AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Hei! Skikkelig teit spm kanskje, men det får gå. Pusse tenner før eller etter frokost? Jeg er vant til å pusse tenner etter frokost, og vi har samme rutiner hjemme nå med barnet. Venninnen min gjør omvendt, for hun synes det er rart å spise rett etter hun har stått opp. Hun går i barnehage, og det er ikke alltid vi rekker å bruke tre kvarter på frokost før vi må dra, og hun rekker heller ikke frokost i bhg for hun kommer etter den er ferdig. Hvis vi har litt dårlig tid, har jeg noen ganger hatt lyst til å pusse tennene hennes når hun står opp og gi henne frokost på veien, men veit ikke om det er "lov" ifølge tannpussreglene. Gjelds tannpussen da? Hvordan gjør folk det med tannpuss og dårlig tid? Før eller etter frokost? Anonymkode: a9009...e02
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Jeg syns ikke maten smaker noe godt når den blandes med smaken av tannkrem. Men man bør vente en time med tannpuss om man drikker sur drikke (slik som appelsinjuice) på grunn av mykere emalje. Tannpuss om morgenen er for å fjerne det som er dannet på tennene gjennom natten. Anonymkode: 4cd57...9fa 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Gjør det etter frokost om jeg skal noe, men det er mest for ånden sin del. På hverdagene før skole/jobb har jeg ikke matlyst så tidlig uansett, så frokost blir ikke før rundt lunsjtider, men tennene blir selvsagt pusset likevel. Anonymkode: bcf5a...f02
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjør det etter frokost om jeg skal noe, men det er mest for ånden sin del. På hverdagene før skole/jobb har jeg ikke matlyst så tidlig uansett, så frokost blir ikke før rundt lunsjtider, men tennene blir selvsagt pusset likevel. Anonymkode: bcf5a...f02 I tillegg vil jeg heller gå ut døra med frisk ånde og rene tenner enn å gå ut med korn fra brødet mellom tennene og smak av frokosten i munnen. Anonymkode: 4cd57...9fa
Alvario Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Pusser tenner etter frokost før vi reiser på skole/jobb. Synes selv det var så ekkelt når jeg som liten «måtte» spise frokost etter å ha pusset tenner. Det å drikke melk eller juice med tannkremsmak i munnen gjør ingenting positivt for matlysten.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Man skal pusse tennene før frokost. Pusser man etter frokost risikerer man å skade tennene da syren i maten vil gjøre emaljen og tannen under mer utsatt. Pusser dere etter frokost bør dere vente minst 30, gjerne 60 minutter etter at dere har spist. Anonymkode: 41c9a...1ce 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 Takk for svar 😊. Enig i at maten ofte ikke smaker særlig godt etter tannpuss. Da vil jeg ofte vente lenge selv. Her prøver vi å drikke vann etter måltidet, slik at noe ihvertfall blir skylt bort før vi pusser Anonymkode: a9009...e02
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man skal pusse tennene før frokost. Pusser man etter frokost risikerer man å skade tennene da syren i maten vil gjøre emaljen og tannen under mer utsatt. Pusser dere etter frokost bør dere vente minst 30, gjerne 60 minutter etter at dere har spist. Anonymkode: 41c9a...1ce Ja det blir det ikke mye tid til, men det er altså bedre å pusse før pga emalje, det er jo logisk 😊 Anonymkode: a9009...e02
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Alltid pusset etter frokost, hvis ikke smaker jo maten rart. Unntaket er om jeg må ut av huset før jeg har spist frokost, da pusser jeg dem såklart Anonymkode: f0d59...1ae
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja det blir det ikke mye tid til, men det er altså bedre å pusse før pga emalje, det er jo logisk 😊 Anonymkode: a9009...e02 Hvis dere ikke har tid til å vente, burde dere absolutt pusse før mat, ja. Det kan være verdt å forsøke å pusse med en gang man står opp, før man kler på seg o.l., for å få lengst mulig tid mellom tannpuss og mat slik at maten ikke smaker så rart. Ellers hjelper skylling med vann mot tannkremsmak og Anonymkode: 41c9a...1ce
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 Det viktigste er jo å fjerne matrester fra tennene! Forebygge karies - hallo! Anonymkode: 94548...7d9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det viktigste er jo å fjerne matrester fra tennene! Forebygge karies - hallo! Anonymkode: 94548...7d9 Nei, hvis det hadde vært viktigst burde vi pusset tenner etter hver gang man har spist noe, noe ingen gjør. Det viktigste er å pusse vekk belegget man har på tennene etter natten. Syren fra frokosten mykner emaljen så de som pusser tennene rett etter frokost skader tennene sine. Anonymkode: 98c46...ac2 5
likning Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det viktigste er jo å fjerne matrester fra tennene! Forebygge karies - hallo! Anonymkode: 94548...7d9 Nei, det er ikke det viktigste. Det viktigste er å fjerne bakterier som har tilkommet i løpet av natten, og da helst før man gir disse mat. Ellers har bakteriene fest i munnen mens du spiser frokost, og i tiden etterpå. Med tankegangen om at man må fjerne matrester- pusser dere tenner også etter lunsj og middag?? 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 5 minutter siden, likning said: Nei, det er ikke det viktigste. Det viktigste er å fjerne bakterier som har tilkommet i løpet av natten, og da helst før man gir disse mat. Ellers har bakteriene fest i munnen mens du spiser frokost, og i tiden etterpå. Med tankegangen om at man må fjerne matrester- pusser dere tenner også etter lunsj og middag?? venter ca 30 min etter frokost før jeg pusser, så får jeg natt-bakterier og mat fjernet spiser middag sent, så tar kvelds pusset en times tid etter middag skyller med fluor/tanntråd etter lunsj om den fortæres hjemme, sleper ikke med utstyr på jobb Anonymkode: 94548...7d9
Million Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 Pusser alltid etter at jeg har spist, for jeg vil ikke ha tannkremsmak på maten, og jeg vil også få fjernet matsmuler etc etter måltidet.
Kokeshi Skrevet 15. desember 2020 #19 Skrevet 15. desember 2020 Vanligvis før jeg spiser, men skal jeg ut av huset kan det bli etter.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I tillegg vil jeg heller gå ut døra med frisk ånde og rene tenner enn å gå ut med korn fra brødet mellom tennene og smak av frokosten i munnen. Anonymkode: 4cd57...9fa Hva gjør du etter lunsj, da? Tenner skal pusses før frokost. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/puss-tennene-for-frokost/61830001 Anonymkode: 12556...e04 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå