Gå til innhold

Samboer vil bruke av vår datters penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår fylte nylig to år, og fikk en del penger i gave, ca 1200. I tillegg har vi vært flinke til å spare penger til henne på en egen konto, der står det snart 10 000. 
I år er økonomien vår litt trang pga permitteringer og diverse i forbindelse med korona, så vi har vært litt usikre på hvordan vi skal få råd til julegaver i år.
Jeg hadde tenkt å sette bursdagsgavepengene hennes inn på sparekontoen hennes, evt bruke noe av det på noe hun trenger, men samboer er ikke enig. Han synes vi skal bruke noe av det på julegaver, slik at datteren hans fra tidligere forhold får en gave fra oss. Han har også tidligere snakket om at vi bare kan ta fra sparekontoen hennes for å bruke på både vært felles barn og hans datter (han ville ta dem med på en dagstur til en fornøyelsespark i sommer). Jeg har sagt nei hele veien, fordi det er dåpspengene hennes som utgjør godt over halvparten av summen der. Jeg vil ikke at de pengene skal brukes på materialistiske og unødvendige ting, uansett om det går til hans datter, begge to eller vår felles. Det er hennes penger. 

Så nå endte det i en ganske stor diskusjon her, da han synes det er bortkasta at en 2-åring har over 10.000 kroner stående på en konto, mens vi har lite selv. Han mener at vi kunne bare «lånt» halvparten av det og kjøpt julegaver for de. Problemet er at jeg VET de pengene vi låner fra hennes konto, ikke blir betalt tilbake fra han, og da er det opp til meg å passe på at de komme inn igjen. Jeg tjener ikke så godt, så det vil ta meg ganske lang tid å få det til alene. 
Jeg vil spare de pengene, slik at hun har de til den dagen hun skal begynne med lappen, eller trenger spesielt dyre ting. Han mener at hun uansett ikke får vite noe om at det skulle stått mer der, så da er det liksom greit... 

Anonymkode: 08fab...c21

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig viktig å ha en sparekonto til barna, så jeg synes du skal stå på ditt. Jeg har lånt penger fra sønnen min sin konto i år pga. litt forbigående trang økonomi, men nå driver jeg og betaler det tilbake igjen. 

Har dere ikke råd til julegaver uten å låne fra kontoen hennes?

Anonymkode: 1b668...7d0

• Liker 31
Skrevet

Det er hennes penger, ikke la han ta de de kommer aldri inn på konto igjen fra han. Hun kommer garantert til å trenge de når hun blir større så dårlig råd som dere virker å ha.

Anonymkode: 78594...3ea

• Liker 36
Skrevet

Nei, jeg føler ikke det er greit med mindre det er et nødstilfelle og dere er helt sikre på at dere kan gi henne tilbake pengene. 

Selv får vi en regning på 70 000 til våren, som vi ikke så for oss, og som vi nå velger å sette av en del penger til. Vi har de ikke på stående fot uten å flytte på litt her og der. Kunne selvfølgelig tatt det av kontoen til sønnen vår, som har betydelig mer, men jeg syns ikke det er greit i det hele tatt. Vi er voksne mennesker og bør handle deretter. Står du med kniven mot strupen så er det en annen situasjon, men sålenge man ikke MÅ syns jeg man skal la være. 

Anonymkode: 68011...66d

• Liker 6
Skrevet

Du kan jo si til ham at hvis han lar pengene hennes være i fred på kontoen, slipper sannsynligvis datteren deres å havne i samme situasjon som dere er i nå når hun blir voksen.

Og at hvis foreldrene hans hadde gjort det samme da han var liten som det du vil dere skal gjøre nå, hadde han kanskje ikke vært i denne situasjonen nå.

Skrevet

Ta grep nå, ts. Kontakt banken og instruer dem om at kontoen til deres datter kun skal ha innskudd frem til hun er 18 år. Signer, lås pengene. Får du ikke det til - overfør kontroll av kontoen til noen du stoler absolutt på. 

Leo skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man ikke har penger til mat eller står i fare for å miste huset så vil det være greit å låne av disse pengene, men ikke for å bruke dem på mindre nødvendige ting. 

Har man så dårlig økonomisk kontroll vil et "lån" av penger aldri betales tilbake. Og så er de 10 000 borte, og en har fortsatt ikke penger til mat eller hus fordi problemet er at en ikke klarer å leve etter evne (og, ja, det kan bety å selge huset, noe som er et helt udramatisk valg for en som er økonomisk på nett)

Anonymkode: 8cb40...56f

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er veldig viktig å ha en sparekonto til barna, så jeg synes du skal stå på ditt. Jeg har lånt penger fra sønnen min sin konto i år pga. litt forbigående trang økonomi, men nå driver jeg og betaler det tilbake igjen. 

Har dere ikke råd til julegaver uten å låne fra kontoen hennes?

Anonymkode: 1b668...7d0

Nja. Jeg mener vi har det, hvis vi holder oss under 500 per barn, han mener at det da vil gå på bekostning av ting vi trenger. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er hennes penger, ikke la han ta de de kommer aldri inn på konto igjen fra han. Hun kommer garantert til å trenge de når hun blir større så dårlig råd som dere virker å ha.

Anonymkode: 78594...3ea

Vi har dårlig råd akkurat nå ja, vært et par tøffe år hvor begge to mistet hver vår gode jobb omtrent samtidig, begge fikk jobb igjen, men i lavere stillinger enn det vi hadde også kom koronaen. Vi er inne runde to med permitteringer fra jobb nå, så våre oppsparte midler er brukt opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta grep nå, ts. Kontakt banken og instruer dem om at kontoen til deres datter kun skal ha innskudd frem til hun er 18 år. Signer, lås pengene. Får du ikke det til - overfør kontroll av kontoen til noen du stoler absolutt på. 

Han får ikke tatt ut penger derfra uten at begge to signerer på det, så han får ikke gjort noen ting uten min tillatelse. 

• Liker 11
Skrevet

Sei opp alle abbonemang og kjøp kun mat på tilbud og frist price.

Anonymkode: c6df3...7a9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sei opp alle abbonemang og kjøp kun mat på tilbud og frist price.

Anonymkode: c6df3...7a9

Det gjør vi allerede. Jeg betaler 79 kroner for dplay, også låner vi Disney+ av moren min og Viaplay av ei venninne.  Vi har ikke tv-kanaler, så det er det eneste. Eneste som står igjen utenom dplay er telefonene våre. 

• Liker 6
Skrevet

Helt greit å låne og bruke pengene der som en buffer i vanskelige tider, sålenge de betales tilbake

• Liker 1
Skrevet
Loff77 skrev (1 minutt siden):

Helt greit å låne og bruke pengene der som en buffer i vanskelige tider, sålenge de betales tilbake

Men til julegaver? 

• Liker 10
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Datteren vår fylte nylig to år, og fikk en del penger i gave, ca 1200. I tillegg har vi vært flinke til å spare penger til henne på en egen konto, der står det snart 10 000. 
I år er økonomien vår litt trang pga permitteringer og diverse i forbindelse med korona, så vi har vært litt usikre på hvordan vi skal få råd til julegaver i år.
Jeg hadde tenkt å sette bursdagsgavepengene hennes inn på sparekontoen hennes, evt bruke noe av det på noe hun trenger, men samboer er ikke enig. Han synes vi skal bruke noe av det på julegaver, slik at datteren hans fra tidligere forhold får en gave fra oss. Han har også tidligere snakket om at vi bare kan ta fra sparekontoen hennes for å bruke på både vært felles barn og hans datter (han ville ta dem med på en dagstur til en fornøyelsespark i sommer). Jeg har sagt nei hele veien, fordi det er dåpspengene hennes som utgjør godt over halvparten av summen der. Jeg vil ikke at de pengene skal brukes på materialistiske og unødvendige ting, uansett om det går til hans datter, begge to eller vår felles. Det er hennes penger. 

Så nå endte det i en ganske stor diskusjon her, da han synes det er bortkasta at en 2-åring har over 10.000 kroner stående på en konto, mens vi har lite selv. Han mener at vi kunne bare «lånt» halvparten av det og kjøpt julegaver for de. Problemet er at jeg VET de pengene vi låner fra hennes konto, ikke blir betalt tilbake fra han, og da er det opp til meg å passe på at de komme inn igjen. Jeg tjener ikke så godt, så det vil ta meg ganske lang tid å få det til alene. 
Jeg vil spare de pengene, slik at hun har de til den dagen hun skal begynne med lappen, eller trenger spesielt dyre ting. Han mener at hun uansett ikke får vite noe om at det skulle stått mer der, så da er det liksom greit... 

Når du vet at han ikke ville betalt tilbake så syntes jeg du skal stå på ditt. Noen syntes ubrukte penger bare er papir virker det som. Og er dere så skrapa så er det hvertfall lurt å ikke bruke dem opp. Det kan skje større kriser og uforutsette hendelser enn å ikke kunne kjøpe dyre julegaver. Og for den som virkelig vil så finnes penger til julegaver. Man må spare inn på noe annet , pante flasker etc. 

Skrevet

Ser du skriver at dere skal holde dere under 500 per barn, men hvorfor 500? Vi gir gaver for 200 kr eller gjenbruk (spør da foreldre først om det er greit å gi barna). Vi er en gjenbruks- og arvefamilie. Man får mye fint for 200 kr, f.eks sette sammen en "aktivitetsboks" med perler, tusjer, fargeark, øyer, klistremerker og hva en vil, så er en underholdt hele jula. Bøker koster ikke allverdens, lydbøker er artig også. Brettspill. 
Hvorfor legge lista så høyt?

Ingen gir gave til voksne, og det sparer vi veldig mye på.

Anonymkode: d0ffb...311

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser du skriver at dere skal holde dere under 500 per barn, men hvorfor 500? Vi gir gaver for 200 kr eller gjenbruk (spør da foreldre først om det er greit å gi barna). Vi er en gjenbruks- og arvefamilie. Man får mye fint for 200 kr, f.eks sette sammen en "aktivitetsboks" med perler, tusjer, fargeark, øyer, klistremerker og hva en vil, så er en underholdt hele jula. Bøker koster ikke allverdens, lydbøker er artig også. Brettspill. 

Glemte å skrive at det aldri ville blitt aktuelt å bruke barnas sparepenger. Vi ville tryglet lån andre steder først. Vi har også lite med penger.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med du.

Jeg har en gang kriselånt penger fra et av barna, men ikke mer enn jeg kunne avse fra neste lønning.

Derimot har det hendt at ungene selv har foreslått ting de ønsker å bruke penger på, og som de da etter en vurdering noen ganger har fått kjøpt (De har ønsket seg og øremerket bursdagspenger og julegaver over tid f.x.). Dette er neppe så relevant for en to-åring, men kan bli det seinere, om hun og dere er flinke til å spare.

Anonymkode: 927e6...7fc

• Liker 3
Skrevet

Men til julegaver? 

Hadde nok vært forsiktig med julegavene, en 2åring aner jo ikke hva en får uansett. Kanskje bruke noe mer på den eldre denne gangen? På sikt vil dere garantert få bedre råd og har mange år på å spare til barnet, så ja jeg synes dere kan hjelpe dere selv med pengene nå. Altså hvis du setter inn barnetrygden på sparekonto i 1 år senere så har du tilbakebetalt. Setter du inn 1000,- i mnd fond i en 10års periode så kommer barnet til å få en god hjelp

• Liker 4
Skrevet

500 var ment mest som et eksempel, det er et maksbeløp. Jeg kan fint legge meg enda lavere, så lenge jeg vet at det vi kjøper blir brukt og satt pris på. Han mener vi uansett ikke har råd, og at det da vil gå på bekostning av f.eks litt ekstra god mat og annen kos som gjerne hører til i jula. 

• Liker 1
Skrevet

Få kontoen sperret! Da slipper du mer mas! Så lenge han kun trenger din signatur, så kommer han til å guilttrippe deg til du gir deg!

Hvorfor skal dere gi dyrere gaver enn 500kr?? Det er en helt grei sum, og dere har ikke råd til mer! Dropp julegaver til de voksne!

Anonymkode: 72868...c64

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...