Gå til innhold

"Bunadspoliti" - trenger litt meninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to bunader, dette fordi jeg hører til to steder. Men det jeg trenger litt meninger på er da - søljen, hvorfor mener noen den skal sitte litt ned på vesten mens andre mener den skal sitte høyt oppe

Såørsmålet er - de som KAN bunad, hva er riktig? 

Første er fra husfliden sine sider, den andre fra en annen siden for å vise forskjellen..

0_800_False_False_1_85__fileshare_filark

image.png

Anonymkode: 823d8...925

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Men hvor er det andre bildet fra?

Jeg hadde fulgt Husflidens eksempel. De kan sine bunader best. 

Ser det er Bunadsrosen på det siste, de har drevet siden 1990. Altså ikke samme ekspertise.

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Synest det øverste ser mest rett ut. I tillegg har nederst løst hår, som er typisk feil mange gjør. 

Anonymkode: 7c868...b8f

• Liker 1
Skrevet

Det øverste bildet er riktig. 

Anonymkode: 43b97...2d3

Skrevet

Nr. 1 ser helt klart penest og mest riktig ut, uten at jeg er noe ekspert.

Anonymkode: 87431...fe5

Skrevet

Husfliden sitt ser penest ut.

Anonymkode: 4bc2a...a1b

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Synest det øverste ser mest rett ut. I tillegg har nederst løst hår, som er typisk feil mange gjør. 

Hvordan da?

Jeg har to valg på min (en helt annen) bunad: skaut, eller flettet bånd. Sistnevnte har man løst hår med. 

Er det ikke mer med hodeplagg at man velger flette o.l?

Skrevet
Fnuggolina skrev (1 time siden):

Hvordan da?

Jeg har to valg på min (en helt annen) bunad: skaut, eller flettet bånd. Sistnevnte har man løst hår med. 

Fletter er ikke nødvendig, mange typer oppsett men løsthår er sett på som fyfy av mange. 

Skrevet

Noen bunader krevde at man vippet håret med vippebånd, og til dette må man ha langt hår. Da moten endret seg og kvinner gjerne ville ha kortere hår, ble det laget falske vipper, som etterligner vippefrisyren. Folk begynte å bruke disse falske vippene som pannebånd, også til langt hår, og etterhvert har det også blitt festdrakter som har pannebånd som tilbehør. Folk tror dette har rot i tradisjon, men det er altså feil. Det er en relativt ny oppfinnelse.

Anonymkode: 0d1e1...b27

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen bunader krevde at man vippet håret med vippebånd, og til dette må man ha langt hår. Da moten endret seg og kvinner gjerne ville ha kortere hår, ble det laget falske vipper, som etterligner vippefrisyren. Folk begynte å bruke disse falske vippene som pannebånd, også til langt hår, og etterhvert har det også blitt festdrakter som har pannebånd som tilbehør. Folk tror dette har rot i tradisjon, men det er altså feil. Det er en relativt ny oppfinnelse.

Anonymkode: 0d1e1...b27

Bunadene har jo ikke akkurat voldsomt til historikk bakover i historien heller da ;) 

Skrevet (endret)
Fnuggolina skrev (5 timer siden):

Bunadene har jo ikke akkurat voldsomt til historikk bakover i historien heller da ;) 

Bunaden min som er lik den på bildet er fra slutten av 1700 tallet -jeg vil påstå det er en del historie i det.. 

- jeg velger gå for den fra husfliden, personlig bruker jeg oppsatt hår når jeg har på lue og løst uten.. Så får jeg heller ta kommentarene om de kommer.. 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet
Fnuggolina skrev (På 15.12.2020 den 18.36):

Hvordan da?

Nei, en har ikke løst hår til flettet bånd. Håret skal være oppsatt eller flettet.

Anonymkode: fd3ac...392

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...