Mala18 Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Har en gutt på fire, ble det i september. I over et år, nærmer seg to, er han fast bestemt på at han er jente. Og det blir mer og mer tegn på at han vil være det. Skal ha alt jenter har, blir sinna hvis vi skal sette på penskjorte, for det er kjoler som er tingen. Blir sint når vi sier gutt til han. Skal fikse håret , vil ikke klippe seg for han skal ha langt hår. Vi lar han få være den han vil, men hvor lang tid skal vi la det gå før vi skal gjøre noe med det ? Vet han er liten enda, men er mange som begynner tidlig. Bare redd for å gjøre det feil hvis det kan være en ‘’fase’’ . Men det har vart så lenge. Han blir sinna og sår i bhg og når andre barn påpeker at han er gutt, han vil være jente inni seg.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Just now, Mala18 said: Har en gutt på fire, ble det i september. I over et år, nærmer seg to, er han fast bestemt på at han er jente. Og det blir mer og mer tegn på at han vil være det. Skal ha alt jenter har, blir sinna hvis vi skal sette på penskjorte, for det er kjoler som er tingen. Blir sint når vi sier gutt til han. Skal fikse håret , vil ikke klippe seg for han skal ha langt hår. Vi lar han få være den han vil, men hvor lang tid skal vi la det gå før vi skal gjøre noe med det ? Vet han er liten enda, men er mange som begynner tidlig. Bare redd for å gjøre det feil hvis det kan være en ‘’fase’’ . Men det har vart så lenge. Han blir sinna og sår i bhg og når andre barn påpeker at han er gutt, han vil være jente inni seg. La han holde på. Anonymkode: d8c27...480 17
Gjesten Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Hva mener du med "gjøre noe med det"? Hvis han vil være jente kan han vel bare få være jente? 16
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 http://www.hbrs.no/foreldreogfamilie/ dere skal ikke prøve å «gjøre noe med det», ved å begynne å ikke anerkjenne at gutten vil være jente kan dere etter hvert få store problemer med at barnet ikke får jobbet med sin egen identitet og kan føle på blant annet skam fordi de så gjerne vil tilfredsstille foreldrene. Anonymkode: 61b25...936 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Det er ikke mer sjokoladepålegg. Ferdig. Anonymkode: d8c27...480 1
Mala18 Skrevet 15. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2020 Gjesten skrev (4 minutter siden): Hva mener du med "gjøre noe med det"? Hvis han vil være jente kan han vel bare få være jente? Få hjelp av lege, bhg osv. vi bryr oss ikke om hva han vil være, vil hjelpe han. Har bekjente som har skiftet kjønn, som vi støtter, og har fulgt gjennom prosesser og vi lar han være det han vil. Han har kjoler, og klær som han vil, og vi støtter fullt ut. Vil bare ikke at han skal bli lei seg av andre ungers kommentarer når vi er ute, voksne som ikke synes noe om. Vil at han skal få være den han er, og være lykkelig. 5
Mala18 Skrevet 15. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): http://www.hbrs.no/foreldreogfamilie/ dere skal ikke prøve å «gjøre noe med det», ved å begynne å ikke anerkjenne at gutten vil være jente kan dere etter hvert få store problemer med at barnet ikke får jobbet med sin egen identitet og kan føle på blant annet skam fordi de så gjerne vil tilfredsstille foreldrene. Anonymkode: 61b25...936 Vi vil han skal være lykkelig å få være som han er og vil være. Lurer bare på om det er for tidlig å få hjelp til å hjelpe han. Han har til og med bestemt seg navn han vil ha, har de jente tingene han vil ha. Vi synes det bare er fint at han har sine meninger om hvem han vil være. Og støtter han på det han vil. Har bekjente som har skiftet kjønn, så vi er helt med på det hvis det er det han vil. Folk skal få være det de vil selv 2
Mala18 Skrevet 15. desember 2020 Forfatter #8 Skrevet 15. desember 2020 La meg omformulere meg litt, ikke gjøre noe med det, men når få hjelp til å hjelpe han. Vi er helt for at mennesker skal få være det de føler de er. Lurer bare hva jeg kan gjøre mer for å hjelpe gutten min for at han skal få det bra. Har allerede hatt fordommer mot oss for at vi lar han være den han vil, og da blir jeg irritert og lei meg for at de ikke skjønner at det er dette han er, det er så tydelig. Det er jo ingen tvil på at han er jente inni seg, og vi har hatt samtale om det i bhg siden han har vært sint og lei seg der pga andre barn som sier han er gutt. Og de har snakka med barna i samlingsstund om det å få være seg selv. Så de er jo veldig flinke og forståelsesfulle der. 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Jeg ville bare «kjørt på» og latt han (henne?) velge klær, hårfrisyre osv selv, støttet han i alle følelser og gitt en god f i hva andre rundt måtte ha ment om det. Jeg har en gutt på 3 år som en kort periode sa han ville være jente. Det varte bare en uke eller to, men vi sa allikevel at han kunne være akkurat det han ville og at vi elsket han like mye uansett. Noen ganger går disse periodene over, andre ganger ender personen opp med å ville endre kjønn permanent. Anonymkode: e42f4...50c 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 Vår hadde også en periode, lot han gå i jenteklær, kjøpte prinsessekjole til bursdagen osv. Gjorde ikke noe utav det. Han har også vært Sabeltann noen uker. For vår gikk fasen over, for andre gjør det ikke. Hadde ikke stresset noe med det før puberteten nærmer seg. Anonymkode: 6c00f...814 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Min åtteåring var slik da han var fire. Skulle ha rosa klær, langt hår, være prinsesse, og hvorfor skulle jeg nekte ham det? Han har blitt mer og mer gutt med årene, la ungen finne ut av dette selv Anonymkode: 1654d...1d7 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 La han være det han vil. Men av hensyn til andre bør han gå i guttegarderobe. Regner med at dere ikke vurderer kjønnsskifte før han er voksen Anonymkode: d1973...16e 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 Jeg synes ikke det er så dumt å ta en telefon til helsesykepleier til barnet, og høre hvordan dere best skal gripe det an. For å "bare la han holde på" er ikke nødvendigvis rett måte å møte ham på. Å ønske å være et annet kjønn, skaper dilemmaer i hverdagen, særlig ettersom han blir eldre. Det er ikke sosialt akseptert i alle verdens kroker og vil ikke alltid bli møtt på en god måte utenfor hjemmet! Barn kan være skikkelig slemme mot hverandre, og mange voksne er også full av fordommer. Hvis ikke helsesykepleier kan hjelpe, så ville jeg tatt kontakt med fastlege. Kanskje legen har noen gode ord, eller i hvert fall kan henvise noen som kan bistå i veiledningen til barnet. Anonymkode: e4b61...35d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 La han få si det han vil og om han vil gå i kjoler la han det. Men for guds skyld ikke begynne å påvirke gutten ved å snakke om å bytte kjønn før han er faktisk tenåring og har mer forståelse på livet. Hårreisende at folk snakker om helsesykepleier og fastlege for en 4 åring! Herre hjelpes! Anonymkode: 5b119...1fc 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 I tiden frem mot skolestart og garderobe, kan det være lurt å fokusere på at garderobene er delt etter om man har innover eller utovertiss, ikke hvilket kjønn man er inni seg. Anonymkode: 8f5ce...5ef 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): La han være det han vil. Men av hensyn til andre bør han gå i guttegarderobe. Regner med at dere ikke vurderer kjønnsskifte før han er voksen Anonymkode: d1973...16e Han er 4(!) år, han går da for pokker i den garderoben som passer med den voksne han er med. 7-åringen min har nettopp begynt å gå i damegarderoben når pappaen tar henne på svømming, sammen med en venninne. Anonymkode: f0e1b...172 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): La han få si det han vil og om han vil gå i kjoler la han det. Men for guds skyld ikke begynne å påvirke gutten ved å snakke om å bytte kjønn før han er faktisk tenåring og har mer forståelse på livet. Hårreisende at folk snakker om helsesykepleier og fastlege for en 4 åring! Herre hjelpes! Anonymkode: 5b119...1fc Jeg mente ikke at barnet skulle til helsesykepleier eller fastlege. Jeg mente at foreldrene kunne søke råd til veiledning av barnet, for å møte barnets behov på en god måte. Fireårige barn skiller mellom kjønn, og vet hva typiske "jenteting" og "gutteting" er. Plutselig får han negative kommentarer, og da må mor og far ha evne til å trøste og støtte, uten å påvirke, for å nevne et eksempel som fort kan skje. Det er fort at barnet føler forventninger: begge kjønn møter til kjønnsbaserte forventninger i samfunnet, sånn er det bare. Cluet er å vite hvordan man kan veilede og støtte i de ulike situasjonene som kan oppstå ved at en gutt går i kjole, leker med "jenteleker" osv. Anonymkode: e4b61...35d 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 Anbefaler å høre på foreldrekodens podcast fra 06 september i år. Den tar for seg blant annet dette temaet😊 Anonymkode: dee09...b0d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 Du har god tid, men er ungen trans så kan pubertsblokkering være noe, men for å få det så kreves det lang utredning på rikshospitalet. Du får ikke det med en gang når man starter kjønnsskifte og det blir som regel vurdert induviduelt av legene der. Men jeg ville ventet og sett an til ungen er rundt 8-9 år og se om det er noe h*n fortsatt vil. Skifte kjønn via rikshospitalet er forresten en lang og jævlig prosess og kan være lurt å begynne tidlig, men er ingenting de gjør med en 4-åring uansett. Fleste blir uansett nektet behandling så veldig viktig med god støtte. Anonymkode: 1350c...93c
Honey Dew Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 La han nå få være jente. Ingenting farlig i det. Det kan jo bare være en fase der han vil prøve det ut med fine jenteklær. Vær med på leken og gi han selvtillit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå