Gå til innhold

Oppførsel når andre sover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp med at når andre sov, så skulle man gjøre sitt beste for å være stille. Om morgenen var man ekstra forsiktige med dører og slikt hvis andre i huset sov, og om bestefar sov på sofaen (selv om han hadde et fullgodt soverom) så listet vi oss, eller gikk ut. 

Nå har jeg problemer med at hver morgen bråker både mannen og barna noe veldig. Jeg prøver å lære barna å være stille når andre sover, men mannen følger det ikke opp. Han kan gjerne sitte å snakke i telefonen i naborommet og gå rundt med tresko inne mens jeg sover. Jeg har prøvd alle innfallsvinkler jeg kommer på. Jeg har kjøpt dørlukker til ytterdøra, mannen har fått det beste rommet som kontor, jeg sover med øreplugger... Hovedproblemet er at hele dagen min blir ødelagt hvis jeg ikke får sovet ut, og alle er enige om at jeg bør få sove, men ingenting blir gjort. 

Neste planlagte steg er å lydisolere soverommet. Er det noe jeg kan gjøre som jeg ikke har tenkt over enda? Er det ikke så vanlig lenger å ta hensyn når folk sover? 

Anonymkode: e9241...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du skift/turnus?

Anonymkode: 171bb...e1f

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes kanskje ikke det har så mye med akkurat det å sove å gjøre, det er rett og slett et spørsmål om å ta hensyn. Og selvfølgelig tar man hensyn og prøver å være stille når andre trenger å sove. På samme måte som at man ikke kjører i gang støvsugeren når en person sitter i telefonen, åpner vinduet når noen fryser osv., osv., osv. 

Med mindre du sover hele dagen, synes jeg mannen din virker sløv og korttenkt. Og det synes jeg du skal si til ham.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber du skift/turnus?

Anonymkode: 171bb...e1f

Jobber ettermiddag og kveld. 

Skrevet

Tresko inne om morgenen? Som første skritt hadde jeg inndratt dem, i alle fall.

Nei, hva du skal gjøre når han ikke evner vise hensyn? Hvor sinna/fortvila har du blitt, da? Har du stått opp og fortalt i klartekst at du vekkes av det de holder på med? 

Forsåvidt uenig i at alle skal liste seg rundt om noen legger seg til å sove midt i stua, men om morgenen bør man kunne tilstrebe innestemme og rolige aktiviteter hvis noen trenger søvn. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er vokst opp som deg TS. Å ta hensyn. Så møtte jeg svigerfamilien og vi var på en 3 ukers ferie med de og minste gutten min var under året. De løp i trapper, skreik, smelte med dører og trampet som bare det. Godt voksne folk det her. Det ente med at min svigerinne dro hjem tidlig fordi hun ikke orket maset mitt. Hun måtte da få bråke så mye hun ville.

Dette var snakk om et gammelt hus, en liten gutt som trengte søvn. Men han blei vekket hele tiden. Sånn var det fra morgen til kveld. Blei med den ferieturen.

Jeg prøvde å si i fra på en hyggelig måte, men alt blir tatt som kritikk. Viste seg gjennom hele forholdet at svigerfamilien mente jeg var ei kjerring. 

Det var jeg nok å, men jeg er lært opp til å ta hensyn til alle. Ikke bråke,  rape, prompe og skrike ved matbordet. Tok meg ikke fem flate øre å si i fra. 

Forholdet røyk fordi jeg og eks blei uenige om oppdragelsen. Han ville oppdra gutten som sin familie. At  manerer og hensyn blei feid under teppe. 

Nå er gutten såpass voksen at han setter sine besteforeldre på plass. Han går heller fra matbordet hvis bestefaren sitter å promper ved bordet. 

Dette kan du lære barna dine TS. Men en voksen mann blir det verre med. 

Anonymkode: 84a1d...6db

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er vokst opp som deg TS. Å ta hensyn. Så møtte jeg svigerfamilien og vi var på en 3 ukers ferie med de og minste gutten min var under året. De løp i trapper, skreik, smelte med dører og trampet som bare det. Godt voksne folk det her. Det ente med at min svigerinne dro hjem tidlig fordi hun ikke orket maset mitt. Hun måtte da få bråke så mye hun ville.

Dette var snakk om et gammelt hus, en liten gutt som trengte søvn. Men han blei vekket hele tiden. Sånn var det fra morgen til kveld. Blei med den ferieturen.

Jeg prøvde å si i fra på en hyggelig måte, men alt blir tatt som kritikk. Viste seg gjennom hele forholdet at svigerfamilien mente jeg var ei kjerring. 

Det var jeg nok å, men jeg er lært opp til å ta hensyn til alle. Ikke bråke,  rape, prompe og skrike ved matbordet. Tok meg ikke fem flate øre å si i fra. 

Forholdet røyk fordi jeg og eks blei uenige om oppdragelsen. Han ville oppdra gutten som sin familie. At  manerer og hensyn blei feid under teppe. 

Nå er gutten såpass voksen at han setter sine besteforeldre på plass. Han går heller fra matbordet hvis bestefaren sitter å promper ved bordet. 

Dette kan du lære barna dine TS. Men en voksen mann blir det verre med. 

Anonymkode: 84a1d...6db

Resten av familien hans er ikke slik, verken søsken eller foreldre. De er tidlig oppe, men aldri noe bråk man våkner av der. 

Men det er så vanskelig å oppdra barna rundt dette når det på en måte skal foregå mens jeg sover. De er greit stille når faren sover og får beskjed om det, men det nytter ikke at jeg sier ifra om kvelden at de må huske å være litt rolige neste dag. 

Skrevet
19 minutter siden, Hactar said:

Tresko inne om morgenen? Som første skritt hadde jeg inndratt dem, i alle fall.

Nei, hva du skal gjøre når han ikke evner vise hensyn? Hvor sinna/fortvila har du blitt, da? Har du stått opp og fortalt i klartekst at du vekkes av det de holder på med? 

Forsåvidt uenig i at alle skal liste seg rundt om noen legger seg til å sove midt i stua, men om morgenen bør man kunne tilstrebe innestemme og rolige aktiviteter hvis noen trenger søvn. 

Jeg har flere ganger lagt meg på et annet rom når jeg har sovet lite over lang tid. Vi har snakket om problemet veldig mange ganger, og får beskjed om at han forstår at det er kjipt for meg når jeg ikke får sove, men han forstår ikke sin del i det. Han mener at det ikke er bråk. 

Og av hensyn til alle i familien står jeg ikke opp med en gang jeg blir vekket, for da er jeg så forbannet at det ikke kommer noe godt ut av det 😝 

• Liker 1
Skrevet

Haha, unnskyld, men jeg måtte le av at han går inne med tresko når du prøver å sove 😆 Høres ut som noe samboeren min kunne gjort. Eller å gå inn med sko, rett etter jeg sier jeg har vaska gulvet :(  

Jeg er enig med en over her, at dette handler egentlig om å ta hensyn til andre. Det er dessverre vanskelig å forandre voksne folk, men barna dine er det kanskje håp for? Jeg tror egentlig ikke min samboer gjør det med vilje, men at hun ikke er vant til å ta så mye hensyn, er ubetenksom og glemmer seg fort. I tillegg har hun feks. ekstremt høy stemme/latter og er motorisk bråkete når hun går/beveger seg 😂

Hvis jeg sitter på hjemmekontor/skal sove og trenger ha det stille, gir jeg ofte beskjed til samboeren min først. Har lært at jeg må være direkte og si "nå trenger jeg å sove litt, kan du være litt stille og skru ned lyden på tv-en?". Ofte så holder det, men noen ganger glemmer hun seg. Får hun en telefon feks. kan hun sitte i stua å gaule, så jeg er sikker på hele nabolaget får det med seg. Det er litt verre om jeg allerede sover og blir vekt av støy. Da er det skikkelig irriterende å stå opp for å gi beskjed. Har fremdeles ikke funnet en løsning på det. 

Anonymkode: c5be6...b8d

Skrevet

Er du sikker på at han ikke er dritirritert på at du får sove ut, og rett og slett demonstrerer (kanskje ubevisst til og med) hvor lite greit/urettferdig han føler det? Selv om han vet at du trenger søvn, og vet at det er det beste, så kan det hende han er dødsens sjalu, bevisst eller ubevisst. 

Å ta hensyn handler også om respekt. Han tar ikke hensyn, og eier derfor ikke respekt for situasjonen og dine behov. Jeg ville hevet de treskoa i hauet hans og bedt ham ta med seg ungene ut og ikke komme tilbake før klokka bikka XX. 

Hvor gamle er barna? Når de er sånn 3-5 år, så har de evne til å forstå at de må være stille. De trenger gjerne en voksen til å følge opp stillheten, fordi barn så fort glemmer seg (særlig om de er vant til å bråke/at andre bråker). Mi eldste forsto det var hun var 3, og sto opp dønn stille tidlig på morgenen og lot oss sove lenge (hun lærte dette av seg selv, for da fikk hun se tv). Vår yngste har større behov for voksentid, og har først nå, i en alder av 5, klart å vise hensyn til den sovende part. 

Anonymkode: 0c0c8...d31

• Liker 1
Skrevet

Dette er respektløst av samboer. 

Sett dere ned, se han i øynene, og si "det er viktig for meg å få sove ordentlig, og når dere lager høye lyder, våkner jeg og får ikke sove igjen. Hvis jeg sover for lite, blir jeg fort sur og lei meg, og gjør ikke en bra jobb. (Tilpass til hvordan du har det. Jeg får smerter i kroppet av søvnunderskudd, og måtte forklare at dette er en av grunnene til at søvn er viktigere for meg enn for mannen min. Noen mennesker fungerer fint uten nok søvn, og forstår oss derfor ikke hvis vi ikke forteller) Hva kan jeg gjøre for at du skal respektere dette og være stillere om morgenene?"

Med det siste spørsmålet gir du ham deler av ansvaret for å finne en løsning. 

Anonymkode: 9f697...538

• Liker 4
Skrevet

Sover du på soverommet ditt eller på stua? Jeg er litt slik at hvis man velger å legge seg i oppholdsrommet midt på dagen må man tåle litt lyd. Lekser skal gjøres, man skal treffe venner, gjøre husarbeid, ta en telefon og så videre. Men om man går på soverommet så bør jo det respekteres i større grad - samtidig kommer man kanskje mer unna støyen? Eller har dere soverom vegg i vegg med stua?

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på hvorfor man sover tenker jeg (når det ikke er natt). Om mannen f.eks. velger å sitte oppe til langt på natt og spille og dermed sover halve dagen, så får han tåle at barna leker med normalt støynivå. Men om han har jobbet natt eller er syk så tar vi selvsagt hensyn. Så godt vi kan da, det hender jo at barn glemmer seg.

Anonymkode: 3731c...774

• Liker 4
Skrevet

Bruke vifte eller lyddempende hodetelefoner - problem solved.  Skjønner ikke at du skal ligge der og bli illsint når det faktisk er ting du kan gjøre. ..og beklager, men regner med at du våkner med normale huslyd også. Hus med småbarn har mye lyd, uansett om de prøver å ta hensyn eller ikke.   

Anonymkode: 0032c...488

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo ut som at du ikke har vært tydelig nok. 

"Hei du! Jeg VÅKNER når du tramper rundt på tresko. Jeg VÅKNER når du sitter i telefonen rett ved siden av. Nå slutter du med de greiene der før jeg klikker. Skjønner at du ikke ser på det som et problem, men det er det for meg. Kanskje du heller kan ta med barna på lekeplassen når jeg må sove?"

Anonymkode: f20ba...e99

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er du sikker på at han ikke er dritirritert på at du får sove ut, og rett og slett demonstrerer (kanskje ubevisst til og med) hvor lite greit/urettferdig han føler det? Selv om han vet at du trenger søvn, og vet at det er det beste, så kan det hende han er dødsens sjalu, bevisst eller ubevisst. 

Å ta hensyn handler også om respekt. Han tar ikke hensyn, og eier derfor ikke respekt for situasjonen og dine behov. Jeg ville hevet de treskoa i hauet hans og bedt ham ta med seg ungene ut og ikke komme tilbake før klokka bikka XX. 

Hvor gamle er barna? Når de er sånn 3-5 år, så har de evne til å forstå at de må være stille. De trenger gjerne en voksen til å følge opp stillheten, fordi barn så fort glemmer seg (særlig om de er vant til å bråke/at andre bråker). Mi eldste forsto det var hun var 3, og sto opp dønn stille tidlig på morgenen og lot oss sove lenge (hun lærte dette av seg selv, for da fikk hun se tv). Vår yngste har større behov for voksentid, og har først nå, i en alder av 5, klart å vise hensyn til den sovende part. 

Anonymkode: 0c0c8...d31

Han sover innimellom på ettermiddagen, og noen ganger tar jeg morgenen hvis han ikke har fått lagt seg tidlig nok. Jeg er ikke vanskelig å be om å stå opp med ungene, så mistenker at om sjalusi var problemet, så hadde han nok spurt om det litt oftere. 

Barna er 11,14 og 17, så de er store nok til å ta ansvar for å være stille, men de trenger en liten påminnelse nå og da. 

Skrevet
1 hour ago, Kassiopeia8 said:

Sover du på soverommet ditt eller på stua? Jeg er litt slik at hvis man velger å legge seg i oppholdsrommet midt på dagen må man tåle litt lyd. Lekser skal gjøres, man skal treffe venner, gjøre husarbeid, ta en telefon og så videre. Men om man går på soverommet så bør jo det respekteres i større grad - samtidig kommer man kanskje mer unna støyen? Eller har dere soverom vegg i vegg med stua?

Jeg sover bare om natta/morgenen, aldri om ettermiddagen, og alltid på soverommet. Soverommet er vegg i vegg med stua, men alternativet er enten under stua, vegg i vegg med kjøkken, eller vegg i vegg med trapp/bad, så det er det soverommet som er mest stille, bortsett fra barnas I 2.etg.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruke vifte eller lyddempende hodetelefoner - problem solved.  Skjønner ikke at du skal ligge der og bli illsint når det faktisk er ting du kan gjøre. ..og beklager, men regner med at du våkner med normale huslyd også. Hus med småbarn har mye lyd, uansett om de prøver å ta hensyn eller ikke.   

Anonymkode: 0032c...488

Jeg sover med øreplugger eller headset, det er ikke nok. Vi har air con om sommeren. Det hjelper rett og slett ikke nok.  Er det stor forskjell på kvalitet på lyddempende hodetelefoner? 

Vi bor 3 meter fra en godt trafikkert vei, og jeg våkner ikke av det, eller at posten blir levert, jeg våkner av stemmer og høye dunkelyder. Og barna er ganske store 😝

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han sover innimellom på ettermiddagen, og noen ganger tar jeg morgenen hvis han ikke har fått lagt seg tidlig nok. Jeg er ikke vanskelig å be om å stå opp med ungene, så mistenker at om sjalusi var problemet, så hadde han nok spurt om det litt oftere. 

Barna er 11,14 og 17, så de er store nok til å ta ansvar for å være stille, men de trenger en liten påminnelse nå og da. 

Jeg forstår ingenting. "tar morgenen"? Klarer ikke tenåringer å være oppe alene? Og hvor tidlig er det snakk om her? Hvis han snakker på telefonen så er det vel neppe i 6-7 tiden? Jeg mener at fra 8-9 tiden må folk få leve sine normale liv. Hvis du skal sove på dagtid så får du vel bruke ørepropper da. 

Anonymkode: aef6a...8f2

• Liker 2
Skrevet

Du blir frarøvet livskvalitet. Det der er ikke i orden oppførsel fra din mann. 

Anonymkode: 0fbd9...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...