AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Regelverket sier: Arbeidstaker har i henhold til ferieloven § 5 krav på 25 virkedager hvert ferieår. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager, det vil si alle sorte dager på kalenderen – også lørdag. 25 virkedager ferie vil altså si 4 uker og 1 dag ferie. Bedriften er stengt lørdag og søndag. Får jeg ikke da 5 uker ferie? Anonymkode: 78cc3...ea9
Gjest Føsleguri Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 (endret) Nei, ferie iflg ferieloven er 4 uker og 1 dag for de uten tariffestet 5. ferieuke. Lørdager må telles med ved utregning av ferie selv om du ikke jobber lørdager. Jeg jobber heller ikke på lørdag, men har 4 uker og 1 dag ferie etter ferieloven og 4 dager iflg tariffavtalen. https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Ferie--hva-har-du-rett-pa-15-viktige-sporsmal-og-svar/#1 Endret 14. desember 2020 av Føsleguri
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Føsleguri skrev (16 minutter siden): Nei, ferie iflg ferieloven er 4 uker og 1 dag for de uten tariffestet 5. ferieuke. Lørdager må telles med ved utregning av ferie selv om du ikke jobber lørdager. Jeg jobber heller ikke på lørdag, men har 4 uker og 1 dag ferie etter ferieloven og 4 dager iflg tariffavtalen. https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Ferie--hva-har-du-rett-pa-15-viktige-sporsmal-og-svar/#1 I så fall gjør de noe feil på arbeidsplassen min. 🤔 Jeg gir bare beskjed om at jeg skal ha ferie fra den datoen til den datoen og så legger noen andre det inn i registreringssystemet vårt. Da blir det ikke registrert på lørdager etter det jeg kan se. TS Anonymkode: 78cc3...ea9
Gjest Føsleguri Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I så fall gjør de noe feil på arbeidsplassen min. 🤔 Jeg gir bare beskjed om at jeg skal ha ferie fra den datoen til den datoen og så legger noen andre det inn i registreringssystemet vårt. Da blir det ikke registrert på lørdager etter det jeg kan se. TS Anonymkode: 78cc3...ea9 Det blir ikke registrert ferie på lørdager i vårt system heller, men vi får ikke mer enn 5 uker ferie inkl. de tariffestede dagene likevel.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Føsleguri skrev (24 minutter siden): Det blir ikke registrert ferie på lørdager i vårt system heller, men vi får ikke mer enn 5 uker ferie inkl. de tariffestede dagene likevel. Men nå har jeg funnet frem rapporter fra systemet om når jeg har hatt ferie i de årene jeg har vært der og når jeg teller opp så stemmer det med at de ikke trekker fra ferie på lørdager. I år har jeg hatt 15 dager ferie og da står det at jeg har en rest på 12 feriedager igjen. Det er fordi jeg overførte to dager fra i fjor. Den egentlige grunnen til at jeg stusset på dette er fordi jeg skal finne ut av hvordan ferien blir neste år når jeg skal ut i foreldrepermisjon. Da leste jeg dette: - Du har anledning til å utsette foreldrepengeperioden med inntil 21 feriedager pr. kalenderår. Dette utgjør den lovfestede ferien. - De øvrige 4 dagene som er tariff-festet kan avvikles i etterkant av permisjonen eller eventuelt overføres til neste år. Sist gang jeg var ute i foreldrepermisjon tok jeg ut 39 feriedager midt i permisjonen. Hverken arbeidsstedet eller NAV sa noe på dette. Men kanskje dette bare gjaldt på den arbeidsplassen jeg leste om det og ikke der jeg jobber. TS Anonymkode: 78cc3...ea9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Fant ut at vi har 30 virkedager ferie! Så da er i alle fall den delen grei. Anonymkode: 78cc3...ea9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå