Gå til innhold

Sv.diabetes: fastende høyt, 2t verdi lavt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33 uker på vei. Har svangerskapsdiabetes, og regulerer det med mat. 

Alltid høyt ved fastende verdi. I går spiste jeg ett grovt knekkebrød med Philadelphia light og en klementin til kvelds. I dag var verdien 6.6.

To timer etter lunsj og middag er jeg på ca 4.7 - 5.

Hva betyr det når fastende er så høy? Eller er det klementinen som gjør blodsukkeret så høyt? 

Drikker vann, pepsi max, eller te med suketter. 

Anonymkode: ea1d1...666

Skrevet

Hvis du har høyt fastende er det ganske vanskelig å få ned med kosten. Det kan hjelpe med en liten kveldstur og noen grove kornprodukter en times før leggetid. Dersom det ikke er nok må du nok over på insulin (langtidsvirkende på kvelden). Jeg fikk ikke ned det fastende med kost.

Husk har du mer enn 3 fastende målinger på 5.3 eller over på 2 uker må du gi beskjed til jordmor eller fastlegen din. Da skal du få oppfølging av spesialisthelsetjenesten. De vil først se på kostholdet ditt, dersom det er lite å gjøre der vil du nok bli satt på insulin. Lykke til! 

Anonymkode: 06003...661

• Liker 2
Skrevet

Du skulle ha startet på insulin etter tre målinger over grensene. 

Har du ikke blitt henvist til diabetespoliklinikken på sykehuset? Dersom du ikke har det må du ta kontakt med jordmor/fastlege i dag og be om henvisning slik at du får time raskest mulig.

Det fastende er veldig vanskelig å kostregulere og det er vanlig å måtte ta langtidsvirkende insulin satt på kveld.

Har hatt svangerskapsdiabetes i begge mine graviditeter og har måttet ta insulin begge gangene da det fastende ikke har latt seg regulere med mat.

Anonymkode: f8e55...afb

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for begge svarene. Har heldigvis time hos fastlegen nå kl 0950. Sykehuset har allerede visst i fire uker at jeg ikke får ned langtids- blodsukkeret, men har ikke fått beskjed om annet enn å spise sunt. 

Da skal jeg ta dette opp nå i dag. Synes det er så rart at på dagtid er jeg laaaangt under 9, som regel under 5, men at jeg da er for høyt etter natten.. Har ikke hatt diabetes før og kan lite om det da jeg fremdeles venter på kostholdsråd på sykehuset. 

Hilsen ts. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for begge svarene. Har heldigvis time hos fastlegen nå kl 0950. Sykehuset har allerede visst i fire uker at jeg ikke får ned langtids- blodsukkeret, men har ikke fått beskjed om annet enn å spise sunt. 

Da skal jeg ta dette opp nå i dag. Synes det er så rart at på dagtid er jeg laaaangt under 9, som regel under 5, men at jeg da er for høyt etter natten.. Har ikke hatt diabetes før og kan lite om det da jeg fremdeles venter på kostholdsråd på sykehuset. 

Hilsen ts. 

Det høres ut som at sykehuset har feilet stygt her hvis de vet om verdiene dine. 

Du skal under 5.3 fastende og under 6.7 etter måltid. Mer enn 3 målinger på disse verdiene eller over på 14 dager skal følges opp å  spesialist. Pass på at legen din vet om verdiene for svangerskapsdiabetes. Det er ikke nivåene for diabetes type 2 du skal følge. 

Masse lykke til hos legen! :)

Anonymkode: 06003...661

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hilsen ts. 

Du skal jo være langt under 9! Grensene er fastende 5,3 og 6,7 etter måltid.

Har du måler med app? I så fall print ut målingene dine og ta med til legen.

Her finner du veilederen i fødselshjelp for svangerskapsdiabetes:

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/svangerskapsdiabetes/

Og her er informasjon fra Diabetesforbundet:

https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/typer-diabetes/svangerskapsdiabetes/

• Liker 1
Skrevet

Takk alle sammen. Tror dere ikke at timen hos fastlegen var avbestilt, så sitter igjen med ubesvarte spørsmål. Jeg har kun dette bildet med verdier å følge, stemmer ikke disse? 

Har ringt sykehuset og purret på oppfølging, fikk vite at jeg hadde svangerskapsdiabetes allerede 31/10. Skulle måle, og så avgjøre om jeg måtte på medisiner. Men har tatt fryktelig lang tid, og uroer meg for å få stor baby. 

Hilsen ts. 

Screenshot_20201215_114846.jpg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skal jo være langt under 9! Grensene er fastende 5,3 og 6,7 etter måltid.

Har du måler med app? I så fall print ut målingene dine og ta med til legen.

Her finner du veilederen i fødselshjelp for svangerskapsdiabetes:

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/svangerskapsdiabetes/

Og her er informasjon fra Diabetesforbundet:

https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/typer-diabetes/svangerskapsdiabetes/

Hei og takk for svar. Har lagt ved screenshot av bildet jeg fikk fra fastlegen, der står det at man skal være under 9 to timer etter måltidet. Stemmer ikke dette? Ligger vanligvis på ca 4,5-5 to timer etter måltid. Synes det er vanskelig å forstå seg på uten oppfølging.. Hilsen ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei og takk for svar. Har lagt ved screenshot av bildet jeg fikk fra fastlegen, der står det at man skal være under 9 to timer etter måltidet. Stemmer ikke dette? Ligger vanligvis på ca 4,5-5 to timer etter måltid. Synes det er vanskelig å forstå seg på uten oppfølging.. Hilsen ts. 

Men det spiller jo ingen rolle, all den tid fastende blodsukker er altfor høyt og fortsatt "kvalifiserer" til svangerskapsdiabetes. Det står jo i den medisinske vurderingen i svaret du fikk også: "enten .... ELLER ....".

Anonymkode: e1c39...2dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det spiller jo ingen rolle, all den tid fastende blodsukker er altfor høyt og fortsatt "kvalifiserer" til svangerskapsdiabetes. Det står jo i den medisinske vurderingen i svaret du fikk også: "enten .... ELLER ....".

Ja det mener jeg også. Sykehuset mente at jeg ville klare å spise riktig og få ned fastende blodsukker, men det får jeg ikke til uansett. Hilsen ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Under 9 er det det må være for å ikke få diagnosen ved glukosebelastning. Ikke verdien du skal ha etter måltid. Den skal være under 6,7.

Og det er nok at den fastende verdien er for høy for å få diagnosen.

Ta kontakt med jordmoren din i dag så får hun henvise deg videre.

Du skal ha oppfølging både hos diabetespoliklinikk og på gynekologisk poliklinikk med vekstestimering.

Skrevet

Jeg hadde 6 i langtidsblodsukker. Videre behandling er ikke bestemt.. 

Hilsen ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde 6 i langtidsblodsukker. Videre behandling er ikke bestemt.. 

Hilsen ts. 

Jeg hadde normalt langtidssukker (rundt 5%) med svangerskapsdiabetes. Fastende var litt for høyt og måltidsmålingene var litt varierende. Jeg håper ikke legen din utelukker noe pga langtidssukkeret.

Du burde vært til oppfølging på sykehuset. Sannsynligvis ville du fått metformin og kanskje insulin for lenge siden. Du skal jo også til ekstra ultralyd for vekstkontroll. Jeg var på sykehuset 5 ganger ifm svangerskapsdiabetesen (3 ganger til hormonlege og 2 ganger til ultralyd). Jeg synes du får utrolig dårlig oppfølging. Legen din burde purret for deg. 

• Liker 1
Skrevet
myMa skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde normalt langtidssukker (rundt 5%) med svangerskapsdiabetes. Fastende var litt for høyt og måltidsmålingene var litt varierende. Jeg håper ikke legen din utelukker noe pga langtidssukkeret.

Du burde vært til oppfølging på sykehuset. Sannsynligvis ville du fått metformin og kanskje insulin for lenge siden. Du skal jo også til ekstra ultralyd for vekstkontroll. Jeg var på sykehuset 5 ganger ifm svangerskapsdiabetesen (3 ganger til hormonlege og 2 ganger til ultralyd). Jeg synes du får utrolig dårlig oppfølging. Legen din burde purret for deg. 

Enig! Det er rett og slett hårreisende å lese. 

TS: Måling av langtidsblodsukker er helt irrelevant hva angår svangerskapsdiabetes så hvorfor legen din rekvirerte den er meg en gåte - med mindre svaret er inkompetanse?! Du skal følges opp i spesialisthelsetjenesten!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Klementin inneholder masse fruktsukker. Hvis jeg av og til glipper og spiser det, spiser jeg max 2 båter! Hvis du spiste en hel klementin er det ikke rart du våknet opp med høyt blodsukker. Knekkebrød kan også slå ut. Jeg har byttet til glutenfritt knekkebrød med bare 1,4 g karbo (såkalt brisk-knekkebrød). Å holde den fastende verdien nede er svært krevende, jeg sliter med det samme. På kvelden før jeg legger meg spiser jeg 1 kokt egg med litt avocado ved siden av, ingenting karbo. 

Endret av Klougart
  • Liker 2
Skrevet

Tips: meld deg inn i gruppen for svangerskapsdiabetes på Facebook. Der får du mye hjelp og rask respons! 

• Liker 2
Skrevet
Klougart skrev (8 minutter siden):

Klementin inneholder masse fruktsukker. Hvis jeg av og til glipper og spiser det, spiser jeg max 2 båter! Hvis du spiste en hel klementin er det ikke rart du våknet opp med høyt blodsukker. Knekkebrød kan også slå ut. Jeg har byttet til glutenfritt knekkebrød med bare 1,4 g karbo (såkalt brisk-knekkebrød). Å holde den fastende verdien nede er svært krevende, jeg sliter med det samme. På kvelden før jeg legger meg spiser jeg 1 kokt egg med litt avocado ved siden av, ingenting karbo. 

Jeg tenkte også tipse om dette knekkebrødet, men så så jeg at du hadde kommet meg i forkjøpet. 😃

TS, dette må du ha. Løp og kjøp 😍 Ligger i glutenfri - hylla. Ikke kjøp den røde med tomat, for den har mer karbo.

7090022850519.jpg

Anonymkode: 193d1...a36

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Har allerede fødselsangst, og dette får meg ikke tryggere dessverre. Føler meg overlatt til meg selv, at jeg må finne ut av ting selv. Synes det er rart at fastlegen også venter med avgjørelse om jeg trenger medisin til søndag kveld (da skal han ringe tilbake, til tross for at han fikk vite verdiene i dag). Han mente også at ettersom at det er så få uker igjen så trenger jeg mest sannsynlig ikke medisiner, da han mente at jeg ikke har skyhøye verdier som vil gi en stor baby. 

Skal uansett kjøpe knekkebrød i morgen, og droppe klementinene 🙈🤣

Hilsen ts. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for mange gode tips! Har allerede fødselsangst, og dette får meg ikke tryggere dessverre. Føler meg overlatt til meg selv, at jeg må finne ut av ting selv. Synes det er rart at fastlegen også venter med avgjørelse om jeg trenger medisin til søndag kveld (da skal han ringe tilbake, til tross for at han fikk vite verdiene i dag). Han mente også at ettersom at det er så få uker igjen så trenger jeg mest sannsynlig ikke medisiner, da han mente at jeg ikke har skyhøye verdier som vil gi en stor baby. 

Skal uansett kjøpe knekkebrød i morgen, og droppe klementinene 🙈🤣

Hilsen ts. 

Hvorfor tar du ikke kontakt med jordmoren din? 

Fastlegen har tydeligvis ikke peiling. Dersom du har gått med ubehandlet svangerskapsdiabetes i 8 uker har du definitivt risiko for vekstavvik.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tar du ikke kontakt med jordmoren din? 

Fastlegen har tydeligvis ikke peiling. Dersom du har gått med ubehandlet svangerskapsdiabetes i 8 uker har du definitivt risiko for vekstavvik.

Har pratet med både jordmor i kommunen og sykehus i dag tidlig. Sykehuset venter på henvisning fra fastlege, kan ikke starte opp før henvisningen er inne. Men de sa at jeg må ha behandling. Hilsen ts. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...