Gå til innhold

Hvor lenge kan en 1-åring leve på melk og banan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er syk. Nylig startet i BHG (15.11), og har vært snørrete, hostete og hatt feber litt av og på nå i en uke. Jeg får ikke i han noe mat. Han drikker heldigvis rikelig, veksler mellom vann og eplejuice. Men mat skal han ikke ha. Har prøvd alt, ting han pleier like, pleier ikke like, har prøvd å mate han, spise selv etc. Mat går ikke ned. Det eneste jeg får i han er MME/MM som jeg blander, (som han egentlig har sluttet med) og banan. Det går ned et par-tre skjeer grøt, og av og til piiiittelitt middag/en halv skive/litt rosinbolle etc, men helt marginalt. Ikke en brøkdel en gang av hva han pleier spise. Han som pleier spise en hel mandarin spiser nå kanskje én båt. Det gikk fint i starten, da han alltid har ligget i øvre normal på vekstkurven, er godt i hold og aldri har hatt problemer med vekt/vekst - men nå som det har gått en uke på melk og banan så blir jeg bekymret altså. Bør jeg kontakte HS/lege?

Anonymkode: e1615...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du sette han foran en skjerm og mate han mens han ser? Det funket på vår i samme situasjon. 

Anonymkode: 59004...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du sette han foran en skjerm og mate han mens han ser? Det funket på vår i samme situasjon. 

Anonymkode: 59004...e71

Nei det funker ikke.. Ingenting funker 🤨 Har prøvd å distrahere han med alt mulig rart - skjerm, leker, sang, dans etc, men han bare graver maten ut igjen og kaster den på gulvet. De små bitene som går ned, brekker han seg av... 

Skrevet

En ettåring kan leve ett år på melk og banan.

Anonymkode: e5eff...292

• Liker 12
Skrevet

Kontakt legen om du er bekymret. Veldig bra at du får i barnet mme/mm for det inneholder mye næring! 

Er smoothie et alternativ? 

Anonymkode: 58e59...758

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kontakt legen om du er bekymret. Veldig bra at du får i barnet mme/mm for det inneholder mye næring! 

Er smoothie et alternativ? 

Ja jeg er veldig takknemlig nå for at jeg har morsmelk i fryseren! Hadde håpet antistoffene i det skulle hjelpe litt mer enn MME, den er liksom spart til slike «krisetilfeller» 😂. Men denne blandingsmelken drikker han som sagt uten problemer, han får 4-5 x 200 ml nå om dagen. Han vil ikke ha smoothie. Kun jordbærsmolthie fra nestlé, ikke hjemmelaget. Av «vanlig» mat spiser han kun banan og som sagt marginale mengder, han som vanligvis spiser ALT enten det er mat eller ikke 😟

Skrevet

Ikke stress. En uke eller 2 med melk og banan vil ikke gi varige men.

God bedring! 

Anonymkode: 08445...8dd

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg er veldig takknemlig nå for at jeg har morsmelk i fryseren! Hadde håpet antistoffene i det skulle hjelpe litt mer enn MME, den er liksom spart til slike «krisetilfeller» 😂. Men denne blandingsmelken drikker han som sagt uten problemer, han får 4-5 x 200 ml nå om dagen. Han vil ikke ha smoothie. Kun jordbærsmolthie fra nestlé, ikke hjemmelaget. Av «vanlig» mat spiser han kun banan og som sagt marginale mengder, han som vanligvis spiser ALT enten det er mat eller ikke 😟

Det er jo kjempebra å spare på det 😊 gjorde det en del selv da vi prøvde å få datteren vår til å smake grøt 😊

Nå vet ikke jeg hvilken jordbærsmoothie det er, men når de er syke, så kjør på av alt de vil ha😊 det er en periode, barnet vårt har ekstremt dårlig apetitt når hun er syk. Men jeg forstår likevel godt at du er bekymret, særlig når det går så mange dager.. 

Kunne du kanskje gitt noe "sunn hjemmelaget is"? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du får i han 4-5 flasker mm/mme i døgnet a la 200 ml, ville jeg ikke vært bekymret. 
Da min eldste var ett år fikk han feber etter vaksine og drakk kun smoothies og spiste is (pin up og lignende) i minst ei uke. Gikk helt fint det🙂

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ungen vil jo ikke sulte i hjel, man kan leve i årevis på ensidig kosthold. Man vil jo få mangelsykdommer etter hvert, og unger vil få redusert vekst. Men det tar mye lenger tid enn en uke, altså. Ville derfor ikke bekymra meg ennå.

Skrevet

Banan, smoothie og melk går fint i en periode med sykdom. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis han først skal leve på kun to ting blir det vel ikke bedre enn mme og banan! Ville ikke bekymret meg. Dette går fint! 

Eventuelt kan du prøve halvfrossen smoothie, min erfaring er at ekstra kalde ting ofte går lettere ned. 

Anonymkode: 26438...a5d

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ikke vært bekymret så lenge han ikke blir veldig slapp og dårlig.

Om du ønsker mer mat enn mme, kan du prøve med velling? Har brukt det til mine en del når de var syke. Altså tynn grøt blandet med melk og servere i flaske?

Bruk smokker med stort hull evnt klipp de litt opp. Fungerer gjerne best med type 4 mnd grøt som gjerne er «glattere» i konsistensen. Noen år siden jeg brukte grøt, men minnes at det gjerne var mer kornete eller med frukt og slikt i grøtene for eldre. Da tettes flaska lett!

• Liker 2
Skrevet

Min har overlevd store deler av høsten på sjokomelk, hadde vært storfornøyd om han drakk mme/melk uten masse sukker og i tillegg spiste frukt 😆 (Også konstant forkjøla etter barnehagestart). 

Anonymkode: fcf82...426

Skrevet

Mme og banan kan man leve lenge på

Anonymkode: 33b34...aa4

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Anonymus Notarius said:

Ungen vil jo ikke sulte i hjel, man kan leve i årevis på ensidig kosthold. Man vil jo få mangelsykdommer etter hvert, og unger vil få redusert vekst. Men det tar mye lenger tid enn en uke, altså. Ville derfor ikke bekymra meg ennå.

Det kan også bli et problem at barnet utvikler matintoleranse for det det spiser mye, i dette tilfellet banan.

Anonymkode: 91530...b94

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan også bli et problem at barnet utvikler matintoleranse for det det spiser mye, i dette tilfellet banan.

Anonymkode: 91530...b94

I løpet av én uke? Haha, gi deg.

Anonymkode: e6b17...3a9

• Liker 4
Skrevet

Så lenge barnet har våte bleier tenker jeg det går helt fint med ensidig kosthold gjennom en sykdomsperiode. Prioriter å få i barnet væske og gi det mat/smoothie du vet går ned. Det viktigste er væske og at det får i seg hva enn som kan gi litt energi, om det er mariekjeks, kjøpesmoothie eller noe annet vi normalt sett anser som ikke fullverdige måltider er ikke så viktig akkurat nå. 

Er du bekymret snakker du med lege.  

Anonymkode: 98382...922

• Liker 1
Skrevet

Så lenge han får i seg væske og mat som her er banan er det ingen bekymring 😊 La han spise det han orker og ikke stress. 

Anonymkode: cedfe...03f

Skrevet

Som den over sier, det viktigste er at ungen får i seg væske - maten er ingen bekymring her. Han får tross alt i seg en del høres det ut som. 

ungen vår gikk i 2 uker nesten uten mat overhodet pga smerter i hals og munn, men fikk i seg væske - som iflg fhi og lege er det viktigste.

Anonymkode: 1523f...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...