 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 Jeg kastet opp hver eneste dag frem til fødsel, og var helt sengeliggende i 4 mnd. Når det var verst, så var det ingenting som hjalp. Lå bare med øynene igjen og ventet på at tiden skulle gå. Prøvde alle tips og forskjellige kvalmestillende, og postafen var det eneste som hjalp en smule selv om det ikke tok bort oppkast. B6 og b12 gjorde at det absolutt verste gikk over. Jeg telte ned til uke 12 osv, i håp om at det skulle bli bedre. Selv om det ikke gjorde det så hjalp det litt på psyken. Vet at det her ikke var så optimistisk, men det går over og er absolutt verdt det. Tenk den følelsen når du har babyen din i armen og kan spise igjen uten å være kvalm ❤️ Anonymkode: 010f0...0b9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man skal ikke spise ingefær som gravid! https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/gravide_bor_unngaa_ingefaershots_og_kosttilskudd_med_ingefaer Anonymkode: c57ab...e80 Joda det kan man!! Les hva du selv deler !! Anonymkode: 03dc6...f19 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man skal ikke spise ingefær som gravid! https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/gravide_bor_unngaa_ingefaershots_og_kosttilskudd_med_ingefaer Anonymkode: c57ab...e80 Idiot altså : Gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær Mattilsynet advarer gravide og kvinner som planlegger å bli gravide, mot ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. ingen som sier TS skal ta ingefær shot!! ts kan alltid snakke MEF JM/lege som kan bekrefte at te o.l er trygt Kan jeg drikke ingefær-te mot svangerskapskvalme? Med utgangspunkt i kunnskapen vi har i dag, er det høye konsentrasjoner av ingefær det advares mot, noe vi vet kan finnes i shots og kosttilskudd. Vi har ingen holdepunkter for å mistenke at te kan inneholde like høye konsentrasjoner som shots, med mindre man lager te med høy konsentrasjon av ingefær. https://www.matportalen.no/verktoy/advarsler/sporsmaal_og_svar_om_gravide_og_ingefaer Anonymkode: 03dc6...f19
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 Jeg også blir ikke bare kvalm men kjempesyk. Da jeg var gravid med tvillingene var d ikke bare abort som surrer i hodet men åsså selvmord. Så ille var det. Kvalmen gikk over i å ikke klare å spise, drikke, dusje etc. ganske kjapt fikk jeg åsså vondt i magesekken som igjen ga masse brekninger. Jeg ble ikke bedre før rundt uke 20 på noen av mine graviditeter. Afipran hjalp meg tilslutt. Som jeg da fikk i uke 16. du MÅ snakke med legen å kreve hjelp. Det hadde jeg gjort nå hvis d skjedde en gang til. Ikke ta abort pga kvalmen. Du vil angre så mye. Prøv heller hjelp. Lykke til Anonymkode: 910e3...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg også blir ikke bare kvalm men kjempesyk. Da jeg var gravid med tvillingene var d ikke bare abort som surrer i hodet men åsså selvmord. Så ille var det. Kvalmen gikk over i å ikke klare å spise, drikke, dusje etc. ganske kjapt fikk jeg åsså vondt i magesekken som igjen ga masse brekninger. Jeg ble ikke bedre før rundt uke 20 på noen av mine graviditeter. Afipran hjalp meg tilslutt. Som jeg da fikk i uke 16. du MÅ snakke med legen å kreve hjelp. Det hadde jeg gjort nå hvis d skjedde en gang til. Ikke ta abort pga kvalmen. Du vil angre så mye. Prøv heller hjelp. Lykke til Anonymkode: 910e3...1ac Tusen takk. ❤️ Leit å høre om din erfaring, men glad for at det ble bedre. Jeg kan prøve å ringe legen min i morgen, men jeg føler ikke at han har forstått alvoret det har for meg, så lurer på hvordan jeg kan få han til å forstå og hvilken hjelp er det egentlig jeg trenger - Jeg vet ikke hva jeg trenger? Føler vi har prøvd ut så utrolig mye til nå. Anonymkode: 0a87a...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 Siden du har prøvd Afipran og postafen så kanskje snakke med legen om Hun forteller at det meste av forskningen foreligger for Postafen og Phenergan, og de vanligste bivirkningene er trøtthet. - Hvis ikke dette gir fullgod effekt, vil legen kanskje foreskrive Afipran, som er et metoklopramid. Ved alvorlig svangerskapskvalme kan også Zofran være aktuell, men da vil ofte kvalmen være så alvorlig at sykehusinnleggelse er nødvendig, sier hun. Anonymkode: 03dc6...f19
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden du har prøvd Afipran og postafen så kanskje snakke med legen om Hun forteller at det meste av forskningen foreligger for Postafen og Phenergan, og de vanligste bivirkningene er trøtthet. - Hvis ikke dette gir fullgod effekt, vil legen kanskje foreskrive Afipran, som er et metoklopramid. Ved alvorlig svangerskapskvalme kan også Zofran være aktuell, men da vil ofte kvalmen være så alvorlig at sykehusinnleggelse er nødvendig, sier hun. Anonymkode: 03dc6...f19 Tusen takk. Kjenner meg veldig igjen i trøtthet/sløvhet/Kroppslig bomullsfølelse. Helt forferdelig følelse av de medisinene, minner om sovemedisiner. Føler at det har hjulpet på kvalmen, men ikke tatt det helt bort eller fjernet behovet for å kaste opp. Vet ikke om jeg kan forvente at vi finner et tiltak som hjelper meg nok til at det ikke føles uutholdelig. Kjenner på tanker som at jeg føler meg svak som ikke takler det bedre og tanker om at jeg aldri vil bli gravid igjen. Anonymkode: 0a87a...cfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå