Gå til innhold

Husarbeid, skal vi bare la det flyte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En evig frustrasjon og et evig mas. Hvordan kan jeg få mannen min til å forstå at vi må være to om dette? Har dere noen historier eller triks som faktisk fikk han til å forstå 😊 Ingen menn skal måtte «hjelpe til i heimen», det blir for dumt. 

Anonymkode: 39c73...2b3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør DIN del, vask din tallerken og glass, legg dine klær i vask, osv. Så må du være forberedt å leve i rot og skit en stund før det når inn. 

Anonymkode: 00445...bd3

• Liker 15
Skrevet

Glemte å si at vi har to små barn. TS. 

Skrevet

Det er mye man kan gjøre for husfreden, det er så unødvendig å krangle om husarbeid. Gjør det eller la det flyte litt, spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 39d1b...149

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mye man kan gjøre for husfreden, det er så unødvendig å krangle om husarbeid. Gjør det eller la det flyte litt, spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 39d1b...149

Er så enig, det er kjipt å krangle om noe så simpelt som husarbeid 😕 TS 

• Liker 2
Skrevet

Ikke vask klærne hans, så når han er tom for rene klær må han gjøre noe selv. + vasker han ikke opp etter middag sammen med deg, så ikke lag mat til han

Anonymkode: 01795...a32

• Liker 8
Skrevet

Vi har liste over ansvarsoppgaver. Hvis han ikke vasker klærne, så gjør ikke jeg det, det er jo hans oppgave. Jeg skifter på senga, det er min oppgave. Osv. Det fungerer veldig fint. 

Anonymkode: 672a6...047

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har liste over ansvarsoppgaver. Hvis han ikke vasker klærne, så gjør ikke jeg det, det er jo hans oppgave. Jeg skifter på senga, det er min oppgave. Osv. Det fungerer veldig fint. 

Anonymkode: 672a6...047

Dette er en god ide, sett opp liste over alt som skal gjøres og dere kan velge annahver, ta en kjedelig oppgave hver feks du doen han kjøkken osv. 

Om han sier at han ikke skal NOE, vis ham listen og spør om det er rettferdig at du skal ta alt alene?

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en god ide, sett opp liste over alt som skal gjøres og dere kan velge annahver, ta en kjedelig oppgave hver feks du doen han kjøkken osv. 

Om han sier at han ikke skal NOE, vis ham listen og spør om det er rettferdig at du skal ta alt alene?

Denne var fin, da ser de det svart på hvitt. Lett å vise hvem som gjør mest av husarbeid, takk for tipset🥰  TS 

• Liker 6
Skrevet

Jeg fikk tips av parterapeut om å skrive en komplett liste over husarbeidet. Med komplett, snakker vi om detaljnivå: dørhåndtak som skal vaskes, gulvlister, vegg/tak vask osv. Og så skrive hyppigheten, f.eks at gulv og tak tas i jule- og vårvasken, doen tas X antall ganger i uka. Sengeskift, vask av dyner og puter, støvtørking, vanne blomster osv. Det gir en oversikt, og så setter man opp hvem som skal gjøre hva, og får da en fysisk liste man skal følge hvor man har hver sine oppgaver.

Jeg er mer hjemme enn min mann, og gjør det aller meste her hjemme. Han rydder kjøkken og vasker over benk et par ganger i uka kanskje, men jeg er litt lei av at jeg må ta alt annet, ettersom jeg ikke er SÅ mye mer hjemme. Jeg har nå gitt ham egen skittentøyskurv, og jeg rydder ikke hans klær og sokker på vask om han ikke har rydda det (han tar av seg de sure sokkene i stua hver dag). Han går tom for klær hele tida, og går nå ofte rundt i skitne (ikke synlig, men det kan kjennes...) klær, dessverre. Han må virkelig ta seg sammen. Han satte på en vask for noen dager siden, HURRA! Han har også gått tom for sjampo, og deodoranten nærmer seg tørr. Han lukter nå som meg og barna etter dusj 😅 
Jeg rydder ellers alt av mitt, og lar omtrent halvparten av barnas klær og leker flyte. Jeg vasker kjøkkenbenkene, men jeg rydder kun for å vaske godt og så legger jeg omtrent halvparten av rotet på plass igjen, så det flyter på kjøkkenet også (men uten å være skittent). Jeg tar det som er mest tungvint, f.eks perler og lego, og så står det igjen større leker som er mye enklere å rydde bort igjen til ham. Nå har lekene vært fremme i flere uker (barna leker av og på med det). Jeg flytter det når jeg vasker og sånt, men legger det "på plass" igjen etterpå 🙈 I går kunne han ikke fatte at det kunne være så rotete her. Nei, det er merkelig med det... 

Anonymkode: 8a8c2...497

• Liker 16
Skrevet

Outsorse det man kan, vaskehjelp som også bytter på sengen, matkasse etc. og skriv en liste og fordel. Det er ikke sikkert han vet alt du gjør og kan få FN liten oppvekker av å se hvor mye på den listen som du gjør, og hvem vet, kanskje du blir overrasket over noe du også? 

• Liker 2
Skrevet

Vi fordelte rommene. Han ønsket å ha kjøkken, bad og soverom. Så har jeg stuene, barnerom, lekerom, vaskerom og gang. Funker fint det. Og ingen irriterer seg over hverandre. Betyr jo ikke at jeg ikke av og til rydder kjøkken, eller han stua - men brukte den fordelingen i starten i hvertfall. Vi jobber begge 100% og har to små barn

Anonymkode: 21752...b22

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gjør DIN del, vask din tallerken og glass, legg dine klær i vask, osv. Så må du være forberedt å leve i rot og skit en stund før det når inn. 

Glem det. Menn syntes ikke alt kvinner gjør er så nødvendig, og de klarer fint å leve med litt rot og skit til evig tid. De vil jo gjøre noe når de syntes det trengs, men det er langt sjeldnere enn hva ts vil like. Dårlig plan. De må bli enige om en oppgavefordeling og begge må være enige i oppgavene. Det er vanskelig å få noen til å gjøre noe de syntes er meningsløst. Et kompromiss der ts også må finne seg i å gi etter på noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk tips av parterapeut om å skrive en komplett liste over husarbeidet. Med komplett, snakker vi om detaljnivå: dørhåndtak som skal vaskes, gulvlister, vegg/tak vask osv. Og så skrive hyppigheten, f.eks at gulv og tak tas i jule- og vårvasken, doen tas X antall ganger i uka. Sengeskift, vask av dyner og puter, støvtørking, vanne blomster osv. Det gir en oversikt, og så setter man opp hvem som skal gjøre hva, og får da en fysisk liste man skal følge hvor man har hver sine oppgaver.

Jeg er mer hjemme enn min mann, og gjør det aller meste her hjemme. Han rydder kjøkken og vasker over benk et par ganger i uka kanskje, men jeg er litt lei av at jeg må ta alt annet, ettersom jeg ikke er SÅ mye mer hjemme. Jeg har nå gitt ham egen skittentøyskurv, og jeg rydder ikke hans klær og sokker på vask om han ikke har rydda det (han tar av seg de sure sokkene i stua hver dag). Han går tom for klær hele tida, og går nå ofte rundt i skitne (ikke synlig, men det kan kjennes...) klær, dessverre. Han må virkelig ta seg sammen. Han satte på en vask for noen dager siden, HURRA! Han har også gått tom for sjampo, og deodoranten nærmer seg tørr. Han lukter nå som meg og barna etter dusj 😅 
Jeg rydder ellers alt av mitt, og lar omtrent halvparten av barnas klær og leker flyte. Jeg vasker kjøkkenbenkene, men jeg rydder kun for å vaske godt og så legger jeg omtrent halvparten av rotet på plass igjen, så det flyter på kjøkkenet også (men uten å være skittent). Jeg tar det som er mest tungvint, f.eks perler og lego, og så står det igjen større leker som er mye enklere å rydde bort igjen til ham. Nå har lekene vært fremme i flere uker (barna leker av og på med det). Jeg flytter det når jeg vasker og sånt, men legger det "på plass" igjen etterpå 🙈 I går kunne han ikke fatte at det kunne være så rotete her. Nei, det er merkelig med det... 

Anonymkode: 8a8c2...497

Wow, Dette høres akkuratt ut som meg. Opplever det samme som du beskriver her, så nå har jeg skrevet ei stor liste over hva jeg gjør ila av uka og dagene. Setter kryss på alt jeg gjør, og lar resten stå igjen. Da er det lett å se hvem arbeidet faller på..:-/  

Haha. Det kan ikke være særlig digg å gå uten undertøy og sokker som stinker...😂👍🏼 Så jeg tar mitt eget fra nå av. 

Takk for gode råd 😊

TS

• Liker 6
Skrevet

Som flere skriver: lag en detaljert oversikt over alt som skal gjøres. Min mann må ha faste oppgaver til faste tider, da han ikke evner å se når ting skal gjøres.

Dere må også bli enige om nivå. Ønsker du å ha det prikkfritt mens han ikke bryr seg? Da må dere finne en mellomting som begge kan godta. Er du nazi på bretting av håndklær (som meg) så må du gjøre det selv dersom han ikke kan gjøre det etter din standard. 

Vi hadde også en samtale om den mentale biten, og ansvaret. Mange menn tenker innstinktivt at husarbeid er damas ansvar. Mange av damer tenker det samme. Da blir det til at dama passer på at ting blir gjort, og evt minner på det som skal gjøres. Her må det ofte en holdningsendring til. Dama er ikke moren til mannen. Hun skal ikke behøve å passe på at han tar sin del. Han må ta ansvaret, ikke bare oppgaven. Og det heter IKKE at han "hjelper til". 

Anonymkode: c7729...7c8

• Liker 6
Skrevet
theTitanic skrev (17 minutter siden):

Glem det. Menn syntes ikke alt kvinner gjør er så nødvendig, og de klarer fint å leve med litt rot og skit til evig tid. De vil jo gjøre noe når de syntes det trengs, men det er langt sjeldnere enn hva ts vil like. Dårlig plan. De må bli enige om en oppgavefordeling og begge må være enige i oppgavene. Det er vanskelig å få noen til å gjøre noe de syntes er meningsløst. Et kompromiss der ts også må finne seg i å gi etter på noe. 

Det er ganske mange kvinner som mener at andre kvinner gjør mye mer enn det er behov for også. Gjennom flere undersøkelser fremkommer det at kvinner med høy utdannelse bruker mye mindre tid på husarbeid enn kvinner med lav eller ingen utdannelse. Dette skyldes både at de stiller flere krav til sine partnere, at de har partnere som gjør noe hjemme og ikke minst at de lever godt med at det ikke vaskes og ryddes så ofte.

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er ganske mange kvinner som mener at andre kvinner gjør mye mer enn det er behov for også. Gjennom flere undersøkelser fremkommer det at kvinner med høy utdannelse bruker mye mindre tid på husarbeid enn kvinner med lav eller ingen utdannelse. Dette skyldes både at de stiller flere krav til sine partnere, at de har partnere som gjør noe hjemme og ikke minst at de lever godt med at det ikke vaskes og ryddes så ofte.

Artig. Det stemmer faktisk med alle jeg kjenner. 

Skrevet

Det går ikke an å bare se på husarbeid. Det viktige er at begge har like mye fritid. Da må en legge inn hvor mye den enkelte bidrar ellers også. Både arbeid og annet som oppfølging av barnas fritidsaktiviteter.

• Liker 3
Skrevet

Jeg måtte bare lære meg at jeg må ta alt selv. Hvis ikke hadde jeg klikket. Holdte på en periode av livet å klikke. Men nå er livet enklere da jeg bare har et barn, nettopp fordi han er dårlig til å følge opp barn og hjem. Han har hatt lyst på flere barn i flere år, men det kommer ikke til å skje. Jeg har gjort det jeg kan for å ha minst mulig å husarbeid. Det har jeg nå. Ungdommen min gjør litt for lommepenger. Robotstøvsuger hjelper. 
Gubben må da gjøre alt som har med bilene å gjøre. Klippe plen, måke snø. Snekre når det trengs. Dette er ikke så ofte behov for. Jeg har fått sinnsro i allefall

Anonymkode: 67431...4ae

Skrevet

Jeg forventer en ganske høy standard hjemme, men det gjør ikke mannen. 

Det viste seg at litt av problemet lå i at mannen ikke skjønte hva rot egentlig var 😂  det har blitt til at jeg tar mye, men ber mannen på detaljnivå om de tingene jeg synes er kjedelige. Type "nå tar du ut av oppvaskmaskinen og setter det i skapene", mens jeg setter meg ned med en bok eller noe slikt. 

Jeg jobber hjemmefra, så mye blir gjort mens jeg venter på at kaffemaskinen varmer opp, mens mannen noen ganger er på jobb i 12 timer. Jeg forventer ikke at vi skal gjøre like mye, men når jeg ser at han slapper av "mer" enn meg, så får han oppgaver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...