Gå til innhold

Begynner å bli bekymret på ekte :-(

Anbefalte innlegg

Gjest JannickeBa
Skrevet

Jeg har ikke vært så bekymret tidligere under pandemien, ikke for mer enn øyeblikksbildet der og da ihvertfall. Jeg har hele tiden gått utifra at situasjonen løser seg tilslutt. Kanskje om 1 år, 2 år, uansett var dette bare en midlertidig unntakstilstand og ting skulle komme tilbake til normalen etterpå. 

Men nå begynner jeg å bli redd, redd for at viruset vil mutere for raskt til at vaksinene får noen særlig virkning. Redd for at senvirkningene viser seg å være enda verre enn vi tror, og kanskje tilogmed dødelige. 

Men også redd for at neste virus som "slippes løs" på oss er enda skumlere. Og hvordan samfunnet brytes ned i samme slengen. 

Hva om livet vi fører nå er en forsmak på den nye normalen? Om vi i all overskuelig tid må innrette oss i nye samfunn uten reising over grenser, alle land må være selvhjulpne, ingen folkesamlinger noen steder, sport/restaurant/utelivs-bransjen utraderes. Fysiske butikker likeens. Det nye store yrket er budsjåfører, alle vil ha ting levert på døren. Jobb og skole hjemmefra. De som har jobber hvor man må gjøre fysisk arbeid jobber i skift på x antall måneder hvor de bor i brakker og unngår all kontakt med familie og omverden. Nærkontakter utover familie må rapporteres til myndighetene. 

Ok, nå går jeg litt langt inn i fantasien.. Men når tanken først slo meg for første gang, at det KAN faktisk hende at dette ikke går så bra for menneskeheten, ja da ble jeg litt skremt. 

Men dette er kanskje en senreaksjon, dere andre har gjerne allerede vært gjennom det, eller? Er det flere som er mer enn litt bekymret? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biologisk krig har jo vært "det neste" ganske lenge. Det kom maskingevær, fly, ubåter og atombombe. Virus var den neste måten å føre krig på, og det har vært underveis lenge. 

Jeg tror ikke vi kommer til å innfinne oss med å ha hjemmeskole og hjemmekontor i all evighet. Vi vil heller innfinne oss med å isolere de sårbare og la samfunnet forøvrig operere som relativt normalt. Norske sosialdemokrater er "lydige", men de har en smertegrense. 

Om ikke vaksine eller test er 100% sikkert, så er det et skritt fremover. Det er alltid noen som jobber med dette. Så redd hadde jeg ikke vært. 

• Liker 7
Skrevet

"Den som ikke lærer av historien er dømt til å gjenta den" heter det visst.

Vi mennesker liker å føle at vi har kontroll på tilværelsen, og har vanskelig for å innse hvor lite kontroll vi faktisk har.

Epidemier av influensa og forskjellige former for pest har rammet mennesker med ujevne mellomrom opp gjennom historien. Det er bare såpass lenge siden sist (Spanskesyken) at det knapt fins nålevende mennesker som opplevde den. Vi mennesker er dessverre dårlige på å lære av historien, eller andres feil for den saks skyld, vi insisterer ofte på å gjenta alle feil.

Det at vi har mer avansert medisinsk teknologi enn noengang har nok forledet mange til å tro at man har kontroll på det meste.

For ikke å snakke om alle problemene vi lager for oss selv. Hvor mange ganger vi har vært veldig nærme atomkrig er uvisst, men det er flere ganger vi kan takke griseflaks og noen få individers dømmekraft for at det ikke har skjedd. 

I januar 1996 ble en meteorologisk rakett skutt opp fra Andøya. Det var varslet til Russland, men pga kaoset der dengang var ikke beskjeden nådd fram til høysete hold. Generalene rundt Jeltsin trodde det var atomangrep fra NATO og ba ham innstendig om å fyre av de russisle rakettene. Jeltsin var alkoholiker, kanskje kan vi takke alkoholen for at ikke 3. verdenskrig startet da. Uansett, Jeltsin trodde ikke det var et angrep, det var ingenting i den politiske situasjonen som skulle tilsi det da. Han nektet å finne fram kontrollkofferten, og misforståelsen ble raskt oppklart.

Hvis vi mennesker ikke bare lærte mer historie, men også prøvde å unngå fortidens feil, ville verden bli et litt bedre sted.

• Liker 20
Skrevet

Hvor dødelig mener du sykdommen er? Har du kikket på statistikken? 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Psilocybe skrev (3 timer siden):

Slutt

https://newseu.cgtn.com/news/2020-09-26/How-lethal-is-COVID-19-compared-to-cancer-flu-and-other-death-causes--U4LJxzQlA4/index.html

Across the EU28, 0.025 people per day die of flu, compared to 0.75 per day on the most recent COVID-19 figures. That makes the pandemic around 30 times more lethal than flu – and that's at its current levels: using the peak figures cited above, COVID-19 killed more than 515 times as many people per day as influenza. 

Endret av Fwtt
  • Liker 16
Skrevet
Psilocybe skrev (3 timer siden):

Så at flere sykehus i sverige er sprengt og de snart trenger hjelp, er en helt vanlig hverdag i sverige? Hva hadde skjedd med de syke som blir innlagt, ikke hadde fått behandling? Hvor mange hadde dødd da? 

• Liker 19
Skrevet (endret)
Psilocybe skrev (9 timer siden):

Slutt!

Den er relativt lav fordi myndighetene har begrenset våre rettigheter og har hatt ekstremt strenge restriksjoner (spesielt for oss som faktisk følger rådene fullt og helt - mange som tror de gjør det og svært mange som dropper det) og har hatt lockdown om du har glemt det? Ville det ikke ha vært for det så ville vi ha hatt sykehusene våre vært på kanten av stupet med å ha tilgjengelig kapasitet og flere ville ha død unødvendig.

Se til (nabolandet) Sverige eller USA så ser du hvordan det står til med de landene som ikke har hatt de samme strenge restriksjonene og tidlige reaksjonen som vi hadde. I stedet for "bare" 400 personer døde siden Mars kunne det ha vært oppimot 3000-4000 personer. Muligens mye høyere dersom sykehusene ville ha hatt sprengt kapasitet. Noe som ville mest sannsynligvis ha skjedd for det var dårlig med kapasitet på sykehusene i Mars.

Blant annet i USA nå frykter man at det vil bli rasjonering snart pga. manglende kapasitet til sykehusene. Dersom det vil skje så vil mest sannsynligvis de som er eldre bli nedprioritert. Tyskland og London har har hatt en ny lockdown senest denne siste uka. Hvor vanlig er det å ha to lockdown under et år?! Sier litt om hvor farlig viruset er!!

Husk at myndighetene sitter på mye, mye mere informasjon enn hva vi enkeltpersoner gjør. Det er ikke slik at landene ønsker å svekke økonomien sin frivillig med å stenge ned landet!!

Du får reise til Sverige og besøke sykehusene i Stockholm så får du se det med dine egne øyner dersom du ikke klarer å ta det her seriøst nå...

Slutt å spre slik bullshit om at den ikke er farlig. Er ikke noe morro!!! 

Endret av Lasox
Skrevet

Har man ikke vært redd før, så har myndighetene vært flinke til å skremme de som ikke var redde helt fra starten til å bli det nå. Positiv test -tall skrives som smittetall og munnbind er påbudt. Høie sier at er vi ikke flinke kan vi ende opp som Belgia, Italia eller det europeiske landet som har det verste «tallet» for å skremme oss. Men å unngå smitte var tydeligvis ikke så viktig da billig arbeidskraft fikk karantene fritak. ( selv om jeg ikke tror det hadde så mye å si men for regjeringen, ifølge nyhetene iallefall er jo alle som reiser inn til Norge regnet som spedalske). Hvis sykdommen er så ekstremt farlig og den eneste redningen er vaksinen, så viser myndighetene at penger tross alt er viktigere for de. Mens det er privatpersoner gjerne med lite nyoppstartet firma som går konkurs. De er det ikke så farlig med. Viktigst er helsen- unntatt når det gjelder billig arbeidskraft😄

• Liker 6
Skrevet
mima skrev (5 timer siden):

Har man ikke vært redd før, så har myndighetene vært flinke til å skremme de som ikke var redde helt fra starten til å bli det nå. Positiv test -tall skrives som smittetall og munnbind er påbudt. Høie sier at er vi ikke flinke kan vi ende opp som Belgia, Italia eller det europeiske landet som har det verste «tallet» for å skremme oss. Men å unngå smitte var tydeligvis ikke så viktig da billig arbeidskraft fikk karantene fritak. ( selv om jeg ikke tror det hadde så mye å si men for regjeringen, ifølge nyhetene iallefall er jo alle som reiser inn til Norge regnet som spedalske). Hvis sykdommen er så ekstremt farlig og den eneste redningen er vaksinen, så viser myndighetene at penger tross alt er viktigere for de. Mens det er privatpersoner gjerne med lite nyoppstartet firma som går konkurs. De er det ikke så farlig med. Viktigst er helsen- unntatt når det gjelder billig arbeidskraft😄

Ja, det er det. Lurer på hvorfor det alltid blir en diskusjon om tiltak/ikke tiltak, mens den heller burde dreid seg om en gyllen middelvei. Jeg tror ganske få er tilhenger av strategien i Sverige, som knapt nok hadde noen tiltak tidligere, men det er også svakheter med strategien i Norge. For ja, TS stiller dessverre noen legitime spørsmål. Ingen vet hvor lenge vi må leve med tiltak nå, og ca midt i desember er det jo fortsatt ingen godkjente vaksiner i EU eller Norge. Nå snakkes det jo mellom linjene om at man også må regne med at hele 2021 går med i dragsuget. Og nå har jo den sosiale nedstengningen i f. eks. Oslo blitt forlenget til 7. januar. Det som skulle være noen "uker" med strengere tiltak slik at man kunne leve mer vanlig til jul ble da flere måneder. Det var jo ikke akkurat overraskende hvis man har et snev av realisme, men det føyer seg inn i rekken av det som blir kommunisert som en form for løfter, men som det gang på gang viser seg at man ikke kan holde. Det tror jeg gjør mer skade enn nytte over tid, og fører til at flere gir blaffen. Spørsmålet nå er om det samme gjelder kommunikasjonen rundt vaksinene. Har man igjen tatt seg vann over hodet og tilnærmet gitt løfter som man ikke kan holde? 

Og ja, det er noe som skurrer når nesten alle butikker og kjøpesentre er vidåpne og arbeidsreisende har fått spasere over grensa fra dag en. Det har vært en klar prioritering av disse aktivitetene på bekostning av andre. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Politikere gir alltid løfter de ikke holder. Dessverre.

Helsevesenet har blitt nedprioritert og det er utenom influensasesongen lite nok plass på sykehusene fra før, og nå når de tror de ikke har plass til en økning - da «stenger de inne» befolkningen basert på antall positive tester. Barneskoler,ungdomsskoler og barnehager er åpne men har vi hørt om hundrevis av barn innlagt på sykehus pga. Covid? 
Eldre som dør på sykehus og har en positiv test- hvordan vet  man at de hadde sykdommen Covid og skadede lunger?

Denne legen har behandlet pasienter med luftveisinfeksjon/covid med medisiner- med bra resultat. Det betyr at vaksinen bør  kun komme som et tillegg for de som vil ta den, men folk kan likevel bli syke( vi har influensavaksine- folk blir likevel syke) og da er medisiner som hjelper godt å ha hvis man først skulle bli veldig syk.

Endret av mima
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Psilocybe skrev (13 timer siden):

Det eneste jeg skrev var altså disse to uskyldige spørsmålene, og folk ble rasende og ba meg slutte. Slutte med hva? Å stille spørsmål?

En bruker her sammenlignet covid med influensa. Det interessante med influensa nå er jo nettopp, som brukeren innrømte, at ingen dør av det lenger. Faktisk er det kun registrert to tilfeller av influensa i hele Norge denne sesongen, og noen hundre tilfeller totalt på verdensbasis. Så influensaen er bortimot utryddet fra verden nå. (Fordi vi er så ekstremt gode til å bruke antibac og holde avstand? Mens vi samtidig er så ekstremt DÅRLIGE til å bruke antibac at "koronasmitten er ute av kontroll"?) 

En middels sterk norsk influensasesong pleide å se slik ut før, med tre tusen innlagte samtidig, og opptil 7600 innlagte i løpet av hele sesongen. 1700 dødsfall kunne det resultere i: https://www.tv2.no/a/8861580

Sammenligner man med covid, ser man tydelig at sistnevnte er en veldig mild "sykdom", og at restriksjonene kun handler om å samle mer penger og makt på få hender, noe de tydeligvis har lyktes med: 

https://www.theguardian.com/business/2020/oct/07/covid-19-crisis-boosts-the-fortunes-of-worlds-billionaires

I den grad helsevesenet i noen land er overbelastet, skyldes det at omtrent alle ressurser (og mesteparten av de ansatte) brukes på smittesporing og testing. Men ja, noen grupper blir syke, og dette skyldes D-vitaminmangel hos nevnte grupper. Det finnes hundrevis av studier som påviser at de virkelig covidsyke har D-vitaminmangel. 

Endret av Psilocybe
  • Liker 8
Skrevet (endret)
Psilocybe skrev (37 minutter siden):

Det eneste jeg skrev var altså disse to uskyldige spørsmålene, og folk ble rasende og ba meg slutte. Slutte med hva? Å stille spørsmål?

En bruker her sammenlignet covid med influensa. Det interessante med influensa nå er jo nettopp, som brukeren innrømte, at ingen dør av det lenger. Faktisk er det kun registrert to tilfeller av influensa i hele Norge denne sesongen, og noen hundre tilfeller totalt på verdensbasis. Så influensaen er bortimot utryddet fra verden nå. (Fordi vi er så ekstremt gode til å bruke antibac og holde avstand? Mens vi samtidig er så ekstremt DÅRLIGE til å bruke antibac at "koronasmitten er ute av kontroll"?) 

En middels sterk norsk influensasesong pleide å se slik ut før, med tre tusen innlagte samtidig, og opptil 7600 innlagte i løpet av hele sesongen. 1700 dødsfall kunne det resultere i: https://www.tv2.no/a/8861580

Sammenligner man med covid, ser man tydelig at sistnevnte er en veldig mild "sykdom", og at restriksjonene kun handler om å samle mer penger og makt på få hender, noe de tydeligvis har lyktes med: 

https://www.theguardian.com/business/2020/oct/07/covid-19-crisis-boosts-the-fortunes-of-worlds-billionaires

I den grad helsevesenet i noen land er overbelastet, skyldes det at omtrent alle ressurser (og mesteparten av de ansatte) brukes på smittesporing og testing. Men ja, noen grupper blir syke, og dette skyldes D-vitaminmangel hos nevnte grupper. Det finnes hundrevis av studier som påviser at de virkelig covidsyke har D-vitaminmangel. 

Helt i orden å stille spørsmål naturligvis, men det er mange på forumet her som forsøker å dempe ned på hvor farlig viruset er slik at folk begynner å tvilholde på det myndighetene sier og dermed kan de bli mere uforsiktige og deretter kan de øke risikoen for å bli smittet og smitte andre igjen. Noen tror faktisk mere på anonyme brukere her inne fremfor på myndighetene!

Det har ikke bare vært et innlegg om det, men flere hundrevis av tråder og tusenvis av innlegg om det siden 12. Mars der hvor anonyme brukere prøver å dempe ned på hvor farlig det faktisk er. Derfor er det en del her inne som reagerer med stor frustrasjon over slike innlegg som kan bli oppfattet som om det er hensikten.

Og som @DanielDuppsko påpeker så blir jo ditt innlegg blir oppfattet som en "oppdiktet pandemi".

Covid-19 er ikke en mild influensa/sykdom! Det må du ha fått med deg nå etter 9 mnd. med daglige nyheter om det. Millioner mennesker har død av det på bare 9. mnd. Sykehusene blir sprengt for kapasitet pga. det. Hele verden har vært lockdown èn gang og flere land har vært i lockdown to ganger pga. press på sykehusene har blitt for store! Det skjer ikke under en vanlig influensa!!

Endret av Lasox
Skrevet

Jeg tenker det i så fall er sannsynlig at det kommer bedre og lett tilgjengelige masker med gode filterløsninger, og at det vil bli vanlig å bruke dem. 

• Liker 1
Skrevet

Er ikke bekymret. Vi må lære oss at denne reise og kjøpsfesten ikke kan vare. Vi forurenser jorden med alt dette. Vi har godt av å jenke oss ned. Er mer bekymringsfullt hvor svake mennesker er oppi dette. Vi har mat, seng, varme, rent vann, medisiner og alt tilrettelagt selv under pandemi. Det er gått 9 mnd bare. Jeg er forberedt på at dette også varer ut 2021 og godt uti 2022. Med rett innstilling og positive tanker om alt det gode vi har så vil de fleste klare seg gjennom krisen. 

• Liker 10
Skrevet

Det å vite at livet ender i død er en naturlig del av å bli voksen. Jeg er mest av alt overrasket over hvor mange voksne, dels godt voksne mennesker, som ikke har lært seg å håndtere risikoen for egen og nær families død. 

Folk dør, ts. 5 millioner dør av luftforurensing hvert år. Titalls millioner dør årlig fra for oss privilegerte rikinger enkelt behandlbare ting som influensa og tuberkulose og hiv.

Ok, kanskje kommer det i din levetid en pest som utraderer 70% av jordens befolkning. Men så hva? Du får ikke gjort noe med det. Det eneste du kan gjøre er å sørge for å leve til fulle før du dør. Ikke mye til liv om du sitter under teppet og skjelver av frykt for å dø (noe du er 100% garantert å ende med). 

Jeg er ikke redd for korona. Skulle den ende opp med å være dødelig for alle som har hatt den så ender den med det. Ikke noe å gjøre med. Jeg er redd for sånne folk som liker tanken på å krype under teppet av frykt og nøye seg med å overleve uten livskvalitet i 100 år heller enn å godta at de er dødelige og gå ut og omfavne risikoen ved å faktisk leve. For den risikoen er ren livskvalitet. 

• Liker 10
Skrevet
Psilocybe skrev (12 minutter siden):

Det er greit å stille spørsmål, men et visst nivå av saklighet bør man vel kunne forvente, eller hva? Når du beskriver situasjonen nå som en "oppdiktet pandemi", konsekvent gjengir kilder feilaktig for å fremme dine egne konspiratoriske narrativer, og stadig kommer denne forestillingen om at Covid-19 er "en veldig mild "sykdom"" sammenlignet med influensa, så kan jeg skjønne det om folk går lei.

• Liker 7
Skrevet
DanielDuppsko skrev (27 minutter siden):

konsekvent gjengir kilder feilaktig

Hva sikter du til her? Hvilken kilde har jeg gjengitt feilaktig? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lasox skrev (1 time siden):

Millioner mennesker har død av det på bare 9. mnd.

Så hvor er overdødeligheten på statistikken? Hvorfor ser man ingen global overdødelighet? Millioner har angivelig dødd av covid, mens på et normalår ville millioner dødd av influensa. Nå dør visst ingen av influensa. 

WHO skriver her at det i 2019 var 55,4 millioner dødsfall globalt: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death

Og der kan du altså se dødsårsakene, og hvor mye død hver av dem forårsaket. Sammenlign gjerne med 2020. (Du googler deg frem til tallene selv, regner jeg med.) 

Endret av Psilocybe
  • Liker 5
Skrevet
Xstrella skrev (1 time siden):

Er ikke bekymret. Vi må lære oss at denne reise og kjøpsfesten ikke kan vare. Vi forurenser jorden med alt dette. Vi har godt av å jenke oss ned. Er mer bekymringsfullt hvor svake mennesker er oppi dette. Vi har mat, seng, varme, rent vann, medisiner og alt tilrettelagt selv under pandemi. Det er gått 9 mnd bare. Jeg er forberedt på at dette også varer ut 2021 og godt uti 2022. Med rett innstilling og positive tanker om alt det gode vi har så vil de fleste klare seg gjennom krisen. 

Ville du bodd i Nord- Korea hvis du fikk en leilighet, rent vann, mat og medisiner? Da har man jo alt man trenger:) 

(Utenom friheten da).

• Liker 2
Skrevet (endret)
Psilocybe skrev (28 minutter siden):

Så hvor er overdødeligheten på statistikken? Hvorfor ser man ingen global overdødelighet? Millioner har angivelig dødd av covid, mens på et normalår ville millioner dødd av influensa. Nå dør visst ingen av influensa. 

WHO skriver her at det i 2019 var 55,4 millioner dødsfall globalt: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death

Og der kan du altså se dødsårsakene, og hvor mye død hver av dem forårsaket. Sammenlign gjerne med 2020. (Du googler deg frem til tallene selv, regner jeg med.) 

Gidder ikke prøve å forklare det enda en gang til når du ikke har forstått det siden forrige lockdown, og jeg har nettopp forklart deg hvorfor det ikke er noen overdødelighet akkurat nå. Da er det du noe du bare ikke klarer å forstå. (Ikke slemt ment).

For noen så blir det rett og slett for komplisert. :)

Endret av Lasox
  • Opprett ny...