AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Jeg er gravid i uke 28 og har hittil gått opp 12kg. Jeg var hos jordmor i går og hun sa at dette var altfor mye. Jeg ble ganske satt ut fordi jeg er slank, og det eneste som har vokst er pupper og mage. Jeg har ikke svangerskapsdiabetes, og jeg lever sunt og aktivt. Merker nå at jeg ikke har tenkt på noe annet siden hun sa det i går, og nå har jeg begynt å tenke over alt jeg putter i munnen. Jeg var undervektig før graviditeten, og er egentlig veldig fornøyd med kroppen min som den er nå. Jeg opplever det slik at jordmor plantet noen frø som ikke burde være i hodet mitt nå. Hvor mye gikk du opp under svangerskapet? Opplevde du jordmor som vanskelig angående vekt? Anonymkode: 3fa09...33d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Jeg er i uke 34 og har gått opp 10kg, var normal vektig før svangerskapet. Jordmor har ikke nevnt noen ting på vekta mi. Jordmor skal bare påse at både du og baby har det fint, uansett om vekten er høy eller lav. Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg snakket med jordmor så fort som mulig, for å lufte tankene dine og følelsene dine rundt saken. Anonymkode: b74d9...aec 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Begynner navnet til denne jordmoren på L? Long shot, men hørtes smertelig kjent ut🙄 Anonymkode: cfb8a...c78 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 Vær glad at noen tør å ta det opp. Det er ikke slik at alle misten gravidkiloene på to uker. Hun mente nok at du må passe litt på hva og hvor mye du spiser. For du kan fint gå 10 kilo til opp på resterende uker. Jeg gikk utrolig mye opp de siste ukene og det var ikke vann for å si det sånn.. Er gravid ogjen og med 10 kilo overvekt i starten. Passer nå ikke på vekten for jeg er mye kvalm og viktigere å få inn maten men går jeg opp mer enn 10 kilo tar jeg dette opp med jordmor selv Anonymkode: c975b...219 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Jeg gikk opp 20 kg, ingen sa noe til meg.. Synes likevel det er veldig spesielt av jordmor å henge seg opp i dette når det avhenger av hvor mye vann man har osv. Så lenge det ikke er noe alvorlig grunn til vektoppgangen, så er det ikke stort å få gjort. Du kan jo ikke slanke deg liksom. Anonymkode: 8805c...fef 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Jeg var også slank (dog ikke undervektig) og gikk opp "mye" på den tida du er nå. Sluttsummen ble ikke gæli, kanskje 15kg? Husker ikke helt. Jordmor problematiserte aldri vekta i mine to svangerskap. Anonymkode: a4bee...27f 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er gravid i uke 28 og har hittil gått opp 12kg. Jeg var hos jordmor i går og hun sa at dette var altfor mye. Jeg ble ganske satt ut fordi jeg er slank, og det eneste som har vokst er pupper og mage. Jeg har ikke svangerskapsdiabetes, og jeg lever sunt og aktivt. Merker nå at jeg ikke har tenkt på noe annet siden hun sa det i går, og nå har jeg begynt å tenke over alt jeg putter i munnen. Jeg var undervektig før graviditeten, og er egentlig veldig fornøyd med kroppen min som den er nå. Jeg opplever det slik at jordmor plantet noen frø som ikke burde være i hodet mitt nå. Hvor mye gikk du opp under svangerskapet? Opplevde du jordmor som vanskelig angående vekt? Anonymkode: 3fa09...33d uff dette er grunnen til at jeg ikke ønsker og veie meg på kontroll. her har jeg tatt alle kontroller oss min fastlege er I uke 33, og har gått opp 10 kg.. det er helt normalt og gå opp i kg i svangerska, og så lenge du selv vet at du spiser sunn mat og ikke overspiser og har en god helse og at alt er bra med baby så er det det viktigste. Anonymkode: 35e7c...961 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 Jeg er i uke 31 og har gått opp 25 kg totalt foreløpig. Var normalvektig og slank da jeg ble gravid, men har gått opp 30 kg i alle svangerskapene jeg har gjennomgått. Jeg spurte jordmor direkte om vekten på en kontroll, men hun sa jeg ikke skulle tenke på det så lenge prøver er fine (negativ glukosetest, så har ikke svangerskapsdiabetes) og baby har det bra. Så da orker jeg ikke stresse eller tenke for mye på det. Anonymkode: bd39c...4d8 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Har jordmor fått med seg at du var undervektig fra før? Normalvektige er jo anbefalt å gå opp maks 16 kg til termin, og det er jo noe du med stor sannsynlighet vil overskride med 12 uker igjen til termin. Kanskje hun ike er vandt til å ha gravide som i utgangspunktet var undervektige, slik at hun ikke har satt seg inn i anbefalingene for dem? Anonymkode: 8b0e0...6fe 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 Gått opp 16kg (30 uker på vei). Gruet meg til å si vekten til jordmor. Hun «kjeftet» nesten på meg fordi jeg skammet meg over vekten og sa at det var overhodet ikke noe å tenke på Anonymkode: a707e...de4 7
supernaturalfan Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Gikk opp totalt 20kg. Fikk aldri kommentarer på det.. 1
Rem Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 Jeg er overvektig da. Men forrige svangerskap gikk jeg bare opp 1.5kg og jordmor var rasende om at jeg la på meg for lite, spiste for lite osv.... Denne gangen (37+5) går jeg kun til legen min, har tatt av meg 6kg. Hadde sikkert fått blodkjeft og satt meg opp på kaloririk diett 😅 Men ts, 12kg er jo det man gjennomsnittlig skal gå opp i vekt. Du har jo baby, morkake, fostervann, ekstra blod og om du trenger det, ekstra fett. Jordmor må ta seg en bolle. Jeg liker ikke jordmødre, bare de som jobber på føden da! 1
Gjest loveli Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er gravid i uke 28 og har hittil gått opp 12kg. Jeg var hos jordmor i går og hun sa at dette var altfor mye. Jeg ble ganske satt ut fordi jeg er slank, og det eneste som har vokst er pupper og mage. Jeg har ikke svangerskapsdiabetes, og jeg lever sunt og aktivt. Merker nå at jeg ikke har tenkt på noe annet siden hun sa det i går, og nå har jeg begynt å tenke over alt jeg putter i munnen. Jeg var undervektig før graviditeten, og er egentlig veldig fornøyd med kroppen min som den er nå. Jeg opplever det slik at jordmor plantet noen frø som ikke burde være i hodet mitt nå. Hvor mye gikk du opp under svangerskapet? Opplevde du jordmor som vanskelig angående vekt? Anonymkode: 3fa09...33d Jordmor burde jo sagt hva hun mente. Hva vet vel hun om det er vannvekt eller hva du spiser og hvor mye du beveger deg hvis hun ikke spør!? Først spør hvordan livsstilen er, deretter si sånne ting hvis det er noe å reagere på!
Gjest førstedamen Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/ Om du hadde en bmi på 18,5 før svangerskap er den generelle anbefaling å gå opp mellom 12,5 og 18 kg.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 Dobbeltsjekk med fastlege. Jeg får det ikke til å stemme at dette er "alt for mye". Anonymkode: ac7ad...d09 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 Eg la på meg totalt 12 kilo i svangerskapet. Var litt overvektig, type BMI på 26 og fekk aldri noko pekefinger. Spiste veldig sundt var redd for å ese ut masse. Ta ein prat med ho. Virker som ho bare vil spare deg for masse overvekt. Skjønner det er sårt da. Anonymkode: ef707...b10 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 12 kilo og bare i uke 28 er ganske mye Anonymkode: 6db4c...8ef 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 Det er i hvert fall greit å passe litt på, de fleste kiloene i svangerskapet kommer typisk nok de siste månedene, så dersom du allerede har gått opp 12 kilo kan du ende opp med en større vektoppgang enn det som er anbefalt. Tenker du at jordmor ikke skal nevne noe om det? Hun er jo der for å ivareta helsen til deg og babyen, og en for stor vektoppgang øker risikoen for komplikasjoner. Anonymkode: 24081...8df
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 12 kilo og bare i uke 28 er ganske mye Anonymkode: 6db4c...8ef Hva baserer du det på? Leste du at ts var undervektig før svangerskap? Og 12 kg innen uke 30 er da helt normalt. Anonymkode: 48cc7...332 13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 Var normalvektig og gikk opp ca 30 kg totalt i svangerskapet. Fikk mye forstervann og hadde en diger mage. Fikk aldri kommentarer om vekten min da stort sett alt var på mage og pupper. Jeg var i fin form hele svangerskapet uten store plager, utenom den siste mnd da jeg slet med pusten pga press mot lungene og ble derfor sykemeldt 50%. All vekt gikk bort av seg selv i løpet av ett år med kun amming og normalt liv. Trente ikke eller slanket meg ikke da jeg hadde mye svangerskapsdepresjon. Er nå 3 år etter 5 kg lettere enn da jeg ble gravid. Vekt er individuelt. Føler du deg ikke komfortabel med jordmor så begynn å gå til oppfølging hos fastlegen din. Ingen sier du må gå på helsestasjonen. Anonymkode: d768c...1db 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå