Gå til innhold

Er kokt kjøttdeig godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med magen og må spise mest kokt mat en stund. 

Fikk i dag anbefalt å lage kjøttsuppe med små boller av kjøttdeig og skjære opp kotelett i biter, og la det putre på svak varme sammen med grønnsaker. 

Jeg kan ikke forestille meg at kokt kjøttdeig /karbonadedeig er godt? 

Anonymkode: 82041...7b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har problemer med magen og må spise mest kokt mat en stund. 

Fikk i dag anbefalt å lage kjøttsuppe med små boller av kjøttdeig og skjære opp kotelett i biter, og la det putre på svak varme sammen med grønnsaker. 

Jeg kan ikke forestille meg at kokt kjøttdeig /karbonadedeig er godt? 

Anonymkode: 82041...7b0

Hvis du lager små boller av kjøttdeig/farsedeig med litt krydder i så er det helt grei smak selv som kokt.

• Liker 1
Skrevet

Kok rotgrønnsaker og poteter i biter, tilsett litt vann (hvis nødvendig) og krydder. Ha i kjøttdeig og kok til det er mørt alt sammen. Veldig godt! 

Anonymkode: 79ae5...02a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg lærte å lage ekte "bolognese" i Italia. De steker ikke kjøttdeigen først. Den surres lett (veldig lett), og koker deretter i timesvis i tomatsausen. Altså ingen steking. Og det smaker veldig godt! 

Anonymkode: 16f36...b9e

• Liker 4
Skrevet

I det asiatiske kjøkkenet er det relativt vanlig å koke/trekke kjøttboller i buljong/kraft. 
Kjøttdeigen blandes med ymse urter og lignende (f.eks. frisk koriander og ingefær), formes til små kjøttboller (litt større enn ei klinkekule), og has i buljongen/kraften hvor de får trekke til de er gjennomkokt. 
Har du en god buljong/kraft, er allerede  halvparten av arbeidet gjort. Så om du har tid, så er det bare å koke opp noen liter. Du kan omså koke den inn og så fryse den, eller bare fryse den slik den er. Og har du trykkoker så går det relativt raskt. 

Hobbykokken har en rekke interessante og lærerike innlegg om å koke kraft. 

Ønsker deg snarlig helbred! 

• Liker 4
Skrevet

Har det forskjellig effekt på magen hvis du koker kontra steker kjøttdeigen?

Anonymkode: 0c83a...09e

Skrevet

Kjøttsuppe er da vanlig? Funker greit med krydder osv

Anonymkode: 14637...488

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde et favorittpålegg da jeg var barn, en eldre slektning lagde noe hun kalte kjøttdeigpølse.  Det var godt krydret kjøttdeig som hun pakket inn i et klede, surret med hyssing og som hun kokte i godt saltet vann (jeg vet ikke helt om det kokte lenge, eller om det bare skulle stå og trekke). Sabla godt ble det i alle fall 😊

Anonymkode: 47c78...22c

Skrevet

Ser folk lager one-pot-pasta med kjøttdeig (gjerne som de lagd om til kjøttboller). Aldri smakt det selv, men det er visst godt.

Ellers kan du jo selvsagt koke kjøttdeigen istedenfor å steke den til andre retter også. Smaken blir vel ikke så ulikt, annet enn at du ikke får stekeskorpe. Det går vel mer på konsistens enn smak.

Anonymkode: 0faee...1b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg lærte å lage ekte "bolognese" i Italia. De steker ikke kjøttdeigen først. Den surres lett (veldig lett), og koker deretter i timesvis i tomatsausen. Altså ingen steking. Og det smaker veldig godt! 

Anonymkode: 16f36...b9e

Lager også på samme måte. 

Men kokt karbonadedeig går fint i f.eks. lettvintlapskaus. (Det vil si kjøttdeig, posegrønnsaker, litt vann, pepper og salt, og ev. tilsette løk, purre, og litt friske grønnsaker, ferdig på en halv time)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...