Ainaen Skrevet 8. august 2005 #1 Del Skrevet 8. august 2005 Heisann!! Vi driver å ser på hus i håp om å finne en bolig som vi vil kjøpe, og hvor vi vinner budrunden Så lurer vi på en ting. I mange boliger her så er det parafin (olje)fyring i stede for ved, og noen plasser er det kombinert ved og parafin (olje). Hva er egentlig best?? Tenker både økonomisk, men også bruksmessig. Oppvarming, holde på varmen osv... Personlig synes jeg det er litt skummelt med prafin. Vet ikke helt hvorfor, men det er noe med frykten for at det kan ta fyr/eksplodere... Er dette helt fjerne bekymringer????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 8. august 2005 #2 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg foretrekker helt klart ved. Da vi kjøpte leiligheten vår så var det en kombiovn for ved og parafin. Den kastet vi ut til fordel for en vedovn. Det blir så behagelig varme av vedfyring. Dessuten får vi tak i gratis ved :kgblunk: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2005 #3 Del Skrevet 8. august 2005 Mine foreldre har oljefyring, og det fungerer veldig bra for dem. Om jeg noensinne kan få velge så tror jeg nok at jeg kommer til å velge det samme. De har en kamin i stuen og den gir veldig god varme - de har stort sett ikke på annen varme med unntak av varmekabler i kjelleren (kjellerstue + bad) Enkelt og grei å ha med å gjøre er det også, mindre "arbeid" enn med en vedovn hvor en må stable+bære ved (+ at en må ha plass til veden på ett tørt sted - noe ikke alle har), ovnen i seg selv krever mindre renhold, og en vedovn må en følge mer med/legge på ved "til stadighet". En annen ting er at hvis en baserer hele varmen til huset på vedovner kommer en jo hjem til iskaldt hus hver dag siden en ikke kan fyre i en vedovn når en ikke er hjemme (eller...noen gjør kanskje det også, men jeg hadde aldri gjort det hvertfall ) Oljekaminen fylles på ca annenhver dag - men dette er selvsagt noe som vil avhenge av ovnens størrelse + hvor varmt en ønsker å ha det. Økonomisk vet jeg faktisk ikke hvordan det slår ut. Hvis en har tilgang til gratis ved vil en vedovn selvsagt være billigere, men om en ikke har det vet jeg virkelig ikke. Men du kan jo f.eks. ta kontakt med Statoil for å høre hva prisene deres er. (gå inn på Bolig og så Parafin o gfyringsolje) Jeg hadde ikke vært bekymret for at ovnen skal eksplodere eller ta fyr på annen måte - har aldri hørt noe om at slike ovner skal være farligere enn vedovner. Når det er sagt så er jo en vedovn mye mer kos da, og det er sant som Hannen sier - vedovner gir en utrolig deilig varme. Så jeg skulle gjerne hatt en vedovn i tillegg bare for kosen sin del. Men som sagt - hvis jeg måtte velge hadde det blitt oljefyring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestem Skrevet 8. august 2005 #4 Del Skrevet 8. august 2005 Er vant med parafinovn hjemme hos mine foreldre under hele oppveksten. Vedovn har vi på hytta. Parafinovnen er koblet til tank som ligger nedgravet i hagen. En elektrisk pumpe fyller regelmessig en tank innendørs så jobben med denne ovnen er å huske å fylle hovedtanken når det er nødvendig + å få ovnen renset med noen års mellomrom. Ovnen brukes bare når det er som kaldest (sent desember-tidlig mars). Det har aldri vært noe problem med ovnen. Det eneste har vært en svak parafinlukt noen ytterst få ganger med sterk vind ute da pipen til oven ender på samme sted som pipen fra peisen og noe av røyken fra ovnen har slått ned i peispipen. Noe å tenke på: Dersom du har lyst til å grave ned tank utendørs, så prøv å gjøre det på et sted som er lett å komme til om tanken en gang må skiftes. Synd å måtte hugge ned trær, hekker ol. Jeg tror det er best å legge den under oppkjørselen. Ved er mer jobb, men helt klart hyggeligere. Iallefall på hytta. Vet ikke hvor hyggelig det hadde vært om jeg måtte ha fyr på en ovn hver dag og kanskje tidlig om morgenen om vinteren. Man må ha plass til ved både inne og ute og brekker man et arm eller bein eller får en annen skade så er det ikke sikkert så festlig å stadig hente nye fanger med ved. I en villa tror jeg ville ha hatt parafin i kjelleren (varmen stiger opp) og en vedovn oppe (kanskje kombinert med en peis) som jeg kunne ha brukt når jeg hadde lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. august 2005 #5 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg har både ved og parafin. Fordelen med parafin er at man slipper å passe den. Gir jevn og fin varme. Ulempen er at det lukter parafin (!) men det slipper man kanskje hvis man har slange direkte fra tanken? (jeg må fylle i dagstank manuelt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå