Gå til innhold

Karantene eller isolasjon nå, så ryker julaften!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja folkens. Da var det 10 dager til jul. Du bør på dette tidspunktet være ferdig med julegavene, ellers så sliter du hvis du havner i karantene- eller isolasjonsklemma nå.

Blir du satt i karantene nå, selv med negative tester, så skal du unngå å ha besøk og fare på besøk neste 10 dagene. Du skal også oppholde deg mest mulig i egen bolig, utover kun høyst nødvendige æren hvor det ikke er mye folk. Matbutikker i juleinnspurten utgår da også, med mindre du besøker butikken grytidlig på morgenen eller margsent på kvelden (når det er lite folk). Julegaveshopping kan du bare glemme. 

Blir du satt i isolasjon nå, så må du være isolert i egen husstand uten å forlate. Bor du sammen med andre, betyr dette på egne rom. 

image.png.aa90f9288ff42dde7464aa113208a6ea.png

Nå starter innspurten mot jul. Karantene og isolasjon herifra og videre betyr rett og slett at julaften ryker. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper at det blir svært få som tester seg framover...... 

• Liker 21
Skrevet

Noen som kjenner ekstra på dette?
Gruer seg?
Kommer til å gi blanke i dette?
Hvordan tror du at du håndterer en slik situasjon? 
Andre tanker? 

Åpen post om karantene og isolasjon i juletiden! Si det du vil ;) 

• Liker 2
Skrevet
RunM skrev (1 minutt siden):

Det var min tanke også. Tror vi får se mindre testtall. Det er ikke akkurat betryggende.

Tror også at flere vil gå på butikker og i sosiale lag med symptomer. 

• Liker 10
Skrevet

Det er vel verdt å nevne at folk som blir syke nå, risikerer juletiden på sykehus. Det går fort 4-8 dager før en mild tilstand utvikler seg til å bli moderat eller alvorlig. 

• Liker 10
Skrevet

Ctrl skrev (3 minutter siden):

Noen som kjenner ekstra på dette?
Gruer seg?
Kommer til å gi blanke i dette?
Hvordan tror du at du håndterer en slik situasjon? 
Andre tanker? 

Åpen post om karantene og isolasjon i juletiden! Si det du vil ;) 

Jeg skal ta en antistoff-test denne uken, ettersom jeg er nysgjerrig på om jeg kan ha hatt det. Har et par venner som har tatt antistofftest som var positiv, uten at de har vært syke. 

Tenker også å ta en generell koronatest før julaften. Det er selvsagt en risiko for å bli sittende alene, men jeg synes det er et greit signal å sende. Jeg er litt lei av alle jeg kjenner som klager over at de må holde seg hjemme med forkjølelsessymptomer, og når jeg ber dem teste seg sier de at "det sikkert ikke er det". Samtidig snakker de negativt om folk de kjenner som har reist utenlands med jobb, selv om vedkommende har testet seg, og de ikke har det. 

Er veldig glad for at testingen er blitt mer tilgjengelig. Det er bare å stikke bortom Dr. Dropin å gjøre det. 

• Liker 5
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ta en antistoff-test denne uken, ettersom jeg er nysgjerrig på om jeg kan ha hatt det. Har et par venner som har tatt antistofftest som var positiv, uten at de har vært syke. 

Tenker også å ta en generell koronatest før julaften. Det er selvsagt en risiko for å bli sittende alene, men jeg synes det er et greit signal å sende. Jeg er litt lei av alle jeg kjenner som klager over at de må holde seg hjemme med forkjølelsessymptomer, og når jeg ber dem teste seg sier de at "det sikkert ikke er det". Samtidig snakker de negativt om folk de kjenner som har reist utenlands med jobb, selv om vedkommende har testet seg, og de ikke har det. 

Er veldig glad for at testingen er blitt mer tilgjengelig. Det er bare å stikke bortom Dr. Dropin å gjøre det. 

Er det bare å bestille en antistoff-test basert på nysgjerrighet? Det ville min lege aldri tillatt. Det skal spinkes og spares, vet du. 

Ja, det er bra gjort å ta den testen selv om man ikke må. Er enig med deg at folk på generelt grunnlag har vært altfor sløv til å teste seg. Når det er sagt så har vi ingen droppin her, og det er et helt styr å få testet seg. Du må valideres av helsepersonell gjennom telefon og booke time. Ja, okei, styr og styr er det kanskje ikke, men tiltaket er større enn om det hadde vært droppin. 

Ellers så tenker jeg ikke så mye på karantene eller isolasjon selv. Skjer det så skjer det. Jeg bor alene, og er godt vant med å være alene. Stusselig hadde det blitt, men likevel en opplevelse. Å feire julaften alene. Tja. Hvorfor ikke? Det skulle jeg ha klart dette ene året. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Ctrl skrev (9 minutter siden):

Er det bare å bestille en antistoff-test basert på nysgjerrighet? Det ville min lege aldri tillatt. Det skal spinkes og spares, vet du. 

Ja, det er bra gjort å ta den testen selv om man ikke må. Er enig med deg at folk på generelt grunnlag har vært altfor sløv til å teste seg. Når det er sagt så har vi ingen droppin her, og det er et helt styr å få testet seg. Du må valideres av helsepersonell gjennom telefon og booke time. Ja, okei, styr og styr er det kanskje ikke, men tiltaket er større enn om det hadde vært droppin. 

Ellers så tenker jeg ikke så mye på karantene eller isolasjon selv. Skjer det så skjer det. Jeg bor alene, og er godt vant med å være alene. Stusselig hadde det blitt, men likevel en opplevelse. Å feire julaften alene. Tja. Hvorfor ikke? Det skulle jeg ha klart dette ene året. 

Du kan ta antistofftester uansett ja, i hvert fall her i Oslo, men du må betale ekstra dersom du bare er "nysgjerrig", dvs. ikke har symptomer.

Det er så vidt jeg vet kun private leger som tilbyr dette. Hos Dr. Dropin kloster det rundt 600,- dersom du har vært dårlig, 1.000,- ellers hvis du bare vil vite. Antakeligvis noe liknende eller litt mer hos Volvat. 

Det er ikke så lenge siden de startet med å tilby dette også for de som ikke har vært syke. Tidligere måtte du si du har hatt symptomer for å få lov til å bli testet. Men de som ville har nok bare løyet og sagt "jeg var dårlig i september". Og det er ikke så rart - det ville jeg gjort selv. 

Jeg synes generelt det skal være lav terskel for å teste seg. Antistofftest? Hvorfor ikke. Besøke bestefar på søndag? Ta en koronatest på torsdag. Bare for å gjøre det med god samvittighet. Jeg synes jo dette er supert både fordi jeg har ork, vilje og er villig til å bruke pengene - det gir mer frihet. 

Nå er det slik at det står på både tilgjengelighet og kostnad, og det er dumt. Noen vil vel ikke bruke 5-600 kr for å gå privat, i hvert fall ikke 1.000,- som symptomfrie. Men jeg kjenner også de som lett har råd til det, men som ikke kommer seg ut. Hvis de snufser men "er sikre på at det er noe fra barnehagen", hvorfor ikke bare ta testen? Så er alt greit før jul. 

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 2
Skrevet
Ctrl skrev (21 minutter siden):

Det var min tanke også. Tror vi får se mindre testtall. Det er ikke akkurat betryggende.

Tror også at flere vil gå på butikker og i sosiale lag med symptomer. 

De som har vært i nærkontakt med en smittet plikter å teste seg. Smittesporingsteamet registerer deg.

• Liker 1
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Du kan ta antistofftester uansett ja, i hvert fall her i Oslo, men du må betale ekstra dersom du bare er "nysgjerrig", dvs. ikke har symptomer.

Det er så vidt jeg vet kun private leger som tilbyr dette. Hos Dr. Dropin kloster det rundt 600,- dersom du har vært dårlig, 1.000,- ellers hvis du bare vil vite. Antakeligvis noe liknende eller litt mer hos Volvat. 

Det er ikke så lenge siden de startet med å tilby dette også for de som ikke har vært syke. Tidligere måtte du si du har hatt symptomer for å få lov til å bli testet. Men de som ville har nok bare løyet og sagt "jeg var dårlig i september". Og det er ikke så rart - det ville jeg gjort selv. 

Jeg synes generelt det skal være lav terskel for å teste seg. Antistofftest? Hvorfor ikke. Besøke bestefar på søndag? Ta en koronatest på torsdag. Bare for å gjøre det med god samvittighet. Jeg synes jo dette er supert både fordi jeg har ork, vilje og er villig til å bruke pengene - det gir mer frihet. 

Nå er det slik at det står på både tilgjengelighet og kostnad, og det er dumt. Noen vil vel ikke bruke 5-600 kr for å gå privat, i hvert fall ikke 1.000,- som symptomfrie. Men jeg kjenner også de som lett har råd til det, men som ikke kommer seg ut. Hvis de snufser men "er sikre på at det er noe fra barnehagen", hvorfor ikke bare ta testen? Så er alt greit før jul. 

Akkurat. Ja, jeg hadde lett dratt ned for å ta en antistofftest og/eller en koronatest nå hvis det hadde vært gratis, hvis det hadde vært velkomment å gjøre og hvis det hadde vært lavterskel rundt dette (tilgjengelighet og pris). 

Har faktisk ikke testet meg så langt. Har ikke sett behovet, og har følt på at jeg ikke burde det med tanke på terskelen ettersom alt virker å være greit. 

• Liker 1
Skrevet
zemer skrev (2 minutter siden):

De som har vært i nærkontakt med en smittet plikter å teste seg. Smittesporingsteamet registerer deg.

Joa, det må dem vel. Men vi får vel se en nedgang i folk som velger å oppsøke testing på eget initiativ nå. 

Det er lett å tenke at det blir en ny smittetopp utpå nyåret nå. 

• Liker 1
Skrevet
Ctrl skrev (21 timer siden):

Ja folkens. Da var det 10 dager til jul. Du bør på dette tidspunktet være ferdig med julegavene, ellers så sliter du hvis du havner i karantene- eller isolasjonsklemma nå.

Blir du satt i karantene nå, selv med negative tester, så skal du unngå å ha besøk og fare på besøk neste 10 dagene. Du skal også oppholde deg mest mulig i egen bolig, utover kun høyst nødvendige æren hvor det ikke er mye folk. Matbutikker i juleinnspurten utgår da også, med mindre du besøker butikken grytidlig på morgenen eller margsent på kvelden (når det er lite folk). Julegaveshopping kan du bare glemme. 

Blir du satt i isolasjon nå, så må du være isolert i egen husstand uten å forlate. Bor du sammen med andre, betyr dette på egne rom

Nå starter innspurten mot jul. Karantene og isolasjon herifra og videre betyr rett og slett at julaften ryker. 

Virkelig? De fleste har vel ikke mulighet til å isolere seg fullstendig fra de andre i husstanden? Felles kjøkken og bad er for de fleste ikke til å unngå. Og hva med små barn, skal de isoleres fra foreldrene?? 

• Liker 7
Skrevet
Ctrl skrev (21 timer siden):

Blir du satt i isolasjon nå, så må du være isolert i egen husstand uten å forlate. Bor du sammen med andre, betyr dette på egne rom. 

Og det er helt ok 👍

• Liker 2
Skrevet

Det var da voldsomt dramatisk, om jeg må være hjemme med samboer kan vi fortsatt feire, spise god mat, se julefilmer, ha sex, trene via youtube, drikke vin og spise julekaker. 

• Liker 6
Skrevet

Juleaften alene er ikke noe katastrofe, syns jeg.

• Liker 5
Skrevet
RunM skrev (21 timer siden):

Stemmer ikke. I byen min er det ikke ledig før 18.desember for testing.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er spesielt med de neste 14 dagene kontra de foregående 8-9 månedene? Men for all del: jeg er ferdig med nesten alle gaver, jeg mangler noe innpakkingspapir. Jeg skal ha noen runder med handling, det gjør jeg i flere omganger.

På jobb får jeg ikke dra fast på jobb før regjeringen og byrådet opphever krav/tilråding/mild tvang om hjemmekontor - og det siste nye er at det er til midten av januar. Jeg tipper vi like greit kan si midten av april med det samme - sånn en gang over påske eller der omkring. 

Jeg sliter med å forstå hvem det skulle være som kommer til å smitte meg, siden jeg ikke er i nærheten av folk store deler av dagene og følger smittevernregler til punkt og prikke med munnbind, spriting, håndvask og den berømte meteren. Noe ti personers selskap x 2 utenfor kohorten blir det ikke noe av. Jeg skal riktignok feire julen sammen med noen og treffe en venninne eller to (de to sistnevnte innenfor kohorten) men vi har da hittil klart å holde oss innenfor smittevernregler på tross av flere treff.

Så nei, jeg anser ikke dette som et problem. Skulle jeg likevel bli smittet og må sitte i isolasjon julaften regner jeg meg at jeg er så dårlig at det uansett ikke hadde vært aktuelt å gå ut av huset. 

Skrevet

Har en venninne som er alenemamma med to små barn som testet positivt i dag. Utrolig kjedelig!

• Liker 5
Gjest Pianobar
Skrevet

Var ute veldig tidleg på handletur i dag og der var det mange mennesker. Dei svinsa rundt, stod i grupper og skravla (holdt ikkje meteren, stod i vegen for oss andre, dermed var det vanskeleg å holde avstand). Overraskande mange hostet og dei hostet mye og raspande. Enkelte eg hørte snakke var heilt tydeleg hese og hadde sår hals. Folk må få være ute, men eg kunne ønske dei holdt avstand og holdt seg hjemme ved luftvegsymptomer.

• Opprett ny...