Gå til innhold

Hva sier deres norske foreldre om dere utalandske kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører så ofte sterke meninger fra folk med innvandrerbakgrunn om at de ikke har lov til å gå i forhold med norske, fordi det er kulturkrasj, forskjellig religion og en del slike ting. Jeg er muslimsk selv, fra Balkan, og derfor lurer på dette spørsmålet. Hva sier deres norske foreldre om at kjæresten deres er fra utlandet, eller muligens muslim. Er det slik at de tar dem godt i mot med åpne armer, eller at de holder sine fordommer? 

Anonymkode: 15078...8b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt kjærester fra andre land og mine foreldre har aldri vist at de har hatt noe imot det. Det viktigste har vært at jeg har vært glad, så ja, de ble tatt imot med åpne armer uansett bakgrunn. 

Anonymkode: 3b2ee...27a

Skrevet

Det samme gjelder oss norsk også. Kjenner personlig flere med etnisk norsk opphav av ulike årsaker ikke kan gifte seg med en mørk mann. Om de gjør det, så mister de nettverket og arven. 

Det handler om nasjonalisme, alt sammen.

Anonymkode: a5c24...607

• Liker 3
Skrevet

I min ungdommstid fikk jeg lov til å ha utenlandsk kjæreste, sålenge de var kulturelt var nærme oss. 

Anonymkode: a64be...23c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det samme gjelder oss norsk også. Kjenner personlig flere med etnisk norsk opphav av ulike årsaker ikke kan gifte seg med en mørk mann. Om de gjør det, så mister de nettverket og arven. 

Skriver under på det som gjelder arv. Det gjelder spesielt velstående familier, altså nordmenn med god økonomi. De ønsker ikke svingersønn/datter med ikke-vestlig opphav.

Anonymkode: a64be...23c

Skrevet

Har hatt kjæreste fra utlandet, som ble ønsket hjertelig velkommen fra dag 1, som det bør være. Hadde de motsatt seg det forholdet, hadde de ikke vært de menneskene jeg trodde jeg kjente, og jeg tror jeg hadde kastet dem før de hadde rukket å kaste meg. Hun var forøvrig ikke muslim (religion har aldri vært en greie hverken for meg/min familie eller henne), men helt forskjellig hudfarge/verdensdel. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det i det hele tatt mulig å miste arven i Norge? Er jo ikke slik nå 

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine hadde absolutt ikke noe i mot min utenlandske kjæreste. Det hadde de derimot mot min norske. Det hadde neppe noe med land å gjøre, men heller med personlighet å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Klart det er, livsarv er i dag en million, ny arvelov øker dette til 1,5 millioner ,men du bestemmer uansett over 1/3 av det du eier

Anonymkode: 49233...36c

• Liker 1
Skrevet

Min kjæreste er muslim fra Midtøsten. Jeg er kristen og norsk. Vi er voksne (30+), har et seriøst forhold som har vart over lang tid, men verken hans eller mine foreldre vet noe. Det handler om både kultur og religion. Det forventes fra begge sider at man skal gifte seg med noen med den samme troen og kulturelle opphavet som en selv. Likevel virker hans foreldre mer aksepterende enn mine (basert på hva han forteller). Jeg fikk høre i oppveksten at jeg kom til å miste arven hvis jeg er sammen med en utlending, men har aldri tenkt eller brydd meg om akkurat det. Det er mer vondt å høre alle utsagnene deres om at alle muslimer er voldelige, ikke eier respekt for kvinner, eller at de aldri vil akseptere at noen av oss barna har muslimske partnere. Det hører jeg fortsatt stadig i voksen alder. Da kvier jeg meg til å fortelle, og tenker at de kommer til å dømme ut i fra religion og ikke hvem han er som person. Vi har det fint sammen, men det er selvsagt både vondt og utførende å skulle holde forholdet hemmelig. 

Anonymkode: 2372d...28e

• Liker 1
Skrevet

Mine synes det er helt ok. De er bare glad han er en fin fyr. 

Anonymkode: b0aaa...ecb

Skrevet

Det som betyr noe, er ikke hvilken religion man tilhører, men hvordan man praktiserer, også ofte kombinert med den kultur man praktiserer. Noen praksiser er uforenelig med den frihet vanlige norske kvinner er oppvokst med. Det er dette man må være obs på, og det kan like gjerne være et problem i norske religiøse lukkede miljøer. 

Anonymkode: a9586...e0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hører så ofte sterke meninger fra folk med innvandrerbakgrunn om at de ikke har lov til å gå i forhold med norske, fordi det er kulturkrasj, forskjellig religion og en del slike ting. Jeg er muslimsk selv, fra Balkan, og derfor lurer på dette spørsmålet. Hva sier deres norske foreldre om at kjæresten deres er fra utlandet, eller muligens muslim. Er det slik at de tar dem godt i mot med åpne armer, eller at de holder sine fordommer? 

Mine norske foreldre sa ikke stort, det var værre med hans muslimske familie ... Ikke sånn tipp topp å ha funnet seg en norsk dame. Men de kom seg over det, og godtok meg etterhvert som de ble kjent med meg :) 

Anonymkode: ea5a5...cff

• Liker 1
Skrevet

jeg er "utenlandsk kjæreste", hørte mye rart fra slekt til samtlige kjærester. F.eks. "etter at jeg møt deg, synes jeg at du er akkurat slik som OSS" 😅😲 men neida, de alle er tatt det pent. Men nåværende svigerfamilie har vi bra forhold med. :-)  

Anonymkode: c787a...171

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke direkte. Det er pliktarv. Men de som har firma kan omdisponere verdier. 

Anonymkode: 99841...150

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan miste alt over 1.5 mill. Så hvis du egentlig skulle arvet 10 mill så kan for eksempel faren din gi alt utover pliktdelsarven til søstera di som fikk norsk mann og norske barn.

Anonymkode: e4d52...4f4

Skrevet

Jeg er "utenlandsk kjæreste" med muslimsk bakrunn og jeg har ikke bare blitt tatt godt imot av hans foreldrer og søsken men hele hans slekt som bor i en liten bygde. Jeg har barn fra en tidligere forhold og familien er har blitt like glad i mine barn som om det skulle være deres biologiske barnebarn.

Jeg grue meg veldig mye og kunne aldri drømt om den mottakelsen.

Har senere tid hørt historier om hans tidligere norske kjæreste ikke var godt likt av familien.

Min side av familien er en annen historie🙈

Anonymkode: 11d38...93f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...