AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #41 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er at jeg ikke er glad i grønnsaker 😅 liker det ikke i d hele tatt. Ts Anonymkode: 5c816...428 Voks opp. Grønnsaker er ikke en spesifikk ting. Den finnes så enormt mange forskjellige typer og de smaker også veldig ulikt,så jo noen vil du garantert like. Anonymkode: 84751...134 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #42 Del Skrevet 15. desember 2020 Det første jeg har å si til deg er at du virkelig må trene mage (kjerne), du kan ikke la vær å gjøre det. Svak kjerne vil gi deg skader på sikt, og f.eks hindre progresjon i flere større øvelser som knebøy, markløft osv. Du må også være tålmodig. Anonymkode: 3efcc...3a7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #43 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg søker opp maten jeg har på myfitnesspal appen. Så kommer det opp hvor mange kalorier det er osv. ts Anonymkode: 5c816...428 Men veier du maten? Det hjelper ikke å logge 100g (standard) pasta hvis du egentlig spiser 220g f.eks. Du må lære deg hvordan du logger og veier mat, også må du logge alt. Legg deg på ca 1500 kcal også må du beregne en god del lengre tid enn 2-3 uker. Anonymkode: bbb10...cff 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 15. desember 2020 #44 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner, synes det er vanskelig og spise veldig lite kalorier. Ts Anonymkode: 5c816...428 Du er ikke alene om det 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #45 Del Skrevet 15. desember 2020 Takk for en del gode råd Anonymkode: 5c816...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viernes Skrevet 15. desember 2020 #46 Del Skrevet 15. desember 2020 Hva drikker du ts? Juice, kaffe, brus, øl, vin, annen alkohol? Husk at drikke også inneholder kalorier 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #47 Del Skrevet 15. desember 2020 Hei. Litt usikker på hvor gammel du er og hvorvidt du har godt av all denne kal/logging/slanking snakken her. Men uansett, du kan ikke kun slanke magen. Kroppen tar fette fra hele kroppen, og ofte er magen gjerne en av de seigere delene. Så her er det tålmodighet som er nøkkelen. Egentlig vil jeg bare råde deg til å ta kontakt med noen som kan veilede deg profesjonelt. Da det å regne ut hvor mye kal man trenger, hvile forbrenning, hvor mye protein osv kommer ann på mange ulike faktorer og er lett og bomme med å enten legge seg for lavt eller høyt. Men i korte trekk. Hvis du mener du spiser 2000 kal nå, prøv 1800 i et par uker. Går du opp eller ned? Følte du deg sulten? Kan du fortsette i en mnd? Og juster deretter. Ikke legg deg for lavt helt til å starte med, da vil du bli fryktelig tiltaksløs,sliten,sulten og i dårlig humør. Og du kan nok helt sikkert fortsette å spise det du gjør, men i mindre porsjoner. Kanskje prøve å legge inn en gå tur på morningen eller kvelden for og få litt mere hverdag aktivitet. Anonymkode: b743c...214 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #48 Del Skrevet 15. desember 2020 Du spiser for mye. Jeg er 183 med en del muskulatur og ligger på rundt 1800 hvis jeg skal ned til ca 77 kg. Anonymkode: 80c4e...ffe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #49 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du spiser nok for mange kalorier. En kvinne på 163 cm bør spise langt under 1800-1900 kcal, både for å ikke gå opp i vekt og for å gå ned. Trening gjør jo at du kan spise litt mer, men man bruker ganske lang tid på å forbrenne f.eks en liten sjokolade. Det er en grunn til at man sier slanking er 80% kosthold og 20% trening. Anonymkode: d14e9...b58 Det stemmer ikke. Man kan være veldig foskjellige i kroppen. To stykker som er like høye, og veier det samme, kan se totalt forskjellige ut. Anonymkode: 4c612...96d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #50 Del Skrevet 15. desember 2020 Viernes skrev (47 minutter siden): Hva drikker du ts? Juice, kaffe, brus, øl, vin, annen alkohol? Husk at drikke også inneholder kalorier Mest fornuftige innlegget jeg har lest her til nå. Anonymkode: 4c612...96d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #51 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei. Litt usikker på hvor gammel du er og hvorvidt du har godt av all denne kal/logging/slanking snakken her. Men uansett, du kan ikke kun slanke magen. Kroppen tar fette fra hele kroppen, og ofte er magen gjerne en av de seigere delene. Så her er det tålmodighet som er nøkkelen. Egentlig vil jeg bare råde deg til å ta kontakt med noen som kan veilede deg profesjonelt. Da det å regne ut hvor mye kal man trenger, hvile forbrenning, hvor mye protein osv kommer ann på mange ulike faktorer og er lett og bomme med å enten legge seg for lavt eller høyt. Men i korte trekk. Hvis du mener du spiser 2000 kal nå, prøv 1800 i et par uker. Går du opp eller ned? Følte du deg sulten? Kan du fortsette i en mnd? Og juster deretter. Ikke legg deg for lavt helt til å starte med, da vil du bli fryktelig tiltaksløs,sliten,sulten og i dårlig humør. Og du kan nok helt sikkert fortsette å spise det du gjør, men i mindre porsjoner. Kanskje prøve å legge inn en gå tur på morningen eller kvelden for og få litt mere hverdag aktivitet. Anonymkode: b743c...214 Tusen takk for godt råd 😊 ts Anonymkode: 5c816...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #52 Del Skrevet 15. desember 2020 Viernes skrev (1 time siden): Hva drikker du ts? Juice, kaffe, brus, øl, vin, annen alkohol? Husk at drikke også inneholder kalorier Drikker nesten bare vann. Brus 1-2 ganger i uka. Drikker te, men ikke juice osv. ts Anonymkode: 5c816...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #53 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Drikker nesten bare vann. Brus 1-2 ganger i uka. Drikker te, men ikke juice osv. ts Anonymkode: 5c816...428 Dropp brusen og hva søter du teen med? Anonymkode: 84751...134 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #54 Del Skrevet 15. desember 2020 Ja, jeg spiser kanskje for mye. Men samtidig føler jeg at jeg ikke gjør det. Jeg er dårlig med kalori regning osv. jeg synes jeg spiser relativt sunt , og også ikke veldig mye. Havregrøt på morgenen metter meg. Til mellom måtlid har jeg f.eks noe salat med egg, eller noe frukt , baguett osv. spiser ikke mye junk food. Til middag har jeg ofte kylling, fisk, ris, pasta eller potet. Ts Anonymkode: 5c816...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #55 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dropp brusen og hva søter du teen med? Anonymkode: 84751...134 Suketter. Ts Anonymkode: 5c816...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #56 Del Skrevet 15. desember 2020 Men vil jo unne meg godt noen ganger. 1-2 ganger i uken, det kan jo ikke skade. Mener da f.eks litt godteri eller en hamburger / brus. Det går jo an å spise alt i moderasjon, spørs hvor mye og ofte man spiser av det. Unner meg 1 dag i uken en donuts f.eks. Ts Anonymkode: 5c816...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #57 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg spiser kanskje for mye. Men samtidig føler jeg at jeg ikke gjør det. Jeg er dårlig med kalori regning osv. jeg synes jeg spiser relativt sunt , og også ikke veldig mye. Havregrøt på morgenen metter meg. Til mellom måtlid har jeg f.eks noe salat med egg, eller noe frukt , baguett osv. spiser ikke mye junk food. Til middag har jeg ofte kylling, fisk, ris, pasta eller potet. Ts Anonymkode: 5c816...428 Hvordan lager du havregrøten? Og ris,pasta etc kan fort komme opp i en god del kalorier. Og om du spiser salat så liker du jo grønnsaker,så du vurde virkelig utvide den horisonten. Og uansett om man bare hadde levd på grønnsaker hadde man ikke gått ned i vekt om man lå i kalorioverskudd. Så med andre ord er ikke sunt ensbetydende med vektnedgang Anonymkode: 84751...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #58 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men vil jo unne meg godt noen ganger. 1-2 ganger i uken, det kan jo ikke skade. Mener da f.eks litt godteri eller en hamburger / brus. Det går jo an å spise alt i moderasjon, spørs hvor mye og ofte man spiser av det. Unner meg 1 dag i uken en donuts f.eks. Ts Anonymkode: 5c816...428 Du kan fint spise littegrann godteri, men du må huske å loggføre alt helt korrekt i appen. Det er ikke så vanskelig å lære seg. Så må du spise mindre andre ting for å veie opp for godtet. Men jeg synes neeesten at denne tråden burde stenges, for jeg mistenker litt at du enten er veldig ung eller bare troller. Ikke for å være frekk, men jeg synes det er litt utrolig at en normal voksen person kan ha så lite kunnskaper og evne til å tenke gjennom ting som du viser her i tråden.. Jeg ville normalt oppfordret deg til å søke på internett for å finne hjelpsomme tips og info, men jeg er litt redd for at du ikke vil evne å skille mellom seriøse sider med vitenskapelige kilder og sider med tullball og feilinfo. Så jeg anbefaler deg å snakke med en profesjonell. Anonymkode: fb0ac...d66 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariele93 Skrevet 15. desember 2020 #59 Del Skrevet 15. desember 2020 (endret) Hei TS. Å gå ned i vekt er så «enkelt» som å forbrenne mer kalorier enn du inntar. - som i seg selv kan føles vanskelig. Det er svært sjeldent at noen har ekstra vansker med å gå ned i vekt, og det skyldes som oftest lite kunnskap, for mye mat og for lite motivasjon til å gå ned i vekt. Det er dessverre ikke sånn at når man først har gått ned 5kg, så kan man gå tilbake i sine gamle vaner. Da kommer kiloene tilbake. En ny livsstil må til. I fasen hvor kroppen får mindre kalorier enn den forbrenner, vil den forsvare seg med å øke sultfølelsen og senke aktivitetsnivået. (Få deg til å føle deg litt sliten og ville sitte mer på sofaen osv). En forsvarsmekanisme for at kroppen skal spare «energi» og være klar til kamp/overlevelse. I vår samtid ikke er ikke denne mekanismen like gunstig da vi ikke mangler tilgang på mat. Heller motsatt. Å være sulten er ikke farlig! Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, så denne beregningen blir ikke helt riktig. Her har jeg tatt utgangspunkt i at du er 25år. 163cm høy og 70kg Det finnes flere gode måter å regne ut energiforbruket på (hvilestoffskiftet). Harris Benedict: Menn: 66 + (13.75 * vekt) + (5 * høyde) – (6.76 * alder) Kvinner: 655 + (9.56 * vekt) + (1.85 * høyde) – (4.68 * alder) På en dag hvor du kun sitter i ro og slapper av hele dagen trenger du ca 1500kcal, for at kroppens viktigste funksjoner skal fungere. På en dag hvor du feks er på jobb, står og går vil du ha behov for ca 2300-2500kcal for å HOLDE vekta de på 70kg. Den generelle anbefalingen er å starte med å kutte 500kcal. Eks: den dagen du står/går på jobb legger du deg på 1800-2000kcal. Merker du ingen forskjell i løpet av 3-4 uker, hadde jeg justert ned med 200kcal til. Du skriver at du bruker MFP, det er ett fint verktøy, men fungerer ikke om du beregner sånn ca og spiser på slump. Jeg anbefaler deg ikke å veie alt du spiser for resten av livet, men bruke MFP og matvekt i en kort periode nå i begynnelsen for å opparbeide deg en forståelse for hva en porsjon er. En vanlig beregnet porsjon havregryn er feks (40g). Hva er 40g havregryn? Det er mindre enn du tror. Sunn mat er bra, men kan også inneholde mye kalorier. I teorien tar ikke kroppen hensyn til at det er «gode kalorier» når du skal ned i vekt. Du MÅ være i underskudd. (MEN du får en sunnere innside ved å spise mest «gode kalorier» i den forstand at de inneholder næringsstoffer og vitaminer 😊 Det nytter heller ikke å tenke at jeg skal være superflink på matfronten fra mandag- fredag, for så å spise alt over emne fredag kveld, lørdag og søndag. Kroppen skiller ikke ukedag og helg. Den forholder seg til totalen. Eks: Marit ligger 500kcal under sitt kaloribehov som er på 2500kcal/dagen. = 2000kcal dagen. totalt 14.000kcal på ei uka. Hun vil da få ett underskudd på 3500kcal denne uken. Ca 0.5kg i uka. (Stor forskjeller her). (1kg fett er ca 7000-7500kcal). Mandag - fredag spiser Marit 2000kcal om dagen. 2000x5 = 10.000kcal Marit har da ett underskudd på 2500kcal.👏🏻 MEN Lørdag unner Marit seg akkurat det hun har lyst til å spise av god mat, kaffelatte og godis, og ender på 3500kcal. Dette skjer også på søndag. Helg = 7000kcal. ukedager 10.000 + helg 7000 = 17.000kcal. ➡️ Ingen kalorier i underskudd denne uken. Vekta står stille. Hadde Marit også spist en stor freia-sjokoladeplate på fredagen (ca 2000kcal). Ville hun ha ligget 2000kcal i pluss og lagt på seg, om det fortsetter i samme spor de neste ukene. Ble mye tekst dette 😅 Kort oppsummert: Kroppen må bruke mer energi enn den får inn. Kcal inn og kcal ut. - Få kunnskap / lær deg normale porsjonsstørrelser. - Drikk rikelig med vann. - Det er ikke farlig å være sulten. - Protein metter mer enn karbohydrater og fett. - Drikke kan også inneholde kalorier. - Kos deg med måte i helgen. Planlegg kosen. 1 pose ahlgrens biler = 437kcal. 1 lion sjokolade = 290kcal. = 727kcal. Og ikke minst, de 3 T-ene. Ting Tar Tid. Jeg er selv en person som kunne spist til jeg spøy, og føler meg aldri mett, før jeg nesten sprekker. Men har lært meg å bli mer bevisst gjennom porsjonsstørrelse og lytte til metthetsfølelsen min. Må jeg føle meg sprengt? Spiser jeg fordi jeg er sulten, eller fordi det er godt? jeg har selv gått ned i vekt og kost meg med smågodt og pizza i helga. Men med måte 🤗 vet ikke om dette hjalp noe i det hele tatt men 😅 Eksempel på en burgermiddag og en liten sjokolade: Gilde hamburger 125g = 333kcal. Hatting hamburgerbrød 80g = 255kcal. 1 skive cheddarost = 60kcal. 1/3 hoff opphøgde poteter = 350kcal. Liten flakse solo = 205kcal = 1200kcal. + 1 troika = 271 kcal. Middag med en liten sjokolade ble på 1471kcal. 1471 av 2000kcal. Med andre ord har du igjen ca 500kcal til frokost og lunsj 😅 Endret 15. desember 2020 av ariele93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariele93 Skrevet 15. desember 2020 #60 Del Skrevet 15. desember 2020 (endret) . Endret 15. desember 2020 av ariele93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå