Gå til innhold

Hva bør jeg oppgi i lønn til potensiell ny arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har lenge lett etter ny jobb (ingeniør), og skal i jobbintervju mot slutten av uken. Jeg har kommet meg gjennom intervjurunde 1, og er nå én av 2-3 stk. som "kjemper" om jobben. Jeg prøver å holde meg så godt plantet på jorda som mulig, men jeg håper virkelig jeg får denne jobben. Hovedgrunnen til at jeg søker ny jobb er mobbing, mannsdominert miljø (negativt), og ingen muligheter til personlig utvikling. Samtidig er jeg den eneste damen, og den dårligst lønnede, samt at jeg er den eneste som ikke har blitt "målt" av arbeidsgiver. Jeg har ikke fått noen lønnsøkning siden 2017, selv om jeg har viktige roller i firma. Men, nok om det. 

Hvis jeg skulle være så heldig å bli tilbudt jobben jeg nå skal i intervju i, hva bør jeg oppgi at jeg har i lønn i dag? Jeg vil jo naturligvis ha mer i lønn (noe jeg regner med at jeg får), men de spør helt sikkert etter et beløp? Jeg har nå 500.000 i grunnlønn, 60.000 i fast kjøring, og variabel kjøring (2,5 kr pr. km., som tilsvarer ca. kr. 30.000 i året.), altså 590.000 kr i året før skatt. 

Hva ville dere oppgitt, og hvorfor? Jeg tenker minst 650.000, kanskje? Jeg trenger innspill. Jeg bør være forberedt på dette spørsmålet, føler jeg. 

På forhånd tusen takk for alle innspill!

Anonymkode: 198db...7f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke oppgitt hva du har i lønn nå, de får komme med et tilbud til deg. Om du sier hvor mye du  har, kan det hende de legger seg lavere enn de opprinnelig hadde forventet. Om de spør deg om nåværende lønn / forventninger til lønn, svarer du bare kort at lønn selvsagt er viktig, men at du ikke ønsker å begynne å snakke om lønn før de har gitt deg et konkret tilbud :) Forhandlingsteknikk ABC ;) Jeg gikk opp kraftig i lønn sist gang jeg byttet jobb, men om jeg hadde opplyst hva jeg hadde der jeg var hadde de nok kun tilbudt meg en svak økning. Antydet bare at jeg forventet at lønnstilbudet var konkurransedyktig og i tråd med nivået i bransjen :) 

• Liker 6
Skrevet
Basi skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde ikke oppgitt hva du har i lønn nå, de får komme med et tilbud til deg. Om du sier hvor mye du  har, kan det hende de legger seg lavere enn de opprinnelig hadde forventet. Om de spør deg om nåværende lønn / forventninger til lønn, svarer du bare kort at lønn selvsagt er viktig, men at du ikke ønsker å begynne å snakke om lønn før de har gitt deg et konkret tilbud :) Forhandlingsteknikk ABC ;) Jeg gikk opp kraftig i lønn sist gang jeg byttet jobb, men om jeg hadde opplyst hva jeg hadde der jeg var hadde de nok kun tilbudt meg en svak økning. Antydet bare at jeg forventet at lønnstilbudet var konkurransedyktig og i tråd med nivået i bransjen :) 

TS her. Jeg har aldri byttet jobb på denne måten (nåværende jobb er min første etter endt utdanning), så dette var et godt tips! Tusen takk! Det ville jo vært det beste. Nå må jeg google litt flere forhandlingsteknikker ;) Hehe.

• Liker 4
Skrevet
Basi skrev (14 minutter siden):

Dette gjorde jeg uten å skjønne det selv på intervju! De spurte meg om lønn, og siden jeg bare jobbet deltid i butikk og hadde 200.000 i inntekt, så sa jeg at jeg forventet at den var konkurransedyktig med hva andre i min bransje i den aktuelle stillingen tjente. Jeg hadde søkt meg opp at minstesatsen var rundt 460.000 og at vanlig startlønn har 480.000. Så jeg tenkte først å be om 500.000. Men jeg turte ikke, og sa derfor at de kunne komme med et tilbud. Så fikk jeg et tilbud på 530.000 😁

Anonymkode: 6bf37...175

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette gjorde jeg uten å skjønne det selv på intervju! De spurte meg om lønn, og siden jeg bare jobbet deltid i butikk og hadde 200.000 i inntekt, så sa jeg at jeg forventet at den var konkurransedyktig med hva andre i min bransje i den aktuelle stillingen tjente. Jeg hadde søkt meg opp at minstesatsen var rundt 460.000 og at vanlig startlønn har 480.000. Så jeg tenkte først å be om 500.000. Men jeg turte ikke, og sa derfor at de kunne komme med et tilbud. Så fikk jeg et tilbud på 530.000 😁

TS her. Så gøy!! Da har jeg en plan. Nå må jeg bare holde roen og håpe jeg får jobben 🙂

• Liker 1
Skrevet

Et tips til: Selv om du skulle få et lønnstilbud du tenker er OK, er det alltid rom for å be om litt mer ;) Hvis de f eks skulle tilby 650 000, kan du alltid si at du hadde mer sett for deg 675 / 680 eller noe for å få dem til å gå litt over. Da møtes dere helt sikkert på halvveien :) Trikset er å be om litt mer enn det du tror de vil gå med på, men ikke å be om altfor mye mer slik at du virker grisk. Det verste du får er et nei fordi det "strider mot vår interne lønnspolitikk" eller noe tull, men det er helt naturlig at du prøver deg og ikke noe de vil se negativt på. Viser bare at du tørr å spørre, hvilket gir dem inntrykk av en utadvendt person som tørr å være litt frempå :) Og godt mulig får du litt mer enn det de først kommer med :) en arbeidsgiver forventer i de aller fleste tilfeller at en ansatt ber om litt eksrta, så ikke vær redd for å spørre :) Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert :P 

• Liker 1
Skrevet
Basi skrev (2 timer siden):

Et tips til: Selv om du skulle få et lønnstilbud du tenker er OK, er det alltid rom for å be om litt mer ;) Hvis de f eks skulle tilby 650 000, kan du alltid si at du hadde mer sett for deg 675 / 680 eller noe for å få dem til å gå litt over. Da møtes dere helt sikkert på halvveien :) Trikset er å be om litt mer enn det du tror de vil gå med på, men ikke å be om altfor mye mer slik at du virker grisk. Det verste du får er et nei fordi det "strider mot vår interne lønnspolitikk" eller noe tull, men det er helt naturlig at du prøver deg og ikke noe de vil se negativt på. Viser bare at du tørr å spørre, hvilket gir dem inntrykk av en utadvendt person som tørr å være litt frempå :) Og godt mulig får du litt mer enn det de først kommer med :) en arbeidsgiver forventer i de aller fleste tilfeller at en ansatt ber om litt eksrta, så ikke vær redd for å spørre :) Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert :P 

Jepp, arbeidsgiver kommer aldri med max av det de er villig til å betale deg i første runde (med mindre det er snakk om yrker hvor alle følger tariff uansett). 

Anonymkode: 98721...ac2

• Liker 2
Skrevet
Basi skrev (16 timer siden):

TS her. Dette høres bra ut. Håper jeg får muligheten 🙂 Tusen takk for tips! Jeg skal holde dere oppdatert!! 

• Liker 1
Skrevet

Masse lykke til ☺️

• Liker 1
Skrevet

Ja til at damer blir tøffere i lønnsforhandlinger! 👏🏻💃🏼

Gode tips du har fått, TS. Lykke til! 😊

Anonymkode: c6f68...504

• Liker 3
Skrevet

TS her. Håper dere har ventet i spenning på hvordan intervjuet gikk. Jeg kan si så mye som: 

JEG FIKK JOBBEN!!!!!!! 

Nå trenger jeg et gøyalt tips eller tre til hvordan jeg kan fortelle det til mannen min 🙂

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. Håper dere har ventet i spenning på hvordan intervjuet gikk. Jeg kan si så mye som: 

JEG FIKK JOBBEN!!!!!!! 

Nå trenger jeg et gøyalt tips eller tre til hvordan jeg kan fortelle det til mannen min 🙂

Gratulerer så mye!! Så utrolig gøy! Håper det blir et bedre miljø for deg. Fikk du lønnsspørsmålet, og hva sa du? 

Skrevet (endret)

Gratulere, men 

Endret av sirenas
Feil tråd
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gratulerer så mye!! Så utrolig gøy! Håper det blir et bedre miljø for deg. Fikk du lønnsspørsmålet, og hva sa du? 

TS her. Jeg fikk lønnsspørsmålet, og gjorde som nevnt over! Venter spent på tilbudet som kommer på mail ila. dagen 🙂 

Skrevet
sirenas skrev (2 minutter siden):

Gratulere, men 

Tusen takk!! 

Skrevet

Gratulerer!!! Håper du får et skikkelig godt lønnstilbud!😁

Anonymkode: 4ef1f...2d6

Skrevet

Gratulerer! 😃👏🏻

Husk å forhandle lønn uansett hvor bra du synes det er, slik du ble tipset om. Og hold oss oppdatert! 

Anonymkode: c6f68...504

Skrevet

Gratulerer! Lønn er ubehagelig, men jeg har lært at man alltid skal be om litt mer enn man vil. 

Min jobb i kommunen hadde lite forhandlingsrom, men jeg var fornøyd med lønna jeg ble tilbudt. Men da en person ble ansatt etter meg i samme type jobb, men med langt mindre erfaring og lavere fullført grad, da spurte jeg om å få samme lønn. Ble en lang prosess som endte med at jeg ikke fikk det pga budsjettet, men jeg er fornøyd med at jeg sa ifra. 

Anonymkode: 9174f...4ea

Skrevet

Det du vet er at du gir deg et tilbud, men du vet ikke hva de kommer til å tilby deg i lønn, slik jeg forstår. Så kanskje tidlig Æ juble?

Anonymkode: b5109...7f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her. Jeg fikk lønnsspørsmålet, og gjorde som nevnt over! Venter spent på tilbudet som kommer på mail ila. dagen 🙂 

Hva ble tilbudet på?

Anonymkode: a79ab...662

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...