AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Jeg har en hund som (jeg tror) er veldig redd/usikker. Han er nå 4 år gammel. Han bjeffer mot absolutt alt av hunder (også når vi har kjempe god avstand). Vi trener mye på dette og er lettere å få kontakt på gooood avstand, likevel er det ikke alltid nok og det er vanskelig å øke avstanden når vi allerede står så langt fra vi kan i f.eks parker, parkeringesplasser osv. Det hender også at han bjeffer mot folk på tur. Jeg har ikke klart å finne neon sammenheng (f.eks bekledning, utseende, måten de går på). Han kan også bjeffe på folk inne om de reiser seg eller f.eks har vært på kjøkkenet og hentet drikke og så kommer tilbake). Men han er veldig glad når vi får besøk. Løper til døren og vil hilse på (helst hoppe og være ganske leken). Det er noe vi trener på også, men jeg tenker jo da at han egentlig er glad i folk? Og dette kan også være folk han er glad for å hilse på, men som han senere bjeffer på. Det er en omplasseringshund, men den har levd noen få dager forlatt (ca 3 måneder gammel). Før det er jeg usikker, men tipper han som valp har vært med sin mor for han må jo ha overlevd på noe (melk)? Så jeg vet jo ikke hva som har skjedd den tiden. Men jeg synes ting har forverret seg en del enn når jeg fikk han. Jeg har tenkt og tenkt og klarer liksom ikke komme på spesielle hendelser som kan ha gjort det. Eneste jeg kommer på er at vi flyttet for 2år siden. Flyttet fra en ganske "støyende" leilighet, så jeg forstår ikke hvorfor han er mer var for lyder nå når vi bor et roligere sted. F.eks kan han bjeffe om det går folk utenfor eller en ukjent bil kjører forbi (har sluttet å bjeffe på egen og naboens bil). Han kan også være veldig oppmerksomhetssyk og vil ha masse kos og oppmerksomhet når vi har besøk. Også av de han kan bjeffe på. Men jeg er veldig obs på at ingen skal tvinge på han kos, men synes ikke det virker slik heller. Men kanskje jeg selv må lære han å finne roen? Eller at han innimellom får litt pause når vi har besøk? Vi har vært hos hundeinstruktør og der har vi fått generelle råd om kontakttrening, passering osv. Har også vært på sjekk hos dyrlege og de kunne ikke finne noe unormalt annet enn en begynnende ørebetennelse. Han har fått behandling og er fin nå. Vi går også jevnlig tur med noen hunder vi kjenner og de er også innimellom sammen for å leke. Jeg har også et par som passer han innimellom og har spurt hvordan de oppfatter han. De har lagt merke litt litt det samme som meg, men det virker som han er roligere på tur med meg (kanskje naturlig siden han er mest vant til meg). Er det noen som har råd eller har opplevd noe av det samme? Synes det er slitsomt da jeg synes det virker som mange bare tenker at hunden er aggressiv. Og det er ikke så lett å gjøre noe med, det er liksom ikke trent bort på dagen. Anonymkode: d12e8...306
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Har du tenkt over at du kanskje har oppfordret bjeffingen? Om du plukker han opp når han bjeffer, eller tar på ham eller snakker på en 'trøstende' måte, så sier du "det er rett av deg å føle deg usikker og bjeffe i denne situasjonen". Når han bjeffer, så skal man avlede. Man skal ikke ta på hunden eller gi øyekontakt og prate til den i et forsøk på å roe ned. Dette er noe hunder tar som 'skryt'. Avled, Avled, Avled. Når du har besøk, gi ham en kong med noe godt i. Lær ham et markørord (yes) eller klikker. Du kan Google hvordan man lader opp et markørord/klikker. Når du har besøk og besøket skal til å reise seg, si markørordet/klikker akkurat idet besøket reiser seg, men før hunden rekker å reagere. Gi så godbit (enda bedre, hiv en liten neve godbiter på gulvet så han blir opptatt med å sniffe seg frem til dem). Pointet er å gi hunden gode assosiasjoner til at besøket rører på seg. Google måter å bygge en hunds selvtillit. Den beste måten å gjøre det er ved belønningsbasert trening hvor man belønner god adferd og avledet dårlig atferd. Da må du også belønne hunden når han er i en balansert, trygg mental tilstand, og avlede når han er i en negativ mental tilstand (stress, nervøs, bjeffer). Ikke bruk streng stemme eller intimiderende kroppsspråk. Man kan ikke skremme vekk redsel i hunder. Hunder føler også på mestringsfølelsen. Sett deg ned på gulvet hver dag og tren triks. Pass på at du aldri gjør det for vanskelig så hunden blir frustrert fordi han ikke forstår. Skryt og gi godbit når han gjør rett. Gjør han feil, så er det fordi han ikke har forstått, og da må du gjøre det litt enklere. Lag en liten agilitybane I huset og led ham rundt den mens du skryter masse. Ta treninga med rett utenfor, så kan du fortsette treninga lenger og lenger vekk fra huset. På tur, ta med en neve med mat og stopp og spre det i en flekk med gress. La ham snuse seg rundt. Sniffing er stressreduserende, og det kan hjelpe ham å få et annet forhold til å gå på tur. Jeg har en godbitlek jeg liker å leke med min hund. Mens vi går, så sier jeg 'søk' og hiver en godbit på bakken som hun bare MÅ forte seg å ta. Jeg lærte henne denne leken inne, og gjorde det så morsomt og gøy som mulig. Nå når vi går ut og f.eks skal forbi en haug med hunder, så kan jeg si 'søk', og hodet hennes flyr rundt i søken etter godbiten hun vet kommer. Da er de andre hundene glemt, og vi kan komme oss forbi uten at hun drar i båndet for å prøve å komme seg til hundene. Det funker også om hun ser noe hun synes er litt skummelt. Da glemmer hun kjapt at hun syntes den tingen på andre siden av veien var litt skummel, og vi kan gå videre uten problemer. Anonymkode: 1c4cf...025
Tabris Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Som omplasseringshund så kjenner du jo ikke til bakgrunnen. Noe kan ha skjedd, men det kan også være snakk om dårlig sosialisering kombinert med usikkerhet i genene. Usikkerhet/frykt er vanskelig å jobbe med, fordi frykt er en av de tingene som sitter dypest - både hos hunder og mennesker. En annen ting som gjør det vanskelig er at for hver gang han utagerer, så blir frykten forsterket og den setter seg enda litt mer. Dvs at hvis du èn dag får til to fine passeringer og dagen etterpå får to utageringer, så har de antagelig utlignet hverandre. Det gjør at progresjon kan være veldig vanskelig og veldig tidkrevende hvis hunden flere ganger havner "over treshold" og utagerer. Det kan være verdt å ta kontakt med instruktøren igjen (hvis vedkommende har spesialkompetanse innen atferdsproblematikk) og høre om muligheten for angstdempende medisiner. Dette som et verktøy i en periode for å redusere frykten slik at treningen kan gå lettere og man kan få raskere progresjon. Brukeren over skriver mye bra, men jeg vil nyansere det litt: Man kan ikke forsterke frykt gjennom belønning/prat. Det er ikke slik frykt fungerer. Hvis jeg er redd og en jeg er trygg på er prater rolig til meg og/eller tar på/holde rundt meg, så kan det tvert om gjøre meg tryggere og mindre redd. Hvis man bare er litt redd og får noe godt (f.eks hver gang jeg ser en edderkopp på lang avstand så får jeg en god konfektbit), så kan man endre assosiasjonen til det man er redd og gjøre det mer positivt. Det heter motbetinging på fagspråk og er en vanlig måte å trene passering på når det kommer til hund. Jeg vil heller ikke avlede når hunden er redd, bortsett fra hvis avledning er eneste alternativ til utagering. Ved avledning så fjerner man hundens fokus fra det den er redd for, noe som i verste fall kan gjøre hunden enda reddere. (Det kommer en passerende hund, man avleder med masse godbiter eller leke. Hunden "glemmer" det som passerer eller får det ikke med seg og er opptatt av mat/leke. Plutselig ser den passerende hund, når den er mye nærmere, og den støkker og blir mer redd). I stedet vil jeg, som nevnt over, systematisk motbetinge ved hjelp av avstand, belønningslyd og godbiter. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du tenkt over at du kanskje har oppfordret bjeffingen? Om du plukker han opp når han bjeffer, eller tar på ham eller snakker på en 'trøstende' måte, så sier du "det er rett av deg å føle deg usikker og bjeffe i denne situasjonen". Når han bjeffer, så skal man avlede. Man skal ikke ta på hunden eller gi øyekontakt og prate til den i et forsøk på å roe ned. Dette er noe hunder tar som 'skryt'. Avled, Avled, Avled. Når du har besøk, gi ham en kong med noe godt i. Lær ham et markørord (yes) eller klikker. Du kan Google hvordan man lader opp et markørord/klikker. Når du har besøk og besøket skal til å reise seg, si markørordet/klikker akkurat idet besøket reiser seg, men før hunden rekker å reagere. Gi så godbit (enda bedre, hiv en liten neve godbiter på gulvet så han blir opptatt med å sniffe seg frem til dem). Pointet er å gi hunden gode assosiasjoner til at besøket rører på seg. Google måter å bygge en hunds selvtillit. Den beste måten å gjøre det er ved belønningsbasert trening hvor man belønner god adferd og avledet dårlig atferd. Da må du også belønne hunden når han er i en balansert, trygg mental tilstand, og avlede når han er i en negativ mental tilstand (stress, nervøs, bjeffer). Ikke bruk streng stemme eller intimiderende kroppsspråk. Man kan ikke skremme vekk redsel i hunder. Hunder føler også på mestringsfølelsen. Sett deg ned på gulvet hver dag og tren triks. Pass på at du aldri gjør det for vanskelig så hunden blir frustrert fordi han ikke forstår. Skryt og gi godbit når han gjør rett. Gjør han feil, så er det fordi han ikke har forstått, og da må du gjøre det litt enklere. Lag en liten agilitybane I huset og led ham rundt den mens du skryter masse. Ta treninga med rett utenfor, så kan du fortsette treninga lenger og lenger vekk fra huset. På tur, ta med en neve med mat og stopp og spre det i en flekk med gress. La ham snuse seg rundt. Sniffing er stressreduserende, og det kan hjelpe ham å få et annet forhold til å gå på tur. Jeg har en godbitlek jeg liker å leke med min hund. Mens vi går, så sier jeg 'søk' og hiver en godbit på bakken som hun bare MÅ forte seg å ta. Jeg lærte henne denne leken inne, og gjorde det så morsomt og gøy som mulig. Nå når vi går ut og f.eks skal forbi en haug med hunder, så kan jeg si 'søk', og hodet hennes flyr rundt i søken etter godbiten hun vet kommer. Da er de andre hundene glemt, og vi kan komme oss forbi uten at hun drar i båndet for å prøve å komme seg til hundene. Det funker også om hun ser noe hun synes er litt skummelt. Da glemmer hun kjapt at hun syntes den tingen på andre siden av veien var litt skummel, og vi kan gå videre uten problemer. Anonymkode: 1c4cf...025 Vi bruker positiv forsterkning. Jeg løfter aldri hunden og prater heller ikke til den på en "stakkers deg" måte. Vi trener triks, jeg gjemmer godbiter både inne og på plenen, godbitsøk på tur, aktivitetsleker, vanlig og lek osv. Har også forsøkt å ha god avstand og kastet godbiter rundt oss når det kommer hunder. Men noen ganger er det ikke nok. Også forsøkt med store biter av pølse og kylling, men fokuset er på hunden uansett. Anonymkode: d12e8...306
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå