AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Heisann. Jeg og kjæresten min har veldig lyst til å skaffe oss barn. Jeg har nå fått vite at jeg har celleforandringer og trenger å utføre en konisering. Har lest masse på nettet hvor det står at konisering kan gi økt risiko for senabort og tidlig fødsel. Samtidig som det at man bør vente 6-12 måneder før man blir gravid etter en konisering. Med det lurer jeg på om det kanskje kan være lurere å bli gravid før, og ta konisering etterpå? Men finner ikke så mye informasjon om det på nettet. Kanskje noen her har erfaring om graviditet og konisering. Setter pris på svar fra både deg som har tatt konisering og blitt gravid etterpå, og omvendt. Takk på forhånd! Anonymkode: 3b424...706
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Dette er ikke noe som bør diskuteres på et forum. Ta det opp med legen din. Det er h*n som vet hvilken alvorlighetsgrad av celleforandringer du har. Anonymkode: 55dc7...ef4 2
Hellis123 Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke noe som bør diskuteres på et forum. Ta det opp med legen din. Det er h*n som vet hvilken alvorlighetsgrad av celleforandringer du har. Anonymkode: 55dc7...ef4 Det er jeg fullstendig enig i, er bare nysgjerrig på andres erfaringer rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Vel, jeg ble koniser i 2018 og fødte i 2020. Fikk høre moderate celleforandringer men dette ble endret til lette etter operasjon. Hadde før dette fått påvist lsil over flere tester med positiv på hpv i samme tester. Fikk beskjed om å vente 1 år med graviditet etter konisering. Fødte 2 uker før termin, helt fin enkel fødsel. På sykehuset sa legen at koniseringen ikke skulle påvirke en graviditet eller fødsel, mens etter fødsel sa legen der at det kanskje gikk raskt fordi jeg var konsert. Spontan vannavgang kl 03 på natten, baby var født 15:38 samme dag. Anonymkode: d90d4...ddc
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vel, jeg ble koniser i 2018 og fødte i 2020. Fikk høre moderate celleforandringer men dette ble endret til lette etter operasjon. Hadde før dette fått påvist lsil over flere tester med positiv på hpv i samme tester. Fikk beskjed om å vente 1 år med graviditet etter konisering. Fødte 2 uker før termin, helt fin enkel fødsel. På sykehuset sa legen at koniseringen ikke skulle påvirke en graviditet eller fødsel, mens etter fødsel sa legen der at det kanskje gikk raskt fordi jeg var konsert. Spontan vannavgang kl 03 på natten, baby var født 15:38 samme dag. Anonymkode: d90d4...ddc Takk for deling! Har også hørt at man bør vente med graviditet ettere konisering. Men synes jeg leser mye motsigende av hverandre på nettet så blir litt forvirret ja. Så godt å høre at du hadde en fin og enkel fødsel! Anonymkode: 3b424...706
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Jeg fikk beskjed at jeg kunne prøve å bli gravid så fort jeg sluttet å blø etter operasjonen. Men vet at noen opererer med en sikkerhetsmargin på 6-12 mnd tilfelle man får tilbakefall på etterkontrollen. Det gjøres vel helst ikke konisering på gravide. Jeg ble konisert for 4 mnd siden og har nettopp blitt gravid. Kjenner jeg er litt bekymra for det jeg har hørt om senabort/tidlig fødsel, og at celleforandringene kommer tilbake 😕 Anonymkode: 445c9...cd0
Førstegangs Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann. Jeg og kjæresten min har veldig lyst til å skaffe oss barn. Jeg har nå fått vite at jeg har celleforandringer og trenger å utføre en konisering. Har lest masse på nettet hvor det står at konisering kan gi økt risiko for senabort og tidlig fødsel. Samtidig som det at man bør vente 6-12 måneder før man blir gravid etter en konisering. Med det lurer jeg på om det kanskje kan være lurere å bli gravid før, og ta konisering etterpå? Men finner ikke så mye informasjon om det på nettet. Kanskje noen her har erfaring om graviditet og konisering. Setter pris på svar fra både deg som har tatt konisering og blitt gravid etterpå, og omvendt. Takk på forhånd! Anonymkode: 3b424...706 Konksert i april i år, graviditetstesten var positiv under en uke etter inngrepet. Anbefales ikke, men alle legene har sagt at det er null problem da de tar så lite som mulig fra unge kvinner med barneønske. Har gått helt fint, blødde ingenting etter inngrepet og jeg er nå på overtid i svangerskapet og har ikke hatt problemer med at livmorhalsen ikke har tålt trykket fra et svangerskap så kort tid etter. Nå ble jo jeg gravid etter å ha hatt samleie tett opp mot konisering. Gynekologen som utførte inngrepet sa det var trygt med samleie, bading, tampong osv. ca. 2 uker etter konisering, eller når det har sluttet å blø (dersom du blør >2 uker). Mye sprikende informasjon der ute, og jeg har nok ikke helt fulgt protokollen, men ville bare si at det har gått helt fint likevel. Masse lykke til!! Synes hele greia sugde maksimalt da det sto på, men det har ordna seg såååå greit. Det mest trøblete har vært å ta celleprøve (oppfølging) mens jeg har vært gravid, for det er litt mer ubehagelig å bli «fikla med» der nede når man er gravid (synes jeg).
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Hadde celleforandring for mange år siden med konisering. Ble gravid ca 7 år etterpå. Gikk noen dager over termin. Hadde en fødsel på 4 timer. Fikk ikke høre noe om at det hadde noen påvirkning på noe. Celleforandring er ikke kommet tilbake i ettertid. Men, dette er noe du bør ta opp med legen din. Er det verdt å risiskere å bli gravid før en konisering og evt oppleve en forverring, i verste fall en kreftdiagnose? Man gjør ikke slike inngrep pga det er moro, man gjør de for å forsøke å unngå videre utvikling av en celleforandring. Din helse bør komme først, slik at du har større sjanse til å ha ett langt friskt liv som mamma. Dette er ihvertfall mine tanker. Anonymkode: 3c2b9...42f 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann. Jeg og kjæresten min har veldig lyst til å skaffe oss barn. Jeg har nå fått vite at jeg har celleforandringer og trenger å utføre en konisering. Har lest masse på nettet hvor det står at konisering kan gi økt risiko for senabort og tidlig fødsel. Samtidig som det at man bør vente 6-12 måneder før man blir gravid etter en konisering. Med det lurer jeg på om det kanskje kan være lurere å bli gravid før, og ta konisering etterpå? Men finner ikke så mye informasjon om det på nettet. Kanskje noen her har erfaring om graviditet og konisering. Setter pris på svar fra både deg som har tatt konisering og blitt gravid etterpå, og omvendt. Takk på forhånd! Anonymkode: 3b424...706 Hei! Skjønner veldig godt at du føler deg stresset nå som de har funnet celleforandringer på deg. Det hadde jeg også for snart 2 år siden. Det er Ikke Anbefalt å forsøke å bli gravid hvis man har celleforandringer for da muterer du cellene til å kanskje bare Kanskje jeg presiserer da at det forverrer tilstanden din. Jeg ble konisert I november 2019 også ventet vi et år med å få barn. Det er skrevet men det er veldig veldig sjeldent ser det ut som at du kan oppleve senabort og for tidlig fødsel. Du må kjenne etter selv men jeg ville konisert meg og tro meg det er ikke et så stort inngrep som man faktisk tror. Dem svir bare vekk en liten av livmorhalsen din og den blir faktisk forsterket når den gror. Du kjenner ingenting ved sameie eller kår du forsøker å bli gravid. Så her sitter jeg nå 29 uker på vei og har så langt hatt det veldig bra. Jeg ventet ett år for å la det gro. Du skal la det gro hvertfall 6 mnd før du forsøker å bli gravid. Det er for ditt eget beste og din helse rett og slett. Men hør med legen. Kommer an på hvor mye de fjerner også. Tviler på at detæ fjerner mye fra deg å. Anonymkode: c6059...15c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 Det varierer så enormt fra person til person etter hvor mye de må fjerne. Her fjernet de lite og første graviditet gikk strålende. Det gikk veldig fort når fødselen først startet. Det er vist relativt vanlig. Jeg ble sendt hjem uten åpning når riene startet. Kom tilbake etter 2 timer, da hadde livmorhalsen gitt etter med et popp og jeg fikk full åpning på 2 timer. En annen jeg kjenner måtte konsumeres e ganger og måtte fysisk få sydd igjen livmorhalsen under graviditeten fordi den var svak. En annen ble konisert i sommer og er 5 mnd på vei. De tok så lite at det ikke var noen begrensninger på når hun kunne starte prøvingen. Du må rett og slett ta det med legen din for mange går det helt fint å bli gravid kjapt. Det er nok mye bedre å fjerne forandringene mens de enda ikke har fått utvikle seg. Du er gjerne heldig og kan bli kjapt gravid etterpå. Anonymkode: 070c5...cd6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Takk for så mange fine erfaringer, jeg setter kjempe stor pris på det! Må snakke med legen ja, da jeg ikke har fått vite hvor mye de på ta og hvor alvorlig min celleforandring er. Men håper bare jeg ikke må vente et helt år etterpå, har hatt lyst på barn så lenge nå, og endelig har jeg og kjæresten blitt enige om å prøve - så kjedelig å vente et år med å prøve når man har sååå lyst på barn / hilsen TS Anonymkode: 3b424...706
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 Jeg er gravid i uke 16 å jeg har akkurat fått påvist celleforandringer grad 2-3 altså grove til alvorlige. Jeg blir fulgt opp hver 3 mnd på sykehuset og skal koniseres 6 uker etter fødsel. De er veldig trygge på denne prosessen. Overlegen fortalte at man fint kan ha celleforandringer I svangerskapet, bare det blir fulgt opp med koloskopi og vevsprøve. Det tar årevis før dette blir kreft, så 9 mnd går fint å vente. Anonymkode: 97c2f...6d7
Amatariel Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 Ville ikke ventet med koniseringen. Om du blir gravid før den er gjort kan det gjøre vondt verre (utvikler seg raskere i svangerskap). Jeg fikk påvist celleforandringer grad 3 midt under prøving. Ble fortalt at jeg måtte ha prøvepause frem til den var unnagjort, noe som tok ca. 2-3 måneder. Etter koniseringen var det tilbake til prøvingen og jeg ble gravid. Fødte over termin og alt gikk helt fint. Kontroll 6 måneder etter fødsel viste at jeg måtte ha ny konisering, så jeg har gjort dette to ganger nå. Er prøver igjen, så litt spent på om jeg vil få problemer pga. det. Men gynekologen mener ikke det. Som oftest tar de så lite av livmorhalsen at det ikke har noe å si.
MFO Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 Jeg ble også konisert i 2018 og fødte en frisk og rask gutt på termindatoen nå i oktober. Helt uproblematisk svangerskap og fødsel, og legene på sykehuset mente at den nye metoden tar bort så forsvinnende lite av livmorhalstappen at det ikke vil påvirke et svangerskap. Visstnok fjernet de mer før😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå