AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Hei, har kjøpt ny leilighet. Dessverre for meg så er noen av vinduskarmene malt sorte. Ønsker å få dem hvite igjen. Forsøkte å pusse ned det ene vinduet, men dette støver/soter fryktelig mye. Er det noen sjangs for å få godt resultat fra sort til hvitt, kun ved å male? 3 strøk? Blir veldig glad for innspill her! Anonymkode: 0ebc1...9e2
Minlillelykke Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Hadde tatt pusse jobben når det er malt sort under. Puss det matt, grunning og to strøk hvitmaling. Hvertfall det vi har gjort
Leo Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Du trenger ikke å pusse dem ned annet enn for å få bort evt. ujevnheter. Hvis du er usikker på hva slags maling det er malt med tidligere (I eldre leiligheter kan det være oljemaling, men i og med at du nevner svart så tipper jeg at dette er noe som er gjort relativt nylig og at det er brukt vannbasert maling) kan du bruke 1 - 2 strøk sperregrunn først. Deretter bruker du bare den fargen/malingen du ønsker selv. 3
Leo Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 Minlillelykke skrev (1 minutt siden): Hadde tatt pusse jobben når det er malt sort under. Puss det matt, grunning og to strøk hvitmaling. Hvertfall det vi har gjort Men hvorfor? 1
Minlillelykke Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Min erfaring er at nøtk maling, lakk, trehvitt osv trekker godt igjennom over tid. Taket vårt er ett godt eksempel på det. Det er grunnet en gang og malt med tre strøk hvitmaling. Fortsatt gult. Malingen får ikke trukket inn hvis ikke man matter det ned. Når du får mattet ned trekker grunningen inn og sperrer deler av sortmalingen ute. Min teori hvertfall. Å male vinduskarmer er noe skikkelig dritt, så hadde gjort det skikkelig så du fortsatt er fornøyd om ett par år 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Takk for innspill! var redd for at det beste rådet var å fortsette pussejobben😅 Karmene er malt med vannbasert maling ja. Karmene som ikke er malt ellers i leiligheten er klassisk hvite (bomull?!) Anonymkode: 0ebc1...9e2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 Minlillelykke skrev (2 minutter siden): Min erfaring er at nøtk maling, lakk, trehvitt osv trekker godt igjennom over tid. Taket vårt er ett godt eksempel på det. Det er grunnet en gang og malt med tre strøk hvitmaling. Fortsatt gult. Malingen får ikke trukket inn hvis ikke man matter det ned. Når du får mattet ned trekker grunningen inn og sperrer deler av sortmalingen ute. Min teori hvertfall. Å male vinduskarmer er noe skikkelig dritt, så hadde gjort det skikkelig så du fortsatt er fornøyd om ett par år Evnt så har man droppet kvistlakk? Dette hindrer treverket i å gulne. Anonymkode: 0ebc1...9e2 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 Leo skrev (11 minutter siden): Du trenger ikke å pusse dem ned annet enn for å få bort evt. ujevnheter. Hvis du er usikker på hva slags maling det er malt med tidligere (I eldre leiligheter kan det være oljemaling, men i og med at du nevner svart så tipper jeg at dette er noe som er gjort relativt nylig og at det er brukt vannbasert maling) kan du bruke 1 - 2 strøk sperregrunn først. Deretter bruker du bare den fargen/malingen du ønsker selv. Da bruker man heftgrunning. Sperregrunning er for å hindre gjennomslag av f.eks. kvist. Anonymkode: 0fa1d...be5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Minlillelykke skrev (4 minutter siden): Min erfaring er at nøtk maling, lakk, trehvitt osv trekker godt igjennom over tid. Taket vårt er ett godt eksempel på det. Det er grunnet en gang og malt med tre strøk hvitmaling. Fortsatt gult. Malingen får ikke trukket inn hvis ikke man matter det ned. Når du får mattet ned trekker grunningen inn og sperrer deler av sortmalingen ute. Min teori hvertfall. Å male vinduskarmer er noe skikkelig dritt, så hadde gjort det skikkelig så du fortsatt er fornøyd om ett par år Du burde ha malt med sperregrunn først, og helst 2 lag. Da hadde du sluppet at det gulnet! Også spørs det helt hvilken farge du bruker på vegg, med feil farge kan taket se gult ut. Anonymkode: 209a3...8a7 2
Leo Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da bruker man heftgrunning. Sperregrunning er for å hindre gjennomslag av f.eks. kvist. Anonymkode: 0fa1d...be5 Nettopp! Hensikten er hindre gjennomslag fra malingen under. 4
Minlillelykke Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Evnt så har man droppet kvistlakk? Dette hindrer treverket i å gulne. Anonymkode: 0ebc1...9e2 Taket oppe på soverommet vpr har jeg malt selv. Det var trehvitt, jeg pusset ikke da det kun var en liten flate umalt. Jeg brukte 2 strøk heftgrunning og 3 strøk hvitmaling. Dette gjorde jeg i august. Nå begynner det å gulne. Derimot karmene vi malte som er pusser, grunnet og malt har holdt seg fine
Minlillelykke Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du burde ha malt med sperregrunn først, og helst 2 lag. Da hadde du sluppet at det gulnet! Også spørs det helt hvilken farge du bruker på vegg, med feil farge kan taket se gult ut. Anonymkode: 209a3...8a7 Taket nede var malt når vi flyttet inn. Har kun malt en liten del på vår soverom. Det ble det brukt heftgrunningx2 og hvit malingx3. Men jeg pusset ikke, deg angrer jeg på. Veggen er muskatt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 Minlillelykke skrev (4 minutter siden): Taket nede var malt når vi flyttet inn. Har kun malt en liten del på vår soverom. Det ble det brukt heftgrunningx2 og hvit malingx3. Men jeg pusset ikke, deg angrer jeg på. Veggen er muskatt. Du burde ha brukt sperregrunn og ikke heftgrunning! Da sperregrunnen hindrer at det blir gult og heftgrunn kun er for at malingen skal sitte bedre på underlaget! Anonymkode: 209a3...8a7 2
Minlillelykke Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du burde ha brukt sperregrunn og ikke heftgrunning! Da sperregrunnen hindrer at det blir gult og heftgrunn kun er for at malingen skal sitte bedre på underlaget! Anonymkode: 209a3...8a7 På spannet står det heft og sperregrunning. Fikk denne anbefalt på fargerike.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Evnt så har man droppet kvistlakk? Dette hindrer treverket i å gulne. Anonymkode: 0ebc1...9e2 Jeg tror heller det. Mine møbler ble malt hvite for 4 år siden, de er fremdeles hvite. Møblene i rommet jeg røyker i derimot, de har blitt gule. Anonymkode: 5504c...303
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 Minlillelykke skrev (8 timer siden): På spannet står det heft og sperregrunning. Fikk denne anbefalt på fargerike. Men da er det sperregrunning du har brukt, og ikke heftgrunning slik du sa. Men da vet jeg ikke hvorfor det gulner. Mulig jeg hadde gått tilbake til butikken og bedt om råd/klaget. Anonymkode: 8393e...725
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 Jeg har malt våre mørkebrune vinduskarmer hvite. Pusset lett for å få bort ujevnheter, så et strøk med grunning, og til slutt to lag med hvitt. Det er 4 år siden nå, og karmene er like fine. Har også malt stuetaket hvitt, det var gulnet tretak. Vi brukte kvistlakk først, så grunning, og så 3 strøk med hvit takmaling. Det holder seg veldig fint etter 3 år. Anonymkode: 7ab10...ecd 2
Nerine_ Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for innspill! var redd for at det beste rådet var å fortsette pussejobben😅 Karmene er malt med vannbasert maling ja. Karmene som ikke er malt ellers i leiligheten er klassisk hvite (bomull?!) Anonymkode: 0ebc1...9e2 Klassisk hvit og bomull er to ulike farger🙂 bomull er veldig vanlig å ha i tak og på lister. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da bruker man heftgrunning. Sperregrunning er for å hindre gjennomslag av f.eks. kvist. Anonymkode: 0fa1d...be5 Kvist og sperregrunn kan du med fordel bruke på beisede underlag, innrøkte vegger og tak. Renninger av sot på piper osv. vedkommende med gult tak burde sperregrunne 👍 Anonymkode: 9c98b...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 Minlillelykke skrev (9 timer siden): På spannet står det heft og sperregrunning. Fikk denne anbefalt på fargerike. Ta gjerne bilde av spannet ditt.. har ikke hørt den kombinasjonen før. Anonymkode: 9c98b...7cf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå