Gå til innhold

Dere som har hatt deprimerte tenåringer- erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når tenåringen hadde ekstra dårlige dager, hva gjorde dere da? 

Jeg er hjemme med min i dag, våknet og har en veldig dårlig dag.  Nylig oppstart av medisiner og vi må passe litt ekstra på ifølge lege. Ikke vil jeg at hun skal være alene hjemme når hun er så langt nede og ikke kan jeg bruke sykt-barn dag fordi hun er over 12 år. 

Jeg har en forståelsesfull sjef, men dette tærer voldsomt på samvittigheten ovenfor jobben min. 

Anonymkode: 7cd01...740

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, ikke lett det der. Er på en måte i samme situasjon som barnet ditt. Har vært mye langt nede og nå såpass mye at psykologen på BUP ringte til foreldrene mine selv om jeg kjempet i mot fordi jeg ikke ville bekymre dem. Det jeg synes hjelper nå er vel at de kanskje gjør litt ekstra praktiske ting. Lage ekstra god mat, rydding osv. har vært nærmest umulig og det har jeg trengt hjelp til. Vet jo ikke hvordan barnet ditt er men jeg er ikke så glad i lange samtaler om hvordan jeg er så trist hele tiden. Så jeg pleier bare å holde en fasade foran foreldrene mine. Det kommer vel an på personlighet men jeg får et veldig stort behov for å være aleine fordi det blir nesten en belastning å være rundt andre mennesker, selv om jeg kanskje trenger dem sånn egentlig. Kanskje du kan spørre barnet ditt hva hen trenger?

Anonymkode: 27a0a...a06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er hjemme med min i dag, våknet og har en veldig dårlig dag.  Nylig oppstart av medisiner og vi må passe litt ekstra på ifølge lege. Ikke vil jeg at hun skal være alene hjemme når hun er så langt nede og ikke kan jeg bruke sykt-barn dag fordi hun er over 12 år. 

Jeg har en forståelsesfull sjef, men dette tærer voldsomt på samvittigheten ovenfor jobben min. 

Kjenn på disse ordene: Det blir bedre jo eldre du blir. Og du er normalt. For det er sant.  Mange fler enn man vil innrømme har det vanskelig, og livet går opp og ned. 

Hun trenger att du lar henne finne ut av dette på egenhånd, slik at hun lærer å kjenne seg selv, samtidig skal hun vite at du er der. Som en annen skrev her, ikke lag masse styr rundt det, og ikke snakk med naboer om det, for å si det sånn.. 

Hvis du må ta drastiske grep seinere: Sørg for at hun beholder sine rettigheter og ikke faller helt ut som eldre. Dette burde legen vite noe om

(Hilsen en som har dette friskt i minne) 

Anonymkode: 315eb...611

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du mulighet til hjemmekontor? Eller kan legen sykemelde deg litt, slik at det føles trygt for dere?

Anonymkode: 68046...87b

Skrevet

HI her. 

Jeg fikk i dag ordnet med litt mer hjemmekontor fremover. Jeg vil helst unngå å sykmeldes, det blir siste løsning. Da må det vel bli på grunnlag av egen helse. Jeg får se hvordan det går fremover, jeg er veldig sliten. Barnefar involverer seg dessverre ikke og bor på et helt annet sted, så det er tøft å føle at man står alene i avgjørelser. 

Takk til dere som har svart meg :-) 

Skrevet

Var selv en deprimert ungdom. Selvskading og suicidal. Foreldrene mine var mye bekymret for meg, de er det enda pga jeg i perioder fortsatt er veldig dårlig psykisk. 

Jeg trengte at Mamma og Pappa var som de var, og ingen politietterforsker eller psykologer... hva ditt barn trenger vet jo ikke jeg da, men balansen mellom å være avvisende/ invaderende som forelder kan nok være vanskelig... særlig siden det både er depresjon og «vanlige» tenåring. Vanskelig å skille hva som er «sykt» og hva som er «frisk. Men barnet er fortsatt et helt menneske som er seg selv, men som har ekstra utfordringer. 

gode ønsker for barnet ditt og deg som pårørende. (Pårørendesenter er å anbefale) 

Anonymkode: 9b6bc...38d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har pleiepenger for mitt deprimerte barn. Jeg jobber når jeg kan og rapporterer inn det. På den måten kan jeg både jobbe og være hjemme ved behov uten at arbeidsgiver lastes. 

Ellers prøver vi å komme oss ut. Har hund som ungdommen er glad i. Men det er ikke like lett hele tiden. Helst vil ungdommen barne sove. Men vi prøver hele tiden å holde på rutiner for å få mest mulig stabilitet.

Anonymkode: 8ea5c...cc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...