AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #61 Del Skrevet 15. desember 2020 Vil du spise mer - tren hardere, forbrenn mer. Jeg spiser som jeg vil, og det innebærer nok en god del kalorier. Jeg får også i meg en god del sukker igjennom drikke. Jeg spiser mye bakevarer, har alltid noe til kaffen hver dag. Jeg tåler dårlig søtstoffer så det holder jeg meg så langt unna som mulig. Jeg er 28år, 175 cm, 60-65 kg (svinger hele tiden). Jeg har lavt stoffskifte som påvirker vekten min i tillegg, er i en bedre periode nå heldigvis. Jeg blir mye mer sulten av å trene. Om du går i underskudd så risikerer du også å være mer slapp som går utover treningen. Å spise ofte ,men ikke fråtse, er noe jeg føler gjør best. Man kan spise hva man vil, det går på mengde. har hørt altfor mange ekstremt overvektige sitte og sutre over at de spiser så sunt, og det er så mye lettere for alle andre, likevel bestiller de doble porsjoner på kaféer o.l 🥴 ei lagde seg fader meg noe hun kalte smoothie, men puttet iskrem og sjokoladesaus oppi.... Man begynner jo å lure! Jakten på den perfekte magen er ikke verdt det for min del da jeg foretrekker å leve, spise og drikke som jeg vil. Du skal som regel ha ganske lav fettprosent for å ha tydelig veltrent mage, med mindre du har gode gener. Jeg foreslår du tar en tur til legen din og får sjekket stoffskifte og tar en full sjekk, snakk om alt det med legen din. Har du råd så burde du prøve å sjekke ut ernæringsfysiolog eller lignende, ellers kan du finne mye bra info på YouTube av fagpersonell(!! Ikke se på type rosablogg kanaler, det vil gjøre det verre enn godt) Prøv å følg noen treningsplaner på YouTube. Noen what I eat in a day fra ordentlig folk, kan gi deg en bedre pekepinn på hva du kanskje gjør "feil". Jeg elsker YouTube og ser på deg utrolig mye for alt, men jeg har lært utrolig mye fra ordentlig folk der. Sjekk ut f.eks natacha océane sine videoer. Vær forsiktig og ikke minst lytt til deg selv og din kropp. Lykke til Anonymkode: 51e80...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 17. desember 2020 #62 Del Skrevet 17. desember 2020 Tråden er ryddet for diskusjoner om daglig inntak under 1500 kcal. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #63 Del Skrevet 17. desember 2020 Her synes jeg det var skikkelig mange dårlige råd. Hvor mange kalorier man bør spise for å gå ned i vekt, varierer ikke bare ut fra høyde og vekt, men har en betydelig aktivitetskomponent. Denne kalkulatoren benytter Miffins formel, som er anerkjent regnemetode for å finne ut kaloribehovet (hvis man skal holde samme vekt): https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Det vil naturligvis være noen individuelle forskjeller også, men generelt er de ikke veldig store. Bruk kalkulatoren, og trekk fra f.eks. 500 kcal, så går man jevnt og stødig ned i vekt. Jeg er 165 og varierer stort sett mellom 64-66 kg. Jeg er nok over snittet godt trent. Hvis jeg spiser 2000 kcal om dagen, hver dag, går jeg ned i vekt. Forholdsvis aktiv jobb, aktiv fritid. Jeg spiser kanskje rundt 2000 kcal til vanlig, og mer til helg, jul, osv. Jeg vil si at det ikke er lurt å spise for lite når man skal slanke seg. Det kan gi veldig hunger, som kan føre til overspising. Vanskeligere over tid å holde seg til dietten hvis den er veldig streng. Anonymkode: f1a93...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsen Skrevet 17. desember 2020 #64 Del Skrevet 17. desember 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Her synes jeg det var skikkelig mange dårlige råd. Hvor mange kalorier man bør spise for å gå ned i vekt, varierer ikke bare ut fra høyde og vekt, men har en betydelig aktivitetskomponent. Denne kalkulatoren benytter Miffins formel, som er anerkjent regnemetode for å finne ut kaloribehovet (hvis man skal holde samme vekt): https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Det vil naturligvis være noen individuelle forskjeller også, men generelt er de ikke veldig store. Bruk kalkulatoren, og trekk fra f.eks. 500 kcal, så går man jevnt og stødig ned i vekt. Anonymkode: f1a93...314 At trening har betydelig effekt kommer vel an på øyet som ser. Jeg er lav, og etter en times løping i middels fart (12 km/t) i kupert terreng forbrenner jeg bare 500-600 kcal. For folk, som meg, som er har et litt skjevt forhold til hva som er "normale" mengder mat, spesielt med tanke på egen høyde, så spiser jeg lett tilbake de kaloriene, for å si det sånn. NHIs beregner av aktivitetskalorier er nok treffende for en del, men ikke helt for meg som er lav. Ellers enig i at hvis man spiser altfor lite så fører det ofte bare til at man sprekker og overspiser - og å legge seg på 500 kcal under det man trenger for å opprettholde nåværende vekt er en fin fremgangsmåte for de aller fleste. Men, TS, det ser ut for meg som om du kanskje ikke helt vet hva du driver med når det kommer til å telle kcal, hvor mye du trenger, effekten av trening, etc.? Støtter forslag om å kontakte ernæringsfysiolog, eller å lese deg opp på nett selv. NHI f.eks., har mye bra informasjon og er en seriøs og sikker kilde. Myfitnesspal er en fin app for å holde oversikt, men har du veid maten f.eks.? Hva er det du synes er uoversiktelig og vanskelig med den? Kanskje vi kan hjelpe deg litt på vei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #65 Del Skrevet 17. desember 2020 Enig i at det virker som at ts er veldig ung, og får en litt vond smak i munnen av det harde tonen som råder her. Den lange posten rett over her er veldig bra. Du trenger kunnskap. Vei maten. Jeg er godt over 40, og veier i perioder maten min. Det er så lett å glemme hva en porsjon havregryn er, og da øker frokosten sakte men sikkert i mengde etterhvert som ukene går og jeg ikke er flink på øyemål. Det meste av oster, rømme, smør/olje osv utgjør mange kalorier. En ellers mager middag kan dobles i kalorier om man ikke er oppmerksom på dette. Og laks er for eksempel en veldig fet fisk, som gir mange kalorier selv om det er sunt fett. Etterhvert lærer man seg hva ting inneholder, og kan slutte å veie (bare ta stikkprøver en gang i måneden eller noe sånn for å sjekke at du ikke er tilbake i gamle vaner). Som mange skriver er grønnsaker en god ting, men finn din måte. Å bytte ut ris med blomkålris (blomkål som er raspet og deretter stekt) er ofte lurt å gjøre innimellom. Kan du lage rotmos (som potetmos bare at du putter oppi flere rotgrønnsaker som gulrot og pastinakk)? Rå grønnsaker (i biter eller raspet) er bedre enn kokte for en del av oss. Eller ovnsbakte. Søk litt rundt på nett. Dersom du er veldig ung, og kanskje bor hjemme (styrer ikke all maten selv) kan det være lurt å få familien på lag. Evt iallefall moren din. Fortell at du ønsker å spise sunnere (som bør være målet, så kan vektnedgang være en bonus etterhvert) og spør om dere kan samarbeide. Kanskje dere sammen kan finne litt nye retter til familien? Du bør ikke gå under 1600 kalorier daglig. Her snakker jeg av erfaring. Jeg lå på 1200 i en periode selv. Det gikk jo bra. Selv om jeg var sulten ofte, ble det en vane det også. Og jeg gikk ned i vekt. Etter noen uker gikk jeg på en smell. Kroppen sluttet å fungere. Jeg var så slapp jeg aldri før hadde vært. Klarte nesten ikke å gå på jobb. Det tok lang tid å komme i balanse igjen, og jeg spiste som en hest. Kroppen skrek etter mat. Resultatet var at jeg i praksis var tilbake til start. Konklusjon: gå ned sakte. Mye saktere enn du ønsker. Og stopp i tide. Anonymkode: 1819a...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #66 Del Skrevet 17. desember 2020 Det med kcal inntak for vektnedgang - dersom folk logger absolutt alt, skikkelig, så er det mulig å gå ned i vekt dersom du er ung, overvektig og trener, på 1800-2000 kcal. Jeg har alltid det i bakhodet at jeg vet jeg ikke klarer å få meg meg alt jeg spiser i løpet av en dag, så pleier alltid å plusse på litt ekstra. Feks dersom jeg går ut og spiser et restaurantmåltid så logger jeg alltid 1000 kcal ish på den utskeielsen. Dermed har jeg et mer realistisk inntak enn det jeg pleide å legge inn tidligere når jeg ubevisst valgte bort fordi jeg skulle "nå målet" Jeg er litt overvektig og går ned i vekt på 1800 kcal. Noe sier meg at TS også er ærlig med loggingen. Uansett så er kaloriregning bare ET av midlene for å lykkes med vektnedgang. Mange klarer det ved å bare ha en generelt bevissthet på kostholdet, og konsekvent velge sunnere alternativer. Anonymkode: c3fcd...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå