Gå til innhold

Nye BSU regler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk opp dette i banken min. 
Jeg har trodd at skattefradraget går vekk hvis man eier bolig, men ut i fra dette så ser det ikke ut som at man kan spare i BSU i det hele tatt hvis man eier eller kjøper bolig. Noen som vet?

67864F24-3612-4EAE-A3A1-4C6C85534053.png

Anonymkode: eff5d...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dr.Oetker

I år kan selv de med bolig få skattefradraget, men dette endres fra neste år. Altså for skatteåret 2021.

Nå i 2020 gjelder enda at man kan ha bsu og spare for å få skattefradraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr.Oetker skrev (5 minutter siden):

I år kan selv de med bolig få skattefradraget, men dette endres fra neste år. Altså for skatteåret 2021.

Nå i 2020 gjelder enda at man kan ha bsu og spare for å få skattefradraget.

Ja, det forstår jeg. Tenkte på fra 2021. Men fra man kjøper bolig kan man altså ikke lenger spare penger i BSU? Fra 2021 altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, det forstår jeg. Tenkte på fra 2021. Men fra man kjøper bolig kan man altså ikke lenger spare penger i BSU? Fra 2021 altså. 

Du kan ha pengene stående på kontoen. De må ikke taes ut, men skattefradraget får man ikke lenger. 

Anonymkode: 9d37e...fc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdrag fra statsbudsjettet:

Sitat

Personer som ikke får skattefradrag etter de nye reglene, kan likevel velge både å la kontoen stå urørt og fortsette å spare i den, dersom banken tilbyr det.

Anonymkode: 9767c...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virker som at banken kan velge selv om du kan fortsette å spare: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bsu-ordningen-blir-mer-malrettet/id2767844/

Anonymkode: cb22a...5e3

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Utdrag fra statsbudsjettet:

Anonymkode: 9767c...5cb

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre som eier bolig, hva planlegger dere å gjøre med BSU-kontoen?  Bare la det stå og forrente seg? Eller tar dere ut pengene?

Anonymkode: fecf3...7fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere andre som eier bolig, hva planlegger dere å gjøre med BSU-kontoen?  Bare la det stå og forrente seg? Eller tar dere ut pengene?

Ikke så lurt å ta ut pengene. Man må jo bruke de på å betale ned lånet. Alternativt "jukse" litt og øke belåning på huset, ta ut de pengene, bruke BSU-midler til å betale ned lånet igjen slik at det blir like lavt som det engang var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Banken min har ikke sagt at de planlegger å droppe BSU for de som eier bolig.

Renten min er ganske høy på BSU og lav på boliglånet, så jeg får fortjeneste på 1000 kr året minus skatt på kapitalinntekt. 

Er det mye penger? Nei

Er det gratis penger? Ja

Det er vel ingen incentiv til å tømme BSU kontoen så lenge dette ikke lønner seg økonomisk. Sier banken min at jeg ikke får beholde BSU med bolig fom. 2021 så vil jeg nok tømme kontoen med en gang for å betale ned på lånet.

Anonymkode: baa9a...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Har mest lyst til å bare smekke alt inn på lånet for så å sette det ned med fem år i nedbetalingstid. Jeg hater å ha lån i utgangspunktet så jeg vil jo bli kvitt det fortest mulig(har i tillegg max lån nå pga at bsu er egenkapitalen min). Men samtidig sies det jo at det er lurt å la pengene forrente seg så lenge renten er høyere enn lånerenta(men jeg har jo uansett mange hundretusen mer i lån enn jeg har stående på BSU, og jeg betaler jo mindre renter totalt om jeg skrur ned ned nedbetalingstiden på lånet).🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5bef3...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Har mest lyst til å bare smekke alt inn på lånet for så å sette det ned med fem år i nedbetalingstid. Jeg hater å ha lån i utgangspunktet så jeg vil jo bli kvitt det fortest mulig(har i tillegg max lån nå pga at bsu er egenkapitalen min). Men samtidig sies det jo at det er lurt å la pengene forrente seg så lenge renten er høyere enn lånerenta(men jeg har jo uansett mange hundretusen mer i lån enn jeg har stående på BSU, og jeg betaler jo mindre renter totalt om jeg skrur ned ned nedbetalingstiden på lånet).🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5bef3...d78

Eksempel for de som har kjøpt bolig og bruker SB1 Midt-Norge:

Hvis det er 100k i BSU, så tjener du 5700kr på å ha pengene i BSU per. 2020

Hvis det er 100k i BSU, så tjener du 760kr på å ha pengene i BSU per. 2021

Det er altså snakk om mindre enn 1k i pluss, men hvis det er penger i pluss hvorfor skal man da tømme den?

Her er spørsmålet mitt -> vil du heller ha disponible penger? Kan du avtale med banken at du betaler ned med BSU og så slipper du avdrag, og kan heller bruke pengene til noe gøy? 

Penger er mest verdt når du kan bruke de på noe, ikke låst i bolig.

regnskap.png

Endret av Gjest5656
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror jeg kommer til å sette trekket til boliglånet fra BSU-kontoen fra og med neste år. Så skal jeg spare de pengene jeg frigjør ved å ikke betale lånet på lønningen. 

Anonymkode: 132bf...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...