Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange tråder for tiden om hva barna får til jul og/eller hvor mye penger man bruker. Jeg er vant til at barn får 1 gave fra foreldrene, og ville tenkt at en pris på 200-600 (avhengig av alder) er vanlig. (Jeg vokste opp på 80/90-tallet). Men jeg ser jo at mange gir veldig mange gaver og til en mye høyere pris - noen bruker mange tusenlapper pr barn.

Mine unger er ganske små, derfor lurer jeg på....Er det slik at barnas forventninger stiger sykt mye fra år til år? Er det derfor noen foreldre gir så mye? Hvordan unngår man å ende opp sånn? Jeg vil gjerne holde meg på et rimelig nivå, både pga miljø, lommebok og mulig bortskjemming av unger.

PS: Ikke ment som kritikk. Andre folk får gjøre som de vil. Ute etter tips, ikke sure kommentarer :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med folk gir ut i fra egen lommebok. Her får barna flere gaver av oss foreldre, og prisen er noen tusenlapper pr barn. 

Anonymkode: 474ea...a81

Skrevet
annerlenes skrev (3 minutter siden):

Det er mange tråder for tiden om hva barna får til jul og/eller hvor mye penger man bruker. Jeg er vant til at barn får 1 gave fra foreldrene, og ville tenkt at en pris på 200-600 (avhengig av alder) er vanlig. (Jeg vokste opp på 80/90-tallet). Men jeg ser jo at mange gir veldig mange gaver og til en mye høyere pris - noen bruker mange tusenlapper pr barn.

Mine unger er ganske små, derfor lurer jeg på....Er det slik at barnas forventninger stiger sykt mye fra år til år? Er det derfor noen foreldre gir så mye? Hvordan unngår man å ende opp sånn? Jeg vil gjerne holde meg på et rimelig nivå, både pga miljø, lommebok og mulig bortskjemming av unger.

PS: Ikke ment som kritikk. Andre folk får gjøre som de vil. Ute etter tips, ikke sure kommentarer :)

Vi har hatt en spesiell gavetradisjon i alle år, og det er at barna våre får en gave de trenger, en liten morsom gave, og en liten ting de ønsker seg.  Samlet sum er på ca 1000 kr.

(hovedgaven ligger i den prisklassen 500-600, og de andre to gavene er på ca 200 kr hver)

Dette er hva de var vant til som små, og de har ikke høyere forventninger nå når de er voksne. 

Barna fikk også hjemmestrikkede ullsokker fra en tante hvert år, og det var det de forventet å få fra henne.  De ble faktisk skuffet det ene året de ikke fikk det (fordi tante trodde at det ikke var en god nok gave, og ville gi noe mer)

Hvis du holder deg på det nivået du har sett for deg, vil forventningene holde seg på det nivået.

Anonymkode: b2ba2...2d4

• Liker 2
Skrevet

Ungene ønsker seg som regel flere og dyre ting når de vokser til. Ikke fordi de er bortskjemte eller forventer det. De er barn. 

Her i huset får som regel barna våre ting til jul og bursdag. De har det de trenger ellers.

I år hadde hun på syv dyre ønsker. Ikke fordi hun er bortskjemt, men jeg som mor ikke har forklart at det går ann å ønske seg både store og små ting.  Men det er ikke altid vi har råd til å kjøpe det. Derfor er det også viktig å kunne ønske seg litt mindre ting. Etter en god prat forstod henne dette. Lagde en ny ønskeliste og vi sendte den til farfar (han er nissen i familien). 

Barna får 7 gaver hver seg. De er overlykkelig. Er ikke antallet som teller. 

Vi bruker også noe tid før en bursdag og julaften på å finne leker som kan gis bort eller kjøper noen julegaver og gir til veldedighet. Barna har godt av å lære at det finnes andre der ute som ikke er fult så heldige. 

Du som forelder har et ansvar å lære barna dette. 

Anonymkode: 66b21...f80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har hatt en spesiell gavetradisjon i alle år, og det er at barna våre får en gave de trenger, en liten morsom gave, og en liten ting de ønsker seg.  Samlet sum er på ca 1000 kr.

(hovedgaven ligger i den prisklassen 500-600, og de andre to gavene er på ca 200 kr hver)

Dette er hva de var vant til som små, og de har ikke høyere forventninger nå når de er voksne. 

Barna fikk også hjemmestrikkede ullsokker fra en tante hvert år, og det var det de forventet å få fra henne.  De ble faktisk skuffet det ene året de ikke fikk det (fordi tante trodde at det ikke var en god nok gave, og ville gi noe mer)

Hvis du holder deg på det nivået du har sett for deg, vil forventningene holde seg på det nivået.

Anonymkode: b2ba2...2d4

Synes dere har en fin gavetradisjon.

Skrevet

Vi har skolebarn og gir sykkel og lego. Den ene sykkelen kostet over 4000. Men vi har faktisk ikke bil og sykler hver eneste dag, så det er veldig viktig for oss. Sånn sett fornuftige gaver. Lego kan holde dem opptatt i timesvis. Blir en lang juleferie i år. Det stemmer det du sier om at gaveforventninger øker jo større dem blir. Det er mye på ønskelista dem ikke får 

Anonymkode: 1c0a8...a77

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi bruker også noe tid før en bursdag og julaften på å finne leker som kan gis bort eller kjøper noen julegaver og gir til veldedighet. Barna har godt av å lære at det finnes andre der ute som ikke er fult så heldige. 

Anonymkode: 66b21...f80

Det siste du sa der var en god idé! Det skal jeg innføre når minsten begynner å vokse fra leker. 

Skrevet

Vi gir utfra økonomi selvsagt , skjønner ikke helt dette behovet for å rakke ned på de som gjør det annerledes 

Anonymkode: 5bac3...cd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi gir utfra økonomi selvsagt , skjønner ikke helt dette behovet for å rakke ned på de som gjør det annerledes 

Anonymkode: 5bac3...cd3

Rakker ikke ned, bare ber om tips.

Men "utfra økonomi" må jo også innebære en slags vurdering. Går ut ifra at du ikke tømmer kontoen, liksom. Hvordan vurderer du hva som er en ok pris ut fra økonomi?  

• Liker 1
Skrevet

Gavene blir gjerne dyrere etterhvert som de blir eldre. Men jeg passer på at store, dyre ting får de i hovedsak til jul og bursdag - selv om vi hadde hatt råd til å gi utenom.
For eksempel så får den ene mobil til jul til 5000,- (altså ikke en superduell mobil, men en ok en). Men da har han brukt sin gamle i snart 5 år og trenger virkelig en ny en. 

Anonymkode: 99e2b...d7c

Skrevet

Her i huset er vi opptatt av kvalitet, og da står ofte prisen i sammenheng med det. Har kjøpt en nydelig hp slaget dukke, som koster noen hundrelapper mer enn en masseprodusert dukke. Liker også merker og produsenter som maileg, grimms, ostheimer med mer, som koster litt. Kjøper også helst ting i duse toner og naturmaterialer som vi betaler litt ekstra for. Er «allergisk» mot plast, duppeditter og annet «ræl». Sp da må vi betale det det koster. Når hun blir større tenker jeg at vi heller kjøper én eller to litt dyrere ting, enn flere og billigere ting.  For meg så er det alltid kvalitet over kvantitet.

Anonymkode: ff2ac...a3b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...