Gå til innhold

Møtte på en elg. Jeg løp. Var det feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok beina fatt, tror aldri jeg har løpt så fort før 😅 men skvatt så sinnsykt. Plutselig sto jeg 3 meter fra elgen. Den sto helt stille, rørte ikke en muskel. Jeg gikk vist på den, den håpet vell at jeg ikke skulle se den. Herregud så svære de er. 

Har du noe historie med å møte på elg?

Hvordan skal man egentlig reagere? Gå rolig vekk? Huff jeg klarte virkelig ikke det. Løp hysterisk vekk og snudde meg rundt flere ganger i frykt at den var i helene på meg 😂 Hadde også med meg en hund i bånd 

Anonymkode: eeede...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elgen blir som oftest mer redd enn deg, men skulle du møte på en skikkelig sinnaelg (f.eks. ei ku med kalv), så er det ikke lurt å løpe. Prøv heller å finn deg et tre som du kan stå bak. Sinte elger sparker hardt, så om du har et høvelig stødig tre å stå bak, begrenser du skadene betraktelig ;) Det har ihvertfall min elgjeger-mann lært meg.

Anonymkode: 75351...8e7

• Liker 6
Skrevet

Det var nok helt greit at du løp, så lenge du løp fra elgen og ikke etter den - spesielt med hund sammen med deg. Elgen ble nok reddere enn deg, den er jo ikke et rovdyr som kommer etter deg heller.

Har møtt på svære elger da jeg selv bare var barnet, og de løper vekk så fort de kan; de har lært forlengst at mennesker kan være livsfarlige.

Anonymkode: 43339...956

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tok beina fatt, tror aldri jeg har løpt så fort før 😅 men skvatt så sinnsykt. Plutselig sto jeg 3 meter fra elgen. Den sto helt stille, rørte ikke en muskel. Jeg gikk vist på den, den håpet vell at jeg ikke skulle se den. Herregud så svære de er. 

Hvordan skal man egentlig reagere? Gå rolig vekk? Huff jeg klarte virkelig ikke det. Løp hysterisk vekk og snudde meg rundt flere ganger i frykt at den var i helene på meg 😂 Hadde også med meg en hund i bånd 

Hva skulle du ellers gjort enn å bevege deg vekk fra et vilt dyr?

Anonymkode: 888bb...af5

Skrevet

Å det er ekkelt, skvetter fælt når store dyret plutselig bare står der. De kan være utrolig usynlige, til å være så svære!

Bor i et nabolag som grenser til skog, og hender seg det rusler elg rett forbi huset her. Den tar samme snarveien som ungene, mellom huset og garasjen.

Om elgen senker hodet, så er den sint/aggressiv - finn noe å gjem deg bak, fort.

Står den og ser på deg, med ørene opp, så følger den med på deg - trekk deg tilbake.

Ser du en kalv, er det større sjanse for at den vil angripe. Ellers er det egentlig rolige og sky dyr, som helst unngår folk. Vinterstid nynner jeg gjerne på en sang og smeller litt ekstra med døra når jeg skal i postkassa. Ser spor, men sjelden elg.

Ungene er instruert til at om de kommer for nær en elg er det lov å løpe inn i nærmeste hus, selv om de ikke kjenner de som bor der. Alle her vet jo om elgen, og ser litt ekstra etter barn på skolevegen.

Anonymkode: 77e31...00b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skulle du ellers gjort enn å bevege deg vekk fra et vilt dyr?

Anonymkode: 888bb...af5

For noen ville dyr vil det å løpe vekk (som TS gjorde) trigge jaktinstinkt.

Heldigvis er ikke elg på jakt etter byttedyr.

Anonymkode: 77e31...00b

• Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)

Du overlevde tydeligvis uten å bli angrepet, så da gjorde du vel det rette.

Endret av Føsleguri
Skrevet

Jeg sto i skauen og tok bilder en gang, og hørte plutselig det knakk i noen greiner bak meg. Jeg snudde meg og så rett opp på hodet til elgen helt innpå meg. Jeg løp ja! Og snudde meg ikke før jeg hadde løpt i minst ti minutter 😄

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg bare vært så heldig. Skjønner ikke folk som er så hysterisk redd dyr.

Anonymkode: 502fe...76e

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde besøk av to elg en hel vinter. Sto de for nærme døra når jeg skulle ut så klappa jeg bare i hendene og sa de skulle flytte seg. Da så de litt dumt på meg og tuslet avgårde. 
Noen ganger om kvelden, så hørte vi «dunk dunk dunk» da kom de gående forbi stuevinduet. Katten pleide å sitte et par meter bak de når de lå der som katten hadde tenkt å gå. Katten var nok litt irritert fordi de lå på stien.

Anonymkode: 67bbf...c1e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Huff, jeg hadde fått panikk! Det er mitt største mareritt når jeg går tur i området her. Jeg hadde snudd meg bort fra elgen og gått en annen vei. Litt skummelt at du klarte å gå på den for den burde jo ha gått selv når den hørte at du var i nærheten, men kan være den var nysgjerrig siden du hadde med hund? Du gjorde nok det riktige, elgen kan se på hunden som en trussel og gå til angrep.

Om en elg hadde kommet mot meg tror jeg at jeg hadde brølt. Blitt sint og skreket, gjort meg stor, kanskje jeg kunne skremt den bort. For jeg hadde ikke hatt sjanse til å løpe fra en elg om den kom etter meg... 

Anonymkode: 784e0...b6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville dyr er uforutsigbare og det er ingen hemmelighet at elger kan være svært farlige. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt skummelt at du klarte å gå på den for den burde jo ha gått selv når den hørte at du var i nærheten, men kan være den var nysgjerrig siden du hadde med hund? 

Det kommer an på vindretninga. I noen tilfeller gjør vindretninga at den verken hører eller lukter at man er i nærheten før man plutselig er helt nært. Det kan også være en ekstra nysgjerrig krabat, f.eks. en halvvoksen kalv. De er litt "dumme" og vet ikke helt hvordan en elg skal oppføre seg :ler:

Anonymkode: 75351...8e7

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Å løpe er ikke lurt. En elg kan løpe i 70 km/t og du er mer truende når du løper/gjør raske bevegelser. Elgen har dårlig syn så ville prøvd å stå stille,  snudd meg sakte og gått fra den og inntil/bak noe. Hvertfall ikke stirret eller skreket. Stort sett så står de bare der eller løper vekk, så man får satse på at det ikke er en sinnaelg man møter. Det kjipe med å ha med hund er at den sannsynligvis vil bjeffe og tirre elgen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville dyr er uforutsigbare og det er ingen hemmelighet at elger kan være svært farlige. 

De farlige situasjonene er så sjeldne at det hadde jeg glatt risikert. Tror du andre dyr løper om de finner seg selv plutselig tre meter fra en elg? Nei det er bare mennesket og det er bare irrasjonelt.

Og elg utenfor døra så nær at man må jage dem bort? Ingen brødskive, gulrot eller eple? Hva i h...? Elgen, kom til meg! Men neida, jeg får bare sett dem på 20 meters hold om jeg er heldig.

Skrevet

Bodde i hus i skogen noen år, da hadde vi en fast elg, som alltid var i hagen vår. Han kom jo tuslende første gangen, da jeg var ute og lekte med datteren min. Vi ble jo redde og gikk inn. Men fant fort ut, at han bare var snill. Så vi ble så vant til at han var der. Vi kunne sitte å grille i hagen, og han sto rett ved siden av, og fulgte med på oss. Var jo bare koselig.

Har og møtt på elg med kalv i skogen, da gikk jeg sakte bakover.

Anonymkode: 6218a...b4a

• Liker 3
Skrevet

Elg er svært sjelden aggressiv med mindre du kommer uforvarende tett på den så den føler seg truet, eller du kommer for nær en elgku med kalv. Særlig om du kommer mellom ku og kalv. En sjelden gang kommer mannevonde elgokser streifende. De vil som oftest opptre truende (senke hodet, snøfte og trampe med forbena) fra første stund, og da er det bare å komme seg vekk. Gå rolig vekk hvis den ikke gjør tegn til å angripe.

Kommer du over en elg som står stille, er det bare å bevege seg rolig unna. Ikke stirr på elgen. Det er rovdyradferd, og kan gjøre den nervøs. Se i en annen retning, og hold heller øye med den i øyekroken men s du beveger deg bort. Elgen har ikke noen interesse av å angripe om den ikke føler seg truet. Blikkontakt/stirring kan oppfattes truende. Likeså om du kommer raskt mot den.

Jeg har hatt elg i haven mange, mange ganger. De er nokså fredsommelige, og vil gjerne bare ha epler fra trærne mine. To ganger har det vært mannevonde elgokser i området her de siste 30 årene. Da har viltnevnden måttet rykke ut og skyte dem, fordi de har sendt folk på sykehus.

Anonymkode: a38a5...fed

• Liker 3
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du plutselig kommer nært innpå en elg som står og trykker i tett buskas, skal jeg si du skvetter! Og da tenker du ikke nødvendigvis så rasjonelt.

Anonymkode: 6bc5d...efd

Skrevet

Elgen er ikke farlig ☺️ har møtt på den noen ganger selv. Enten står den helt stille, eller så løper den unna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...