Gå til innhold

Jeg skjemmes. Nattevåk og irritasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn på 10 måneder. Det har vært nattevåk og urolig søvn hele veien. Flere uker med oppvåkninger hvert 5 minutt. 

Vi er i utredning på sykehuset ang søvnproblemer og andre plager som mest trolig gjør at hun sover dårlig. 

Men nå etter så mange måneder med veldig lite søvn hos meg, så begynner jeg å bli irritert ved oppvåkninger. Jeg husker og enes det ikke. Men mannen gjør. Jeg er irritert i stemmen, sukker høyt og tungt. 

Jeg gjør det som må gjøres, gir baby trøst og pupp. Og får til å sove igjen. 

Men den irritasjonen liker jeg ikke. Skader jeg henne? Jeg vet ikke at jeg er irritert engang. Inatt våknet hun mellom 9 og 14 ganger. 

Redd for å skade henne med denne sukkingen og irritasjonen.. 

Anonymkode: 7fffb...2f4

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg vil vel mer si du er et menneske.

Ikke døm deg selv for at du har en ganske så mild og forståelig respons når dere vekkes gang nummer 5000 på ei uke og er så sterkt rammet at dere får utredning på sykehus.

Nesten ingen andre er i den situasjonen. 

Ikke skam deg, klapp deg selv på skuldra for hver dag!

Med de store problemene dere har er det helt innafor å forsøke overgang til flaske og smokk så du slipper ta alt alene. 

Håper dere får svar og god hjelp - og at barnet snart sover mer ❤️

Endret av Fnuggolina
Skrevet (endret)

Når du er så utmattet, må dere se på hvordan mannen kan avlaste mer. Et barn på ti måneder trenger ikke tilgang på pupp 9-14 ganger om natten. Hva med om dere bestemmer at det skal være for eksempel én amming om natta, og så tar far resten av oppvåkningene noen netter.

Det kan hende det til og med er lettere for barnet å venne seg til at det ikke kan puppes i ett sett, dersom puppen ikke er tilgjengelig hele natta. Far kan komme inn til deg med barnet om det våkner og det er puppetid. Du bør ligge på et eget rom så du får ro selv om barnet er urolig, Slik det er nå, våkner tydeligvis dere begge, og det bør dere unngå når situasjonen er så vanskelig.

Sukking og irritasjon skader neppe babyen, men stemningen kan bidra til at det blir vanskeligere å få barnet til å sovne igjen. Sånn sett kan det bli en ond sirkel, som dere bør bryte ved å gi deg noen roligere netter. Far er åpenbart våken nok til å registrere at du er på felgen, så han kan nå trå litt til.

Endret av Hactar
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...